A visszaküldött Délnyugati Szél

Caproni Ca.310 Libeccio

1:72, Azur No.72088
Pintér György - Múzeumi krimik Voltak/vannak mellényúlások, amikor egy ország külső forrásokból próbálja fölfegyverezni haderejét. Ezek lehetnek sima szakmai hibák, vagy éppen a gyártók és a vásárlásra kijelölt katonai személyek közötti, általában titokban tartott(?) üzleti kapcsolatok. Hogy ezek közül melyik vezetett a Ca.310, magyar színekben történt rövid és eléggé dicstelen működéséhez, nem lehet tudni. Hasonlóan "ügyes" üzlet volt a nagyjából ugyanebben az időben az abesszín háborúban is felemás teljesítményt nyújtó Ansaldo C.V.33 tanketták megvétele, amelyek ugyan jól mutattak az 1940-es kolozsvári bevonuláskor, de semmit nem értek a valós háborúban.

A Caproni cég korábban sem volt ismeretlen a magyar repülők körében. A jó öreg "Bűzmadár", a Ca.101 beváltotta a hozzá fűzött reményeket, így bátran rendelték meg a cég újabb, korszerűbb típusát, a 310-et is.
Felderítő és könnyűbombázó szerepkört szántak a kétmotoros olasz szépségnek. (Amúgy tényleg szép volt, de ez a harci gépek esetében nagyon csak sokadlagos szempont.) A harmincas években több ország is érdeklődött az alsószárnyas, behúzható futóművekkel rendelkező gép iránt. Bár 1937-ben kezdődött a gyártása, a norvégok nem találták elég gyorsnak. A magyar légierő 1933-tól kezdődően 18 darabot rendelt. Ezek azonban a kívánt 700 LE-s motorok helyett 470 LE teljesítményűekkel kerültek szerelésre, nem feleltek meg. Nem volt jó ómen az sem, hogy a második körben rendelt 37 gépből egy lezuhant a Magyarországra történő átrepülés során. Az üzemeltetésük során több probléma mutatkozott, egy újabb példány szintén lezuhant, így a gépeket visszaküldték.
Helyettük a 135 bisz és U került rendszeresítésre.



A makettet az AZUR készítette el 1:72-ben. Ebben a készletben a magyar mellett horvát, illetve jugoszláv festési lehetőség, valamint matricakészlet található.
Három műanyag és egy átlátszó alkatrészeket tartalmazó öntőkeret mellett egy fémmaratás lap, valamint néhány műgyanta alkatrész is megtalálható a készletben.
A zöldön-zöldebb magyar festés helyességének érdemes utánanézni! Erre a festési rajz is figyelmeztet. Eszerint a halványzöld alapszín spekulatív és lehetséges, hogy homokszínt használtak. Agyonrészletezéssel nem nagyon lehet vádolni a gyártót, bár a Libeccio-t 22 számozott műanyag, 13 számozott műgyanta és 9 átlátszó alkatrészből oldotta meg. (Számozott, azaz a másiktól különböző. Egy szám két, vagy több azonos alkatrészhez is járulhat.) Kapunk egy külön zacsiban műgyanta cuccokat is. Nevezetesen a két motort a hozzájuk tartozó kipufogókkal, a főfutó kerékabroncsait és a hozzájuk tartozó gumikat, a motorok tartóbakjait. Hogy a munka ne legyen annyira egyhangú, a motorok burkolata műanyag. Ezen felül a horvát, jugoszláv és ék alakú magyar felségjeleket tartalmazó matricalap mögé rejtve egy fémmaratás lapot is, színezett alkatrészekkel. A magyar gép a leírás szerint a B.402, 1938/39-ben a szombathelyi repülőtéren teljesített szolgálatot. (Az avia-info-n látható egy kép a hasraszállt gépről.) A matricakészletből összehozható a B.403 is. Ez jobban összetörött, úgy tűnik alaposabban, mint a 402, hiszen itt a megszűnés okaként "Repülő- vagy káresemény. Összetört" megjegyzés szerepel. Szóval nem volt túl szerencsés típus.

Nekifogtam a munkának. Az összeállítási útmutató áttekinthető. A gyártó kellemesen izgalmassá tette ezt a munkát néhány alkalmatlan helyen elhelyezett öntőcsonkkal, amit elszórva találtam a különféle alkatrészeken. Leküzdhető akadály volt. Kaptam fémmaratás öveket az ülésekre. Összeraktam a belső tereket.
Közben körülnéztem, van-e valamerre használható maszkolókészlet. Látva a csaknem gótikus stílusú ablakokat, bizony elkelne. De csak az Eduard gyártott ilyesmit és az sem kapható, szóval, magad uram... Végül egy féldélelőttös munkával elkészült a maszkolás.
Maga a sárkány és a szárnyak összeállítása sem okozott gondot. Hogy miért kaptuk az amúgy abszolút nem látható motorokat műgyantából, arra nem sikerült rájönnöm. Két-két pár kipufogó is járul hozzá, szintén műgyantából, ahogy a motorok ágya is ugyanebből készült. Valójában sok értelme nincs, hiszen a motor burkolata teljesen zárt. Az átlátszó alkatrészként kapott orr-résznél figyelni kell, mert a magyar változat ablakkiosztása más, mint a szerb és a horvát alkalmazásban állt gépek esetében.
A légcsavarokat és a futóművet a végére hagytam, mint a leginkább sérülékeny részeket.

Matt lakk nélkül
Matt lakk nélkül
Légcsavarok, fegyverzet még nincs.


A festéshez szedem össze a színeket. Aztán kezdődött a fújás. Előbb az alsó felület szürkéje, majd a világoszöld, arra pedig a sötétzöld foltok. Érdemes volt vesződnöm a maszkolással. A faroklövész tornya kevésbé lett szép, de a többi átlátszó felületre nem lehet panaszom.
Dobozgrafika
Dobozgrafika
Az átlátszó alkatrészek
Az átlátszó alkatrészek
A műgyanta alkatrészek
A műgyanta alkatrészek
A fröccsöntött alkatrészek
A fröccsöntött alkatrészek
A rézmaratások
A rézmaratások
Matricák
Matricák
Egyben a törzs
Egyben a törzs
Motorok a helyükön
Motorok a helyükön
Egyre inkább épül
Egyre inkább épül
Festve, még "hason"
Festve, még "hason"
Más nézőpontból
Más nézőpontból
Felségjelezve
Felségjelezve
Matt lakk nélkül
Matt lakk nélkül
Némileg áttetszó orral
Némileg áttetszó orral
Belső festésű orr-résszel
Belső festésű orr-résszel
2025.07.14.
Utolsó módosítás: 2025.07.24.
Miggyuri
Makettinfo Online Klub
Minimánia Makettépítő Kör
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
vrauko
2025.07.20. 17:08:43
Meg vagyok elégedve.
Miggyuri
2025.07.20. 17:10:51
Megtisztelsz.
tyimosenko
2025.07.21. 00:00:23
Szia Gyuri! Mivel sok gépet építesz a Magyar Királyi Honvéd Légierő jelzéseivel, érdemes lenne beszerezned Magó Károly Ék és kereszt című munkáját a helyes festésminták és színek használatához. Ebben szerepel, hogy a gépekhez szállított javítófestékek listája alapján a festés felül sárga alapon zöld-barna foltozás, alul szürke.
Miggyuri
2025.07.21. 06:03:53
Az ötelt jó! Köszönöm!
Mekett
2025.07.21. 10:55:02
Köszönjük, hogy bemutattad!
Az valóban nem túl jó ómen, ha egy gép már a rendeltetési helyére sem tud megérkezni...
ecsetes
2025.07.22. 00:38:15
Szia! A motorokat azért adja műgyantából szépen kidolgozva a gyártó, mivel több országban (köztük hazánkban is) az első motorburkolat nélkül repültek a gépek.
Miggyuri
2025.07.22. 05:39:43
Szia! Mindig tanul az ember! Akkor javítanom kell. Köszönöm!
Miggyuri
2025.07.22. 06:22:41
Tyimosenko! Kiderült, hogy az ördög az apróbetűs, ráadásul angol nyelvű szövegben van. "The application the light Green colour is speculative and it possibile Sand colour was used instead." Ezentúl jobban kell figyelnem.
tyimosenko
2025.07.28. 16:14:17
Szia Gyuri! Sajnos az még mindig rossz. Sárga alapon zöld ás barna foltok a valóság. A Magó-könyvben a színek is benne vannak megnevezésekkel minimum, ami alapján megvannak az árnyalatok is. Érdemes a témában erre a könyvre támaszkodni, mert a makettcégek magyar gépekkel kapcsolatos festési javaslatai nem szoktak jók lenni.
Miggyuri
2025.07.28. 17:11:10
Köszönöm! Ez most már így marad, mondjuk elrettentő példának. :)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció