Pintér György - Múzeumi krimik
A forgószárnyas rajongóknak szeretnék egy kopter makettet megmutatni.Hátha valakinek kimaradt eddig.
Az eredeti helikopter S-58(H-34) típusjellel épült meg,az S-55(H-19) leváltására,Sikorsky tervei alapján.A gép sok-sok változatban készült dugattyús motortól a gázturbinás meghajtásig,és külsőleg is sok a különbség az adott típusok között.Az angol változatot a Westland gyártotta licenc alapján Wessex néven.A típust a világ sok "forró" pontján be is vetették Vietnámtól kezdve Falklandon,Cipruson át Hongkongig.
Ezt a változatot a királyi tengerészgyalogság használta főképpen a katonák csapatszállítására.
És akkor nézzük a makettet.Mint az eredeti,ez is az UH-34 makett alapjaira készült,csak az eltérésekhez kapunk külön alkatrészeket.
A dobozban 3 öntőkeretet találtam amiből 1 átlátszó.Amikor évekkel ezelőtt megvettem a makettet,azt mondtam volna,hogy a legjobb 1:72-es.Ma is csak talán a Hobby Boss(UH-34)készlete veszi fel vele a versenyt,mert annak vékonyabban vésett panelvonalai vannak.
Mindkét makettnek van egy hibája:a deszanttér plafonját nem készítették el.
A pilótafülke és a deszanttér összeépítésével kezdtem.A műszerek nem tudom,mennyire pontosak,de amúgy se sok látszik belőlük.Ezután vékony kartonból sablont készítettem az utastér tetejének legyártásához,amit sztirollapból vágtam ki.Ez ugyan nem nagyon látszik,csak alulnézetben,nyitott ajtónál,de ne lehessen már fellátni a törzsben a rotoragy csatlakozásáig...
Mikor ezek összeragasztásával és festésével megvoltam,következett beépítésük a törzsbe(Az utastér üléseinek támlája piros,nem olive drab.).De előtte javítottam a fellépők helyzetét is a pilótafülke alatt.Az alsónak új mélyedést is kellett készítenem,a régit pedig tömítettem.A felsőt a neki szánt mélyedéshez ragasztottam.(Az építési leírásban mindkettő ragasztását előrébb jelölik.)
Az antennaárbocok helyét ne fúrjátok ki a rajz alapján,mert rossz helyet jelölnek.Inkább fotók alapján dolgozzatok.
A két törzsfél összeragasztása után következett az apróbb alkatrészek felragasztása.A csörlőt nem tettem fel,mert a választott gépnél nem volt felszerelve akkoriban.Csak a hajtómű beömlőjének (B36) ragasztásakor találkoztam nagyobb réssel,amit tömítenem kellett.
Miután ezzel megvoltam,következett a festés.A dobozból 3 variáció közül választhatunk,mindhárom brit:
1. Royal Air Force 84.Squadron Ciprus 1987 zöld-szürke foltozással fekete hassal (ez van a doboztetőn)
2. Royal Navy 772.Squadron az HMS London fedélzetén 1981-ben zöld színben
3. Royal Navy 847.Squadron Malajzia 1986 homok-zöld foltokkal
Nekem a másodikra esett a választásom,de az ajánlott szín(FS.34079) helyett szerintem megfelelőbb az FS.34092.Lehet ezzel vitába szálltok,de a fotókon inkább erre hasonlított...
Festés után matricáztam,majd a huzalantennákat ragasztottam fel vékony rézdrótból(Ma már nem azt használnék.).Feketére festettem őket és a tartóikat is.
Ezután befolyattam a panelvonalakat híg feketével,koptattam pár helyen,majd lakkoztam a helikoptert.Végül a rotoragyat és a kiömlőket festettem meg polírozható fém színnel és ragasztottam a helyükre.
A rotorlapátok alulról feketék,felülről a törzs színével megegyezőek.A lapátok vége sárga.A lógásukat alapból megkapjuk az öntőkeretről.
Kevés munkával érdekes formájú helikoptert készíthetünk.Minden forgószárnyas-építőnek ajánlom.