Pintér György - Múzeumi krimik
Pár szó a gépről:
Aki megfordul nemzetközi repülőnapokon ismerős lehet számára a Holland Királyi Légierő (RNLAF) F-16-os bemutató csapata a Teamwork. A csapat sűrűn váltogatja speciális festésű repülőgépeit. 2009-ben, a korábbi J-055-ös F-16-os helyére, (amely már 2005 óta bemutatózott) új gép, a J-015-ös lajstromszámú került. A 2009-es gép narancssárga-fekete színeket kapott, és egy hatalmas oroszlán ábrát a gép alsó-felső részén.
Előzmények:
2009-ben az osztrák AirPower-en láttam repülni először az Orange Liont. Akkor körvonalazódott bennem, hogy ezt meg szeretném csinálni makettban. Még ez év augusztusa környékén be is szereztem az Academy készletet, amit 2010 márciusáig jegeltem akkori 1/48-as Gripen projectem miatt. Az F-16-os egy évig készült, 2011 március végére készültem el vele úgy, hogy szalonképes állapotban legyen.
A makettről:
A makett szinte teljesen készletből épült fel. Az Academy kit-jén kívül pár alkatrész az Italeri F-16-osából (függőleges vezérsík, létra), a katapultülés műgyantából, és néhány kisebb alkatrész (madárszeletelő antennák, a géptörzsön található megerősítési pontok, futóakna kábelezés) házilag készült.
Az Academy készletével akadtak kisebb-nagyobb problémák, de alapjába véve rendben volt. Probléma volt például, hogy a szárnytövek rettenetesen illeszkedtek a géptörzshöz, és csak hosszas csiszolással, tömítéssel lehetett síkba hozni őket. Kárpótlásul viszont egy gyönyörű panelvonalakkal ellátott F-16-ost építhettem, melynek legtöbb alkatrésze nagyon szépen illeszkedett. A függőleges vezérsít néhány problémáját az okozta, hogy más készletből való, hiszen az alap Academy kit nem tartalmazza a fékezőernyős verziójú vezérsík tövet. A pitotcső injekciós tűből készült. A két szárnyvégi füstgenerátort 2db Sindwinder rakéta átfaragásából készítettem el. Rézmaratás csak a Remove Before Flight szalagok kapcsán található a gépen, melyek az Eduard festett szalagjai.
A festés egy nagyon hosszú embert próbáló feladat volt. A gépen három szín található, a fekete, és két féle narancs. Általában festést a legvilágosabbal szokás kezdeni, de most a maszkolásra való tekintettel a sötétebb narancssárga került fel először a gépre, melyet a maszkolás után többszöri átfújással a világos követett. Legvégül pedig az egész gép alapos bebugyolálása és maszkolása után a fekete. A kisebb előforduló festési hibák orvosolása után felkerült a gépre a fényes lakk és a matricák. Többszöri lakkréteg után végre felkerültek a kisebb antennák, a futóművek, a hajtóműkiömlő, a beömlőnyílás takaró, az RBF szalagok, a pitotcső és utolsó lépésként a létra.
A gép több mint egy éves project volt számomra, amely a második olyan makettem, ami versenyeken is megfodul/megfordult, de még most is alakítgatom.. Az egyedi matricák és a maszkolólap elkészítésében való segítségéért itt is köszönetet szeretnék mondani Serfőző Róbertnek, az Apci Makettklub vezetőjének! A rengeteg munka meghozta gyümölcsét, a versenyeredmények mellett megadta a kedvem egy következő F-16-os elkészítéséhez, amely szintén egyedi festésű lesz! :)
Ajánlott linkek:
- http://f16demoteam.nl/