A "harmincésfeles"

30,5 cm M.11/16 Belagerungsmörser (Skoda 30,5 cm Haubitze)

1:72, Planet Models No.MV121
Pintér György - Múzeumi krimik Az első világháború egyik ikonikus fegyverének fejlesztése 1907-ben indult a csehországi Skoda műveknél, kifejezetten a kiépülő észak-olasz erődrendszerek leküzdésére. A tervekkel 1908-ra készültek el, melyek alapján megindult a prototípus építése. Ez a következő évben el is készült, ám a felmerülő technikai problémák megoldása elhúzódott, így az első próbákra csak 1911 tavaszán kerülhetett sor a felixdorfi lőtéren. A végső teszteket 1912-ben a hajmáskéri telepen ejtették meg, ezt követően a típust - kemény politikai huzavonák közepette - "30,5cm Belagerungsmörser M.11" néven rendszeresítette a K.u.K. hadsereg.

A háború kezdetéig 24 darab készült el belőle, ezeket a szerb és az orosz fronton alkalmazták, de leghíresebb bevetésük alighanem a belga erődrendszerek szétrombolása volt a nyugati fronton 1914 nyarán. Mivel a löveg nagyszerűen bevált, a gyártás tovább folytatódott: az alapváltozatból összesen 44 darab épült meg, majd áttértek a fejlesztett M.11/16 típusra, melyből a háború végéig még 28 darab került a csapatokhoz. Ezzel párhuzamosan folyt az utódtípus, a 30,5cm M.16 fejlesztése-gyártása is, ebből a háború végéig 29 példány került leszállításra, így a prototípussal együtt összesen 101 darab "harmincésfeles" készült el (érdekesség: a 101. mozsár - egy M.16 - a fegyverletételkor épp a győri lőtéren volt tesztelésen, és már nem jutott ki a frontra).

A 30,5cm 11.M prototípusa
A 30,5cm 11.M prototípusa


A fegyver története persze nem ért véget a monarchia bukásával, a túlélő példányokon a győztes utódállamok (Csehszlovákia, Románia, Jugoszlávia) és Olaszország osztozkodtak, sőt, a Skodánál a megmaradt alkatrészekből még összeszereltek pár darabot a csehszlovák hadsereg számára. A második világégésben is szerepet kapott: a csehektől és a jugoszlávoktól zsákmányolt példányok a Wehrmachtot erősítették, többek között Leningrád vagy Szevasztopol ostrománál.

Az M.11 mozsarakból mára csak három maradt fenn, ezeket az olaszországi Roveretoban, a belgrádi Kalemegdan-erődben, vagy Bukaresten csodálhatjuk meg (a belgrádi különösen értékes, mert nemcsak a löveg, hanem a talp-, és a csőkocsi is ki van állítva. Az utód M.16-ból csak egy darabról tudunk, ez a bukaresti hadtörténeti múzeumban van. Fényképek tanúsága szerint az 1943-1948 közötti moszkvai zsákmánykiállításon is szerepelt legalább 2 darab M.16 löveg, de ezek alighanem a kohóban végezték, mert egyik orosz múzeumban sem lelni nyomukat).

A löveg (M.11 és M.11/16) leírása



Csak távirati stílusban: telepített állapotban a tömege kb. 22.800 kg, a cső hosszúsága 3.050 mm, űrmérete 305 mm. Zár: vízszintesen mozgó ékzár, a bölcsőben a fék a cső felett, a helyretoló szerkezet alatta található. Oldalirányzási szög +/-60 fok (120 fok), függőleges irányzás M.11: +40/-70 fok, M.11/16: +40/-75fok között lehetséges. Lövedéktípustól függően 290-380 kg tömegű "malacait" maximálisan 9.600-11.000 m távolságra képes eljuttatni (a csőtorkolati sebesség szintén a lövedéktípustól és az adagolt lőportöltet mennyiségétől függően változott). Tűzgyorsasága ideális esetben, képzett legénységgel 4-5 percenként 1 lövés. A löveg szállítása nagyobb távon vasúton, közúton gépi vontatással, 3 egységre bontva (külön a cső, külön a lövegtalp és a bölcső, és külön a talp-ágyazat), speciális hordkocsikon történt.

Telepítési ideje a lövegenként 14 fős legénységnek az első kapavágástól a tűzkész állapotig kb. 5-6 óra volt - ezt a M.11/16-nál az ágyazat és a lövegtalp átalakításával 3-4 órára csökkentették (fagyott talaj esetén egész napos munka is lehetett). Ez mai szemmel (a 4-5percenkénti 1 lövéses tűzgyorsasággal együtt) nevetségesnek tűnhet, de a XX. század elején egy ekkora fegyvernél elég jónak számított.

A 30,5cm 11.M telepítésének főbb állomásai
A 30,5cm 11.M telepítésének főbb állomásai


A telepítés menete dióhéjban:
1. az ágyazatgödör kiásása
2. az ágyazat telepítése
3. a lövegtalp ráemelése-szerelése a talp-ágyazatra
4. a cső belehúzása és rögzítése a bölcsőbe
5. végszerelés: a fék-helyretoló ellenőrzése, a lövegtávcső, az irányzókerekek, a taposólemezek és a lőszerbeemelő tálca felszerelése

Közben ki kellett építeni a lőszerlerakatot, a lőszer-hordkocsik (általában deszkapallókból álló) pályáját a lerakattól a lövegig, a legénységi-, és a tiszti (távíró-) fedezéket stb., stb., stb. - volt tehát meló bőven, mire egy ilyen lövegnél neki lehetett állni a töltésnek-irányzásnak az első lövés leadása előtt…

A magyar mozsarak



A magyar tüzérek már a nagy háború alatt megismerkedhettek a típussal, ugyanis a hajmáskéri tüzérlaktanyában intenzíven folyt a kiképzés ezekre a mozsarakra is, és természetesen magyar nemzetiségű katonák is kerültek az ezekkel a fegyverekkel felszerelt alakulatokba.
Aztán 1920 tavaszán egy jelentősebb fegyverzetvásárlási akció keretében 46 darab egyéb löveg mellett 4 darab "harmincésfeles" mozsár is érkezett Németországból hazánkba. Mivel a háború végét és az azt követő zűrzavart idehaza is túlélte épségben egy példány, így a Magyar Királyi Honvédség birtokába összesen 5 darab ilyen kaliberű eszköz jutott (érdekesség, hogy 1919-ben a budapesti Vilmos főherceg (akkor épp Engels) laktanyában is tároltak egy M.16 csövet, erről bővebb infót nem tudtam szerezni sajnos).

A trianoni rendelkezések értelmében Magyarország nem gyárthatott és nem tarthatott 10,5 cm-nél nagyobb űrméretű tüzérségi eszközt, ezért ezeket a lövegeket is rejteni kellett (még a belső használatú dokumentumokban is: a típus fedőneve "10cm 14/d M tarack" volt). Ebből következően egészen 1927-ig, a közvetlen antant ellenőrzés megszűntéig a típuson mind a kiképzés, mind a karbantartás szünetelt, ami igen megviselte a fegyverek állapotát: egy 1932-es jelentés szerint az 5 darab lövegből csak egy volt használható, a többi sürgős felújításra, főleg béléscső-cserére szorult, ám erre a munkára ekkor a magyar ipar nem volt felkészülve.

A hatalmas rombolóerejű fegyverekre azonban égetően szükség volt, mivel a csehszlovák, román és jugoszláv utódállamok egyaránt erődrendszerek kiépítésével kívánták megvédeni a Magyarországtól 1919-20-ban megszerzett területeiket, és ezen erődrendszerek leküzdése a meglévő közepes (15 cm 14M, vagy 15 cm 31M) lövegekkel nem volt megoldható (ugyanebből a megfontolásból rendszeresítették az olasz 21 cm nehéz tarackokat is).

Az 5 darab - nagy erőfeszítések árán működőképes állapotba hozott - mozsarat végül az 1938-as bledi fegyverzetegyenjogúsági egyezmény megkötése után felállított, ún. "fővezérségközvetlen" 101. és 102. nehéz tüzérosztályokba osztották be, ezekben 1-1 ilyen löveg alkotott 1-1 üteget.
Harci bevetésre csak egyszer kerültek, mert bár 1940 szeptemberében nagy tetszést aratva (már a 103. nehéz tüzérosztályba összevonva) még felvonultak az erdélyi revíziós díszszemléken, de sem a Jugoszlávia elleni, sem az 1941-es szovjet hadjáratban nem vettek részt. 4 löveget (alighanem a 4 darab M.11/16-ot a 151-154. nehéz mozsárütegekkel) 1942 decemberében kiszállítottak a doni frontra, ahol az Uriv-i hídfővel szemben lettek bevetve, de az 1943 január-februári nagy szovjet offenzíva során mind elveszett (érdekesség: egy fennmaradt fénykép szerint a hídfőcsatákról elhíresült Sztorozsevojétól nem messze nyugatra fekvő Masztyugino falu határában még 1945-ben is ott rozsdásodott az egyik ex-magyar mozsár csöve a hordkocsiján…)
(Külön köszönet Elnar fórumtársnak, amiért felhívta a figyelmemet a 2. magyar hadsereg megmaradt dokumentumaira, melyek alapján pontosítani lehetett a mozsarak Don-kanyarbéli szereplését!)

A szomorú vég: egy 30,5cm 11-16.M mozsár maradványa Mastyugino határában
A szomorú vég: egy 30,5cm 11-16.M mozsár maradványa Mastyugino határában


A makett



A 35 gyanta és 20 darab fotomaratott alkatrészt tartalmazó készlet a cseh Planet Models égisze alatt jelent meg még a 2010-es években. A kit minősége pazar, gyönyörű, részletes, és amennyire meg tudom állapítani, léptékhelyes is. Maga a készlet a kezdeti, M.11 változatot mintázza, így aki esetleg 2. világháborús magyart szeretne építeni, pár részletet át kell rajta alakítania (ezekről később). Az összerakási útmutató a gyártótól megszokott, "csehesen" szófukar, nem árt archív felvételeket tanulmányozni egy-egy részlet tisztázásához. A doboz nemcsak magát a komplett löveget tartalmazza, hanem a lőszer-hordkocsit is. A lőszerfeladó tálcánál válaszhatunk, hogy olyat építünk be, amelyen egy "malac" is rajta van, vagy egy üreset. További variációs lehetőség még a lövegtávcső védőpajzsa, ezt mind gyanta, mind fotomaratott alkatrészekből is megkapjuk (de akár teljesen el is hagyhatjuk, mert sokszor nem szerelték fel).

Hátránya a készletnek, hogy a lövegtalp egybe van öntve a talp-ágyazattal, így oldalirányú kitéréssel nem építhető meg a löveg, csak a függőleges irányzást lehet bemutatni.

Az építés



Bár a kevés alkatrésznek köszönhetően az építés akár gyors és egyszerű is lehetne, azért van pár dolog, amire nem árt odafigyelni. Először is: a gyanta alkatrészeknek a csonkokról való levágásánál kell vigyáznunk, ugyanis a kit "poliuretán" anyaga nagyon rideg és törékeny, a vékonyabb alkatrészek könnyen elpattanhatnak. Mivel gyanta, így ragasztásuk csak pillanatragasztóval lehetséges (javasolt gél ragasztót használni, hogy legyen időnk megfelelően pozícionálni az alkatrészeket). Az első nehézség mindjárt a lövegcső és a csőfar összeszerelésénél adódhat, ugyanis mindkét alkatrész a csonkhoz a ragasztási felületénél csatlakozik, ennek levágása és megfelelő lecsiszolása nagy odafigyelést igényel, hogy aztán megfelelően illeszkedjenek!

A következő problémát magamnak okoztam, mivel a Magyar Királyi Honvédség egyik lövegét szerettem volna elkészíteni, ehhez pedig át kell alakítani az alsó lövegtalp szárainak végeit. Többszöri próbálkozás után végül mindkét talpszárvéget tövig levágtam-lecsiszoltam, majd a képek alapján sztirolból újragyártottam.

30,5cm 11/16M talpszárvég átalakítása
30,5cm 11/16M talpszárvég átalakítása


Az útmutatóval ellentétben a cső+bölcső kombót csak a festés után pattintottam be a lövegtalpba, az irányzógép forgató kerekeivel és a lövegtávcsővel ugyanígy jártam el. Ez utóbbinál sajnos a gyártó elmismásolta kicsit a dolgokat, ugyanis a fotomaratott alkatrészből adott irányzóműszer nem egészen úgy néz ki, mint a valóságban (például az aljáról lespórolták a tartóvasát is - érdekes módon az útmutatón pedig látszik is - ezt sztirolból pótolni kell, nélküle az egész alkatrész a levegőben lógna). Nagyobb is a kelleténél, ezért végül teljesen újat szkreccseltem fotók alapján. Szintén pótolni illik a löveg töltésekor használt taposólemezek jellegzetes tartórúdjait, ezeket húzott szálból készítettem el.

A kis lőszer-hordkocsi pikk-pakk összeállt, csak a kerekek küllői közötti gyanta-hártya kivésésénél kellett jobban odafigyelni. A kerekek amúgy sajnos az én készletemben elég erősen deformáltak voltak, forróvizes hajlítgatás után is maradt bennük egy érezhető görbület.

A lőszerfeladó tálcából (amiből kapunk egy telit meg egy üreset), elkészítettem mind a kettőt, a második húzottszál-rudazatához a gyári alkatrészeket vettem mintául. Magát a tálcát nem ragasztottam rá a makettre, hanem cserélhető maradt, így az bemutatható csőfarhoz emelt és leeresztett állapotban is (ezt egyesek gyerekesnek tarthatják, de én szeretem az efféle variálhatóságot).



A festés



A magyar mozsarakról sajnos kevés fénykép maradt fenn (és ezek egy része is vontatás közben ábrázolja őket), az azonban kivehető rajtuk, hogy ezek a lövegek is megkapták a hagyományos magyartarka álcafestést, a zöld alapon sárga-barna foltozást. Magam részéről a kamót a szokásos Vallejo festékekkel oldottam meg (zöld: olive green és US dark green keveréke, barna: 70.872 chocolate brown, sárga: 70.847 dark sand). Csak a lövegtalp, a bölcső és a cső kapott foltozást, az ágyazat, a taposólemezek, a lőszer-hordkocsi sínje és az apróbb tartozékok egyszínű zöldek. A csőfarban a lövegzár és a cső belseje acélszínt kapott, az irányzógép forgató kerekeinek fogantyúi fa-barnák. A lőszerek festéséhez nagy segítség volt a nagyháború.blog egyik vonatkozó cikke (lásd a forrásoknál), az apróbb feliratokat maradék repülős stenciliekből vagdaltam össze. Vödöring gyanánt kapott a makett egy Tamiya barna panelineres befolyatást, némi szárazecsetelést, az alsóbb részekre pedig pigmentes porozást. Lepattogzódásokkal-kopásokkal-sérülésekkel csínján bántam, nem akartam nagyon "lelakni" ezt az amúgy sem agyonnyúzott löveget.

A figura



A löveg mellé a fényképezkedés erejéig odabiggyesztett katona a Caesar egyik német tüzér készletéből származik. Átalakításkor kapott egy új Zvezda-fejet, kétkomponensű gyantából a jellegzetes magyar vászon gázálarctáskát, a nadrágját és a zubbonyt átszabtam magyarosra, csizma helyett bakancsot húztam a lábára. Festéséhez dr. Tóth László: A Magyar Királyi Honvédség Egyenruhái 1926-1945 című könyvét vettem alapul, ebből próbáltam ellesni a korabeli magyar uniformis kekibarna(?) színét - több-kevesebb sikerrel.

A Caesar német tüzéréből így lesz magyar
A Caesar német tüzéréből így lesz magyar


Források



Ortner, Christian M.: The Austro-Hungarian Artillery 1867-1918
Kovács Vilmos: A Magyar Királyi Honvédség tüzérsége 1920-1945 (in.: A Magyar tüzérség 100 éve)
Zareba, Andrzej: Chuda Emma
Illésfalvi-Szabó-Számvéber: Erdély a hadak útján
Пономарев, Александр: 305-мм мортиры «Шкода» М11 и М16. (Alexander Ponomarev: 305-mm "Skoda" Mozsár M11 és M16)
https://nagyhaboru.blog.hu/2021/11/25/a_hires_30_es_feles
https://nagyhaboru.blog.hu/2021/12/09/a_hires_30_es_feles_953
https://nagyhaboru.blog.hu/2022/10/13/a_30_es_feles_mozsar_telepitese_2_1_resz
https://nagyhaboru.blog.hu/2022/10/20/a_30_es_feles_mozsar_telepitese_2_2_resz
A 30,5cm 11.M prototípusa
A 30,5cm 11.M prototípusa
A 30,5cm 11.M gyártása a Skoda üzemében
A 30,5cm 11.M gyártása a Skoda üzemében
A 30,5cm 11.M telepítésének főbb állomásai
A 30,5cm 11.M telepítésének főbb állomásai
A 30,5cm 11.M töltése valahol a fronton
A 30,5cm 11.M töltése valahol a fronton
Tűz! Eldördül a mozsár - ilyenkor nem volt tanácsos a közelben tartózkodni...
Tűz! Eldördül a mozsár - ilyenkor nem volt tanácsos a közelben tartózkodni...
Egy 30,5cm 11.M csőkocsija és talp-kocsija vontatás közben
Egy 30,5cm 11.M csőkocsija és talp-kocsija vontatás közben
30,5cm 11.M mozsarak Hajmáskéren 1917 körül
30,5cm 11.M mozsarak Hajmáskéren 1917 körül
Gyakorlatozás egy 30,5cm 11-16.M mozsárral már magyar színekben 1940-ben
Gyakorlatozás egy 30,5cm 11-16.M mozsárral már magyar színekben 1940-ben
Gyakorlatozás egy 30,5cm 11-16.M mozsárral már magyar színekben1940-ben
Gyakorlatozás egy 30,5cm 11-16.M mozsárral már magyar színekben1940-ben
30,5cm 11-16M mozsár bevonulása Kolozsvárra 1940-ben
30,5cm 11-16M mozsár bevonulása Kolozsvárra 1940-ben
A szomorú vég: egy 30,5cm 11-16.M mozsár maradványa Mastyugino határában
A szomorú vég: egy 30,5cm 11-16.M mozsár maradványa Mastyugino határában
30,5cm 11/16M talpszárvég átalakítása
30,5cm 11/16M talpszárvég átalakítása
Át kell alakítani az alsó lövegtalp szárainak végeit
Át kell alakítani az alsó lövegtalp szárainak végeit
A Caesar német tüzéréből így lesz magyar
A Caesar német tüzéréből így lesz magyar
2025.10.20.
Utolsó módosítás: 2025.10.23.
téglatesó
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2025.10.22. 08:15:39
Szerintem tök jó dolog a variálhatóság, olyan igazi oktató-szemléltető jellege lett tőle a makettnek.
Elnar
2025.10.22. 19:56:02
Csak ismételni tudom a fórumban írtakat: nagyon tünc!
Kiegészítés/pontosítás/adalék:
A 2. hadsereg digitalizált iratai közt megtalálható a 151. és 152. nehéz mozsár üteg jelentése. Ezek alapján már kijelenthetjük, hogy be lettek vetve a mozsarak. Kiadott tűzgyorsaság 10 percenként, 3 lövés után 5 percenként 1 lövés. https://adatbazisokonline.mnl.gov.hu/imgview/a-masodik-magyar-hadsereg-iratai/00BDE4C23F254809A8EA433E7227F794/5
A lövegtalpszár végeit szépen aktualizáltad, jár a kisezüst, viszont volt egy harmadik verzió is a képek alapján, ahol semmiféle lyuk nem volt, így nem lett volna szükséges. A "crainsmilitaria"vízjelű képeken is olyan van, valamint a kolzsvári díszmenetben is olyan látszik az A-992-es Breda mögött.
Mekett
2025.10.22. 20:06:23
Nagyon jó, érdekes áttekintés a lövegtípus történetéről és a makett elkészítéséről, köszönöm!!
téglatesó
2025.10.22. 20:28:25
Helló!
Warbirds: köszi a megerősítést, akkor nem vagyok egyedül ezzel a dologgal. :)
Elnar: köszi a pontosítást! A 2.hds. doksijait eszembe se jutott átnézni, majd pontosítom a cikket, ne maradjon benne pontatlanság. A tűzgyorsaságra eddig 4 forrás 4 különböző adatot adott meg... De a kb. 4-6 percenkénti 1lövés az "átlag". A talpszárvég szintén stimmel, valóban többféle kivitel volt, itt azért döntöttem a lyukas mellett, mert az a látványosabb (és a bonyolultabban kivitelezhető...).
Mekett: én köszönöm a lehetőséget a publikálásra! :)
Gabusch
2025.10.22. 21:20:26
Végre valaki, aki szereti ezt a löveget! :)

Ha már variálhatóság. Én elkezdtem rajzolni és nyomtatni egyet kb. 1:72-ben, egyelőre a lövegtalp/bölcső hordkocsija van meg, illetve a talp, valamint ahhoz alap, amibe "be lehet ásni". Nem tűpontos, egyrészt, mert nincsenek méretezett tervrajzaim, másrészt mivel 3D nyomtatáshoz tervezem, a 0.4-es dűznit, mint általánosat sajna figyelembe kell vennem. Akkor is, ha nekem van 0.2-es is, mert másnak ez nem feltétlenül adott. Nyilván gyantással jobb lenne, de olyanom nincs és fix, hogy törne, mint a ropi. Most arról, hogy találtam valami what if cuccot, ami talán egy Ferdinand és ennek a lövegnek a párosítása - a löveg hibásan van összerakva -, nem is beszélve. Na,ezt javítgattam Tinkercadben, mert egyelőre nem kellett valami komolyabb cuccot megtanulnom.

Ezen felül a terv a teljes trén elkészítése vontatóstul (na, az lesz szép, mert ahhoz szinte semmim nincs egy osztrák kiadványt meg valami elnagyolt apró angol fémmakettet leszámítva, bár találtam egy baromi jó, új makettről összerakásit, az segíthet valamelyest), amivel el lehet játszani az összeszerelést, sőt akár a töltést is. Nem tudom, mikor lesz belőle valami, mert egyelőre van más, amivel foglalkozni kell.
Elnar
2025.10.23. 12:43:53
Téglatesó:A tűzgyorsaság egy francia 1. vh-s dokumentumban 6 percre van írva. Az 5 perc amit írtam a kiadott parancs volt.
Érdekes, hogy Planet Models írsz, mert rákeresve pont ugyanezek jellemzőek a CMK kitre is.
Gabusch: nekem vannak méretezett rajzaim, de nem tudom pontos-e. A fent említett francia ismertetőben van, igaz, nem méretvonalakkal, de méretaránnyal
téglatesó
2025.10.23. 13:28:23
Azért írtam a Planet Models-t, mert az van a dobozra írva... Be is fényképeztem a kész cuccot a dobozzal együtt is. Szerintem ez a Planet Models valamiféle "rokonságban" állhat a CMK-val, nekem legalábbis elég gyanúsak. :)
Látod, ezért írtam a tűzgyorsaságra, hogy ahány forrás, annyi adat. Ponomarev könyve pl. óránként (átlag) 12 lövést ír...
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció