A sötétzöld borzalom

Junkers Ju-88 A-4/D-1

1:72, Revell No.04130
Pintér György - Múzeumi krimik A makettet egy ismerősömtől kaptam 2009 karácsonyán. Nagyon megörültem neki, mert már régóta szerettem volna megépíteni ezt a híres repülőt. A dobozrajz egész igényes, szinte kiabál, hogy "Vegyél meg!". A doboz oldalán van néhány kép a kész makettről, és aminek nagyon megörültem, az a motor, ugyanis a képeken szabadon van, és nagyon jól néz ki.
A legjobbakra számítva nekiláttam, hogy kibontsam a dobozt, de az a hidegzuhany, amit a nyakamba kaptam, alapjaiban megrengette a Revell-ről kialakított nézeteimet.

A dobozban hét öntőkeretet találtam igénytelenül becsomagolva egy zacskóba. A ronda méregzöld, sorjától alig kivehető alkatrészek fele letörve az öntőkeretről, össze-vissza elszórva, eldeformálódva, eltörve. A viszonylag nagy részt kitöltő "átlátszó" alkatrészeken nem sok fény hatol át, tulajdonképpen,ha lefesteném az egész felületet feketére, akkor sem lenne sokkal rosszabb a fényáteresztő-képessége.

Elnagyolt, pozitív panelvonalak, a nagyobb alkatrészek mindegyike eldeformálódott, esetleg a szegecselés az, amire azt mondhatom, hogy viszonylag szép, de a nagy része úgyis el fog tűnni a tömítésnél vagy a csiszolásnál. Nem tudom,mit hittek ennek a makettnek a készítői, amikor belekezdtek a munkába, valószínűleg azt hitték, hogy már a II. világháborúban is léteztek UAV-k, ugyanis a pilótafülkét úgy ahogy van, egész egyszerűen kihagyták a makettből. És még sorolhatnám tovább, hogy mi milyen katasztrofálisan rossz ezen a maketten, de akkor túl hosszú lenne a cikk.

Még 2008 nyarán azzal az ismerősömmel, akitől a makettet kaptam ellátogattunk Héregre, ahol egy kis csapat repülőket javítgat, épít újra, többek között két Ju-88-ast. Az ott látottak mély nyomot hagytak bennem, és elhatároztam, hogy a Junkers-emet úgy építem meg, ahogy azt Héregen láttam: tulajdonképpen egy félig csupasz géptörzs egy állványon, körülötte néhány alkatrésszel. Így nem kell pilótafülkét építenem, és a ronda, elnagyolt szárnyakat sem kell felragasztanom a gépre.

A héregi műhelyben annyira el voltunk bűvölve, hogy elfelejtettünk fényképezni, így tulajdonképpen nem állt a rendelkezésemre semmilyen információ. Elkezdtem kutatni az interneten, és találtam pár jellegrajzot, ami alapján lehet következtetni a géptörzs belső szerkezetére, és nagy szerencsémre a héregi Junkers-ekről is találtam pár viszonylag jó minőségű fotót.
Már az elején sejtettem, hogy kemény menet lesz, de tele voltam ötletekkel, na meg jó adag kíváncsisággal, úgyhogy legyőztem a félelmeimet, és nekiláttam a makettnek.

Első lépésben levágtam az öntőkeretről a törzs két felét, és megszabadítottam a rengeteg sorjától. Ott, ahol a szárny a törzshöz kapcsolódik, a törzsön végigmegy egy kis kidudorodás, jelezve a szárny helyét. Mivel a csupasz géptörzsön ez nincs, kénytelen voltam a felületet simára reszelni, majd a törzs belső oldalán található, a szárny rögzítésére szolgáló hatalmas múanyag bumszlikat kimartam, majd a helyére vékony műanyaglapot ragasztottam. Erre azért volt szükség, mert a törzsön hatalmas lyuk tátongott, amit epoxy-gyantával ki kellett öntenem. Gondoltam, hogy egyszerű tömítőanyaggal kitömöm, de az alkatrészek csavarodása miatt ez hamar fölrepedezett volna, így elvetettem az ötletet. A kétkomponensű epoxy napokig száradt, és három hétig vártam, hogy végleg megkeményedjen.

Miután ez megvolt, a pozitív panelvonalakat egy kis kézi körfűrész segítségével negatívvá változtattam, majd szikével és reszelővel finomítottam. A képek alapján a törzset több helyen is megvágtam, így egy kicsit meggyengült a külső héj, de a belső szerkezet majd mereven tartja. Tömítőanyaggal eltüntettem az egyenletlenségeket a törzs belsejében, és megjelöltem a nagyobb bordák helyét. A törzs belső keresztmetszetét egy vékony, jól formázható drót segítségével lemásoltam, majd a drót alapján megrajzoltam a bordát papírra. Kivágtam, a kellő helyeken megigazítottam, majd átmásoltam egy sörösdoboz kiterített alumínium lapjára, és abból vágtam ki a végleges bordát. Ezt beragasztotam az egyik törzsfélbe, és hagytam száradni. Amikor megkötött, összepróbáltam a két törzsfelet, és a borda tökéletesen illeszkedett. Ezt a törzs két felére sajnos már nem lehet elmondani, az illesztés egyszerűen POCSÉK.
Miután minden bordát a helyére ragasztottam, elkezdtem a hoszanti merevítők gyártását. Ezt vékony drótból készítettem el, méretre vágtam és a helyére ragasztottam.
Doboztető
Doboztető
Leírás1
Leírás1
Leírás2
Leírás2
Leírás3
Leírás3
Leírás4
Leírás4
Leírás5
Leírás5
Festési útmutató
Festési útmutató
Keret1
Keret1
Keret2
Keret2
Keret3
Keret3
Keret4
Keret4
Keret5
Keret5
Keret6
Keret6
Nem sok ilyen ronda átlátszó alkatrészt láttam eddig...
Nem sok ilyen ronda átlátszó alkatrészt láttam eddig...
Matricák
Matricák
Átalakított törzs
Átalakított törzs
A belső műanyag lap
A belső műanyag lap
Bordák
Bordák
Megvágott törzsfelek
Megvágott törzsfelek
Váz
Váz
Illesztésnek csúfolt valami
Illesztésnek csúfolt valami
Váz
Váz
DSC01440
DSC01440
Alakulgat
Alakulgat
2010.03.12.
Utolsó módosítás: 2010.04.03.
Csonka Gergely (Kuolema), Tata
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vrauko
2010.03.31. 08:23:43
Szia! Vettél aztán még egy külön makettet, amit bemutatsz? Mer' a képeken nem az
látszik, hogy az alkatrészek fele le van törve és összevissza deformálódva. Inkább
az, hogy szépen rajt vannak az öntőkereten, és aránylag kevés a sorja rajtuk, ami
az öntvény korát tekintve egyáltalán nem rossz. A motorok kidolgozása tényleg nem a
legjobb, de nem új öntvényről van szó, és nem muszáj nyitott motorházzal csinálni.
Hiányosság viszont a zuhanófékek elhagyása, amik ugyan nem voltak rajt minden
88-ason, de ha már ilyen makettet gyárt valaki, megtehetné, az Airfix is ad hozzája.
Ha vastag az öveg, és üres a belső tér, talán kézenfequőbb lett volna zártra
csinálni a gépet, és a nyitott belsőtereset mondjuk az Italeriből vagy a
Hasegawából megcsinálni, mer' azokban van némi berendezés. Igaz, a Hasegawa nem épp
annyiba kerül, mint ez az antik Revell öntvény.
MoMi
2010.03.31. 13:36:37
Szia Gergely!

Hát a Revell Ju-88 makett már ilyen. A HASEGAWA sokkal szebb 1:72-ben
Héregi látogatásodért irigyellek. Viszont fotózni tilos náluk,tehát nem hiszem, hogy
"elfelejtettél" fotózni.
momi
Ákos
2010.03.31. 15:53:40
Szia!
Ennek a gépnek a törzsét, (és még egy másikat) hozták Héregre:
http://www.makettinfo.hu/index.php?jobb=Roncs_Ju-88&&hash=

A restaurálás története, sok fotóval:
http://www.luftfart.museum.no/Engelsk/Restoration/ju88.htm
Ha kell tudok még fotókat küldeni a gépről.

Arra vigyázz, hogy a belső bordák közelebb voltak egymáshoz és nem kör, hanem egy síklemezbe nyomtatott C betű az alakjuk.
Kuolema
2010.03.31. 17:23:13
Szia vrauko!
Az az igazság hogy ez a makett volt az eddigi legnagyobb csalódásom, a Revell-től én ennél egy kicsivel többet vártam. Igazad van, egy kicsit túloztam, amikor azt írtam, hogy az alkatrészek fele letört, de nem szó szerint értettem, és ha a fele nem is, de sok alkatrész letört vagy megsérült. Aránylag kevés sorja... mihez képest? Van egy-két olyan alkatrész, ahol nem lehet megkülönböztetni a sorját a tényleges alkatrésztől. A fényképek nem adják vissza az igazi látványt, elég amatőrre sikeredtek így téyleg nem nyújt olyan hátborzongató látványt. Valószínűleg tényleg az lett volna a legegyszerűbb, ha zárt kabinnal építem, de így sem kell túlbonyolítanom a belső tér kidolgozását, mert Héregen sem volt sok minden a géptörzsben. És ezen a módon azt a ronda valamit sem kell ráraknom, rézdrótból megcsinálom a kalitkát, és sokkal esztétikusabban fog kinézni, legalábbis én ebben reménykedem :)
Kuolema
2010.03.31. 17:34:45
Szia MoMi!
Hát... van is miért irigykedni :) Nem minden nap tarthat az ember a kezében egy Bf-109 botkormányt :)
Azt nem mondták, hogy nem lehet fényképezni, nálam egész végig ott volt a gép, nem szóltak érte, egész egyszerűen csak elfelejtettem. Persze nem mint idegenek mentük oda, az ismerősöm elég jó kapcsolatban van velük, ha jól értettem évek óta üzlettársak.
Kuolema
2010.03.31. 17:42:03
Szia Ákos!
Köszönöm a segítséget, bár a legtöbbet a tudtodon kívül segítettél. Már régebben megtaláltam a cikkedet, gyönyörű munkát végeztél, és a képeid nagyon megkönnyítették a munkámat. A linkeket is megtaláltam még régebben, alaposan áttanulmányoztam az olalakat, és letöltöttem a képeket, amik alapján végül is nekivágtam. Mégegyszer köszi a segítséget!
További jó makettezést!
vrauko
2010.03.31. 21:18:28
Szia, Kuolema koma! Hogy mihez képest kevés a sorja? Hát ahhor képest, amit írtál, hogy "sorjától alig kivehető alkatrészek"... de nem szándéxom k5ekedni, ha nem tetszik, hát nem tetszik. Nékem még az is 1éni ízlés kérdése, hogy a setétzöld mű anyag randa-é vagy sem. Én azt
szoktam csinálni, hogy lefestem a makettet, és az eredeti szín nem látszik :)
A jó hír az, hogy bár az 1ébként szép Hasegawa makett, Istentől, embertől, makettezőtől elrugaszkodott árával elriasztja a vékonypénzű hobbysát, már van Zvezda Ju-88 A4-es, ami jobb mint a Revell vagy az Italeri, és sokkal olcsóbb, mint a Hase. De azért a Revellből is lehet makettet építni.
Kuolema
2010.04.02. 10:59:49
Tisztelt vrauko! Bizonyára vannak ennél ezerszer jobb és rosszabb makettek is, de ettől még tény, hogy nem ez a Revell legjobban sikerült munkája. De hidd el, az hogy ennyire negatív kritikával illetem, nem azt jelenti, hogy le akarom húzni, egész egyszerűen csak rengeteg probléma van vele. De a makettezés ettől szép: minél többet szenvedünk valamivel, annál jobban fogjuk majd becsülni a munkánkat. Jó tanácsodért pedig felettéb hálás vagyok, és igyekszem majd eleget tenni neki, és bár eredetileg is szándékomban állt különböző festék- illetve lakréteggel bevonni a makettemet, ezentúl különös gonddal fogom végezni ezt a műveletet. És csak hogy a kedvere tegye, egy-két sötétzöld foltot hagyok majd neked a felületen, ha néked ennyire szinpatikus eme méregzöld árnyalat :)
B B
2010.04.03. 02:07:15
Sziasztok!
Olvasva a cikket és a hozzászólásokat, néhány gondolatot hozzá tennék én is. Ez idáig 1/72-ben négy gyártó Ju-88-asával találkoztam. Először az Italeri féle torpedóvetővel. Ha negatív panelosztások volnának rajta, egész szép készlet lenne (mondjuk így is az). Talán még a matrica vastagsága az, ami félelmetes. Később a C6-os verziót is megépítettem a magyar vonatkozása miatt (B.1+22). Szerintem arányos, szép makett építhető belőle. Aztán kíváncsiságból megvettem a Revell készletét... A véleményem nagyjából megegyezik Kuolema sorstárséval. Az Italeri után nagyon gyengének találtatott. Hiába van vevőcsalogató, nyitott motortér, túl sok a negatívum. Nem visz rá a lélek, hogy megépítsem, máig dobozban pihen. Jó lesz ínséges időkben, bár remélem annyira nehéz idők sosem lesznek. Azt hittem ennél rosszabb már nem lehet, de nagyot tévedtem. A sors az utamba sodorta a vrauko által is említett Airfix készletet. Már ha egyre gondolunk. Én elhiszem, hogy régi, patinás cég, meg minden, de az a készlet egy igazi makettező rémálom. Az igaz, hogy van benne valami zuhanóféknek szánt rettenet, de azon a maketten szerintem nincs egy olyan részlet, ami emlékeztetne az eredetire. Az alakhűségről, illeszkedésről inkább ne is beszéljünk. Perverzitásból nekiálltam, hát érdekes végeredmény született, aminek már nem sok köze van az eredeti Ju-88-hoz. Három motoros lett, meg orrfutós, de ez egy másik történet. A negyedik amivel találkoztam, az a Zvezda éjjeli vadásza. Mind közül ezt találom a legszebbnek. Még elég friss vásárlás, kíváncsi vagyok, milyen lesz megépíteni. Sajna a japán készlethez nem volt szerencsém.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció