A svéd 15. repülőezred múzeuma, Söderhamn
Pintér György - Múzeumi krimik Svédország a hidegháború idején elképesztően erős légiflottát tartott fent. Aztán a feszültség felengedésével ott is egyre-másra számolták fel az egységeket, így az egykori tizennyolc repülőezredből napjainkra három maradt. A megszüntetett alakulatok helyén viszont több esetben megtartották a bázismúzeumot, amit aztán az idők folyamán gyakran ki is bővítettek. A gyűjtemények személyzete általában korábban az adott egységnél szolgált, és valószínűleg elsősorban nosztalgiázni jár vissza. Nem nagyon láttunk olyat, hogy a bázisról működőképesen megmentett Viggen-szimulátor üresen állt volna; mindig, mindenhol ült benne egy-egy dereshalántékú, tipikusan nyugdíjas vadászpilótának kinéző teremőr. Akikkel beszédbe elegyedve egyébként elképesztően érdekes sztorikat hallhatunk a vörös csillagos harci gépek elfogásairól a Balti-tenger felett, vagy éppen a szovjet flotta ellen hullámmagasságban repült felderítőbevetésekről.

A kiállításokon általában nem látható tucatnyinál több repülőgép, de ezek mind tip-top állapotban. Az apró gyöngyszemek között van olyan is, ami például kimondottan a svéd rakétafejlesztésekre koncentrál, ahol a kiállított eszközök listája egy Svédországban érintetlenül kényszerleszállt német V–1-essel kezdődik, majd vezet végig a különböző prototípusokon át a ma is használt fegyverekig – ettől a tematikus múzeumtól pár száz méterre egy hegy tövében erősen védett katonai objektum áll, és állítólag az itt kialakított alagutakban gyártják mind a mai napig a Gripenek fegyvereit…

A három megmaradt SAAB 21 egyike
A három megmaradt SAAB 21 egyike


A svéd légierő 15. repülőezredét, a Hälsinge flygflottiljt, vagy F15-öt 1945-ben hozták létre Söderhamnban, mintegy 200 kilométerrel északra Stockholmtól. Az egység elsősorban csapásmérő feladatokra fókuszált, ennek megfelelően kezdetben Northrop Model 8-assal és Saab B 17-essel szerelték fel (ez utóbbinak a műszerfala látható is), majd sorra következtek a modernebb típusok, az AJ 37 Viggennel bezárólag. Az 1998-ban felszámolt ezred múzeumára a közeli autópálya mentén póznára állított Viggen hívja fel a figyelmet. A hangár előtt egy-egy UH–1, Lansen és Viggen fogadja a látogatókat, egy légcsavarból készült emlékmű társaságában. Belépés után egyből a három megmaradt Saab 21-es egyike fogad (a másik kettő Linköpingben látható), amelyben a pilótabábut úgy helyezték el, mintha éppen katapultálna. Mellette egy Vampire került kiállításra, majd egy-egy Tunnan és Lansen következik, ez utóbbi függesztett fegyverzettel és leszerelt radarburkolattal. Viggenből kettőt is bezsúfoltak, csapásmérőt és kétszemélyes gyakorlót egyaránt. A hajtóművek szekciójában ritka gyöngyszem a kiállított RM1A, leánykori nevén DH Goblin. A felmetszett példányon jól látszik, hogy a legelső centrifugálkompresszoros erőgépeket milyen egyszerűen alakították ki.

A söderhamni múzeum is egyike a Svédországban található apró kincseknek. Csak ezért nem éri meg oda elutazni, viszont ha arra jár az ember, egy rövid kerülőt mindenképpen megér.
A múzeumot 2015-ben látogattam meg, a képek is akkor készültek.

Viggen az autópálya mellett
Viggen az autópálya mellett
Viggen az autópálya mellett
Viggen az autópálya mellett
Lansen az udvaron
Lansen az udvaron
A hangár előtt egy fémszínű Viggen áll
A hangár előtt egy fémszínű Viggen áll
Rövidtörzsű UH-1-es
Rövidtörzsű UH-1-es
A három megmaradt SAAB 21 egyike
A három megmaradt SAAB 21 egyike
A három megmaradt SAAB 21 egyike
A három megmaradt SAAB 21 egyike
SAAB 21 hátulról
SAAB 21 hátulról
Katapultálás - veszélyes az alacsony plafon...
Katapultálás - veszélyes az alacsony plafon...
Vampire
Vampire
Tunnan
Tunnan
Lansen: nagy burkolat alatt kis radar
Lansen: nagy burkolat alatt kis radar
Csapásmérő Viggen
Csapásmérő Viggen
Gyakorló Viggen, lehajtott svanccal
Gyakorló Viggen, lehajtott svanccal
Kreatívan kiállított Bulldog
Kreatívan kiállított Bulldog
Saab 105 a gyakorlógépek szekciójában
Saab 105 a gyakorlógépek szekciójában
A Viggen masszív gépágyúgondolája
A Viggen masszív gépágyúgondolája
A műszerfalgyűjtemény része
A műszerfalgyűjtemény része
A Vampire fa szendvicsszerkezete
A Vampire fa szendvicsszerkezete
Az erőforrás-részleg
Az erőforrás-részleg
Egyszerű kialakítású Goblin hajtómű
Egyszerű kialakítású Goblin hajtómű
Üzemben a szimulátor
Üzemben a szimulátor
Éjszakai Viggen
Éjszakai Viggen
2025.11.24.
Kárpáti Endre (Ekarp), Budapest
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
warbirds
2025.12.15. 10:33:38
Jó látni, hogy van, ahol ilyen szép állapotban marad fenn a technika.
Yuki
2025.12.16. 07:50:07
Szépek ezek a svéd repülők és milyen jó állapotúak.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció