A Ferris-minta
Keith Ferris festőművész, aki az életét a repülés amerikai történetének megörökítésére tette fel, Chuck 'Heater' Heatley, F-14-es pilóta és Topgun oktató közreműködésével kidolgoztak egy festésrendszert, ami az elképzelés szerint közeli légiharcban adott volna jelentős előnyt. A rendszer lényege, a szürke különböző árnyalatait geometrikus mintákkal festve, a gép alakját oly mértékben módosítja, hogy az ellenséges gép pilótája képtelen megállapítani, a vele szembe kerülő gép milyen irányban repül, éppen melyik oldala látszik. Az emberi szem az árnyékok segítségével állít elő háromdimenziós képet egy kétdimenziós látványból. Ha a pilóta látja, egy forduló, bedöntött gépen a fényes részeket, akkor tudja azok vannak felül, hiszen az égbolt irányából kapnak több fényt, látja a kabint, ebből tudja, hogy a gép abba az irányba repül. A nagyon sötét és világos felületek megtörik az árnyék fény viszonyt. Esetlegesen a fényesebb részt látja sötétebbnek, mert azon a részen sötét festés van és az árnyékban levőt világosabbnak a világos festés miatt. A minta a gépen a törzs és a vezérsíkok által keltett árnyékokat voltak hivatva megjeleníteni, de a szokásostól eltérő helyen. A rendszer részét képezte a minimálisra csökkentett szürke, vagy elhagyott felségjelzés, a századjelzések szürke körvonalas változata, a stencilek hiánya, a szürke haderőnemi jelzés (Marines, USAF, NAVY). Valamint a falskabin festés. Az idők homályába vész a falskabin festés eredete, a kanadaiak azt állítják, hogy azt ők találták ki és egy AT-6 Harvard gépen alkalmazták először 1946-47-ben. A hatásosságáról megoszlanak a vélemények.
Alkalmazás
A festést 1976-1978 folyamán kipróbálták több F-14, Navy és USAF F-4, agresszor F-5, T-38, F-15 gépen. A minta szinte azonos volt minden gépen. A színeket eleve úgy választották ki, hogy erős kontrasztot adjanak, ez viszont nem felelt meg a gép rejtésre, sem földháttérben, sem a levegőben. Később módosított formában évekig repült hasonló festéssel egy F-4S gépekkel felszerelt század. Itt azonban nem csak a minta egyszerűsödött, hanem a színek is közelítettek az ideális légiharc álcázó színekhez. Az egyik leghatásosabb kamuflázsnak említik az F-4-esen alkalmazottak közül. A további hasonló festéssel repült gépek, az alkalmazott színek a táblázatos részben találhatók.
Ezzel az egyszerűsített mintával, de sötétebb színekkel repült egy ideig a kétüléses F-16XL gép is. Ezen a gépen már nem csak megtévesztő kabin, hanem fals svanc is felfestésre került. Az eredeti tervek szerint alulra a tankoló nyílás rajza, felülre pedig a rakéták felfestése is felmerült. A falskabin hatásosságának növelésére, a pilóták sisakját két fehér pötty szimulálta.
Érdekes, hogy a Luftwaffe is ebben az időben kezdte meg a Phantomjain a jövő kamuflázsának kiválasztását, ami során számos geometrikus mintát és még a falskabin festést is kipróbálták. A rendszeresítésre kerülő Norm81-es minta hasonlít a Ferris mintára, de ez csak látszólagos hasonlóság. A német Phantomok mintája felülről a földhöz lett álcázva, zöldekkel és szürkékkel, míg oldalról a világos szín nehezíti a gép észlelhetőségét a támadó vadászok számára
1981-1982-ben a japánok is kipróbálták vízfestékkel a Ferris mintát két Phantomon. Az oroszok egy Szu-27-es gépet festettek le a módosított Ferris mintához hasonló módon.
A végeredmény
A klasszikus rendszer (a nagy kontrasztú bonyolult kamó és falskabin) nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, lehetetlen volt a gépeket századszinten karbantartani és annyi előnyt nem jelentett, hogy ezzel a komoly hátrányával együtt alkalmazzák. Sőt meglepetésre távolról sokkal könnyebben ki lehetett szúrni a gépeket, mint más hagyományos módon álcázott repülőt. Az alkalmazást komolyan hátráltatta, hogy Mr Ferris a mintát és a false cockpit elképzelést szabadalmaztatta. Később állítólag szerzői jogi vita kerekedett az ügyből, mert Mr. Ferris úgy gondolta, hogy a falskabin használata után neki jogdíj jár, állítólag a kanadaiak fizettek is minden F-18 után (a rec.models.scale fórumon egy kanadai állította). Ez vagy igaz vagy nem, de az biztos, hogy az USA gépein legközelebb az A-10-esen tért vissza a minta az 1991 utáni új festéssel, a geometrikus minta pedig eltűnt a süllyesztőben.