Pintér György - Múzeumi krimik
Mint tudjuk, egy makettező nem készítheti el mind a 33000+ Bf 109-est, de törekednie kell rá. Kérdés azonban, hogy melyik makettet válasszuk? Az alábbiakban az 1:72-es, kerek szárnyvégű - F, G, K - változatokat próbáljuk meg összehasonlítani, elég széles skálán, mert a FineMolds, az A Model F változata, a Zvezda pattintós makettje és a legújabb Kovozávody Prostéjov kivételével az összes régebbi és újabb kitet végigtekintjük.
Az összehasonlítás felszínre hozott egy sor közismert, és néhány kevéssé ismert dolgot is ezekről a makettekről.
A külső méret- és alakhűség fontos, de természetesen nem elégséges szempont. Ha a hossz- és a fesztáv megfelelő, ez pedig, mint látható, a legtöbb gyártónál így van, a makett még akkor is rejtegethet bosszantó hibákat. Az Italerinek fel szokták róni a futóműszárak túl széles becsatlakoztatását a törzshöz, a megjelenésekor ígéretesnek tűnt Revellnél túl keskeny a kabintető, túl kicsi a légcsavar is, a túlkomplikált alkatrészbontás miatt az Italeri G-ről hiányzik az első gyertyahűtő, túl vastag a kereke, az új Airfixnek nincs csűrősúlya, a HobbyBossnak sincs, de utóbbiról hiányoznak olyan részletek is, mint a csövek az orr feletti vályúkból.
Komolyabb mérethibákat a régi, de olykor még manapság is fel-felbukkanó Heller F-nél találunk, amely kisebb a kelleténél, kivéve a légcsavart, amely meg nagyobb, mint az átlag.
A legmeglepőbb fejlemény, hogy a Hasegawa G és az Academy G is a régi Hobbycraft öntvényen alapul, amelyet ma lengyel utángyártók dobozaiban találunk (Intech, ZTS Plastyk, Mistercraft, Mastercraft, stb.) A Hasegawa alkatrészbontása és az alkatrészek alakja teljes egészében, az Academyé részben megegyezik a Hobbycraftéval. Ez azt jelenti, hogy a bár a lengyelek által használt öntőformák már kopottabbak, mint a Hasegawáé, kis szerencsével a japán gyártóéval azonos makettet építhetünk mondjuk egy Mistercaft dobozból is. Ezzel együtt jár egy kis baj, mert mint az a képeken látható, a Hobbycraft és ennek nyomán a Hasegawa és Academy makettjének is szögletes a magassági kormánya, leginkább az Academyének. Ez ugyan könnyen javítható, mert ha a két vezérsíkot egymáshoz szorítjuk, és kerekebbre csiszoljuk, akkor megoldottuk a dolgot, de akkor is hiba ez például az egyébként jó Academy kitben.
A régebbi makettek ragyásak, az újabbak vésettek, de abban sincs mindig köszönet, mert lesznek, akik az Airfix újabb makettjén túlságosan szélesnek találják az árkokat. A HobbyBoss némely felületi részlete olyan durva, hogy érdemes lecsiszolni, pl. a pozíciólámpák kereteit a szárnyvégeken.
Nyitott kabintetőt egyedül az Italeri és a HobbyBoss kínál, és az Italeri külön bontott motorburkolata révén ez lesz az a makett, amelybe legkönnyebb motort szerelni. Ha az eredeti kipufogót használjuk, akkor a vastag belső részeken ehhez így is farigcsálni kell.
Ezekhez a makettekhez sok kiegészítő kapható, a Revell G-hez akár a törzset is teljes egészében kicserélhetjük, kaphatunk légbeömlőt a turbóhoz, farokfutót, légcsavart. Három-négy makett árából a legtöbb hibája javítható. Másrészt olyan az alkatrészbontása, hogy a G-10 változaton kívül más variánsokat is építhetünk némi átalakítással.
Összegezve elmondható, hogy bár kétségkívül az AZ dobozból építve a leginkább problémamentes kit, akármelyik dobozból építhetünk Bf 109-esre emlékeztető makettet. Az természetesen egyéni ízlés kérdése, ki milyen részlethibával képes együttélni, vagy mennyi energiát hajlandó befektetni egy-egy fogyatékosság önálló vagy gyanta/réz kiegészítő bevonásával történő kijavításába.
Köszönet ama segítőkész hobbytársunknak, aki a Hasegawa-példányokat rendelkezésünkre bocsátotta.