A San Francisco építése az Artesania Latina tervrajzai alapján

San Francisco galleon

kb 1:150 vagy alatta, saját építés
Sziasztok!

Mivel már túl voltam életem első hajómakettjének összeállításán, nagyon megtetszett ez a fajta hobbi, és elhatároztam, hogy folytatom. De mivel folytassam? A kitek szóba sem jöhettek (anyagilag) ,saját építésbe kell,hogy fogjak. Mivel még sokat kell tanulnom a hajómakettezésről, ezért nagy hajó szóba sem jöhet. Mivel nagyon tetszenek a galleonok, ezért a San Francisco-ra esett a választásom.
Sikerült letöltenem az Artesania Latina rajzait és kinyomtattam a gerinc- és bordarajzokat A4-es papírlapra. Nem akartam nagyméretű hajót építeni, tudtam ,hogy a méretkicsinyítés sajnos kompromisszummal is jár, és a részleteket nem tudom majd aprólékosan megjeleníteni. Sajnos a készülő hajóm méretarányát nem tudom megmondani,mert több ellentmondó adatot is találtam az Artesania 2 féle Szent Ference között. Az én hajóm testhossza pontosan 23.5 centiméter.
A rajz amin a lézer vágott elemek körvonalai láthatók sajnos elméretezettek egymáshoz viszonyítva,ezért az egészet át kellett szerkeszteni a megadott méretekkel. Végül sikerült, és a papírra nyomtatott főbb alkatrészeket kivágva és összerakva ellenőriztem a helyes illeszkedést. Egészen jól passzoltak egymáshoz. Vettem egy nagy levegőt és átmásoltam a rajzokat az egyik barkácsáruházban kapható préselt lapra ( 3mm.-es, bükk színű az egyik oldala) Ha lenne itthon megmaradt laminált padló,akkor az is megfelelt volna. A későbbiekben elég sok gondot okozott az alapanyag beszerzése, de mindig találtam vagy segítőt, vagy ötletet.
Összeállítottam a gerincet és a bordákat, a fedélzet palánkozását el is kezdtem festett kartonpapírból. Eredetileg az egész hajótestet papírból képzeltem el, kartoncsík palánkokkal,amit majd simára gittelek és matt festékkel lefestek. Nem akartam túlságosan belemélyedni a részletekbe, egyrészt mivel a munkahelyemen műszak alatt építem a hajót, másrészt a picike mérete miatt. Itt kell megemlítenem Bechler József makettező szaktárs segítőkészségét :Ő postán küldött számomra nagyon nagyon vékony furnér lapokat bükk, cseresznye, mahagóni és fenyő fákból. Egy kérése volt , hogy a küldött furnérral próbáljam
meg lepalánkozni kívülről a hajótestet. Szerencsére megfogadtam a tanácsát. A kartonpapírcsík palánkok felhelyezése után "folyékony fával" átkentem vastagon a hajótestet. Csontkeményre száradt a folyékony fa, majd csiszolás után az egész hajótestet Neoflex autójavító tapasszal gitteltem.
Mikor úgy láttam hogy az alap már megfelelő, jöhetett a bükk furnér csíkok egymás mellé történő ragasztása. 2-2.5 mm széles csíkokat vágtam és Palmatex ragasztóval rögzítettem. Elég gyorsan kész lettem a külső palánkozással, következett egy alapos csiszolás, de sikerült annyira alaposnak lennem, hogy majdnem átlyukadt a hajótest az egyik ívnél,annyit csiszoltam. Sebaj,hiszen úgyis festeni akartam.
Készítettem egy nagyon híg "páclét" matt barna festékből és jó sok hígítóból. Befestettem vele a testet, de csak annyira, hogy a fa erezete látszódjon. A festés tökéletesre sikerült, viszont ekkor láthatóvá vált a legnagyobb hiba: a bordák között huplis maradt a hajótest, még több gittet kellett volna rákennem. Hát ez ilyen marad. Talán majd a dörzsfák felhelyezésével nem lesz ennyire feltűnő a hiba.
Valamennyire talán sikerült elvonni a figyelmet a huplis testről,felkerültek a dörzsfák, párkányok, ágyúablakok és nekiláttam az ágyúk legyártásának. 2mm átmérőjű hurkapálcából készült a cső, egyesével esztergáltam őket, ezért is nem lettek egyformák. A cső hossza 1,5 cm. A talp kartonpapír, a kerekek pedig villanydrót szigetelése szalámiként felszeletelve. Legközelebb készítek egy kést amivel egyforma ágyúkat lehet faragni.
Szintén kartonpapírból elkészült a kis csónak is.
Következtek a korlátok, amiből kb. 60 darabot kellett legyártani. Itt már készítettem egy "forgácsolókést" fűrészlapból, ezáltal egyforma korlátbabák készülhettek. Igaz hogy aránytalanul vastagok lettek,de hát mégiscsak fogpiszkálót esztergáltam. Ha vékonyabbra esztergálok, akkor eltört volna a korlát. Ha elkészítem sima cirokseprű szálakból és nincs
faragott korlát, akkor szerintem elveszítette volna a hajó az egyéniségét.
Az orr rész rácsozatát tejfölös pohár csíkokból készítettem, majd lefestettem. Az alsó árbocrúd 2mm-es ,a felső 1mm-es hurkapálcikából, a tereb kabátgombból készült.
Az egész hajó eltakarható egy A4-es fénymásoló papírlappal.
A dupla soros csigákat még el tudtam készíteni fából 0,4-es fúróval átfúrva, de a szimplák szétmorzsolódtak a kezemben. A horgony 1.5-es villanydrótból készült. A szimpla csigákat telefondrót szigeteléséből készítettem.
Nemsokára kész a hajó, bármilyen picike, a mozgókötélzet és a vitorlák elkészítésével megpróbálkozok. Kötélzetrajzot nem
találtam a hajóhoz, csak egy nagyon szegényes oldalnézeti rajzot, amiről a kötélzet nem készíthető el pontosan. A "Történelmi vitorlások" topic látogatói viszont kisegítettek nagyon sok más spanyol hajókról szóló kiadványokkal és tervrajzokkal, így egy kis figyelemmel a saját hajóm kötélzetét is meg tudom csinálni.
sanfrancisco_II_1_1
sanfrancisco_II_1_1
minden
minden
asan (2)
asan (2
asan (3)
asan (3
asan (5)
asan (5
asan (18)
asan (18
asan (26)
asan (26
asan (46)
asan (46
asan (63)
asan (63
asan (85)
asan (85
asan (88)
asan (88
asan (102)
asan (102
asan (111)
asan (111
asan (134)
asan (134
asan (155)
asan (155
asan (163)
asan (163
asan (186)
asan (186
asan (224)
asan (224
asan (276)
asan (276
asan (297)
asan (297
asan (304)
asan (304
asan (365)
asan (365
asan (396)
asan (396
asan (397)
asan (397
asan (401)
asan (401
asan (422)
asan (422
asan (423)
asan (423
asan (424)
asan (424
asan (427)
asan (427
asan (491)
asan (491
asan (515)
asan (515
asan (558)
asan (558
asan (561)
asan (561
asan (606)
asan (606
asan (653)
asan (653
asan (656)
asan (656
asan (690)
asan (690
asan (712)
asan (712
asan (756)
asan (756
asan (759)
asan (759
asan (760)
asan (760
2009.12.27.
Utolsó módosítás: 2022.04.13.
Johnie
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szamuráj
2010.01.03. 06:16:52
Szia Johnie!
Klassz cikk. A hajódat meg már ismerjük! :) Várom a kész hajót, igazán impozáns kis óriás. A vízvonal alatti rész folyamatos görbületét tényleg nehéz kivitelezni, talán még egy réteg palákkal, de majd legközelebb! ;)
Üdv!
Tolnay T. Péter
"Szamuráj"
Guliver
2010.01.03. 11:17:38
Szia!
Nagyon-nagyon tetszik.Gratulálok!
Guliver
Johnie
2010.01.03. 11:51:49
Helló Szamuráj! Úgy gondolod, még egy réteg papírcsík palánk segített volna a huplik eltünésében? Lehet, de remélem a következőt már lehetőségem lesz teljesen fából megcsinálni. Ha a következő is papír alapú lesz akkor nem fogom sajnálni alóla a kartont :-)Apropó :mi van a Te diorámáddal?
Tommy
2010.01.03. 12:33:45
Szia Johnie!

Én lépésről lépésre követem a hajód megszületését, és minden elismerésem. De azért a "műhelyedet" nem tudja überelni senki...:)
Gratula mégeccer, és várom a folytatást!
Üdv
Tommy
Szaka
2010.01.03. 16:36:27
Nagyon tuti lett ez a hajó, csak így tovább!

Szaka
Johnie
2010.01.03. 18:28:10
Köszönöm, köszönöm mindenkinek, de még nincs kész a hajó. A vitorlák megvarrása után továbbra is teszek fel képeket a Törtenelmi vitorlások topikba a felhelyezésükről, majd a kész hajóról is, de ide a cikkhez azt hiszem már csak a kész hajóról lesz pár kép.
Guliver
2010.01.05. 19:09:47
Szia Johnie!
A kötélcsigákkal kapcsolatban jut eszembe,hogy Marjai Imrének jelent meg egy könyve elsösorban gyerekek számára "Készítsünk hajómodellt" címmel, ott kötélcsigának üveggyöngyöt javasol.
Csak egy ötlet...
Guliver
Johnie
2010.01.05. 19:57:52
Szia Guliver!
Valaki mintha már említette volna az üveggyöngyöt a fentebb említett topikban csiga gyanánt
Talán lucky volt.....
meleg.mihaly@freemail.hu
2011.01.28. 11:56:52
Üdv.Nagyon ügyes vagy,tetszik.Tennék egy-két észrevételt csak segitség képpen.Az üveggyöngy jó megoldás ,de nekem a kerámia gyöngy jobban bejött.Türe tüzve enyhén megköszörülve a felületétnem k le róla a cérna.Azonkivül Neked is ajánlom a kötélzetnél,behuzni a cérnát-zsinórt méhviasszal,mert közeli felvételnél nagyon látszik a bolyhosodás.További sk. munkát.Misi
Johnie
2011.02.01. 10:41:15
Köszönöm Mihály az észrevételt. Azóta a hajót már elajándékoztam, úgyhogy vitorlákat sem kapott. Egy kollegám polcán porosodik most. Méhviaszt szereztem, de nem használtam még, inkább áttértem a láng feletti szösz leégetési módszerre. :-) Most egy 38 ágyus angol fregatton dolgozom 1/123-as méretarányban, itt talán már fából is meg tudom csinálni a csigákat...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció