A cudar gyilkos

Mil Mi-24D/E Hind

1:72, Revell No.04405
Pintér György - Múzeumi krimik A helikopterek katonai alkalmazása a második világháború utolsó éveiben kezdődött, de alkalmazásuk csak a koreai konfliktus során vált mindennapossá. Akkor elsősorban sebesült katonák kimentésére alkalmazták a forgószárnyasokat.

A vietnámi háborúban viszont megjelent egy helikopter, a Bell UH-1-es ami már elsősorban felfegyverzett katonák szállítására lett kifejlesztve. Azonban ezek a gépek főleg fel- és leszállás közben nagyon sebezhetőek voltak, páncéltörő rakétákkal nagyon sok példányt lőttek le, érzékeny veszteséget okozva ezzel az amerikaiaknak. Valamit ki kellett találni… Repülőgép fedezettel nem lehetett megoldani a problémát, mert a légcsavaros gépek is annyira gyorsak voltak, hogy a kis méretű leszállókörzetet egyszerűen nem tudták megfigyelés alatt tartani, a türelmes vietkongok pedig megvárták, amíg a helikopter megérkezik.

A Bell cégnél gondoltak egy merészet és a Huey törzsét kisebb karcsúsításnak vetették alá. Meg is maradt belőle vagy 90 cm… Ellenben kapott egy tandam pilótafülkét, egy háromcsövű gépágyút, két félszárnyat, egy rakás fegyverzetet és ezzel megszületett a világ első, felfegyverzett harci helikoptere.

Az oroszok is ismerték a jó magyar szlogent: Haladjon ön is a korral… Ezért fogták a jól bevált Mi-8-ast, amelynek méreteit lecsökkentették, de az amerikaiakkal ellentétben a deszantteret meghagyták. A gép szerkezetét megerősítették és a harci bevetésekhez páncélozták a gép fontosabb részeit. A helikopter két oldalán szintén elhelyeztek egy-egy félszárnyat a különböző fegyverek felfüggesztésére. Ezek vízszintes repülésnél jelentős felhajtóerőt is termelnek. A futóműveket behúzhatóra cserélték. A prototípus 1969-ben készült el V-24 típusjellel, amelyet később Mi-24A jelzéssel gyártottak sorozatban. Ez volt a kocka orrú Mi-24.

A D változatnál gép orr-részét teljesen átépítették. A pilóta és a fegyverkezelő-operátor egymás mögött és fölött külön kialakított fülkékben kaptak helyet, a gép – azelőtt sem gyenge - fegyverzetét pedig modernizálták és kibővítették. A gép külseje teljesen megváltozott és egyedi, más helikopterrel összetéveszthetetlen lett. Tulajdonképpen a külső elvileg nem igazán fontos egy repülőszerkezetnél, de a célpont felé tartó Hind-ek látványa nem egyszer okozott pánikot az ellenség soraiban… Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a Hind a világon az egyetlen harci helikopter típus, amellyel sikerült sugárhajtású vadászgépet lelőni. Az eset az Irak és Irán között kitört háborúban történt, ahol egy iraki Mi-24D egy iráni F-4 Phantomot kalapált le az égről.

A makett

Akkor essünk túl a sablonszövegen: a Revell dobozban egy Italeri Mi-24-el találkozhatunk, ami éppenséggel ebben a konkrét esetben nem igazán baj, hiszen az egyik legszebb Italeri makettről van szó. Az eredeti olasz készletben az öntőkeretek még szürke színűek voltak, amit a Revell egy hirtelen ötlettől vezérelve élénk homoksárga színben álmodott meg. Sajnos szemészeti beutalót nem mellékeltek…
A híres-hírhedt helikopter mását összesen 131 db alkatrészből kell összerakni. Első ránézésre a készlet méret- és alakhűnek tűnik, az olaszok jól eltalálták a Hind jellegzetes formáját. A panelvonalak pozitívak ugyan, de páncélozott részek gyönyörű szegecselése ezt bőven kárpótolja. Sorja kevés helyen található, de nem mindig könnyen eltávolítható helyen (futószárak).
A 11 darabból álló pilótafülke közepesnél valamivel jobb. Kedves figyelmesség a német cégtől, hogy a műszerfalakhoz matricákat is biztosít. A deszantteret 6 alkatrész erejéig szintén berendezhetjük, jó közepes minőségben, az ajtók szétvágásával pedig ennek a térnek a nyitott állapota is bemutatható. Kellemes meglepetés, hogy az orrfutóakna különálló alkatrész, valamint a főfutó aknáinak lezárt részét sem felejtették el kialakítani, igaz ezt elég spártai módon sikerült megcsinálni…
Az apróbb alkatrészek (kerekek, hajtómű beömlők, antennák, érzékelők) is viszonylag szépen sikerültek, akárcsak az ötágú fő- és a háromágú farokrotor. A hajtóműkiömlőnél választhatunk a hagyományos kályhacső kialakítás és az úgynevezett vodka-tartályos megoldás között.

A fegyverzet négy rakétablokkból és szintén négy darab AT-6 Spiral rakétából áll. Sajnos a magyar gépeken rendszeresített UB-32-es blokkokat és Falanga páncéltörő rakétákat nem mellékelik…
A készlethez mellékelt átlátszó alkatrészek kissé vaskosak ugyan, de nagyon szép tiszták és a bonyolult forma ellenére alig torzítanak. A kabin természetesen nyithatóra is elkészíthető.
A matricaív szerencsére jobban sikerült, mint az eredeti Italeri makett esetében. Segítségével egy szovjet, egy kelet-német és egy iraki gépet lehet elkészíteni rengeteg apró szervizfelirattal.
Doboz
Doboz
Keret_1
Keret_1
Keret_2
Keret_2
Keret_3
Keret_3
Matrica
Matrica
HAD_matrica
HAD_matrica
2008.04.02.
lori
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
borisz
2008.04.07. 09:18:04
Szeva!
Pár megjegyzésem lenne a dobozbontáshoz.
Úgy tudom a +os panelezés élethű a Mi-24esen, mert eredetileg a lemezek egymásra vannakrakva-ha jól tudom.
A rotort asszem fordítva álmodták rá, rosz a forgási irány.
lori
2008.04.08. 00:10:10
Szia,
Igen, átlapolással vannak a lemezek a Hinden, de akkor sem panelvonalak... :-)
A rotor nekem is gyanús...

lori
lucky
2008.04.08. 17:10:54
Szia!
Van azért ott más is....
Az egyik Modell és Makett számban elemezték az Italeri készletet.
Emlékeim szerint pár mm eltérés van hosszban és fesztávban.A rotor fordított forgású és úgy 10 mm-rel kisebb átmérőjű.
Viszont a cikk írásakor ez volt a legpontosabb készlet.
Véleményem szerint a mértehibák sokat nem nyomnak a latban, max akkor ha maximalista vki (' az a csavar hibás mert 0,5 mm-rel arréb van').
Formára jó, viszonylag könnyű építeni, bár a desszantér egy kicsit szívatós, főleg a mennyezeti rész.
Feljavítás nélkül is látványos darabot lehet belőle összehozni.
Szerintem a mérethibák miatt 4/5-öt megér az ötös skálán.
Sajnos a példányom megsérült egy fotózás alkalmával így max alkatrésznek használható....
Johnie
2009.05.20. 12:06:26
Nekem is megvan ez a kit, épp most építem. A deszanttér menyezet tényleg szivatós, nálam a két fél összeragasztása után szétesett a rotor tartó rész, szépen lötyög odabent. Újra szét kellene szedni a két felet, de nem fogom. Eredetileg egy "Csőrikét" szerettem volna festeni belőle, de marad a szovjet szín mivel 1/72-ben nem tudtam volna szép sast rajzolni
horvathp
2009.07.16. 22:28:41
Sziasztok.
Két éve vettem és nem rég álltam neki. De sok jót nem tudok róla mondani. A két felet ketten raktuk össze pillanatragasztó segítségével. Az orrfutó-akna meg sehogy sem akart a helyére menni.
És igen a rotor pedig fordítva van.
Viszont van nekem egy ezeréves Heller 24-esem ami nagyon szépen ki van dolgozva. A belseje az kissé necces de a szegecsek többnyire a helyükön vannak pedig egypár van belőle - főleg a farok részen. Ebből a készletből az A és D verziót lehet megépíteni. Csak sehol nem lehet kapni.
Úgyhogy szerintem nem az Italeri-Revell kit volt eddig a legjobb.
De aztán jöttek a kínaiak :) (Hobby Boss) És a minőséghez az ára pedig szenzációs. A Minyót 2800Ft-ért vettem Magyaróváron.
Balázs286
2009.09.15. 18:18:56
Hali!
A hadmatricát hol sikerült beszerezned?
Balázs
lori
2009.09.18. 11:19:23
Szia Balázs!

Debrecenben, az X-Wing-ben vettem.

lori
sulyid
2010.01.01. 17:00:23
Hali!

Szerintem nem olyan rossz kit.Nektek is feltünt hogy a szovjetek afganisztáni gépe az mi-24V címen van ott?Én mindenképp vagy NDK vagy Iraki gépet építek.Túl sok a szovjet-orosz gép.Te már nekiálltál megépíteni?Nekem csak 1 igazán nagy bajom van a kit-tel mégpedig az hogy túl sok a kicsi felírat.Ha 1/48-as vagy 1/32-35-ös lenne még meg is érteném a sok feliratot de így csak idegesít.
steky_huni
2010.02.17. 10:59:48
Szia, ha tudnal segiteni : minek felel meg a revell skalajan a sand, es a field green ? nekem is mil24 hel kell :) koszi
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció