A VSz távollátó szeme

P-35 PRV-10 P-12

1:72, Z+Z No.72001;72002;72005
Pintér György - Múzeumi krimik Már a lokátortechnológia hajnalán nyilvánvalóvá vált a tény, miszerint az eltérő szerkezetű gépek felderítési hatásfoka, zavarási érzékenysége/érzéketlensége, felderítési távolsága eltérő.
Célszerűnek tűnt több, különböző tulajdonságú lokátor egy telephelyen történő alkalmazása.A légtér ellenőrzését több ilyen telephely rendszerbe kacsolásával biztosítják, ahol a telephelyek által ellenőrzőt területek valamennyire átfedik egymást.Ettől független a különféle tűzvezető lokátorok elhelyezése ( ezen eszközök nem szerepelnek a jelen írásban).
A hálózatban telepítésnek több előnye van.A rendszerből kiesett telepek szerepét más, szomszédos telepek vehetik át (kellő sűrűségű telepítés esetén),a területre behatoló folyamatosan követhető.
Ezen rendszerek hasonló elvek alapján épültek szerte a világban.A volt Varsói Szerződés eszközparkját a Szovjetunió adta.Az alkalmazott típusok a általában a következők voltak: P35/37 és P12/18 távol felderítő; PRV-10/11/12/13 magasságmérő;P-14/15 alacsony felderítő lokátorok.
Ezen típusok egy része ma is szolgálatban áll.

A P-35 (Drenázs) lokátor a Varsói Szerződés és Szovjetunió, valamit egyes arab országok távolfelderítő lokátora volt ebben az időben. A lokátor centiméteres hullámhosszon dolgozott, ez nagyon jó felderítő képességet jelentett. Nagy hibája viszont az volt, hogy a különféle tereptárgyak (állócélok) zavarták.

A lokátor párban dolgozott a PRV magasságmérő lokátorral, mert a P-35 csak ferde távolságot mért.
Az antennák 15 fokos szögben mozgathatók függőleges irányban. Magaslatra helyezték telepítéskor, ez lehetett természetes, v mesterséges. Ennek a telepítésnek két oka van, az egyik az állócélok lehetőség szerinti kizárására, a másik a Föld görbületéből adódó árnyék csökkentése (A rádióhullámok kizárólag egyenes vonalban terjednek). Amennyiben mesterséges dombra van telepítve akkor általában a dombban van elhelyezve a kezelő fülke egy erősített fedezékben.
A PRV-10 lokátort (és utódait) szintén dombra helyezték.


A P-35 doboza puha kartonból készült, a fedelén trópusi környezetben látható a lokátor. A dobozt kinyitva találunk benne egy zacskónyi műgyanta alkatrészt, 2 nagyobb és egy kisebb maratott lapot, egy A/4-es formátumú összeállítási útmutatót és egy kisméretű átlátszó műanyag lapot. Ez utóbbi nálam hiányzott.
Szükségünk lesz még kb 15 cm hosszú 0,8 mm-es és kb. 60 cm 0,5 mm-es réz huzalra, ami viszont nincs a készletben. A réz drótokat érdemes lángban kilágyítani mert ezután könnyebb vele dolgozni.

A készlet matricát nem, viszont 2 db festési rajzot tartalmaz, ami felejtős. A rajzon festékkódok nincsenek, csak a színek megnevezései (szürke sárga zöld). Az öntött részek nagyon szép kivitelűek, a maratott lapok kissé vastagnak tűnnek, de anyaguk puha, könnyen megmunkálhatók.

A műszerkocsit 6 nagyobb, 2 kisebb, és pár maratott alkatrészből készíthetjük el. A gyanta alkatrészek meglehetősen vastag csonkon vannak a leválasztásuk nem egyszerű. Én egy köszörűt vetetettem be a nagyoláshoz, a finom csiszolás 400-as papírral történt.

A kocsi összeállítása során az éleknél jelentős mennyiségű tömítést kellett használni. Nálam a pillanatragacs+ durakril keverék vált be. A felesleges tömítés csiszolása során a finom hegesztési varratok sajnos eltűntek, ezeket 0,05 mm-es rézhuzallal pótoltam. A tetőn lévő kopoltyúkat lecseréltem, műszaki rajzlapból készültekre. Lehet, a kabint kedvezőbb lett volna 2 részből készíteni (oldalfalak, tető és az alsó rész) mert ekkor a finom részletek nem tűntek volna el...

A talp ötletes, kerekeken guruló megoldású, kiegészítve 4 db talppal. Ezekből kettő kihajtható. A talp gyanta részeinek öntése nagyon szép, részletes. A vonórudat, a talpak hajtókarjait, és a talpak tányérjait maratásból kapjuk. Kiegészítésképp be kell vetni a rézhuzalt is.
A biztos tartás érdekében a talpszárakat érdemes csapolni. A kerekek és a talaj között minimális hézagnak kell lennie, mert a talpakkal van a lokátor kiszintezve.

Az antennák tartó szerkezeteinek összeállítása viszonylag egyszerű, köszönhető a jól megtervezett alkatrészeknek. A felső antenna tartószerkezetének az összeállítása már bonyolultabb. Szőrözősebb makettezők a vázszerkezet egyes részeit lecserélhetik 0,8 mm-es rézhuzalra, de a maratott rész is élethű. A vázszerkezet műszerkocsira történő illesztése során feltétlenül használjuk ki a maratáson található csapokat. Ez erősebbé teszi a rögzítést. Én 0,8 mm-es fúróval fúrtam ki a csapok helyét , többszöri száraz próba után.

Az antennák középső, merevítő részét műgyantából készítették el. Ez az egyik esetben hosszabb volt mint az antenna maratott része. Középre pozicionálás után a két széléről a felesleges részeket fűrész és csiszoló papír segítségével távolítottam el.

Az alsó antenna sugárzójának helyzetét rosszul adják meg a referencia fotókkal összehasonlítva.
Az összeállítási rajzon lévőnél hátrébb, az antenna felé található a helyes pozíció. Ide a kisebbik sugárzót kell beépíteni. Az összeállítási rajzon a sugárzóból induló vezetékek helyzete is rossz. A sugárzóból 4 db vezeték fut először függőlegesen lefelé az antenna alsó részéhez, majd vízszintesen az antenna mögé, majd az antenna mögött felfelé a műszerkocsi tetején lévő kopoltyúkba. Mivel ezek védőcsövek, ezért a hajlításokat feltétlenül ívesen kell elkészíteni! Érdemes sablont készíteni a pontos munkához. A beépítésnél az egész egységet egy műanyag dobozra ideiglenesen Blu Tac-kal rögzítettem.
A védőcsöveket a beépítés után vágtam méretre, mivel a hajlítások pontos hosszát, az esetleges elhajlásokból eredő méret változásokat nem lehet előre kiszámolni.

A felső antenna elkészítése és beépítése már "rutinból" ment, annak ellenére, hogy ezen a saját-idegen felismerő rendszer (NRZ) antennája is rajta van. Az NRZ antennát lecseréltem saját gyártásúra, mert a készletben lévő csak messziről hasonlított az igazira.
Itt a kábelezés befűzése igényelt némi ügyeskedést. A kábelezés védőcsövei a már említett 0,5-ös rézhuzalból készültek.
A Magyar Honvédségnél rendszeresített lokátorok egyszínű zöldek voltak,de ennek a színnek számtalan árnyalata létezett. Az egész lokátor festését Tamiya XF-58 Olive Green-nel végeztem. Olyan hatást szerettem volna elérni mintha a kabin régebbi míg az antenna új lenne. Ennek érdekében némi rozsda pigment került ide-oda. A kabin ajtaján lévő ablak X-1-es fényes fekete színű lett. A kerekek gumijai matt fekete a felnik XF-58 színre lettek festve.

folyt köv
doboz
doboz
alkatrészek
alkatrészek
maratás
maratás
összeállítás01
összeállítás01
összeállítás02
összeállítás02
műszerkocsi antenna nélkül
műszerkocsi antenna…
műszerkocsi antenna nélkül02
műszerkocsi antenna…
festés előtt 01
festés előtt 01
festés előtt 02
festés előtt 02
első sugárzó
első sugárz
talp
talp
Radar_System_Hemus_2004_Bulgaria_01
Radar_System_Hemus_2…
imagecrw73331rz6
imagecrw73331rz6
2008.12.30.
Utolsó módosítás: 2010.10.12.
lucky
Pelikán Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
boomsly
2010.10.12. 16:58:15
A falunk határában működik talán az utolsó ilyen lokátor rendszer Dél-Magyarországon. Gyerekként nem egyszer bicikliztünk ki figyelni ezeket a "szörnyeket". Egy-egy forró nyári napon, amikor a kutyának sem volt kedve ugatni halk morajlás szűrődött be. Onnan lehetett tudni, hogy üzemelnek a lokátorok.
Várom a folytatást!
lucky
2010.10.12. 19:10:02
Szia!
Előbb utóbb lesz.
Tervben van a P-12, a PRV-11 meg hamarosan! Szintén hamarosan jönnek a festett képek is.
M.Viktor96
2010.10.12. 22:25:17
Eddig nagyon szép! :)
Én is várom a folytatást. Én kicsit ilyen lokátor megszállott lettem zsámbéki látogatásom óta.
Elég ritka darabnak tűnik ez a készlet. Honnan lehet ilyet beszerezni? :D
lucky
2010.10.13. 08:43:39
Szia Viktor!
Én Szolnokon szereztem be az egyik börzén.Árulta a Pro-Start is.Nem volt olcsó, de sztem megérte.
Az egyetlen gond netes referencia hiánya.
Ákos
2010.10.13. 11:15:28
Jó lesz!
Már csak egy Balaton Model ATSZ-59G kell hozzá (összeszereléskor ezzel rakták fel az antennákat) és kész a dioráma...
lucky
2010.10.13. 11:37:23
Nekem kicsit más tervem van.. Kell hozzá egy PRV és egy P-12. Esetleg még egy-két Kraz....
Tibor
2010.10.16. 07:45:41
Szia!
Érdekes amiket a lokátorokról az első négy bekezdésben írtál, de engedj meg néhány pontosítást:
- A lokátorokat azért szervezték, szervezik rendszerbe, hogy az adott légtér (Pl.: a magyar) ellenőrzését egy központilag meghatározott magassági határok közt, összefűggő rádiólokációs térrel valósítsák meg. Ez alsó és felső magassági határt jelent. Ezen túlmenően a rendszer a nyert információt felmenő rendszerben dolgozta fel és alkalmazta. Nálunk a hetvenes évektől a NATO-ba történt belépésünkig rt.század - rt. zászlóalj (kisegítő ezredőrs) - rt. ezred (ezredőrs), majd 1984-től rt. dandár (dandár főőrs) - honi légvédelmi hadosztály (később hadtest) szinteken történt a feldolgozás. A honi vadászrepülő ezredek és a honi légvédelmi csapatok részére az rt. zászlóaljak biztosították a felderítési információt. A vadászirányítás az rt. századoknál települt vadászirányító pontokról történt.
- A felderítő lokátorok három hullámtartományban dolgoztak: centiméteres lokátorok voltak a P-30, a P-35, P-37. Deciméteres hullámtartományban a P-15 és a P-19, méteres hullámtartományban a P-12, P-13, P-18 és a P-14.
- Az újabb típusokról csak annyit, hogy rendelkeztünk még K-66, Kaszta, SZT-68U lokátorokkal is.
- Az információ feldolgozást vagy hagyományos, vagy automatizált módszerrel, illetve a kettő párhuzamos alkalmazásával oldottuk meg.
- A különböző hullámtartomány növelte a rendszer zavarállóságát és természetesen a felderítési távolság több tényező mellett függ a hullámhossztól is.
- Téves az a mondatod, hogy a P-35 nagy hibája volt, hogy a helyi tereptárgyak zavarták. A valóság az. hogy a lokáció alapelvéből fakadóan valamennyi lokátornál megjelennek a helyi tereptárgyakról, földfelszínről visszaverődések, de ezeket különböző technikai fogásokkal jól ki lehet szűrni.
- Még annyit, hogy szakmailag a lokátorok települési helye nem "telephely", hanem mérőpont.
Bocsi a kiegészítésekért, de így talán egy kicsit pontosabb lesz a leírás.
Neked talán mond valamit ez a helységnév: Boldog. Nos ott is volt egy rt. századunk.
Üdvözlettel egy nyugdíjas rt.-s: Tibor
lucky
2010.10.16. 17:24:22
Szia Tibor!
A témában műkedvelő vagyok, így köszönöm a kiegészítést.Sajnos a kevés infót lehet találni a témában, nyilván annak kényes volta miatt.
Igyekeztem zanzásítani, és sikerült csúsztatni is.Ezt pont egy szakember szúrta ki.Még egyszer köszönöm.

Anno( 1974-75) a boldogi mérőponton P-35-ön édesapám kezelő volt.
Az információk egy része tőle származik.
lucky
2010.10.16. 17:26:04
Némi segítséget kérhetek majd tőled lokátor témában?
Magán úton természetesen, és csak azt, amit el lehet mondani.
llucky kukac citromail.hu
Tibor
2010.10.16. 18:20:05
Szia Lucky!
Ha tehetem szzívesen segítek. Úgy kb. az 1980-as évektől 2004.-ig van némi infóm, mivel voltam rtz. törzsfőnök Miskolcon, z. parancsnok Kecskeméten, dandár törzsfőnök, majd parancsnokhelyettes Veszprémben.
lucky
2010.10.16. 18:27:58
Szia!
Az adat lapodon lévő címre mehet a mail?
Tibor
2010.10.18. 05:19:32
Persze. De a biztonság kedvéért ide is leírom: borsodyt@t-email.hu
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció