Pintér György - Múzeumi krimik
Közel harmincöt évig egyedül a Tamiya nevű japán cég adta ki a Scharnhorst-Gneisenau csatacirkáló párost 1/700-as méretarányban műanyag makettként. Aztán tavaly a kínai Flyhawk kiadta a Scharnhorstot és már ekkor beharangozták a testvérhajó megjelenését is. A Tamiyához képest a Flyhawk mind a Scharnhorst, mind a Gneisenau esetében egy teljesen megújított, erősen részletgazdag makettet mutatott be. Ebben a cikkben az FH1149S jelzésű kitet szeretném bemutatni, mely a Gneisenau nevű német csatacirkálót mutatja be, 1940-es állapotában.
A doboztetőn egy szép rajz látható a hajóról, amely valamelyik hadművelet alatt ábrázolja. A gyártó már itt a dobozon jelzi, hogy az S verzióval van dolgunk. A tető bal oldalán látható, hogy milyen kiegészítők vannak a dobozban. A kinyitás után 660 darab alkatrészt láthatunk zacskókba csomagolva. Már ezeken a zacskókon keresztül is látható bizonyos alkatrészeknél, hogy milyen részletes a makett. Bontsuk ki ezeket a zacskókat!
A gyártó két lehetőséget ad a hajó megjelenítésére. A 2-es képen látható, hogy akár vízvonalmakettként, akár teljes törzzsel megépíthető a kit.
A 3-7-es képeken figyeljük meg a hajótörzsön az ablakok, a fedélzeten pedig a különféle szellőzőnyílások és lejárók kidolgozottságát. A fedélzet palánkozása is elég finom kidolgozású, jól láthatóak az osztások.
A 8-25-ös képeken a felépítmény főbb elemei és a kémény láthatók. A részletek itt is nagyon szépek, főleg az ablakok és ajtók kidolgozottságát érdemes figyelni. A 10-es képen például a hátsó felépítmény látható, amelyen nem csak az ablakokat, hanem az őket védő fémfedeleket is kidolgozták. A 12-es képen pedig érdemes megfigyelni a parancsnoki állás periszkópjait és a szegecselést. Vagy a 17-esen a zárt híd ablaksorát.
A 26-36a képeken a különféle fedélzeti berendezések, reflektorok, platformok, az árbócok, a hajócsavarok és távmérő eszközök láthatók. Itt azért már volt egy pont, amikor nehezen tudtam csukva tartani a szám. Az még talán nem olyan nagy dolog, hogy milyen szép a 31-es képen a hullámtörő merevítése. Még talán az sem, hogy a 33-as képen a távmérő karjainak végén ott van az optika nyílásfedele. De a 34-35-ös képeket ajánlom mindenki figyelmébe. Az ott látható öntőkereteken azok a távmérő eszközök láthatók, melyek a nyitott parancsnoki állásba kerülnek majd. Gondoljunk csak bele, milyen öntéstechnikája lehet a Flyhawknak, ha egy alig 2 milliméteres rúd tetejére még távcsövet is tud tenni.
A 37-39-es képeken a mentőcsónakok és tutajok láthatók. Itt figyeljük meg a csónakok fa aljzatának palánkozását és a tutajok fa keretét.
A 40-es képen a Gneisenaun üzemelő vízirepülőgép alkatrészei láthatók. A szárnyon jól látszanak a panelvonalak.
A 41-46-os képeken a fő, másodlagos és légvédelmi fegyverzet látható. Itt is kiemelném a páncéllemezek szegecselését, valamint a 42-es képen a fő lövegtorony a kémlelőnyílásoóainak kidolgozottságát.
A 47-es képen a kithez tartozó maratás és maszkolósablon látható. Ez a maratás egy jelképes darab. Ha jól láttam, akkor a navigációs híd "szárnyait" lehet velük helyettesíteni. Az igazi csemege a következő képen látható.
Ez az a plusz, ami az alap készletben nincs meg. Fentebb azt írtam, hogy a kit 660 alkatrészből áll.
Nos, a 48-as képen még 220 alkatrészt láthatunk. Ezekkel lehet helyettesíteni a lövegcsöveket, az árbócokat, valamint a fedélzet és a felépítmény elemeit. Ezek a készletek tartalmazzák a korlátokat is.
Az utolsó képen az összeállítási rajz látható, mely 16 lépésben mutatja be az építés folyamatát. A kiegészítőkhöz külön útmutató van.
Azt kell mondjam, hogy ez egy igazi csúcsminőségű makett. Bátran ajánlom kezdőknek is, mert a kiegészítők nélkül is egy nagyon szép, mutatós makett építhető.