A Montana osztályú csatahajók története
Pintér György - Múzeumi krimik A történet 1937-ban kezdődik, mikor az amerikai haditengerészet bizonyos értelemben kényszerpályára került. Valamit tenni kellet, mert még érvényben voltak az első világháború után kötött szerződések (a washingtoni és londoni flottaegyezmények), melyek megszabták az építhető hadihajók paramétereit. Ezen szerződések alapján épültek például a North Carolina és South Dakota osztályú csatahajók.

North Carolina osztály
North Carolina osztály


South Dakota osztály
South Dakota osztály


Ugyanakkor Japán és Olaszország éppen egy évvel korábban lépett ki a fent említett szerződésekből és egyre inkább kezdte elkötelezni magát a hitleri Németország mellett. Mivel a németekre nem vonatkozott a fentebb említett két szerződés, félő volt, hogy a bentmaradó három ország (USA, Nagy-Britannia és Franciaország) alulmarad egy tengerészeti fegyverkezési versenyben a másik hárommal szemben. 1937-ben tehát kiegészítették a londoni flottaegyezményt.
Ez azt jelentette, hogy csatahajók esetében az eddigi 35.000 tonnás maximális vízkiszorítást és 14 hüvelykes lövegeket megnövelhették 45.000 tonnára és 16 hüvelykes lövegekre. A plusz 10.000 tonnával egyébként a csatahajókra jellemző hármas egység (tűzerő-páncélvédelem-sebesség) bármelyikét növelhették, illetve ezek különböző kombinációit is elkészíthették. Az első koncepcióban az amerikaiak a sebesség javára döntöttek és ebből született meg az Iowa osztály (a képen az első hajógyári modellek egyike látható).

Iowa osztály hajógyári modell
Iowa osztály hajógyári modell


45.000 tonnás vízkiszorításukkal, 9 darabb 16 hüvelykes ágyúikkal és 33 csomós sebességükkel az Iowa osztály tagjai igen impozáns hajók voltak. De elsősorban arra készültek, hogy a melléjük osztott kísérettel együtt nagy sebességű harccsoportokat alkossanak, illetve kísérőhajóknak szánták őket a később megépítendő Essex osztályú repülőgéphordozók mellé.
A flotta vezetői azonban szerettek volna egy klasszikus csatahajót, amely még ha lassúbb is, de nagyobb tűzereje van. Ez a koncepció lett végül a Montana osztály. A képen a koncepcióhoz tartozó első rajzok egyike látható.

Montana osztály előzetes terv
Montana osztály előzetes terv


Figyeljük meg, hogy itt még egy sokkal összetettebb, egykéményes felépítményt terveztek, így a hajó inkább a South Dakota osztályhoz lett volna hasonló.
A teljes vízkiszorítást 64.000 tonnára tervezték és a hajót az addig megszokott 9 helyett 12 darab 16 hüvelykes löveggel szerelték volna fel.
A terveket többször megváltoztatták (eljutottak például egészen a 82.000 tonnás vízkiszorításig), mire kialakult az osztály végleges formája.

Montana osztály hajógyári modell
Montana osztály hajógyári modell


A végső tervekben 5 hajó építése szerepelt, egyenként 70.000 tonna teljes vízkiszorítással, 28 csomós sebességgel és 12 darab 16 hüvelykes ágyúval.
Az egységek építését 1941 januárjában kezdték volna el, de nem volt elég ipari kapacitás. Másrészt ezek a hajók túl nagyok lettek volna a sólyás építéshez, tehát a rendelkezésre állónál több szárazdokk kellett volna. Aztán 1942 elején Roosevelt elnök utasítására újra elhalasztották az építés kezdetét, hogy kapacitást biztosítsanak több repülőgéphordozó építésére (egy hordozó építése rövidebb ideig tart, mint egy csatahajóé). Végül az 1942-es csendes-óceáni hadműveletek bebizonyították, hogy a csatahajók kora leáldozott, így 1943-ban az egész projektet törölték.
Érdekességképp megemlíteném, hogy a Montana osztály egységei lettek volna az egyedüli olyan amerikai hadihajók, melyek túl szélesek lettek volna a Panama-csatornán való átkeléshez. Ezért tervbe vették új zsilipek építését is, ebből azonban nem lett semmi, mint ahogy a Montanák sem épültek meg.

Fantáziakép a USS Montanáról
Fantáziakép a USS Montanáról
Fantáziakép a USS Montanáról
Fantáziakép a USS Montanáról
North Carolina osztály
North Carolina osztály
South Dakota osztály
South Dakota osztály
Iowa osztály hajógyári modell
Iowa osztály hajógyári modell
Montana osztály előzetes terv
Montana osztály előzetes terv
Montana osztály hajógyári modell
Montana osztály hajógyári modell
2024.12.07.
Utolsó módosítás: 2024.12.08.
Sebestyén Gábor (Sebi), Pécs
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
kervil
2024.12.12. 12:54:26
Érdekes cikk, köszönjük! Melyik volt a ténylegesen meg is épített legnagyobb amerikai csatahajó a háború alatt?
Sebi
2024.12.12. 19:59:59
Az Iowa osztály tagjai. Ők voltak a legutolsók és a legnagyobbak.
Mekett
2024.12.15. 20:27:25
Köszönjük, érdekes mellékszála ez a csatahajózásnak.
Jól sejtem, hogy ezeket és a Yamato osztályt egymás ellenfelének szánták?
Sebi
2024.12.17. 00:08:51
Igazából nem. Főleg azért, mert az amerikaiak a háború végéig nem is nagyon tudták, hogy a Yamato osztály mekkora hajókból áll. Sőt! Még a háború után is csak adattöredékekből tudták összerakni, hogy mivel álltak szemben. Abban az időben a csatahajók fejlesztése és építése nem úgy zajlott, mint az első világháború előtt. Akkor az angolok építettek egy hajót X kaliberű löveggel és Y sebességgel. Válaszként a németek építettek X+1 kaliberűt, Y+1 sebességgel. Az 1930-as évek végén ez már nem volt ennyire "látványos" és nem hajó épült hajó ellen. Minden ország kidolgozta a koncepcíót, hogy mi biztosíthatja számára a fölényt. Ahogy a cikkben is utaltam rá, az amerikaiaknak kellett egy osztály a sebesség miatt, egy pedig a tűzerő miatt. Tehát valamikor 1946-47 táján lett volna tíz hajójuk, melyekkel, mondhatni "igény szerint", végrehajthattak volna hadműveleteket. Így tehát nyilván előbb-utóbb a Yamatokkal is szembekerültek volna.
MoMi
2024.12.18. 10:59:39
Szia!

Jó cikk. Tetszik.
Apró pontosítás IOWA osztályhoz. 1939-40 6 db-t rendeltek, de az utolsó kettőt a Illionis-t és a Kentucky-t nem fejezték be.
Vízkiszorítás: 48 800.-t
Ja és mind a négy megépített IOWA class megmaradt az utókorra. Múzeumhajók.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció