Pintér György - Múzeumi krimik
A "GM kisteherautók 1955-57" nevezetű Group Build-be építek egy 1955-ös Chevy Car Hauler-t. Innen jött az ötlet: mi lenne, ha lenne rajta egy autó is. Sikerült találnom a polcon egy azonos márkájú, évjáratú járgányt, így az alany adott volt. Adatlapomra kattintva találhattok részletes leírást, dobozbontást a készletről.
Az építést belülről kifelé végeztem. Így, először az utastér került terítékre. A bal oldali panelből kivágtam egy jelentős felületet, sztirolból kialakítottam ennek a helyét- mintha hiányozna. A gázpedált géppel lemartam, helyére ABER fotómaratás került. Az ülések felső (fekete) része After Eight csokipír, módszeresen összegyűrve, matt lakkal lakkozva. Természetesen felirattal befele ragasztottam a helyére, pillanatragasztóval. Az alsó (ülő) felületet "biztonsági öv anyaggal" fedtem be (külön lehet kapni, több színben). Én világosszürkét használtam fel. Az én példányom valami ördögi okból koszos volt. Ennél az autónál ez kapóra jött, és piszokkal fölfele rögzítettem. Természetesen ez nem volt elegendő, így híg feketével, barnával befuttattam.
A kalaptartóra, gumimatracból mentett anyag került. Vastag drótból rugóspirált készítettem. Ez az első ülésen terpeszkedik. Mellé került az aksi is. Papírzsebkendőből méretre vágtam a szőnyegeket (4 db). Ezeket matt feketére festettem. Az anyósülés elé a ventilátor és némi kötél került. A műszerfalat, kormányt az útmutató szerint építettem. Később fakítottam, koszoltam az eredeti színét. A hátsó ülésekre kerültek a fender skirt-ek, egyik világos kék, másik piros (gyári színek szerint) Ezeket bőségesen befuttattam híg sötétbarnával. Figaró borotvakrém tubusából szabályos csíkokat vágtam Olfa dupla pengéjű szikével. Ezek kerültek fel a mennyezetre (gyári verziónál érdemes alufóliából, vagy Bare Metal fóliából csinálni!) Oldalról lehet látni, hogy némelyik már "mászik le". A készlet biztonsági öveket nem tartalmaz, és ezeket szándékosan nem pótoltam, mivel először a Ford vezette be, 1955-ben, de akkor is még csak választható extraként.
Utastér kész, jöhet a motortér! A blokk összeállítása után az összes felhasznált alkatrészt az eredeti színére festettem. A levegőszűrő "csőrét" levágtam, A már említett Figarós tubusból gyártottam újra. Így már nem tömör. A motortér kábelezését szándékosan hanyagoltam el, hiszen egy több év(tized)ig álló autóból sok apró alkatrésznek lába szokott nőni.
A motort teljes összeállítása után egy fekete, rozsda és sötétbarna keverékéből álló színnel fújtam le, amiből kapott az alváz is.
Az alváz és az "X" merevítő kapott egy matt fekete alapot. Minden alkatrészt külön az eredeti színére fújtam (kipufogók, laprugók, kardán, hátsó tengely, stb.) Ezeket helyükre ragasztottam. A motor is felült a helyére. Bekötöttem a kétkörös fékrendszert, és az üzemanyag csövet. A már említett fekete, rozsda és sötétbarna keverékéből az egészet telibe fújtam.
A kasznit előkészítettem a festésre, minimális sorják és beszívódások várták, hogy eltüntessem őket. Az erősen rozsdásodó részek helyét géppel kimartam. A lyukakat alufóliával befoltoztam, majd a kisebb lyukakat csináltam a fóliákra. Rengeteg pillanatragasztóval fixáltam. Ez adott az alufóliának merev tartást. A friss ragasztóba műanyagtörmeléket szórtam. Egy nagy fém kést felmelegítettem és azzal formáltam a behorpadt tetőt. (Soha ne nyílt lángot használjunk, mert az változtatja az anyagvastagságot is, nekünk csak a forma változtatására van szükségünk!)
A komplett kaszni kapott 2-3 réteg fehéret alapként. Maszkolás után 2 réteg piros következett. A motorházat előtte matt feketével fújtam le. Így elértem, hogy a végleges piros réteg még véletlenül se passzoljon a többi piroshoz. A(z egykor) króm szélvédő kereteket acél-alumínium keverékkel festettem le, 3/0-ás ecsettel. Az erősen rozsdás részeit a karosszériának rozsdabarnával alapoztam, majd erre vittem fel több árnyalatú pigment port. A legsötétebbel kezdve, kívülről befelé. A jobb hátsó rozsdafolyást szintén pigment por alkotja, ezt nagy, puha szőrű ecsettel, felülről lefelé haladva vittem fel. A sötétebb árnyalatokkal kezdtem és a legvilágosabbal ("friss rozsda") fejeztem be.
Összeállítás
Először a szélvédők kerültek a helyükre, majd ezután közvetlen az utastér teknőjét ragasztottam be a kaszniba. Így a komplett karosszériát rögzítettem a teljesen készre épített alvázra. Az összes gyárilag krómozott alkatrészt Szi-Ti lefolyótisztítóban lemarattam. (Ez csak néhány percet vett igénybe!) Majd az összeset acél-alumínium keverékével lefújtam, matt lakkal fixáltam. A rozsdás részeit a lökhárítóknak, már a leírt módon pigmentek és festékkel értem el. Az autó orrán lévő emblémát az eredetinél halványabb színekkel festettem meg. Majd az összes apróság felkerült az autóra -ezzel befejezve a munkát.
Felhasznált eszközök
Festékek:
Az összes festék mind a Vallejo "model air" sorozatából került ki. A motorblokk Revell 30-as (tökéletes "Chevy blokk szín").
Lakkok:
A külső nagy felületekre (kaszni, alváz) Gunze matt spray-t használtam. Az összes többi alkatrészt Vallejo matt lakkal fújtam (pisztolyból)
Pigmentek:
Eleinte Galll barátomtól "kommunizált" MIG gyártmányokat használtam, később lereszelt pasztell krétát alkalmaztam. Körülbelül 7 színt vettem, ezeket jól záródó tégelyekben tárolom. A kréták darabja 150-200 Ft körül mozog - körülbelül 1/6-a a MIG árainak. Nem állítom, hogy jobb, de ár/érték arányban verhetetlen!
Ecsetek:
Az ecseteim többsége "Munkácsy" márkájú, ezek szuper minőségű, olcsó, Magyar termékek. (100-650 Ft/db) Mindenkinek feltétlenül ajánlom. Én egyedül a háromszög profilú ecsetet veszek más márkából (Vallejo) - mert ez nincs a Munkácsy palettáján.
Mindenkinek kellemes makettezést!
Ragadjon a műanyag, tapadjon a festék!