Pintér György - Múzeumi krimik
"Melyik a legjobb makett 1:72-ben? Ha magyar gépet építenék, melyik a legeslegjobb?" Nem tudom... Talán az ICM. De most nem ez lesz a lényeg.
Ebben az ismertetőben egy szinte mindenki által ismert Italeri MiG-29A Fulcrum makett építését írnám le. Főleg a "hagyományos" orosz színekre
is kitérve. Ahány forrás, annyi variáció. Ahány fénykép, annyi árnyalat. Hangsúlyoznám, hogy "dobozból" kategóriában építettem, minimális feljavítással, mielőtt sok észrevételt/kiegészítést kapnék. Tisztában voltam a készlet hiányosságaival (rossz kiömlők, kisebb főfutókerekek amik még így sem férnének be az aknájukba, panelvonalak, pilótafülke, ülés, stb). A célom az, hogy bemutassak egy olyan makettet, ami ugyan nem a legtökéletesebb, de ha összeépítjük mindenféle feljavító beépítése nélkül, ami akár háromszor annyiba kerül, mint a makett, és valaki megnézi (az esetek nagy részében laikus) elmondhatja, hogy látott egy MiG-29 makettet, ami úgy nézett ki, mint egy MiG-29, mert az összkép a lényeg. Persze Ti nem ezekhez tartoztok, így kíváncsi leszek a véleményetekre.
Építés
A pilótafülkével kezdtem, mint az esetek 90%-ában. Nagyrészt minden maradt az eredeti, festéssel és szárazecseteléssel próbáltam a részleteket megjeleníteni. Ezért maradt a kabintető zárva. Csak az ülés mögött építettem be néhány csövet rézdrótból, a HUD-ot készítettem el házilag, az ülésre ragasztottam pár hevedert és a piros kilövő alkatrészét. Valamint az oldalfalakra gyártottam műszereket és konzolt műanyaglapokból, maradék alkatrészekből. A kabin alapszínéhez a Humbrol 128-as festékét használtam (HU128).
Mikor minden megszáradt, beragasztottam a felső törzsfélbe. A "kopoltyúk" belső része is ekkor kapta meg a sárgászöld színét.
Ezután következett az alsó rész és a szárny felső részének ragasztása,valamint a függőlegesek beépítése.A beömlők alkatrésze nem pontosan illeszkedett a törzshöz. Itt kellett a legtöbbet tömíteni és csiszolni. A takarólemezek (amik a felszállásig csukva vannak, hogy ne szívjon be a hajtómű mindenféle emészthetetlen dolgot) alsó részére maradék rézmaratásból ragasztottam rácsozatot. És itt véget is ért a feljavítás.
Felragasztgattam az apróbb alkatrészeket, ezután következett a festés.
Festés
Na ez az a rész, amire a címben is utaltam. Mivel a dobozból építettem, az Italeri matricáit akartam használni. Így a standard szürke-szürke(?) színt festettem. A volt jugoszláv légierő ugyanazokat a színeket és foltozást használta (nem mindig de erről később) mint az oroszok.De mik ezek a színek? Minden fotón más az árnyalat, főleg a sötétebb foltozásé. Van ahol zöldes, van ahol kékes árnyalatú. Találtam variációkat itt a fórumban is,szakirodalomban is,makettezős magazinokban is,és ott volt az Italeri ajánlása is.
F.S. kódokban:
36495/36329 volt az egyik variáció,
36373/34233 volt a másik,(talán ez a legközelebbi?)
36440/34227 volt az Italeri féle és még folytathatnám.
Amit én használtam:
Alapszínnek a HU127+HU129 3:1 keverékét. Az álcafoltokhoz a HU145+HU129 2:1 keverékét bízva abban, hogy a HU129 sárgás színe és a HU145 kékes színe kiad egy halvány zöldes árnyalatot. Végül egy csepp zöldet is kevertem bele de lehet, hogy két csepp is kellett volna,kicsit kéknek tűnik a szín így évek múltán. Ma már a HU115-ből indulnék ki, talán a HU122-vel kevergetve. Mindkét álcaszínt kis fehérrel fakítottam.
Az alapszínt kapták a futóműaknák is, a futószárak még egy kis fehérrel lettek világosítva és a főfutószárakat egy kicsit előrefelé döntve ragasztottam be.
A futók tárcsái HU149, az orrkúp és a néhány elektronikai panel "festése" HU125. Azt hiszem ezek anyagukban színezett műanyagok.
A tükröződést gátló részt feketére festettem: REV09. A hajtóművek kiömlői polírozható acél, gunmetal és egyéb fémszíneket kaptak,
kevergetve is az árnyalatokat. A kabintető szigetelése halvány rózsaszín, kis feketével keverve.
Az együléses jugoszláv gépek festéséről még annyit, hogy az eredeti fényképeket nézegetve a foltozásuk nem volt egyforma. A függőleges vezérsíkok foltozása eltért az alap orosz mintától, de csak a páratlan sorozatszámú gépeken. A páros számra végződőké megegyezett vele.
Én fotók alapján festettem meg a 109-es gép eltérő foltozását.
Azóta a Model Master kínálatában elvileg megtalálható mindkét szín 2133 "USSR Fulcrum grey" és 2134 "USSR Fulcrum grey/green" néven.
1. Mikor ezt a makettet építettem még nem volt egyik sem.
2. A MM festékei nem ecseteléshez vannak gyártva. (Én csak azzal festek.)
3. Ezek tényleg az eredetivel megegyező színek?
Mikor a festés megvolt, felraktam a matricákat, befolyattam a panelvonalakat és lakkoztam a gépet. Hat rakétát tettem a szárnyak alá
és mehetett a polcra.
Ennyi lenne a történet. Tudtam segíteni? Remélem. Mindenesetre köszönöm a figyelmet.