Pintér György - Múzeumi krimik
Nézegettem a makettek aloldalt,és erről a nagyszerű repülőgépről 1:72-ben nem találtam rendes leírást.
Gondoltam megpróbálkozok vele,mert aki modern vadászgépeket épít,az ki ne hagyjon egy F-15-öst a gyűjteményéből.A legszebb repülőgép szerintem.(Na jó,lehet,hogy a Tomcat szebb picivel.Néha én se tudok dönteni.)
Mielőtt megvettem volna a makettet,utánanéztem a net-en, mit is kapok a pénzemért.A leírások alapján egy régebbi kiadású Hasegawa másolatot,csak negatív panelezéssel.Mivel ezt a típust sok makettgyártó kiadta már jobb,rosszabb minőségben,gondoltam nem veszem meg az újabb Hasegawa-t.
Túl drága volt és annyival nem ad többet ennél,viszont az Italeri vagy Airfix/Heller maketteknél sokkal jobb.(A Tamiya és a Hobby Boss makettjét csak neten láttam,utóbbi szerintem azonos minőségű lehet ezzel.)
Na,építkezzünk!A pilótafülkével kezdtem,beszereztem hozzá az Eduard maratott "Zoom" készletét,mert csak matricákat kapunk a műszerfal, illetve az oldalsó kapcsolók helyére.A készletben van még pár heveder az ülésre,oldalkormánypedálok,HUD-keret,kabinnyitó,lángterelő a hajtóművek kiömlőibe,visszapillantó tükrök,meg pár apróság.
A tükrök beépítésénél figyeljetek arra,hogy az Eduard rajzával ellentétben nem a szélvédő keretén vannak rögzítve,hanem a felnyíló rész elején.
A pilótafülke első részének megépítése után következett a hátsó rész.
Mivel nyitott fülketetővel akartam megépíteni a gépet itt volt munka bőven,mert ott csak elnagyolva látszottak az akkumulátorok és az egyéb műszaki cuccok.Nem is beszélve a fülketető nyitóhidraulikájáról és a zárómechanizmusról.Kipucoltam mindent és fényképek alapján próbáltam újragyártani őket maradék alkatrészekből és újonnan gyártott darabokból rézdróttal és húzott szállal tuningolva.
Miután ezzel megvoltam,következett a festése.Elég érdekes színt kell alkalmazni alapszínnek,nem tudom van-e valamelyik gyártónál megfelelő szín.Egy fémesen csillogó kékeszöld színt kevertem ki a fotók alapján.
Ezután a pilótafülke felnyíló darabjának alsó borítása következett.Megcsináltam a rácsszerkezetét húzott szálakból,és a páralefújó alsó csatlakozóját is.(A felső ki van dolgozva,de a rácsozatát pótoltam húzott szálakból.)
Ha zárt kabintetővel építitek meg a makettet akkor ezeket a munkákat kihagyhatjátok,mert takarásban lesznek.
Végezetül a kitámasztó rúd lett festve pirossal kis fémes koptatással.
Következett a hajtóműbeömlők összeállítása.Ezek teljesen ki vannak dolgozva a turbina első lapátsoráig.Nincs más dolgunk velük, mint összeragasztani és fehérrel lefesteni őket belülről.Ha jól dolgozunk, még illesztési problémánk se lesz.
Ez egyébként az egész makettre érvényes,nagyon kevés tömítőanyagot használtam hozzá,mert jól illeszkednek az alkatrészek.
Miután ezzel megvagyunk,összerakhatjuk az egész törzset,beleillesztve a hajtómű ki- és beömlőket.Kiömlőként 2 változat közül választhatunk.Az egyik egy teljesen burkolt,a másiknál látszanak a GSF mozgatóalkatrészek is.Ezt kb. 20 alkatrészből tudjuk megépíteni.Mivel azt olvastam,hogy a kiömlők burkolólemezeit hamar elhagyták a gépek,és nem pótolták őket,mert titánból készültek,és darabjuk vagy 2000$ volt akkortájt,ezért az utóbbit választottam.
A hajtóműbeömlőket 2 pozícióban is megépíthetitek,de ne felejtsétek el,hogy ha a lefelé hajló változatot válasszátok,akkor kell egy pilóta is a gépbe,mert úgy csak járó hajtóműnél látható a gépen(Fel ill. leszálláskor,hogy több levegő jusson a turbinákba.)
Ui.:
Mint Lancer makettezőtársunk felhívta a figyelmemet rá,a féklapokat is zárva ragasszátok a helyére ha nem ültettek be pilótát,mert az is csak működő hajtóműveknél lehet nyitva.
(Gondolom a tömege miatt nem tartja meg a hidraulika,ezért kell a kabintetőhöz is a kitámasztás.)
Kész a gép,jöhetett a festés.Nem az Academy matricáit akartam felhasználni,mert azokkal már meggyűlt a bajom a merevségük miatt másik maketten.Ráadásul túl sötétnek tűnt az "Alaska" matrica.Volt viszont maradék Italeri matricám egy izlandi támaszpontú USAF géphez.Ezek lágyító használatával szépen belesimultak a résekbe.
Ezen a gépen még nem a "Mod Eagle" festést alkalmazták,így egyszerű dolgom volt.Alapszínként a HU127-et használtam,Hu128 foltokkal kevés fehérrel világosítva mindkettőt.
Festés előtt megfestettem vékony ecsettel a kabintető szigetelésének vörösesbarna színét is.
Miután a festés megvolt,jött a matricázás,utána a panelvonalak befolyatása,majd a végső lakkozás.
Ezek után álltam neki a gép fém részeit lefesteni.Ennek a gépnek a kiömlők felé eső rész 30%-a a hason fémszínű.A felső résznek csak kb. a negyede.Ezekre a Hu27003-at használtam.A kiömlőkre Hu27003-at kevertem Hu27004-el,majd políroztam vattával és papírzsepivel mindkét fémszínt.
Fegyverzetként egy teljesen kommersz változatot tettem a gépre:4 X AIM-9 Sidewinder + 4 X AIM-7 Sparrow + 1 póttank a has alá.
Így készült el az USAF "utolsó" nagy teljesítményű vadászgépe.
Tudom,hogy az F-22A Raptor már sokkal többet tud,de én ezzel úgy vagyok mint a régebbi VW Golf-okkal.Szép,meg jó is a Golf7,de nem az igazi.Nincs már meg a feeling.(Bár lehet csak én vagyok túl konzervatív.).