Pintér György - Múzeumi krimik
A 2. világháború végén a Luftwaffe több típust is bevetett és használt, amire a "Túl kevés, túl későn" mottó igaz. A He-162, ez a különleges, filigrán vadászgép is ilyen volt. A gép gyártása több üzemben folyt, és, mivel kikötés volt, hogy stratégiailag kevésbé fontos nyersanyagokból készüljön, bizonyos részekhez fát használtak. Magamtól mindössze ennyi tudtam a gépről, a típusról teljes leírást lehet olvasni a lentebbi linken. Na meg annyit, hogy régóta szerettem volna megépíteni. A Salamanderek a háború vége előtt bevetéseket repültek, légicsatákat is vívtak. Elfogott RAF pilóták arról számoltak be, hogy He-162 felépítésű, kinézetű gépek lőtték le őket. A makett eredetijét repülő Rudolf Schmitt hadnagy május 4-én jelentette egy Hawker Typhoon lelövését. Bár nem neki ítélték a légigyőzelmet, egy fórumon olvastam olyan véleményeket, hogy a Schmitt gépéről készült fotón a géppuska körül kormozódás látható, és lehetséges, hogy ez a bizonyos légigyőzelem miatti géppuskatűztől lenne?
Építés
A makett Tamiya. Emiatt könnyű dolgom volt, mindössze egy probléma akadt az építés során. A szárnyak a szárazpróbakor tökéletesen illeszkedtek, mikor még nem ragasztottam össze a törzset. Viszont annak ragasztása után hatalmas illeszkedési hiba volt a bal szárnynál. Nyilván én rontottam el valamit, amit hát javítani kellett. Mindig csodálkozok a Tamiya okos tervezésén, a nagyszerű ragasztási pontokon, amelyek oly nagyon megkönnyítik a munkát, és igazi örömmakettezés az építés. Például utólag derült ki, hogy a vezérsíkok ragasztása festés után is lehetséges. Ezek különféle színnel voltak festve, én festés előtt ragasztottam és ennek megfelelően rengeteget maszkoltam. A hajtóműszekciót külön témaként kezeltem, egy restaurált példány alapján készítettem el a vezetékezést és a nyitott burkolatokra tettem CMK maratott békazárakat, a kabinba pedig maratott hevedereket.
A BMW 003 gázturbina
Festés
Bevallom, mindig be vagyok kicsit tojva, ha Luftwaffe gépet festek. Ugyan már régóta nem nevezek versenyeken, nincsen bennem megfelelési kényszer, tényleg csak magamnak makettezek, de itthon annyi "experte" van, akik szakértői a témának, hogy önkéntelenül is próbálom kicsit még jobban, pontosabban elkészíteni a festést, nehogy a végén kapjam meg, hogy ez nem is ilyen volt... :) Megkerestem tehát Fülöp Sándort, akitől nagyon hasznos információkat kaptam és rengeteg önzetlen segítséget - ezúton is köszönet érte. A gép festése elég tarka, mivel a különböző egységek más gyárban készültek és ott is voltak festve. A festéshez Gunze és AK RC akril RLM festékeket használtam. Próbáltam a világhálón színhelyes, eredeti RLM színeket keresni, de olyan vegyes a kép, hogy belekeveredtem. Az AK bizonyos színei (70, 81, 82) a Gunzéval szemben kicsit élénkebbek, így ezért használtam azokat. De most már tudom, hogy az AK akrilfesték alá alapozó kell, mert simán lekapja a maszkolószalag. A Gunzéval eddig ilyen probléma nem volt. A törzs a késői 76-os, a szárnyak alulról 65, felül 70, a hajtómű 81, alatta 82, a farok 81-82 színeket kaptak. A futóműburkolatok is 65 színűek, a kabin 66, a futómű 02 lett.
Fogalmam sincs, hogy milyen lehetett egy háború végi német sugárhajtású gép. Én a rendelkezésemre álló fotók alapján próbáltam festeni, a koszolás a saját benyomásaim megvalósítása. És bár úgy érzem, jól sikerült az antikolás, nem sok látható belőle a képeken a briliáns fotózási technikámnak köszönhetően.
Nagyon jó makett, nagyon jó volt megépíteni.
https://elfnet.hu/haditechnika/repulok/heinkelhe162.php