A felkelő nap acélóriása

IJN Musashi

1:350, Tamiya No.78004
Pintér György - Múzeumi krimik Japán.A kultúra,különleges ételek,remek makettek és az óriás csatahajók országa.Elérkeztem a csatahajó-építő tervem másodiknak szánt,de végül harmadikként megépült tagjához,a testvérhajója mellett kissé háttérbe szoruló Musashihoz.

Előzetes:
A Missouri befejezése közben körvonalazódott a gondolat,olyan szépek ezek az 1/350-es hajók,jó lenne a legnagyobbakat a polcomon tudni,így alakult ki a 6 hajóból álló tervem.Második tagjának a Musashit szántam, így le is adtam rá a rendelést,ekkor még nem sejtve,hogy belefutok a "Luckymodel"-átokba.Sokat olvasgattam a külföldi oldalról,érdemes-e onnan rendelni.Mivel a legtöbben pozitívan írtak róla,nem is sejtettem semmit.A rendelésben szereplő tételek közül minden volt raktáron,az IJN szürkét és magát a hajót kivéve.Mindkettőnél 2-3 hét lehetséges beérkezés volt írva,gondoltam, másfél hónap és jöhet az építés.Nem így lett,4 azaz NÉGY hónap után érkezett meg hozzájuk a festék,de a hajó még mindig nem (közben a raktáron lévő dolgok megérkeztek jóval előbb),végül egy magyar oldalról tudtam meg,hogy mivel a Tamiya újradolgozza a makettet,nem lehet beszerezni....végül Luckymodellék is szóltak ugyanerről,szerencsére visszakaptam a pénzem,az egy darab festéket pedig egy szép nagy dobozban postázták Hong-Kongból.Ne értsen félre senki,a raktáron lévő dolgokat gyorsan kiküldik (Tirpitz-fedélzet itt volt másfél hét alatt),de többet nem rendelek tőlük olyat,ami nincs raktáron.Végül a hajót itthonról csereberén keresztül szereztem meg.

Makett

Röviden szólva,a legrégebbi készlet,amit eddig építettem,a 70-es évek végén készült, a legelső kiadású Musashi,motorizálható verzió,a hajótestben van hely az elemeknek,kapunk pár alkatrészt is hozzá,fém csavartengelyeket,fogaskerékrendszereket,és a fedélzet középső része kivehető (lenne).Ettől függetlenül hozza a Tamiya-minőséget,bár volt rajta némi sorja,de nem vészes.Mivel sok alkatrész a Yamato kiadásból van,5 fő lövegtorony van a dobozban,és a fő légvédelemhez is maradt pár felesleges torony,ezeket majd egy fiktív partvédelmi üteg diorámában fogom felhasználni.A hajóhoz ezúttal is az Eduard maratását szereztem be,RB és Master Model lövegcsöveket,valamint Pontos Model fafedélzetet (ehhez jár horgonylánc,és száraz felvitelű matricák is,köztük fémhatású is).

Építés

A munka a hajótest alapos csiszolásával kezdődött,mivel elég agresszív volt a hajótesten végigfutó sáv,ez eltartott egy ideig.Némi munka volt a kormánylapátok helyükre faragásával,de a hajótesttel nem volt több gond,alapoztam majd színre fújtam a vízvonal alatti részt és leragasztottam a sérülések elkerülése végett.Utánna a lövegtronyokat is elkészítettem,meg néhány apróbb felépítmény elemet.Beragasztottam az orrfedélzetet,majd tömítettem,csiszoltam.A tatfedélzet leghátsó szegmense (közvetlen a tattól a repülőfedélzet alatti részig) is gond nélkül a helyére ment,szintén tömítés csiszolás következett,meg néhány maratás az orrfedélzeten.Ekkor jött a legnagyobb dilemma amivel az építés során találkoztam.Mikor a fedélzet középső darbaját szárazpróbáztam kiderült,hogy mivel az a rész kivehetőre lett tervezve a motorizálhatóság miatt,volt rajta két "pöcök" amivel össze lehetett pattintani,valami viszont nem stimmelt az illesztésével,így közvetlen a katapultok alatt mindkét oldalon igen nagy rés maradt.Elég sok időt és ősz hajszálat vett igénybe a megoldás de végül sikerült,bár sajnos nem tökéletesen,és a rés elhelyezkedése miatt a tömítést se tudtam teljesen lecsiszolni.A felépítmények összeállításával nem volt különösebb probléma,csak néhány lépcső rakoncátlankodott.Nagyobb gond még a repülő daruval akadt,a sok apró rész miatt.Szerettem volna megcsinálni a másodlagos tüzérség lövegeinek védő"zsákjait" de inkább nem kockáztattam.Sajnos a fő lövegeknél sikerült megint elkövetnem a Missourinál felmerült hibát,miszerint a véletlen ferdén fúrt lyuk miatt a löveg kitérítve áll,a zsák viszont nem,de ezt leszámítva a lövegtornyokkal nem volt gond.A fő légvédelmi tüzérség tornyaival már volt egy kis szenvedés,a korlátok nem akarták megőrizni kijelölt helyüket.Miután a felépítmények felkerültek,lefújtam az egész hajót a kijelölt szürkére,feltettem a fa fedélzetet,amivel szintén volt egy kis bíbelődés míg mindenhol a helyére került.Beborítottam a keresőfényszórókat alufóliával,tudom kicsit elüt a valóságtól,de nekem jobban tetszik mintha szürkén hagytam volna. Végül a kötélzet következett,ami elég látványos és bonyolult mivel a hajó teljes hosszában végigfut,komplexsége miatt nem vállaltam be az összes szál elkészítését,főleg mivel a húzott szállal vigyázni kell ragasztásnál mert könnyen elszakad a ragasztó marása miatt.Utoljára következtek a repülők,ezekből 4 van a hajón,én hármat tettem fel,mert egy selejtezésre került.A matricák kora miatt nem volt egyszerű őket maradásra bírni,ráadásul itt a leírás is kicsit összezavaró hatással volt.Tudom,az egyik repülő kicsit extrém helyet kapott a lövegcsövek alatt,de már nem volt lehetőségem megváltoztatni a helyét.Végül a fedélzethez kapott száraz matricákat csak részben használtam fel mert menet közben kiderült hogy nem értek túl jól a felhelyezésükhöz.

Festés

Erről nem is kell sokat írnom,a vízvonal alatti rész Tamiya Hull Red,a teljes hajó IJN Grey (Kure arsenal),a repülök JN green és JN grey.A fehér,fekete és arany részek sima akrilfestékkel festettek.A hajót nem koszoltam,mert nem értek a hajók koszolásához és nem akartam inkább megkockáztatni az elrontását.

Ismert hibák
A rés tömítés csiszolásának részleges hiánya,a kitért lövegek lövegzsákjai,és 1-2 helyen kifehéredett a fedélzeti légvédelmi ágyúk körüli páncéllemezek ragasztása,ezeket azért hagytam így,mert a fa fedélzetet nem akartam összekenni.

Összegzés
Hibái ellenére is nagyon tetszik nekem a kész hajó,és eddig mindenki más is így volt aki látta élőben,élveztem az építést,és azt hiszem ez a makettezés lényege.A képekért elnézést hogy nem lettek művésziek,de sietve kellett elkészíteni őket a fényképező korlátozott elérhetősége miatt.De remélem azért nektek is tetszik a végeredmény.Következő főszereplő a Tirpitz,amit előbb bontottam mint építettem de erről a következő cikkemben.
Musashi 1
Musashi 1
Musashi 2
Musashi 2
Musashi 3

A vízvonalon lévő fehér valami a túl makacs maszkolószalag maradéka,sajnos
Musashi 3
Musashi 4
Musashi 4
Musashi 5
Musashi 5
Musashi 6
Musashi 6
Musashi 7
Musashi 7
Musashi 8
Musashi 8
Musashi 9
Musashi 9
2014.04.20.
Utolsó módosítás: 2014.05.04.
Syb
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Luthor
2014.05.07. 09:17:14
Gyönyörű jószág, profi építés.
A festésből sajnos nagyon hiányzik az árnyékolás, ha a koszolást és a koptatást nem is vállaltad be, a legközelebbi hajó festése előtt ennek nézz utána mindenképp. Biztos akad amin gyakorolhatsz, hidd el nagyon sokat javít a kész makett megjelenésén.
A cikkhez csak 1 gondolat: a központozás. Írásjelek (vessző, pont, satöbbi) után tessék mindig szóközt tenni, ha megnézed, elég nehéz így olvasni a szöveget, mivel pont ott folynak össze a szavak, ahol el kéne különülniük.
Üdv, Lex
tyimosenko
2014.05.08. 13:08:26
Szia,

Jó lett a hajó.
Esetleg ha jó erősen rányomsz egy nagydarab bluetak-et, az nem szedi le azt a maszkoló-maradékot?
üdv
Syb
2014.05.08. 15:00:24
Örülök hogy tetszik!

Luthor:
Tényleg ráfért volna egy előárnyékolás,de ez mostmár így marad, majd a Prince of Wales-nél már lesz némi gyakorlatom benne, mert addigra elkészül a jelenlegi dioráma projektem, amin pont ezt és pár (számomra) új technikát fogok először alkalmazni.

tyimosenko:
Köszi a tippet,megpróbálom hátha az leszedi.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció