Pintér György - Múzeumi krimik
A 152 mm-es D-20 tarackágyú tervezése a II. világháború után kezdődött el F. F. Petrov vezetésével, rendszerbe azonban csak 1955-ben állt a Szovjetunió tüzércsapatainál. A több mint 5,6 tonnás vontatott löveg úgynevezett tarackágyú. Ez arra utal, hogy mind a tarackok, mind az ágyúk tulajdonságaival rendelkezik, képes megoldani azok feladatait, ehhez tüzelhet alsó-, és felső szögcsoporttal, valamint közvetett és közvetlen irányzással is. Hatásos maximális lőtávolsága 17,400 m fölött van. Gépjárművel, egy egységben vontatják. 8 fős, gyakorlott legénységgel (a félautomata függőleges ékzárnak köszönhetően) tűzgyorsasága a percenkénti 5-6 lövést is eléri. Önjáró változata a 2Sz3 Akácija, melybe a D-22 jelű, módosított változat került beszerelésre.
A Magyar Néphadsereg csapatainál 1974-ben rendszeresítették, a "csúcsidőszakban" összesen 288 db szolgált hazánk fegyveres erőinek kötelékében ebből a típusból, mely még a rendszerváltás utáni Magyar Honvédségben is jelentős szerepet töltött be. Sőt, az önjáró Gvozgyikák (2Sz1), Akáciják (2Sz3) és a BM-21 sorozatvetők kivonása után lényegében a magyar tüzérség egyetlen eszköze maradt egészen napjainkig, amikor végre megérkeztek a PzH 2000 önjáró lövegek.
A készlet az Armada Hobby gyártmánya, 18 szépen megformált, pontos és részletgazdag gyanta alkatrészből áll, hála a 3D tervezésnek. A főbb alkatrészek: az alsó lövegtalp, a kerekek, a kitámasztó talp, a talpszárak külön sarkantyúkkal, az irányzógép kereke, és a 3 darabból álló lövegpajzs. A lövegcsövet két darabból kapjuk: a tulajdonképpeni csövet a csőszájfékkel, valamint a cső hátsó felét a lövegzárral és a felső lövegtalppal egybeöntve. Talán ez a rész a készlet "gyengéje": mivel a cső egybe van öntve a felső lövegtalppal és a bölcsővel, így nem lehet variálni az állásszögén. Pozitívum viszont, hogy a löveget a tüzelési mellett vontatott állapotban is meg lehet építeni, tehát aki szeretné, utána kötheti például egy ICM Ural, vagy egy szintén Armada Hobby Tatra-813 teherautónak.
Az építés a kevés és szépen megformált, jól illeszkedő alkatrésznek köszönhetően gyors és problémamentes volt, egyedül talán a lövegpajzs pontos beállításánál kellett jobban odafigyelni, de ha valamilyen lassabban kötő pillanatragasztót használunk az építéshez, ezzel sem lehetnek gondjaink.
Minden makettező tudja: tökéletes makett nincs, ahogyan olyan sem, amit ne lehetne még tovább részletezni, finomítani, pontosítani. Kis D-20-asomat is tovább lehetett "fűszerezni" apróságokkal:
- az irányzéktömbbel és a lövegtávcsővel,
- a pajzsok rögzítő rúdjaival,
- a bölcső alsó részére a kitámasztó lövegtalplemez rögzítő karmával,
- az alsó lövegtalp elülső részére 2db vonóhoroggal és a jobb talpszár végére a vonószemmel,
- a vontatáskor használatos csőrögzítő rudakkal és ezek akasztóhorgaival a bölcső alján,
- a futóműre a fékek karjaival,
- a kitámasztó talplemez beállító-szerkezetével (két kis kurbliszerű alkatrész),
- vagy extraként a pajzs külső részére a macskaszem-lámpákkal és ezek vezetékeivel (ezt a Néphadsereg lövegeinél elhagyhatjuk - én sem bíbelődtem vele).
Ezekhez a részletekhez érdemes fotókat böngészni a neten (segítségül a cikk végére beszúrtam 1-2 hasznos oldal linkjét).
A festésről ugyanúgy nem lehet regényt írni, mint az építésről: magyar viszonylatban a szín ZŐD (na jó, nyilván van valami hivatalos festékkód, de a lényeg, hogy valamilyen olajzöld legyen). Ezt nekem speciel nem sikerült maradéktalanul eltalálnom, pedig az alapot a Revell 361 olajzöld adta, de a weathering-es árnyékoló befolyatás-visszamosás, szárazecsetelés, pigmentes porozás stb. hatására kissé szürkébb irányba tolódott el a szín.
Mivel a löveget az 1950-es évektől a fél világon használták már, azért lehet találni egzotikusabb festéseket is (például az irakiak homoksárga álcáját, vagy az örmények zöld-barna alapon fekete-fehér foltozású kamóját, sőt egyszer nálunk is elszabadult a fantázia a zöld alapon zöld csíkozású álcamintával).
A festést egyhangúságát meg lehet törni, ha a csőszájfék és a lövegzár belső részét vörösre festjük és elkészítjük a pajzs belső oldalára, illetve a lövegzár oldalára a kis fémszínű adattáblákat. Manapság a megmaradt maréknyi D-20-ra szokás egyedi neveket (pl. "Koltay", "Freya", "Madarasi", "Drezsik", stb.) festeni a csőre, ezt ügyesebb kezű szaktársak bátran megpróbálhatják.
Összességében kellemes készlet(és hiánypótló, hiszen más gyártó eddig 1/72-ben nem adta ki!) Bátran ajánlom mindenkinek, aki a kis méretarányban dolgozik és érdeklik a Néphadsereg és a Honvédség eszközei.
Linkek:
https://www.recomonkey.com/Land-Platforms/Artillery/Towed/D-20-152mm
https://forum.htka.hu/threads/hun-d-20-m1955-agyutarack.233/
https://forum.htka.hu/threads/d-20-52-p-546-type-66-152mm-vontatott-tarackagyu-szovjetunio.1300/page-5 - post-1630780
https://vialavia.blogspot.com/2020/10/121-20-152-1954-d-20-khitin-vontatott.html
https://www.opticoel.com/product/panoramic-periscope-sight-pg-1m/
https://www.opticoel.com/product/artillery-optical-sight-om-4m/