A Zero alkonya

Mitsubishi A6M2 Model 21 Zero

1:48, Hasegawa No.09800
A Hasegawa az A6M2 Model 21 Zero-t többször is kiadta, különböző dobozokban. Én a makettinfo fórumán keresztül jutottam hozzá a „Battle of the South Pacific” kiadáshoz. A nyugati irodalomban ez az ütközet a santa cruzi csata néven ismert, ahol a japánok ugyan taktikai győzelmet arattak 1942 októberében, de ezért túlságosan nagy árat fizettek a sok elvesztett repülőgépükkel és pilótáikkal. A makett mellé az Eduard 48306- os fotómaratását is felhasználtam, igaz a féklap kinyitását kihagytam, mert nem nagyon láttam fotót, ahol a Zero így parkolna.

A makett maga kellően részletes, szép vésett panelvonalakkal. A méret- és alakhűséget ugyan nem ellenőriztem, de az interneten fellelt vélemények alapján nincs gond ezzel sem. Amivel viszont volt, az a meglepően sok öntési hiba/nyom. Igazából az alkatrészek felületes átnézése során ezek úgy tűntek, mintha szándékosan kerültek volna a felületre, pozitív panelvonalak formájában, de a háromnézeti rajzokból kiderült, hogy bizony el kell tüntetni őket a törzsfelekről, meg a motorburkolatról. Egy Hasegawatól nem éppen ezt vártam volna.

A kellemetlen meglepetésekből az építés során is kijutott, főleg a két törzsfél illesztése igényelt nem kevés utómunkát. A másik nagyobb probléma az orr alsó és a futóaknák mellső részét tartalmazó alkatrész jelentette, aminek csapnivaló az illeszkedése és nem is lehet javítani a hagyományos tömítés- csiszolás módszerrel a felület károsítása nélkül. Itt csalásra kényszerültem, és drótdarabokkal rejtettem el az árkokat. A fényképeken ez könnyebben követhető. A szárny- törzs csatlakozást érdemes ragasztás előtt ellenőrizni, mert némi faragással, meg csiszolással sok utólagos munkától kíméljük meg magunkat.

Hogy valami jót is írjak a makettről, a pilótafülke szerintem szép részletes, bár én úgy döntöttem, hogy az Eduard rézzel, meg némi drótozással feljavítom egy kicsit. A törzsgéppuskát, meg a pitot csövet injekciós tűre cseréltem, a futókra drótból készült el a fékkábel, alufóliát tekertem a munkahengerre. A csillagmotor feljavításához a fotómaratás is hasznos. A jobb szárnytőben kifúrtam a fülke szellőzésének beömlőnyílását. A részletek kidolgozásához nagyon hasznos referenciák az Aero Detail és a Mushroom Zero- val foglalkozó kiadványai, valamint a japán gépek pilótafülkéit bemutató Mikesh- féle könyv.

A festéshez nagyon sok információt ad a j-aircraft.com oldal, ezt ajánlom egyébként is a japán témában érdekelt kollégáknak. Itt egészen késhegyre menő vitákat folytatnak szakértők és magukat annak vallók, például a korai Zero-k festésére vonatkozóan is. Én a Tamiya XF-12 akrilját választottam és némi fakítással ezt fújtam a gépre a panelvonalak kiemelése után. Hogy legyen némi változatosság az egyébként unalmas kamuflázsban, kiválasztottam néhány panelt, és ezeket „friss”, fakítás nélküli festékkel fújtam át, mintha javították volna őket.
A festésről itt annyit kell tudni, hogy a korai Zerokat a gyártóüzemben sokkal jobb minőségű anyaggal fújták, mint a háború második felében készült gépeket, tehát nyoma sincs a hatalmas darabokban kopó, lepattogzó színeknek. A hajófedélzeti üzemeltetés miatt egyébként is nagy gondot kellett fordítani a korrózió elleni védelemre. Az ezüstös kopásokat így hanyagoltam, és csak némi pasztellport használtam a koszoláshoz.
A futóaknák a j-aircraft.com bölcsessége szerint a Mitsubishi által gyártott gépeken ugyanazt a színt kapták, mint a sárkány, a Nakajimánál készültek, pedig az „aotake” nevű fedőréteget.

A festés után került helyére a motor és burkolata, utóbbi egy kis kékkel kevert fekete festékkel lett fújva.
A kit matricáit használtam, a Zuikaku hordozó egyik gépét választottam. A törzsgyűrűket egyébként szerencsésebb lett volna festeni, így utólag.

Összességében kissé csalódtam a „Hasegawa minőségben”, de a végeredmény kárpótolt.
P1010838
P1010838
P1010712

A készülő fülkéről sajnos csak ez a homályos fotó maradt.
P1010712
P1010715
P1010715
P1010722

Bal oldalon a probléma, jobb oldalon a csalás.
P1010722
P1010724
P1010724
P1010829
P1010829
P1010830
P1010830
P1010831
P1010831
P1010834
P1010834
P1010835
P1010835
P1010836
P1010836
P1010839
P1010839
P1010841
P1010841
P1010844
P1010844
P1010902
P1010902
P1010904
P1010904
P1010906
P1010906
P1010910
P1010910
P1010913
P1010913
P1010917
P1010917
P1010927
P1010927
2011.12.19.
tekee
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Domokos_Tibor
2012.01.02. 00:50:12
Csodás makett,nem lehet szavakba önteni tetszik a kidolgozás, a festés nagyszerű bár megjedzem egy két helyen nem ártana egy kis fémes kopás.És hát tényleg Hasegawa minőség
gaben21
2012.01.02. 06:51:21
Helló.Szerintem ez ebben a formában tökéletes.Nem kell ide kopás.De persze ez ízlés kérdése.
békési
2012.01.02. 08:02:42
Nagyon jól sikerült, gondos precíz munka. EZ a makett méltó a Makettinfóhoz!!
Gratulálok!
Kferro
2012.01.02. 08:18:19
Én is csak csatlakozni tudok az előttem szólókhoz: nagyon szép munka, gratulálok!
S köszönjük, hogy megosztottad velünk.
Kroenen
2012.01.02. 09:29:35
Szerintem már az előttem lévő kollégák mindent elmondtak! De azért csatlakozom hozzájuk: nagyon szép! Gratulálok!
tekee
2012.01.02. 20:56:33
Köszönöm szépen mindenkinek a véleményeket!
A koszolás tényleg ízlés kérdése, itt most nem akartam lestrapálni a gépet.

Zoltán
Igazad van, sajnos lusta voltam és az Eduard maratás kábeleit használtam a "maszek" bedrótozás helyett. A kész maketten mondjuk szinte mindegy, nem sok látszik a motorból.
tekee
2012.01.02. 21:01:56
Köszönöm szépen mindenkinek a véleményeket!
A koszolás tényleg ízlés kérdése, itt most nem akartam lestrapálni a gépet.

Zoltán
Igazad van, sajnos lusta voltam és az Eduard maratás kábeleit használtam a "maszek" bedrótozás helyett. A kész maketten mondjuk szinte mindegy, nem sok látszik a motorból.
tekee
2012.01.02. 21:02:06
Köszönöm szépen mindenkinek a véleményeket!
A koszolás tényleg ízlés kérdése, itt most nem akartam lestrapálni a gépet.

Zoltán
Igazad van, sajnos lusta voltam és az Eduard maratás kábeleit használtam a "maszek" bedrótozás helyett. A kész maketten mondjuk szinte mindegy, nem sok látszik a motorból.
tekee
2012.01.02. 21:02:17
Köszönöm szépen mindenkinek a véleményeket!
A koszolás tényleg ízlés kérdése, itt most nem akartam lestrapálni a gépet.

Zoltán
Igazad van, sajnos lusta voltam és az Eduard maratás kábeleit használtam a "maszek" bedrótozás helyett. A kész maketten mondjuk szinte mindegy, nem sok látszik a motorból.
tekee
2012.01.02. 21:02:29
Köszönöm szépen mindenkinek a véleményeket!
A koszolás tényleg ízlés kérdése, itt most nem akartam lestrapálni a gépet.

Zoltán
Igazad van, sajnos lusta voltam és az Eduard maratás kábeleit használtam a "maszek" bedrótozás helyett. A kész maketten mondjuk szinte mindegy, nem sok látszik a motorból.
tekee
2012.01.02. 21:02:39
Köszönöm szépen mindenkinek a véleményeket!
A koszolás tényleg ízlés kérdése, itt most nem akartam lestrapálni a gépet.

Zoltán
Igazad van, sajnos lusta voltam és az Eduard maratás kábeleit használtam a "maszek" bedrótozás helyett. A kész maketten mondjuk szinte mindegy, nem sok látszik a motorból.
tekee
2012.01.02. 21:07:17
Ezt nem tudom, hogy sikerült ennyiszer elküldenem:)
Lucky13
2012.01.03. 00:11:40
Köszönjük a cikket, a makett is nagyon jól sikerült, gratulálok! Én ennek a makettnek a Nakajima- féle hidroplán változatát csináltam meg, pár kép van róla az adatlapomon. Sajnos én a kopásokat túlzásba vittem egy kicsit, szerintem te jársz közelebb az igazsághoz, ezek még gondosan alapozott és festett gépek voltak. Egyébként neked mi a véleményed a korai Zerokkal kapcsolatos színárnyalatokról? Sokan azt mondják, hogy mindegyik az ún. Ame- Iro árnyalatra volt festve, bár én nem tartom kizártnak, hogy volt sima szürke is közöttük.
Még egyszer grat., szép munka!
tekee
2012.01.03. 14:03:28
Lucky13!
Igen, láttam a munkáidat, és nagyon tetszenek mind, nem csak az úszótalpas Zero.
A színnel kapcsolatban rengeteg cikket, meg hozzászólást elolvastam a j-aircraft.com oldalon és ott aztán mindenféle vélemény megtalálható és mindnek az ellentéte is. Végül ennél a zöldesszürke árnyalatnál kötöttem ki, mert több helyen említették, hogy a Mitsubishi által gyártott gépek "hamuszínűek" voltak, a Nakajimánál készültek pedig inkább egy kicsit karamellszerű (ame- iro) árnyalatúak. Persze olyat is olvastam, hogy az eredeti szürkészöld szín ahogy öregedett, az időjárási hatások miatt kapott karamell árnyalatot. Ha van egy kis időd olvass utána a j-aircrafton. Bár, ahogy mondani szokták a több tudás nem mindig jár több bizonyossággal is, és ez ebben az esetben szerintem felettébb igaz.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció