A rút kiskacsa, avagy a világ legpuhább készlete?

North American Rockwell OV-10A Bronco

1:48, ICM No.48300 (2021)
Pintér György - Múzeumi krimik Fura névadást eszközöltem részemről a cikk címének. A második része biztosan igaz, ennyire puha, lágy műanyaggal én legalábbis még nem dolgoztam. Hát nem sajnálták belőle a ftálsavanhidridet... Jómagam jobbára a Hasegawa makettek kemény műanyagjához és vastag matricáihoz vagyok szokva. De ezen az ICM készleten nagyon könnyen meghajlíthatóak a keretek, akár 90°-ban anélkül, hogy eltörnének. Végül is nem rossz vele a munka így sem, lágysága miatt könnyebben is utánigazíthatóak az illeszkedési hibák. Sorja alig található az alkatrészeken, a leválasztásuk szikével is könnyen megy a keretről, a vajpuha műanyagnak köszönhetően.

Tudni kell rólam, hogy nem vagyok az a típusú makettező, aki jellegrajzokat tanulmányoz az építést megelőzően, ha netán a panelvonalakat a gyártó nem a valóságosnak megfelelően jeleníti meg, én elfogadom olyannak, amilyenek, nem állok neki tömíteni, átcsiszolni, újrakarcolni őket. Persze így az esetlegesen előforduló másfajta hibákra is sokszor építés közben jövök rá, amikor már legtöbbször késő. De nem szoktam emiatt eret vágni magamon.
Úgyszintén nem vagyok a légcsavaros repülőgépek nagy hódolója. Bevallom, nekem a hidegháborús korszak sugárhajtású amerikai repülőgépei a legfőbb kedvenceim, így magamtól eszembe sem jutott volna megvenni ezt a készletet, de egyszercsak szembejött velem a neten egy török srác (Scale-a-ton) építési videója, amelynek megtekintése után pár perc elteltével már kattintottam is a készlet kiválasztása után a "Megrendel" gombra a webáruházban. Egyszerűen annyira megtetszett, ahogy külön feljavítók, réz és gyanta vásárlása nélkül, csak házilagos módszerekkel épített ebből a kitből is egy csinos makettet, hogy azonnal kedvet kaptam lemásolni a munkáját. Innentől majdnemhogy képkockánként megállítva a videót láttam hozzá az én készletemnek, kis módosítással: én nyitott állapotban akartam megjeleníteni a beszálló lépcsőket is.

A kabin feljavítása teljesen a videó alapján történt, fülhallgatóból kinyert vékony rézvezetékekből én is megcsináltam a beltér kábelezését, az ülések ráncait frissentartó fóliából, a hevedereket maszkolószalagból, stb.
A kabin két törzsfelének összeragasztása, mint mindig, magában foglalja a kabinteknő előzetes behelyezését a törzsfelekbe. Ilyenkor szeretek belülről ragasztani, hogy az ecsettel felvitt híg ragasztó nyomai kívülről ne látszódjanak, így jó bőven adagoltam belülre, a kabinteknő belső falaira az Extra Thin ragasztót, hogy mindenhova befolyjon, átfolyjon. Arra nem gondoltam, hogy a már kivágott fellépő lépcsők nyílásain ki is tud jutni. Az egyiken sikerült is neki, pont a két törzsfelet összetartó kezem hüvelykujjára, ami továbbvezetődött az ujjam mentén. Először még észre sem vettem, mi történt, csak mikor elengedtem a törzsfeleket - nyúlt a műanyag, mint valami kenyértészta az ujjamról. Derrick felügyelő sem vett még ilyen szép ujjlenyomatmintát a müncheni rendőrőrsön, mint amilyent én hagytam a ragasztó által feloldott műanyag felületén. Akkora baj nem is történt volna, ha csak egyedül a sík felület sérül, de sajnos útba esett egypár negatív és pozitív szegecs is a ragasztónak. Lehangoló volt a látvány. A szomszédok is összerezzentek, olyan cifrát káromkodtam. Aztán egy hétig csend volt, eddig tartott, míg kijavítottam, kicsiszoltam, eltömítettem, újrafúrtam a sérült részt. Viszont jó fél évre el is ment a kedvem a makett folytatásától. Visszatettem a dobozába és valamilyen más készletek könnyedebb építéseit kerestem.

Majd idén nyáron újra kezembe került és most már be is fejeztem. Maga az építés szépen folyt az útmutató szerinti ábrázolásban.
A vajpuha műanyaggal vigyázni kell, könnyen árkokat lehet bele reszelni. A szegecsek pedig oly közel vannak néha a ragasztandó felületekhez, hogy könnyen elcsiszolhatóak, mikor szintbe hozzuk a találkozó feleket.

A dobozban két világosszürke és két sötétzöld géphez való matricát adnak, de már a legelején eldöntöttem, hogy a világosszürke "rút kiskacsa" megnevezésű 106-os számú gépet fogom megépíteni, ehhez a MrHobby H315-öt fújtam a géptestre a szokásos alapozás után. Mai napig tetszik ez a régi High visibility világosszürke festés, és semmiképpen sem akartam zöld gépet csinálni. Rengeteg a pozitív és negatív szegecs a megépített gépen, ezek megjelenítése egy világosra festett maketten könnyebb.

A gyári matricák nagyon vékonyak, jól reagálnak a lágyítóra is, bár a nyomtatási minőség a feliratok olvashatóságát illetően lehetne jobb. Többnyire sötétbarna kiemelőt használtam a panelvonalak és szegecsek kiemelésére, egy teljes délután elment a műveletre, oly sok a szegecs a maketten.

A kabintető átlátszó alkatrészeiből a jobboldali ablakot kettévágtam, hogy felhajtott ablakokkal építhessem meg a kabint, bár csukott állapotban is hatalmasak maradnak a betekintő felületek, a beltérből minden látszana csukottan is. Maszkolási segédletet is ad az ICM az összerakási útmutatóban, egész jól használható átmásolva maszkolószalagra.
Alaposan kimaszkoltam belülről is a kabint, mégis valami ködszerű képződmény rakódott le belül az ablakokra. Szerencsére fülpiszkálóval benyúlva könnyen le lehetett simogatni.

Orrnehezéket mindenképp tenni kellene a gép elejébe, csak sajnos hely nincs hozzá. A teljesen nyitott orrfutóaknába nem lehet, amögött ott a kabinteknő, amögött pedig már a gép középvonala van. A török srác a póttartály orrába tett súlyt, de az sem nyúlik kellőképpen előre.

Az orrfutó összeállításával nem volt gond, viszont a főfutó kerekei sehogy sem akartak a helyükre passzolni. A gyári lyukat kitömtem Milliputtal és ebbe illesztettem a futószár számára kijelölt csonkját. Így már kellőképp erős lábakon áll (gondoltam én) de a futószárak is ugyanabból a lágy műanyagból készültek mint a gép többi alkatrésze. Sejtésem szerint az évek folyamán majd a polcon díszelgő makett alatt lehet, hogy el fognak görbülni a ránehezedő súlytól. Pláne, ha még valamilyen ráaggatott plusz orrsúllyal sikerülne a hátraülést megakadályozni.

A fellépő lépcsőket polisztirol pudingos dobozból készítettem el utólagosan.
Fegyverekből bőséges a választék, a négy géppuskán kívűl egy póttartályt, LAU-33, LAU-69/A, LAU-68, Mk 77, Mk 81 low-drag és Snakeye, Mk 82 low-drag és Snakeye, LAU-10/A arzenállal tudunk variálni.

Kivételesen most csak az építés végeztével néztem utána a gépnek. Elhittem, hogy ez a 106-os gép valahogy így nézhetett ki, mentem az alap videó után és próbáltam lemásolni, amit abban láttam. A blackpony.org weboldalon sok gép története fellelhető, közöttük az 55471 is.
A repülő a 4. könnyű támadószázad, a "fekete pónik" egyik gépe volt. Vietnamban, a Binh Thuy légibázison teljesített szolgálatot. A századot 1969. január 3-án alapították, majd 1972. április 5-én meg is szüntették.
A repülőgépek harci tesztelése Vietnamban 1968 nyarán kezdődött. Eme vasmadarakat nagyon intenzíven használták, dacára annak, hogy előkészítetlen, burkolatlan repülőterekre támaszkodtak, valamint az újrarepüléshez szükséges rövid időnek köszönhetően is többször bevethették őket. Szükség esetén ezek a támadórepülőgépek a földi egységek kérésének beérkezése után már 15 perccel meg tudtak jelenni a célpontok felett, így ez is megkülönböztette őket a sugárhajtású harci repülőgépektől. A harci küldetések során az OV-10A-k nagy hatékonyságot és jó harci túlélőképességet mutattak, egyfajta mércévé váltak a gerillaellenes támadások számára. Az OV-10A Bronco harci hadműveletei a vietnami háború után is folytatódtak. Ezek a repülőgépek (a D változatok) még az 1991-es Öbölháború idején is hadrendben voltak, bár főként éjszakai küldetésekben, végül 1995-ben kivonták őket.
Ebből a 106-os "rút kiskacsa" repülőgépből később egy gyönyörű piros-fehér-fekete tűzoltógép lett és Kaliforniában végzi tovább a dolgát...

A végére az építést inspiráló videó linkje: https://www.youtube.com/watch?v=keTLhtrSutw
borító
borító
a doboz
a doboz
Ennyire puha, lágy a műanyag
Ennyire puha, lágy a műanyag
baleset ujjlenyomattal
baleset ujjlenyomattal
Kijavított oldal
Kijavított oldal
a pilótafülke kábeleinek kiindulópontjai
a pilótafülke kábeleinek kiindulópontjai
kábelek elrendezve
kábelek elrendezve
alapozva
alapozva
ülések
ülések
ülések
ülések
Kabin házi feljavítással
Kabin házi feljavítással
Ablak elvágva
Ablak elvágva
pilótafülke
pilótafülke
míg az egyik oldalon szépen összeilleszthetőek voltak az áttetsző elemek a másik oldalon már nem találkoztak pontosan.
míg az egyik oldalon szépen összeilleszthetőek voltak az áttetsző elemek a másik oldalon már nem találkoztak pontosan.
maszkolási segédlet
maszkolási segédlet
A segédlet maszk jól használható
A segédlet maszk jól használható
Elvágott ablakok festve
Elvágott ablakok festve
alapozva szürkével
alapozva szürkével
előárnyékolás barnával
előárnyékolás barnával
A fellépő lépcsők környékének kimaszkolása
A fellépő lépcsők környékének kimaszkolása
matricázás
matricázás
hasaalja
hasaalja
már majdnem kész (itt a makett hátsó része alá van támasztva fenékreülés miatt)
már majdnem kész (itt a makett hátsó része alá van támasztva fenékreülés miatt)
lau68 és lau10a
lau68 és lau10a
és akkor jöjjön egy pár kép a kész makettről
és akkor jöjjön egy pár kép a kész makettről
IMG_20230826_095638
IMG_20230826_095638
IMG_20230826_095750
IMG_20230826_095750
IMG_20230826_095843
IMG_20230826_095843
IMG_20230826_095857
IMG_20230826_095857
IMG_20230826_095914
IMG_20230826_095914
IMG_20230826_095945
IMG_20230826_095945
IMG_20230826_100037
IMG_20230826_100037
IMG_20230826_100055
IMG_20230826_100055
kék háttér előtt is
kék háttér előtt is
IMG_20230826_100210
IMG_20230826_100210
IMG_20230826_100223
IMG_20230826_100223
IMG_20230826_100239
IMG_20230826_100239
IMG_20230826_100254
IMG_20230826_100254
IMG_20230826_100326
IMG_20230826_100326
fekete háttér még nem volt
fekete háttér még nem volt
IMG_20230826_100416
IMG_20230826_100416
IMG_20230826_100448
IMG_20230826_100448
IMG_20230826_145945~2
IMG_20230826_145945~2
IMG_20230826_150240~2
IMG_20230826_150240~2
Resizer_16933803982511
Resizer_16933803982511
kabin1
kabin1
kabin2
kabin2
az 55471 története
az 55471 története
gyönyörű tűzoltó repülőgép vált belőle
gyönyörű tűzoltó repülőgép vált belőle
maga a 110-es gép
maga a 110-es gép
infó a mostani gazdáitól
infó a mostani gazdáitól
2023.08.17.
Utolsó módosítás: 2023.08.30.
Johnie
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Zoli
2023.08.30. 01:24:49
Szia,
Köszönöm, hogy erről a makettedről is írtál cikket, biztos jó hasznát fogom venni a leírtaknak a 72-es verzió építésénél. Amúgy nagyon szép lett, gratula! Egy apró hiba, hogy az orrkerék festése nagyon cakkos lett, de szerintem ezt még utólag is tudnád javítani.
További sok sikert, várom a következőt!
z
Johnie
2023.08.30. 18:12:19
Köszönöm szépen Zoli.
Már a 72-es verzió építéséről is szállingóznak britmodeller-en, videomegosztókon az elkészült munkák. Van köztük egész jó.
Igen, javítható a cakkos szél (nem is tudom azon az oldalon miért cakkos, talán valami utólagos javítás miatt és úgy maradt)
medor
2023.08.30. 21:05:41
Szia!
Ismét egy gyöngyszem. Csak gratulálni tudok!
(Az,hogy rút-e egy repülőgép szubjektív.Nekem tetszik!) ;)
Johnie
2023.08.30. 21:55:35
Köszönöm medor.
Nekem is megtetszettek ezen típusú gépek, úgyhogy majd építek egyszer mellé egy Mohawk-ot is :)
Mekett
2023.08.31. 14:30:39
Gyönyörű lett a végeredmény! Egy Rodwn Mohawk és egy Pucará között méltó társaságban lenne!
Johnie
2023.08.31. 15:44:05
Köszönöm szépen Mekett. A Roden Mohawk-ja már megvan, a Pucará 48-ban még nincs. Talán egy Kinetic készlet lenne a legmegfelelőbb?
borisz
2023.09.04. 10:16:40
Ez igen!
tyimosenko
2023.09.12. 00:18:04
Nagyon szep lett, gratulalok!
Johnie
2023.09.12. 15:28:28
Köszönöm szépen.
Alfio
2023.10.29. 13:08:08
Ez gyönyörű szép lett! Csak gratulálni tudok.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció