A Lockheed "Létrája"

Lockheed P-38J Lightning "European Theater"

1:72, Academy No.12405 (2005)
Pintér György - Múzeumi krimik Debrődy György így élte át a légiharcot:
"Balra alattunk feltűnt egy P-38-as kötelék, a fényes alumínium színük díszítette a szántóföldek sávjait. Dobtuk a póttankokat. Valószínűleg ők előbb vettek tudomást rólunk, mert egy bal fordulóval közeledtek. Valaki panaszkodott a rádióban, hogy a póttankja nem esik le. Északnak fordultunk és megkezdtük a támadást. Kötelékünk erősen meglazult, rajokra, géppárokra szakadtunk. Már az első támadásomat meg kellett szakítanom, mert pontosan egy kéttörzsű csővégére kerültem volna. Felhúztam és egy 109-eshez akartam felzárkózni, de egy másik 109-es került elém. Meredeken emelkedett, mögötte egy P-38-as, ki nem tudta, vagy nem akarta tovább követni, mert egy bal legyezőfordulóval megszakította a támadást és a csoportjához igyekezett. Mögéje helyezkedtem, előretartással nem kellett számolnom, az egész célzókészülékem reflexüvegét betöltötte. A REVI keresztjét a gép közepére helyeztem, géppuska- és gépágyú-sorozatom a jobb törzsben láttam eltűnni, majd hosszú lángnyelvet és füstöt láttam, úgy égett mint egy öngyújtó.
A látványban nem sokáig gyönyörködhettem, bal oldalról egy sorozatot kaptam, szerencsémre nagyobb távolságból és a lövedékek nem érték a gépemet. Áttekinthetetlen volt a helyzet. Egy 109-es mögött egy dupla törzsű, nem tudom ki lehet, a rádiót nem használtam, túl sokan kiabáltak benne, inkább messziről, nagy előretartással lőttem néhány sorozatot. Észrevette, leborítva eltűnt, hiába fordultam utána, nem találtam. Közben két Lightning ült be mögém, néhány szűkített fordulót csináltam, és meredek emelkedésbe mentem át, a kéttörzsűek nem követtek, egyedül voltam. Gyorsan körülnéztem. Égő gépek zuhantak, ejtőernyők himbálóztak, a somogyi földekről füstoszlopok emelkedtek az égnek.
Balra tőlem egy füstölgő 109-es igyekezett üldözőjétől szabadulni. A Lightningre indultam, de mielőtt lőhelyzetbe kerültem volna, leborított, alám fordította gépét és zuhanással távolodott tőlem. Majdnem függőleges zuhanással követtem, de eltűnt a szemem elől. Feladtam a keresést és hazaindultam."

Ez egy rövidke fejezet a magyar repülés izgalmas történetéből, amely 1944 június 16-án esett meg Tihanytól délkeletre. Az ilyen, és az ehhez hasonló magával ragadó történetek ösztönöztek arra, hogy egy "Létrát" - ahogy a magyar pilóták is nevezték a gépet - megszerezzek és megépítsek. Félreértések elkerülése végett, nem az építésemben szereplő P-38-ast lőtte le Debrődi György, e történet csupán a hangulat alapozásra lett beillesztve.

A cikk egyébként évekkel az építés után született, amihez elővettem a korábban készült képeimet, és feljegyzéseimet. Egy jóakaróm kért meg, hogy a nálam megszokott csupasz építési folyamat mellett a történeti részre is fektessek egy kis hangsúlyt, jól állna az irományomnak. Így összegyűjtöttem pár idevágó részletet a velünk szemben álló oldalról:
Az amerikai 15. légi hadseregnél a bombázók védelmét a P-47 és a P-51 típusok mellett a P-38-asok látták el. Az 1.FG.-on túl a 14.FG. és a 82.FG. (Fighter Group - vadászcsoport) repülte a P-38 Lightning-okat, amely típus lelövéséből a magyar pilóták 14 nem igazolt, 1 megosztott, és 26 igazolt légigyőzelmet szereztek.

Az 1.FG P-38-asai Magyarország légterébe első alkalommal 1944. január 7-én léptek rövid időre, egy Maribor elleni bombázóküldetés kíséreteként. Akkor magyar Héják szálltak fel a fogadásukra, de találkozásra nem került sor. Április 3-ai az első olyan általam olvasott feljegyzés, ahol már fogócskáztak is magyar (és német) vadászokkal kishazánk felett a "Létrák". Az 1. Fighter Group Lightning-jai a Foggia melletti Salsola repülőteréről teljesítettek küldetéseket a Harmadik Birodalom megszállt területeinek déli fertálya ellen. A cikkben szereplő repülőgépet vezető Thomas E. Maloney is ennek a vadászcsoportnak volt a tagja. Maloney olasz támaszpontokról indulva repült Franciaország felett is, a személyéhez kapcsolódó (egyetlen általam fellelt) sztori is itt történt meg vele: 1944 augusztus 19-én az aznapi második (és összességében utolsó) bevetésén egy vonatot támadott zuhanóbombázással, és a célpont felrobbanásának magasraszálló repeszei miatt megsérült a bal-, majd hamarosan meghibásodott a jobboldali motorja is. A Földközi-tenger vizére tette le a gépét, ami azonnal elsüllyedt. A pilóta a mentőcsónakjával partra sodródott, ahol a part homokján mindkét lábára aknasérülést szenvedett. (Felépült, 2008-ban távozott az égi vadászmezőkre.) A 1. vadászcsoport parancsnoka, Richard ezredes, egy különleges parancsban elrendelte, hogy a 27. vadászrepülőszázadban (az 1.FG. egyik alegységében) a 23-as számú repülőgépet örökre "Maloney's Pony"-nak nevezzék el. Az orra kerülő feliratot és póni fejet Richard Abbott őrmester, a 23-as számú repülőgép műszaki vezetője alkotta meg. Maloney korábban a 22-es oldalszámú 42-104096 sorozatszámú repülőgépet repülte, hat győzelmet szerezve vele. Az utolsó két légigyőzelmét pedig a 23-as oldalszámú 43-28746 gyári számú P-38-assal érte el, amiről tudjuk, hogy elsüllyedt. John Stanaway író szerint - aki interjút is készített Maloney-val - a Maloney's Pony felfestést nem használták olyan repülőgépen, amelyet maga Maloney vezetett. Tehát a PrintScale 72-016 matricalapján a gép sorozatszáma és pilótája van hibásan feltüntetve, vagy a Maloney’s Pony felirat nem lehetne fenn a gépen. A Maloney’s Pony orráról 1944 szeptemberében készült képek már P-38L-1 alverziót említenek. A 43-28746 egy P-38J-15 volt, így a makettezőnek nem csak a festésben, hanem a repülőgép kisebb részleteiben is döntést kell hoznia.

Az építés minden lényeges mozzanatát a könnyebb értelmezhetőség és fogyaszthatóság jegyében közvetlen a képekre feliratoztam. A képek alatti szövegmezőbe már csak néhány kiegészítő gondolat kellett, hogy végképp kiürítsem az emlékeim tárházát.

A propeller-dolog csőbe húzott, így maradt bennem egy kis rossz szájíz. A matricaív hiteltelensége is nyomott hagyott bennem annyira, hogy legközelebb már előre tájékozódjak a feldolgozandó témával kapcsolatban. Annak a fránya kabinmaszknak a korai mivoltára sem sikerült időben felfigyelni. Elkeseredve mégsem vagyok, mert azóta egy sokkal jobb festéshez találtam matricát, amelyet egy 1:72-re talán megjelenő Tamiya P-38J-re fogok felrakni majd egyszer. Szóval ha mást nem is, tervezgetni, álmodozni továbbra is tudok. Addig pedig ez a repcsi is jó lesz a vitrinembe, és persze a Messzereim célkeresztjébe.
01 Címlapos
01 Címlapos
02 kiegészítők
02 kiegészítők
03 hibák
03 hibák
04 motor lebontás
04 motor lebontás
05 olajhűtők méretei
05 olajhűtők méretei
06 légcsavarkúp ismerkedés
06 légcsavarkúp ismerkedés
07 légcsavarkúp dilemma
07 légcsavarkúp dilemma
08 fellépő
08 fellépő
09 szárnylyukak
09 szárnylyukak
10 vízhűtők
10 vízhűtők
11 vízhűtők maszkolása
11 vízhűtők maszkolása
12 orrsúlyozás
12 orrsúlyozás
13 szárnyfelső-törzs találkozás
13 szárnyfelső-törzs találkozás
14 gyanta motorburkolat mérethiány
14 gyanta motorburkolat mérethiány
15 illesztett motorburkolat
15 illesztett motorburkolat
16 kabintető maszkolás
16 kabintető maszkolás
17 kezdődik a festés
17 kezdődik a festés
18 Éjsötét árnyék
18 Éjsötét árnyék
19 Alumínium színek
19 Alumínium színek
20 futóaknák színezése
20 futóaknák színezése
21 lakkozás matricázás megint lakkozás. Légcsavar nagy felismerés
21 lakkozás matricázás megint lakkozás. Légcsavar nagy felismerés
22 antenna szálak, pigmentezés
22 antenna szálak, pigmentezés
23 fegyvercsövek
23 fegyvercsövek
24
24
25
25
26
26
27
27
28
28
29
29
30
30
31
31
32
32
33 Itt a Póni, hol a Póni
33 Itt a Póni, hol a Póni
34 Vitrinben
34 Vitrinben
2023.08.01.
Utolsó módosítás: 2023.08.08.
pmheros
Motivátor: Takács Zoltán
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
pmheros
2023.08.01. 13:33:27
Fontos adalék a cikkhez, hogy érdemi makettezést pár éve már nem sikerült folytatni, így ez a rövidke írás egy korábbi munkám utólagos bemutatása, az oldal (megmaradásának) átköltözésének örömére.
borisz
2023.08.17. 11:11:51
Nagyon jó!
Én is kedvet kaptam egy P-38-hoz!
warbirds
2023.08.17. 13:23:42
Én megsüvegelem a munkád, nekem tetszik a végeredmény!
Megvan nekem is, az Italeri dobozában vettem meg és a "T Rigor Mortis III" nevű készült el. Gyanta elemek közül csak a turbófeltöltők fedeleit cseréltem le, a motort nem. Olvastam valamelyik fórumon, hogy sokan dohogtak a méretbeli eltérések miatt, így nem vállakoztam rá, inkább megbarátkoztam a gyári pontatlanságokkal. Majd lehet, hogy még szerzek egyet, mert a "Miss Ann" festése is tetszik.
Johnie
2023.08.17. 13:25:50
Szeretem a cikkeid, még azokat is ahol aprólékosan leírod magában a cikkben az építés menetét, de így a képekre ráírva sem hagyott bennem hiányérzetet. Az építendő gép egy rövid történetének felkutatása nálam mindig nehezen megy...
Az építés terén látszik, hogy ez sem volt egy sétagalopp, megdolgoztál a műanyag és gyanta alkatrészekkel rendesen ,hogy végül elfogadható eredményt kapj, de érdemes volt belevágni, belereszelni, átcsiszolni amit át kellett. Szép makett lett, szépen bánsz az ezüst színnel.
Gratulálok, tetszik a végeredmény.
Remélem a stagnáló makettezési állapot nagyon hamar véget ér nálad, hisz "benne van az X a kezedben" (tehetségkutatósan szólva...) sok ilyen építést szeretnénk még látni.
pmheros
2023.08.17. 19:49:51
Üdv!

borisz
Örülök hogy inspirált az írásom.

warbirds
Meg tudom érteni, hogy nem vállalkoztál a faragásra, nyomtalanul eltüntetni nekem sem sikerült a szerszám behatásokat, amit a csillogó fémes felület kegyetlenül megmutat. A "Miss Ann" egy igazán különlegesnek tűnő festés, értem miért nézted ki magadnak.

Üdv.: pmheros
pmheros
2023.08.17. 20:43:38
Üdv Johnie !

Igazából a külön szöveg nagyon jó karakterhalmozásra, de a sok szövegről képre, majd képről vissza szövegre ugrálás nehezíti az értést. A kezdetektől ezt a képrefeliratozást kellett volna alkalmaznom.
Egy filléres 0,3 dűznis kínai Alder AD-320 pisztolyt tartok külön a fém színek felvitelére, ennek az ezüst színnek a csinossága egyértelműen a minőségi Alclad festék érdeme.
Én is ugyanazt remélem...

Üdv.: pmheros
kervil
2023.08.20. 20:35:02
Szia!

Számomra talán a Lightning a legszebb minden idők összes gépe közül. Nagyon szép eredményt értél el a makettel, azt meg úgyis minden makettező tudja, hogy a hibákat főleg az látja, aki megépítette, a külső szemlélő nem nagyon veszi észre. A fotókat elnézve brutál vastagok az Academy makett élei! Nagyon kellettek azok a cserék, elvékonyítások, így mutatós lett a végeredmény. Külön tetszik, hogy alaposan utánajártál az eredeti gépnek, ezt én is mindig így szoktam. És ezzel rendszerint el is kezdődnek a gondok, mert kiderül, hogy nem pontos/hiányos/teljesen rossz a matrica/festési útmutató, amit a makett/matrica gyártó megadott. De hát ez a dolog szépsége! :)
pmheros
2023.08.20. 21:50:49
Üdv kervil!

Köszönöm! Ha már a vastag éleket említetted, akkor a vízhűtők beömlő éleinek a törzs felőli oldala is vastag lett az Academy megvalósításában. Sajnos festés után jöttem rá, hogy annak ott nagyon nem kellene mutatkoznia, mert archív fotókon a törzs síkjába lapul az a rész. Az utána járásnak még nagy tudója vagyok, sok építéshez kibányászok rengeteg infót, csak már az építés maga marad el :(

Üdv.: pmheros
tyimosenko
2023.08.25. 21:24:57
Szia, gratulalok, szep makett lett. Nagyon tetszik a fem felulet.
pmheros
2023.08.26. 07:39:17
Üdv tyimosenko!

Köszi, igyekeztem. A fém felülettől egy kicsit tartottam. Ez volt ez első olyan makett amire fújtam Alclad fém színt. (Korábban Humbrol Enamel fémeket vittem fel ecsettel.) Az MRP félfényes záró lakkjának lett volna esélye megmarni az Alclad felületét ezért a kettő közé vizes akril lakk került. Ez utóbbiban volt egy kis rizikó, hogy ha nem kerül mindenhova elég, akkor bizony lett volna pár érdekes folt. A lakkozás nehézségét számomra az adta, hogy lássam a csillogó fényes-fémes felületen, az átlátszó fényes lakkbevonat kihagyások nélkül összefüggően hova került már fel.

Üdv.: pmheros
tyimosenko
2023.08.29. 14:30:41
Szia, koszi szepen a leirast. Minden lakkozasnal gond nalam, hogy lassam hova kerult lakk es mennyi. Egy kodolt reteg utan szeretem megaztatni a feluletet, de igy meg a megfolyas a nagy kockazat..
ChevyG
2023.09.19. 10:56:32
Szia! Gratulálok, bár elfogult vagyok a típussal, de ettől függetlenül egy nagyon szép makettet építettél és egy nagyon jó cikket írtál-fotóztál hozzá. Motiváló! Egyetlen egy észrevételem lenne; a tükröket érdemes lenne krómmal vagy valami hasonló színnel kifesteni. Ez még most sem késő. (a motorok belső felén van két ovális tükör, az orrfutó miatt. Ezekkel ellenőrizte a pilóta, hogy kint van-e) Baráti üdv! Gábor
pmheros
2023.09.19. 11:17:34
Üdv!

Köszönöm!
Az Academy adja matrica formájában ezeket az ovális tükröket egy öntapadós (nem vizes típusú) króm bevonatú matrica formájában a készethez. https://ipmsdeutschland.de/archiv/FirstLook/Academy/Aca_P-38J_Ligthning/Aca_P-38J_decal.jpg a linkelt képen alul. Egyenlőre nem raktam fel őket.

Üdv.: pmheros
PETI
2023.09.24. 20:26:35
Szia!
Nagyon jó a történelmi áttekintés, nekem az tetszett a legjobban! Én is kedvet kaptam egy Létrához.
Üdv KP
Remus389
2023.10.22. 08:07:55
Nagyon jól néz ki!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció