A legutolsó Bölény

Mjasziszcsev M-3MD

1:72, Amodel No.72014 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik 1959 november 25-én, a Zsukovszkij légibázisról felszállt a 3MD első prototípusa, B.M. Stepanov és A.S. Rozanov tesztpilótákkal a kabinban. Az 1960-ban folytatódó program során 2 prototípus és 9 szériaváltozat készült el a legutolsó 3M változatból. A további sorozatgyártást már nem érhette meg ez a furcsa típus, mert ebben az évben felszámolták a Mjasziszcsev tervezőirodát és beolvasztották a TsAGI-ba (Központi Aerodinamikai és Hidrodinamikai Kutatóintézet).

Az interneten bukkantam erre a nem mindennapi repülőre. Több éve volt a bolt kínálatában, de mivel senkinek nem kellett és az ára is túllépett minden határt, az üzlet vezetője megelégelte a dolgot,és jelentősen leárazta. Így várt sorsára, mígnem egy szép napon rátaláltam. Egyből éltem is a lehetőséggel,és felvettem a kapcsolatot az eladóval…
Némi keveredés után, egy új, rendkívül szimpatikus óbudai makettbolt két barátságos eladója segített a közben e-bolttá vált (majd meg is szűnt) eredeti üzletből a makettet eljuttatni hozzám. Miután az ottani eladó még egy ötössel megpróbált megsarcolni, némi telefonálgatás után, a neten szereplő áron végül megvettem a készletet.

A makett eredetijét volt szerencsém látni Monino-ban,és már akkor hatalmas benyomást keltett bennem. Lenyűgöző látvány volt a masina mellett sétálgatni. Ez az egyetlen megmaradt példány ebből az alváltozatból.

A makettbe hely és főleg idő hiányában még nem kezdtem bele. Sok makettező még mindig nem tartja sokra az ukrán Amodel gyártmányait, pedig több szempontból is megelőzi a közkedvelt távol-keleti és nyugati gyártókat. Az Amodel pl. nem csinál alakhibás makettet. Ez jó. Ami részletet megpróbálnak megjeleníteni, azt hiteles forrásként kezelhetjük- az más kérdés, hogy ezek 100%-os kidolgozása ránk hárul, mert valóban nem túl finom megoldásaik vannak. Egyébként ezen a téren is folyamatosan fejlődnek az ukránok, mert a legújabb makettjeik mindig szebbek, mint az előttük megjelenők. Meglepetésként ért, hogy míg általában a már említett közkedvelt gyártók szeretnek egy műanyagról több bőrt lehúzni, addig az Amodel a korábbi 3M makettjéhez képest merőben más alkatrészeket álmodott meg. Ez persze hatalmas költség, de hatalmas előny is: az újabb 3MD már teljesen kitéríthető fékszárnyakkal rendelkezik, amit a 3M és a VM-T Atlant sem biztosít. Márpedig igazán látványos lehet, amikor a nem kis méretű fékszárnyak hátracsúszva-lefelé kitérítve lógnak.
Sok lehetőség van a futóművek és futóaknák kidolgozásában. A méretük miatt amúgy is illendő megfelelően részletezni őket, de ha az eredetiről készült képeket meglátjuk, minden bizonnyal leesik az állunk: a törzs nagy részét keresztben elfoglaló, hatalmas terekről van szó!
Az epoxigyanta törzs is új, különbség a régi 3M-hez képest az új panelvonal osztás. A felület egyébként szép, de néhol túl erős a panelezés, ez javítandó! Sajnálatos viszont, hogy a panelvonalak erőssége nem egyezik meg a műgyanta törzsön, szárnyakon és a műanyag alkatrészeken…
Maguk a fröccsöntött alkatrészek határozottak, egy kevés sorjával. Eltávolításuk igazi makettező móka. Az év minden napjára jut egy alkatrész, amit sorjátlaníthatunk. Ha nem is szeretjük nagyon ezt a munkát, azért így idővel a végére jutunk a 371 fröccsöntött alkatrésznek, amit szerintem kárpótolni fog a kész gép nyújtotta látvány.
A hajtómű elrendezés nem szokványos ezen a gépen: az ’50-es évek egyik divatjának megfelelően a négy Dobrinin VD-7B hajtóművet a törzs-szárny csatlakozásnál helyezték el. A jóétvágyú energiaforrások egyébként figyelemreméltó, közel 1000 km/h-s sebességgel repítették a gépet a büszke szovjetek feje felett. Ez mai léptékkel egy stratégiai bombázótól már nem nagy kunszt, de gondoljunk bele, hogy az utasforgalomban ma sem repülnek ilyen sebességű gépek.

A megépült gépek száma nem volt túl magas, ennek ellenére az Amodel két különböző géphez ad matricákat:

10-es oldalszámú gép, "Kiváló műszaki állapotú gép" jelvénnyel,
30-as oldalszámú gép, kiállítva Moninoban.

Amint elkezdem az építést, visszatérek a cikkhez és leírom a tapasztalataimat.
Amodel 3MD Bison
Amodel 3MD Bison
A műgyanta alkatrészek
A műgyanta alkatré…
Függőleges vezérsík
Függőleges vezérs…
Vízszintes vezérsík
Vízszintes vezérs…
Szárnyak
Szárnyak
Az alváltozatnak megfelelő orr rész
Az alváltozatnak…
A hajtóművek
A hajtóművek
Fékszárnyak, kormányfelületek
Fékszárnyak, korm…
Főfutó aknák
Főfutó aknák
Futószárak
Futószárak
Főfutó kerekek, szárnyvégi futóaknák és kerekek
Főfutó kerekek, sz…
Kabinbelső és futó takarólemezek
Kabinbelső és fut…
Faroklövész torony
Faroklövész torony
Sárkány 1
Sárkány 1
Sárkány 2
Sárkány 2
Sárkány 3
Sárkány 3
Festési útmutató
Festési útmutat
Építés alatt...
Építés alatt
Matricalap
Matricalap
3MD Monino, 2007
3MD Monino, 2007
3 MD Monino 2007 ll
3 MD Monino 2007 ll
3MSz-l rajz
3MSz-l rajz
3 MD repülés közben
3 MD repülés kö…
2010.10.23.
Utolsó módosítás: 2010.12.02.
PETI
Köszönet a Makett-Műhely munkatársainak
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Fodi
2010.12.04. 10:36:43
jok az A-Model cuccok, van most egy uj Jak-12-esem toluk, teljesen jo minosegu kis keszlet.
Luthor
2010.12.06. 10:10:02
nem semmi madárka
hobbista
2010.12.14. 22:48:44
Mindig is csodáltam ezeket a vasszörnyeket, csodálatos!
PETI
2010.12.16. 20:26:09
Igen, ezek a gépek tényleg rendben vannak. Irigylem azokat, akik repülhették, de azokat is, akik egyszerűen csak látták őket a levegőben.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció