A félelmetes Flanker

Szuhoj Szu-32FN/Szu-34 Strike Flanker

1:72, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik Egy viszonylag ritka gépet szeretnék az alábbi cikkben bemutatni, a Flankert. Sajnos nagyon kevés a referencia a neten, részletfotók találni lehetetlen. Ezér a fantáziára és arra a pár képre hagyatkoztam amit sikerült fellelnem...

A Szu-27 "Flanker" alaptípus jelentős módosításával a kilencvenes évek elején jött létre a T10V-1 prototípus. Az eredetileg Szu-27KU-nak ismert típus eleinte repülőgép hordozóról üzemeltethető gyakorlógépnek tűnt, de amikor a Szu-27IB ismertté vált, egyértelművé vált, hogy új harci gépről van szó.Az új típusban a két pilóta egymás mellett ül a teljes egészében átalakított orrban. Megerősítették a futóművet és a repülőgépet a mindenidős kismagasságú vadászelfogásra és a repülőgép hordozókról végrehajtott támadásokra optimalizálták.

A sorozatgyártásra történő átállás során a Szu-27IB-re kétkerekes tandem főfutó, digitális pilótafülke került, és jelentősen megnövelték a különböző lehetséges fegyverzetek fajtáját is. A főleg a Szu-24 "Fencer" felváltására tervezett Szu-27IB-t a Szuhoj tervezőiroda A Szu-34 típusjellel látta el. A nyugativilág az 1995-ös párizsi kiállításon látthatta a "Flanker" harci változatát, amelyet Szu-34FN-nek, A Szu-27IB tengerészeti támadó változatának írtak le. A gyárnak 1997-ben pénzhiány miatt kellett leállítani a programot, ekkor a típust a Szu-27IB exportváltozatának nevezték. 1997 júniusában a Szu-34FN ismét repült a párizsi bemutatón.

A makett

Az Italeri makettje, nem vitték túlzásba az alkatrészbontást de legalább ami van az szép. A panelvonalak határozottak de szerintem egy kicsit vastagok. Az átlátszó alkatrészek meglepően szépek, nem torzítanak és nem is vastagok. A műszerfal nem a legjobb de ezen lehet segíteni, találtam is hozzá a Pavla által gyártott pilótafülke szettet de úgy döntöttem inkább csak "házilag" javítom fel. A műszerfal csak részben hasonlít az eredetihez, ezt csiszolással és megmaradt matricákkal pótoltam. A műszerek kábelezését rézdrótból alakítottam ki, és az ülések öveit megmaradt fotómaratásból "nyirbáltam". Az illeszkedések nem valami jók, a szárny tövénél különösen sokat kellett tömíteni.

A fegyverzet igazán bőséges, kapunk hozzá 2 R-73ast, 2 R-77-est, 2 X-29L, 2 X-31-est és 3 KAB-500L bombát. Ezekből mindet felraktam a gépre, úgy az igazi. Az egyik fotón a csűrőlapok le voltak engedve, ezért én is lefűrészeltem, és lefelé "lógatva" ragasztottam vissza.

Miután elkészült az "alap", a panelvonalakat átfestettem sötétbarna vízfestékkel. Majd lealapoztam fehérrel. Két nap száradás után kevertem egy zöld színt Revell színekből (világoskék, tengerzöld és fehér) és ez lett az alapszín, a legsötétebb zöld. Ezt is kb. két napig hagytam száradni majd a már kikevert sötétzöldből kevertem ki a világosabb zöldet. Egy számomra új módszert alkalmaztam a Blu Tac-kel való maszkolást a foltozáshoz. Ez elég nehéz volt többször is át kellett fújni mert nem mindig sikerült. Sajnos a végeredmény nem lett tökéletes.

A harmadik színt is így vittem fel a felületre, a világoskéket. A gép alját egy kicsit sötétebb kékre festettem, a világoskékhez adott pici feketével. Miközben ezek száradtak a fegyvereket is lefújtam fehérrel, a bombákat pedig feketével. Ezekkel gondba voltam mert ahány fotót találtam, szinte mindenhol más színű. Volt sötétszürke, zöld, fekete stb... de mivel a festési útmutató szerint is feketének kell lennie énis úgy festettem. Aztán jöhettek a futóművek, futóaknák. A futóaknákat egérszürkével festettem ki a futószárakat pedig fehérrel. Miután megszáradt a futószár "elárasztottam" hígított feketével így kaptam egy szürke futószárat ami csupa piszok. Ha ezt is egérszürkével festettem volna, mint a futóaknát, akkor egy sokkal sötétebb színt kaptam volna. Az aknákat nem tudtam bedrótozni, mert egyetlen fotót sem találtam a belső térről így csak a futószárra került drótozás.

Jöhetett a matricázás. Itt nem voltak gondok. A panelvonalak kiemelésére bordó ceruzát használtam, ez magában túl élénk ezért sötét föld pigmenttel átmentem rajtuk mégegyszer. Végül kapott egy alapos szilikon spray mosást.

Végül annyit jegyeznék meg hogy nem a legjobb minőségű, de használható és látványos makett, gyönyörű színkombinációkkal. Akinek van bátorsága és elszánt nyugodtan kezdjen bele ebbe a makettbe, mert a hibái ellenére amelyeket nem is olyan nehezen de kijavíthatunk, gyönyörű makett varázsolható :)

Utóbbi időben kijavítottam a kacsaszárnyat és a cikkemet, ezúton is köszönöm a hozzászólásotokat, észrevételeiteket.
DSC00008
DSC00008
Mesterséges piszok a szélvédőn :)
Mesterséges piszok a szélvédőn :)
DSC00011
DSC00011
DSC00012
DSC00012
DSC00016
DSC00016
DSC00014
DSC00014
DSC09655
DSC09655
DSC09660
DSC09660
A HUD-ot is nekem kellett elkészíteni :S
A HUD-ot is nekem kellett elkészíteni :S
DSC09667
DSC09667
DSC09684
DSC09684
DSC09696
DSC09696
A hajtóműkiömlőt a Gunze Iron (vas) színével alapoztam majd kapott egy fényes lakkot. Aztán lila, és NATO zöld színeket vittem bele halványan.
A hajtóműkiömlőt a Gunze Iron (vas) színével alapoztam majd kapott egy fényes lakkot. Aztán lila, és NATO zöld színeket vittem bele halványan.
DSC09702
DSC09702
DSC09701
DSC09701
2009.08.21.
Utolsó módosítás: 2010.01.24.
Emil, Balassagyarmat
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Gery
2009.08.30. 10:21:36
Szia Emil!
Szép a nagyvas, feldobja a fegyverzet és gondolom mutatós darabja a vitrinednek is:)
Egy észrevételem lenne csak: ahogy te is írtad a cikkedben, az egyik kép alapján csináltad meg kitérítve a stabilizátort. Ez így jó is a maketten, de ha az útmutató alapján rögzítetted volna, akkor is jó lett volna, ugyanis a vízszintes vezérsík alapból nagyjából párhuzamos a talajjal és nem zár be semekkora szöget a vízszintes síkkal.
Az általad feltett képen egy "pihenő" gép van egy (gondolom párizsi v. moszkvai) bemutatón, ahol a csűrők és a stabilizátor is ki vannak térítve, de nem ez az eredeti helyzetük.
Remélem, hogy nem vetted rossz néven ezt a kis "okoskodást" és bízom benne, hogy még sok ilyen gépet látunk tőled! És itt egy kis szemezgetnivaló a gépről (oroszul, de a lényeg a képekben rejlik): www.airwar.ru/enc/bomber/su34.html

Üdv: Gábor
vrauko
2009.08.30. 11:13:35
Szép makett. Meg vagyok elégedve.
Emil
2009.08.30. 12:20:55
Köszi a dícséretet mindenkinek!
Gery nem vettem rossz néven inkább örülök hogy kisegítettél és igazad van, egyébként tényleg ez most a vitrinem legszebb darabja :) Köszi a linket is.
PETI
2009.09.08. 13:12:25
Szia Emil!

Mivel ez a gép nagyon közel áll hozzám, szeretnék néhány dolgot pontosítani.
A gép neve Szu-32FN/Szu-34 Strike Flanker. A csapatokhoz került gépeket újjabban Fullback névre keresztelték.
A maketthez annyit szeretnék csak hozzászólni, hogy szerintem egy kicsit sok a kitérített kormányfelület a gépen. A stabilizátorok lógása nem rossz, a féklapok kitérítése látványos a maketten. A kacsa szárnyakat viszont nem szokták parkoló gépeken kitéríteni. Ha láttál is ilyen képet, biztos nem ilyen mértékű a kitérítés és fordított irányú. A MAKS-on a 01-es volt a statin, ott ki volt térítve… De a repülőnap nem mindig arról szól, ami a hétköznapokon van. Egyébként repült is a 02-es, az airlinersen elég baba képek vannak róla. 

További jó makettezést!

Üdv: PETI
Emil
2009.09.09. 15:17:54
Hello Peti!
Köszi a 'felvilágosítást':D A kacsaszárnyakat akkor át fogom helyezni vízszintesbe és kijavítom a cikket.
Neked is jó makettezést!
Ceró
2010.03.05. 11:20:24
Szia!
Gratulálok ez nagyon szép lett! Lenne hely a polcomon ennek a szépségnek. Szerintem ez a legszebb gép a világon!
T.: Ceró
Emil
2010.03.06. 12:27:20
Köszi Ceró :D Én nem tudnám kijelenteni egyik gépre sem hogy az a legszebb... mert annyi van amire azt tudom mondani XD
Kalóz
2010.03.06. 16:02:24
Szia! Szép, jó nagy madár, nekem is megvan, igaz én teljesen dobozból építettem, talán csak a Pitot-csövet cseréltem injekciós tűkre, mert féltem, hogy letörik.
Kalóz
Emil
2010.03.07. 13:19:11
Heló Kalóz!
Bizony nagy XD Az 1:48-as F-16-osom kb 1,5 cm-el nagyobb csak a '72-es Flankernél :P
att2
2014.01.27. 21:14:43
Szia Emil! Nagyon szép munka, csak gratulálni tudok, örülnék ha ilyen minőséget érnék el! Egy apró észrevételem van csak, és a hozzáértők biztos megmondják, az pedig az utántöltő csonk fedele. Én is úgy rögzítettem mint Te, a gép hosszirányára merőlegesen, viszont a képeket elnézve, pont hogy párhuzamosan kéne lennie. Még egyszer gratulálok, és további jó építést! att2
Emil
2014.11.08. 12:30:12
Szia!
Köszönöm szépen:) A fedélről énsem tudok pontosat o.O
Martin Kovacs
2015.02.23. 09:59:39
Szép munka. Gratulálok hozzá. Milyen festékeket használtál , ha szabad kérdeznem ?:D
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció