A svéd 10. repülőezred múzeuma, Ängelholm
Pintér György - Múzeumi krimik Svédország a hidegháború idején elképesztően erős légiflottát tartott fent. Aztán a feszültség felengedésével ott is egyre-másra számolták fel az egységeket, így az egykori tizennyolc repülőezredből napjainkra három maradt. A megszüntetett alakulatok helyén viszont több esetben megtartották a bázismúzeumot, amit aztán az idők folyamán gyakran ki is bővítettek. A gyűjtemények személyzete általában korábban az adott egységnél szolgált, és valószínűleg elsősorban nosztalgiázni jár vissza. Nem nagyon láttunk olyat, hogy a bázisról működőképesen megmentett Viggen-szimulátor üresen állt volna; mindig, mindenhol ült benne egy-egy dereshalántékú, tipikusan nyugdíjas vadászpilótának kinéző teremőr. Akikkel beszédbe elegyedve egyébként elképesztően érdekes sztorikat hallhatunk a vörös csillagos harci gépek elfogásairól a Balti-tenger felett, vagy éppen a szovjet flotta ellen hullámmagasságban repült felderítőbevetésekről.

A kiállításokon általában nem látható tucatnyinál több repülőgép, de ezek mind tip-top állapotban. Az apró gyöngyszemek között van olyan is, ami például kimondottan a svéd rakétafejlesztésekre koncentrál, ahol a kiállított eszközök listája egy Svédországban érintetlenül kényszerleszállt német V–1-essel kezdődik, majd vezet végig a különböző prototípusokon át a ma is használt fegyverekig – ettől a tematikus múzeumtól pár száz méterre egy hegy tövében erősen védett katonai objektum áll, és állítólag az itt kialakított alagutakban gyártják mind a mai napig a Gripenek fegyvereit…

Igazi ritkaság a J 22
Igazi ritkaság a J 22


A svéd légierő 10. repülőezredét, a Scania Ezredet (Skånska flygflottiljen), vagy F10-et 1940-ben hozták létre az Øresund szoros Koppenhágával szembeni oldalán, majd 1941-ben telepítették át Helsingborgtól északra, Ängelholmba. Itt állomásoztak egészen az egység 2002-es feloszlatásáig. Kezdetben Gloster Gladiatorokkal védték a légteret a Dánia felől érkező behatolókkal szemben, majd az alapítást követő évben átfegyverezték Reggiane Re.2000-re. Az olasz vadászt 1945-ben követte a saját fejlesztésű FFVS J 22-es. A sugárhajtóműves korszakba a Saab 21-es gázturbinás változatával, a J 21R-rel léptek, amelyeket két évvel később, 1951-ben de Havilland Vampire-ekre cseréltek. Ezeket a Tunnan, majd a Hunter követte, majd 34 éven át a Draken különböző változatait repülték – itt repülték a légifölény-szürke J 35J-t, a Johant is. 1993-ban érkeztek meg az egyik századhoz a felderítő Viggenek, míg a másik kettőt 1999-ben fegyverezték át a Gripenre.

Az egykori bázis bejáratánál egy gyönyörű állapotú, égnek meredő Draken fogad az ezrednek emléket állító márványoszlop mellett. Az apró, svéd szokásoknak megfelelően túlzsúfolt csarnokba lépve mindjárt egy igazi ritkaság, egy J 22-es fogad, fölötte egy Re.2000-es összeroncsolt farokrésze tekinthető meg. Saab 21-esük nincsen, de gyakorlatilag onnan az összes repült típusból ki tudtak állítani egy-egy példányt, még a múzeumokban jelenleg még nem túl gyakori Gripenből is. Nem is akármelyiket: a 39101-es gyári számút, vagyis a legelső sorozatgyártású példányt. Ezt nem adták át a légierőnek, végig a gyártónál maradt kísérleti célokra, például erről indítottak legelőször AMRAAM és Meteor rakétákat.

Számos egyéb, apróbb érdekesség is látható. Katapultülések sora a J 21-estől a Viggenig, a felderítőgépekbe szerelt kamerák, a vadászirányítók munkahelye, vagy például meteorológiai ballonok különféle szondái. Megtekinthetők a különböző egyenruhák, míg az egyik vitrinben a túlélőfelszerelések tartalmát lehet szemügyre venni, egy másikban pedig a svéd pilóták sisakjainak fejlődését. Kicsit odébb a különböző gépek kiszerelt műszerfalai, de még a botkormányok markolatai is kaptak egy külön tárolót.

A múzeumot 2017-ben látogattam meg, a képek is akkor készültek.

Johan a bejáratnál
Johan a bejáratnál
Igazi ritkaság a J 22
Igazi ritkaság a J 22
Igazi ritkaság a J 22
Igazi ritkaság a J 22
Egy 1943-ban szerencséltenül járt Re.2000 farokrésze
Egy 1943-ban szerencséltenül járt Re.2000 farokrésze
A Vampire valójában a svájci légierőben repült
A Vampire valójában a svájci légierőben repült
A Tunnan a linköpingi múzeum udvarán állt korábban
A Tunnan a linköpingi múzeum udvarán állt korábban
J 35J, a Draken utolsó változata
J 35J, a Draken utolsó változata
Jól láthatók a felderítő Viggen kameranyílásai
Jól láthatók a felderítő Viggen kameranyílásai
Az első szériagyártású Gripen
Az első szériagyártású Gripen
Futár- és iskolagépek is láthatók
Futár- és iskolagépek is láthatók
Futár- és iskolagépek is láthatók
Futár- és iskolagépek is láthatók
1996-tól itt folyt a pilótaképzés egy része
1996-tól itt folyt a pilótaképzés egy része
Korai UH-1
Korai UH-1
Egy Lancaster maradványai
Egy Lancaster maradványai
Pilótaruhák a régebbi és a közelebbi múltból
Pilótaruhák a régebbi és a közelebbi múltból
Sisakok
Sisakok
Műszerfalak
Műszerfalak
Vampire, J 21, Tunnan és Hunter ülések
Vampire, J 21, Tunnan és Hunter ülések
Hunter, Draken és Viggen ülések
Hunter, Draken és Viggen ülések
Földi irányítópult
Földi irányítópult
SF 37 Viggen kamerái
SF 37 Viggen kamerái
Készültségi vadászpilóta egykezes kamerája
Készültségi vadászpilóta egykezes kamerája
A bejáratot egy rakéta mutatja
A bejáratot egy rakéta mutatja
2025.11.24.
Kárpáti Endre (Ekarp), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2025.12.10. 12:06:04
Hihetetlen, hogy Svédországban eldobsz egy halkonzervet és egy JÓ csapatmúzeumot találsz el vele. Olyan, mintha Sármelléken, Taszáron, Mezőkövesden, Börgöndön, stb. is lenne egy kis Aeropark. Tudom, hogy mások az anyagi lehetőségek, de inkább az értékmentéssel kapcsolatos mentalitáskülönbség okozza. Ha a kiszuperált hangárokat engednék használni és nem végezné minden a kohóban, akkor lelkes civilek itt is működtethetnének ilyeneket. Zsámbék és Kunmadaras példája mutatja, hogy a szándék megvan, csak az állam nagyon korlátozottan engedi a hozzájutást a "szemetéhez" (hangár, kiszuperált gépek, műszerek, technika).
Nagyatád, Kecel, Dunvarsány és még pár másik gyűjtemény nem tudom, mennyire lehet hosszú távon fenntartható, mert vagy üzleti célúak, vagy időleges fellángolásból születtek és a szabad ég alatt álló technika mérhetetlenül gyorsan viszi a pénzt, ha fenn akarják tartani az állapotot.

Bocsánat, kimérgelődtem magamat. De csak azért, mert jó látni ellenpéldát is, ebből kellene tanulni. Köszönöm, hogy megmutattad nekünk!
Yuki
2025.12.10. 18:57:22
Nagyon szép kis cikk és múzeum,ha nekünk is lenne ilyen fedett múzeum nem enné meg az idő a sok technikát amik a szabad ég alatt vannak.
magyaralba
2025.12.10. 19:07:05
Nagyon sok svéd katonának akik még szolgáltak Angelholm-ban nagy szívfájdalma mai napig az ezred bezárása. Mesélték hogy a Gripenre történő átképzések idején a teljes repteret felújították, a kiszolgáló zónában új hangszigetelt "házikókat helyeztek el, olyanokat mint Ronneby-ben is vannak... és alighogy minden elkészült a svéd parlament megszavazta a leépítésüket illetve a bezárásukat.
Mekett
2025.12.11. 11:38:32
@magyaralba: Igaz, ott is történnek számunkra érthetetlen dolgok, bezárások. De az mindenképpen dícséretes, hogy nem a nyomok eltüntetése történt, legalábbis innen messziről nézve.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció