Pintér György - Múzeumi krimik
2005-ben a Forma-1-ben új szabályok léptek életbe. Megtiltották a kerékcserét (kivéve defekt esetén), valamint ennek folyományaként meghatározták, hogy hány literes lehet az üzemanyagtartály (ezzel kényszerítve ki azt, hogy legyen boxlátogatás). Ezenkívül különféle aerodinamikai modósítások is életbe léptek, pl: megemelték az első szárnyak végeit. Nem minden gyártónak sikerült alkalmazkodni a szabályokhoz. A BAR Honda botrányba keveredett a rejtett üzemanyagtartály miatt, el is tiltották pár versenytől a csapatot. A Ferrari, mely az előző 6 évet megnyerte, nem tudott jól alkalmazkodni, sem az aero-, sem a gumiszabályokhoz. Elég csak az első szárnyat megnézni pl. a Mclarenhez viszonyítva. Egyszerűen nem látták át a szabályokat, és eszükbe sem jutott, hogy a szárny közepét közelebb lehet engedni a földhöz. Ezt csak a szezon közben tudták javítani, egy külön szárny felszerelésével, mely így nem volt olyan hatékony. A gumiszabályok sem kedveztek, a Bridgestone nem tudott jó keveréket kikeverni, túlságosan tartós volt a gumi és cserébe ezért nem tapadt. Persze ezen kívül konstrukciós hibák is voltak, főleg a váltó és hátsó felfüggesztésnél. Mire ezekre rájöttek, a bajnokság elúszott, így mivel 2006-bam már V8 motorok voltak, inkább beáldozták a szezont. Végülis a szabálymódósítások meghozták a várt eredményt, ugyanis két gyártó tört előre,a Renault és a Mclaren. A szezon elején nemigen látszott, hogy a Mclaren jó lesz, a Renault-osok (Alonso és Fisichella) nagyon megléptek, azonban a hibák kijavítása után a Mclaren nagyon ütős lett, szerintem az volt a gyorsabb és jobb versenygép, csak hát a megbízhatóság... Emlékezzünk arra, amikor Raikonnen az első helyen haladt, és az első felfüggesztése az utolsó körben szakadt ki az európa nagydíjon, vagy a számtalan motorhibára, melynek következtében 10 rajthelyes büntetéseket kapott. Azonban ha jó volt a gép, akkor verhetetlen volt, egyszerűen nem volt ellenfele. Suzukában az utolsó helyekről indult Kimi (persze motorcserés rajtbüntetés miatt), és ennek ellenére megnyerte a futamot, úgy, hogy az utolsó kör kezdetén előzte meg Fisichellát! Verhetetlen volt....Végül Alonso és a Renault nyerte meg a Vb-t, de ez csak az utólsó futamon dőlt el. Ez volt a Mercedes V10-es hattyúdala, 2006-ban már V8 motorral kellett menni. A Mercedes annyi energiát fordított a motorproblémák megoldására, hogy 2006-ra a fejlesztésekkel elmaradtak, így nem nyertek futamot. Vélemyényem szerint, az utóbbi évek legütősebb versenyautója volt ez a Mclaren, nem beszélve az egyik ledekorativabb festésről. Úgy látszik a Revell is értékelte ezt az évadot, ugyanis több versenyautot is formába öntött 2005-ös szezonból.
A makett:
Első találkozásom volt a Revell Forma-1-es készleteível, lehet hogy nem a legjobbal kezdtem. Apró alakhibákat bőven elnézek, hiszen futamról-futamra változott az autó, természetes, hogy nem minden olyan mint a fényképeken. Azonban az öntés az, ami kívánnivalót hagy maga után, pedig ez egy 2005-ös fejlesztésű makett!! Elég sok a sorja, és a beszívodás. Sajnos, a kilökőtüskék is nagyon kellemetlen nyomokat hagynak sok alkatrészen, sokszor nagyon eldugott, de egyben nagyon szem előtt lévő területen. Ezek kijavítása nagyon időigényes, hiszen gyakran alig fér hozzá az alkotó. Részletességgel elégedett lehet az építő, azonban az alkatrészek egy része nagyon vaskos. Ilyen például a padlólemez is, de az első felfüggesztés alatt lévő aeroelemek már-már páncélvastagságúak. Az első szárny elfogadható, akárcsak a "hűtőkémény". A hátsó szárny azonban egybe van öntve, pedig 3 külön szárnyrésznek kellene lennie. A diffuzor elfogadható, csak ne nézzünk fényképeket az eredeti autóról, bár ez igaz az egész készletre, jobb ha elfogadjuk az egészet úgy, ahogy van, ellenben egy rendkívül idegörlő, több hónapos építés várna ránk, ahol megmaradna a kocsitest, minden mást kicserélnénk (padlólemez, szárnyak, felfüggesztés stb.)
Miután ezt eldöntöttem magamban (mármint hogy inkább hagyom a fenébe a részleteket), nekiláttam az építésnek. Újabb sokkoló felfedezés: csapnivalóak az illeszkedések!!! Én mindig szoktam keresni a neten építési tapasztalatokat az adott készletről, ez vagy sikerül vagy nem. Két-három cikket is lehet találni, ahol ezt a készletet rakták össze. Na most, vagy én vagyok nagyon ügyetlen, vagy Ők nem ezt a készletett rakták össze, de mindenki azt írta, hogy semmi probléma az illeszkedéssel!! Hát végülis igaz, valóban össze lehet illeszteni az alkatrészeket, de hogy ÓRIÁSI lépcsők, puklik és rések vannak mindenhol, az is biztos!! Végülis ezt úgy oldottam meg, hogy minden útban lévő szárnyat, tartógerendát levágtam, így már lehetett tömíteni csiszolni, főleg a hátsó felfüggesztésnél.
Mind az első, mind a hátsó felfüggesztés alkatrészeit felragasztottam, majd a kasztni mellett levágtam. Így az első felfüggesztést is szintbe lehet csiszolni. A levágott alkatrészeket csiszolás után vissza lehetett ragasztani.
A festés nekem nagy kihívást jelentett, hiszen nem egyenes vonalat kellett maszkolni, hanem hullámosan ment a határvonal. Szerencsére a matrica a teljes határvonalat adja kb. 2 mm szélesen, így egy kis pontatlanságott a matricával el lehet fedni. A felsőt Model Master Chrome Silverrel, az alját meg feketés szürkével fújtam le. Először próbáltam ki a Dupli-Color festéket, hasznosnak, bár körülményesen hasznosíthatónak tűnik, de biztos vagyok benne hogy nem utoljára használtam.
A festés után jöhet a matrica. Az egyetlen kifogástalan dolog a készletben, az a matrica. Egészen elképesztő a minősége, csúcs úgy,ahogy van. Montoya és Raikkonen közül ez utóbbi hungaroringi!!! festését választottam, bár egy nagy hibát elkövettem. Az Európában érvényes dohánytilalom miatt a West helyet a pilóták nevei vannak az autón a szponzor stílusában. Sajnos Én figyelmetlen voltam, és a vezető előtt lévő névmatricát összekevertem, és a magny-cours-i futam matricáját tettem fel. C'est la vie. Matricalágyító és -feszítő használata nagyon ajánlott. Kiegészítő karbonmatricákat most még nem használtam, de legközelebb biztos,hogy alkalmazni fogom. Így maradt az aranyszínű karbon matrica, ami sajnos nem élethű azokon a helyeken, ahova adják. Az előzőleg levágott felfüggesztéseket felragasztottam a helyükre. Sajnos megint figyelmetlen voltam, így szemből nézve az autó egy picit balra billen, ezért az első szárnyat le kellett szedni, és az ellenkező irányba döntve egy picit ferdén felragasztani. A felnik egészen jók, és a gumik is egészen jók lennének, ha normálisan lenne kiöntve. Sajnos elég deformáltak a gumik, így elég nehéz jól berakni a felniket, de még így is tojásformájú lesz a gumi.
Összegezve: nagy lehetőségek vannak a készletben, de iszonyatosan melós így is,hogy szinte dobozból építettem meg. Az eredmény azonban látványos,és az utóbbi évek egyik legelegánsabb Forma-1-es autójának kicsinyitett mását lehet a polcra tenni.
Ui: a feltöltött fényképeket megnézve előre mondom, hogy igazából nem ennyire világos szürke az alja, ennél sokkal feketésebb!!! A fényviszonyok becsapósak!