A Salamander

Heinkel He-162 A-2 Salamander

1:48, Tamiya No.61097 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik A 2. világháború végén a Luftwaffe több típust is bevetett és használt, amire a "Túl kevés, túl későn" mottó igaz. A He-162, ez a különleges, filigrán vadászgép is ilyen volt. A gép gyártása több üzemben folyt, és, mivel kikötés volt, hogy stratégiailag kevésbé fontos nyersanyagokból készüljön, bizonyos részekhez fát használtak. Magamtól mindössze ennyi tudtam a gépről, a típusról teljes leírást lehet olvasni a lentebbi linken. Na meg annyit, hogy régóta szerettem volna megépíteni. A Salamanderek a háború vége előtt bevetéseket repültek, légicsatákat is vívtak. Elfogott RAF pilóták arról számoltak be, hogy He-162 felépítésű, kinézetű gépek lőtték le őket. A makett eredetijét repülő Rudolf Schmitt hadnagy május 4-én jelentette egy Hawker Typhoon lelövését. Bár nem neki ítélték a légigyőzelmet, egy fórumon olvastam olyan véleményeket, hogy a Schmitt gépéről készült fotón a géppuska körül kormozódás látható, és lehetséges, hogy ez a bizonyos légigyőzelem miatti géppuskatűztől lenne?

Építés



A makett Tamiya. Emiatt könnyű dolgom volt, mindössze egy probléma akadt az építés során. A szárnyak a szárazpróbakor tökéletesen illeszkedtek, mikor még nem ragasztottam össze a törzset. Viszont annak ragasztása után hatalmas illeszkedési hiba volt a bal szárnynál. Nyilván én rontottam el valamit, amit hát javítani kellett. Mindig csodálkozok a Tamiya okos tervezésén, a nagyszerű ragasztási pontokon, amelyek oly nagyon megkönnyítik a munkát, és igazi örömmakettezés az építés. Például utólag derült ki, hogy a vezérsíkok ragasztása festés után is lehetséges. Ezek különféle színnel voltak festve, én festés előtt ragasztottam és ennek megfelelően rengeteget maszkoltam. A hajtóműszekciót külön témaként kezeltem, egy restaurált példány alapján készítettem el a vezetékezést és a nyitott burkolatokra tettem CMK maratott békazárakat, a kabinba pedig maratott hevedereket.

A BMW 003 gázturbina
A BMW 003 gázturbina


Festés



Bevallom, mindig be vagyok kicsit tojva, ha Luftwaffe gépet festek. Ugyan már régóta nem nevezek versenyeken, nincsen bennem megfelelési kényszer, tényleg csak magamnak makettezek, de itthon annyi "experte" van, akik szakértői a témának, hogy önkéntelenül is próbálom kicsit még jobban, pontosabban elkészíteni a festést, nehogy a végén kapjam meg, hogy ez nem is ilyen volt... :) Megkerestem tehát Fülöp Sándort, akitől nagyon hasznos információkat kaptam és rengeteg önzetlen segítséget - ezúton is köszönet érte. A gép festése elég tarka, mivel a különböző egységek más gyárban készültek és ott is voltak festve. A festéshez Gunze és AK RC akril RLM festékeket használtam. Próbáltam a világhálón színhelyes, eredeti RLM színeket keresni, de olyan vegyes a kép, hogy belekeveredtem. Az AK bizonyos színei (70, 81, 82) a Gunzéval szemben kicsit élénkebbek, így ezért használtam azokat. De most már tudom, hogy az AK akrilfesték alá alapozó kell, mert simán lekapja a maszkolószalag. A Gunzéval eddig ilyen probléma nem volt. A törzs a késői 76-os, a szárnyak alulról 65, felül 70, a hajtómű 81, alatta 82, a farok 81-82 színeket kaptak. A futóműburkolatok is 65 színűek, a kabin 66, a futómű 02 lett.

Fogalmam sincs, hogy milyen lehetett egy háború végi német sugárhajtású gép. Én a rendelkezésemre álló fotók alapján próbáltam festeni, a koszolás a saját benyomásaim megvalósítása. És bár úgy érzem, jól sikerült az antikolás, nem sok látható belőle a képeken a briliáns fotózási technikámnak köszönhetően.
Nagyon jó makett, nagyon jó volt megépíteni.

https://elfnet.hu/haditechnika/repulok/heinkelhe162.php
A katapultülésre maratott hevedereket ragasztottam
A katapultülésre maratott hevedereket ragasztottam
A BMW 003 gázturbina
A BMW 003 gázturbina
A nyitott burkolatra a CMK békazárai kerültek
A nyitott burkolatra a CMK békazárai kerültek
A hajtóműhöz egy restaurált példány szolgáltatta a mintát
A hajtóműhöz egy restaurált példány szolgáltatta a mintát
A festéshez Gunze és AK színeket használtam
A festéshez Gunze és AK színeket használtam
2025.01.10.
Utolsó módosítás: 2025.02.01.
Propellerfanatic
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
téglatesó
2025.02.01. 08:46:08
Helló! Szerintem nagyon szép lett a kis szalamandrád, semmi okod nem volt a betojásra! :) Fincsi lett a nyitott hajtómű kábelezése, még úgy is, hogy így nagyon meg van bontva ennek a gyönyörű gépnek az elegáns vonalvezetése. Nem vagyok repülős, de a képeket nézegetve szinte kedvem támad egy ilyen kis masinához! Végére egy személyes megjegyzés: a hobbi halála, ha azon izgulunk, hogy majd az experték mit szólnak a munkánkhoz. Persze nyilván, a saját lehetőségeihez képest mindenkinek illik törekedni a legjobbra, amit ki tud hozni magából, meg a makettjéből, de nem szabad a másoknak való megfelelési kényszert hagyni eluralkodni, mert akkor megette az egészet a fene. Amúgy a képek alapján Te simán beférsz az experte kategóriába! ;)
Propellerfanatic
2025.02.01. 09:36:35
:) Szerencsére a Tamiya nem olyan lüke, mint én. A makett zárt hajtóművel is megépíthető, és meg is építettem, lehet csereberélni, csak a képeket nem raktam fel. Pótolva.
kervil
2025.02.01. 13:34:19
Nagyon szép munka, gratulálok hozzá! Jó ez a megoldás, hogy nyitott és zárt állapotban is meg lehet jeleníteni a motorteret.
Az a kis zászlócska a pitot-cső végén mi célt szolgált?
Kibic
2025.02.01. 13:43:23
Remekül néz ki a makett, szépen sikerült! Különösen a turbina tetszik nagyon. Ami az expertéket illeti: teljesen egyetértek téglatesó véleményével! Azzal egészíteném csak ki, hogy a jogos észrevételekre próbálok figyelni a későbbiekben. De az elsődleges az, hogy az építés örömet okozzon!
warbirds
2025.02.01. 19:02:47
Nagyon jó kis madárka lett, gratulálok! Szerintem a színek is jók, jól adja a háború végi eklektikus festést.🙂
Mekett
2025.02.01. 19:06:38
Erre egyszerűen jó ránézni! A hajtómű elviszi a hétén az egészet (hogy némi képzavarral éljek). Nekem nagyon visszaadta a BMW Worldben látott hajtómű élményét, de a nyitott burkolat bordái a szegecssorokkal is nagyon látványosak.
Köszönjük, hogy megmutattad!
Propellerfanatic
2025.02.01. 20:12:26
A kis zászlócska a pitocső végén szeintem talán parancsnoki gép jelölése volt. Repülés előtt eltávolítandó zsákocska, csak ilyenre szabták.
Elnar
2025.02.03. 09:01:23
Nagyon szép makett egy nagyon szép gépről nagyon szépen elkészítve.
Azonban nekem túl tiszta, főleg a hajtómű. Még a berepülés előtt sem ennyire patika tiszták a gépek, mert már a gyárban próbázzák az egyes szerkezeteket. A pilótaülés hevederei amiről még azt gondolom, hogy berepülés előtt néz ki maximum így. Ezek sem hibák kimondottan, csak valahogy kiugranak az elkészült gép összképéből.
Nagyzo
2025.02.03. 15:16:24
Nagyon mutatós ezzel a kis alappal. Nagyon szép tiszta munka (mmint minden szín a helyén, semmi ragasztási, festési hiba, stb), pont az én ízlésemnek megfelelő. Én kicsit viharvertem volna itt-ott, de más munkájánál én ezt nem gondolom kritizálandó tényezőnek. Ez tényleg olyan "jó ránézni" makett. Még sok ilyet!
Propellerfanatic
2025.02.03. 17:15:43
Köszönöm a véleményeteket!
A koszolás valóban macerás kérdés. Egyrészt sok mindent nem tudok pontosan. Hogyan kophatott, koszolódhatott egy fából készült szárny? Mászkáltak -e rajta? Egyébként sajnos a képek nem adják vissza, de pont ott próbálkoztam egy sózásos koptatáshoz hasonló fakítással, de nem mertem erősebben, mert nem tetszett. Élőben máshogy néz ki, sokkal koszosabb, de hát ezt a fotók nem úgy adják vissza. Egyébként szándékosan nem szoktam erősen koptatni a makettjeimet, csak, ha ezt az eredeti képek igazolják.
Másrészt én most egy kicsit reformízálom önmagamat, mert úgy gondolom, hogy a repülő maketteket manapság túl erősen koptatják, koszolják, indokolatlanul, és nem is élethűen. Az agyonpanelezett, agyonfakított, szekcionált lemezeken szoktam csodálkozni, mert ezeket csak bizonyos helyen üzemelt, használt gépekről készült fotókon láttam. Persze ez szubjektív. Én így látom. Én is használtam, használom ezeket a módszereket, de mostanában próbálkozom egy számomra újfajta koszolással. Leginkább úgy tudnám jellemezni, hogy szerintem sok kopást, koszolódást, fakulást némileg a harcjárművesek festési módszereivel kellene megvalósítani, mert azokat élethűbbnek gondolom, még repülők esetében is. Tehát úgy gondolom például, hogy egy fémből készült repülő szárnyfelületét, ahol mászkáltak rajta, kopott, stb, nem a szokásos repülős technikákkal kell festeni, hanem mások kellenek. Nem kifejezettem a harcjárműves elfolyt rozsdára, és ilyesmikre gondolok, hanem másokra, amit még én sem tudok.
Valami ilyesmi...
tyimosenko
2025.02.04. 12:22:25
Szia, gratulálok, szép lett! Nekem az RLM76 koszolása tetszik legjobban alul.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció