Pintér György - Múzeumi krimik
A helikopterek katonai alkalmazása a második világháború utolsó éveiben kezdődött, de alkalmazásuk csak a koreai konfliktus során vált mindennapossá. Akkor elsősorban sebesült katonák kimentésére alkalmazták a forgószárnyasokat.
A vietnámi háborúban viszont megjelent egy helikopter, a Bell UH-1-es ami már elsősorban felfegyverzett katonák szállítására lett kifejlesztve. Azonban ezek a gépek főleg fel- és leszállás közben nagyon sebezhetőek voltak, páncéltörő rakétákkal nagyon sok példányt lőttek le, érzékeny veszteséget okozva ezzel az amerikaiaknak. Valamit ki kellett találni… Repülőgép fedezettel nem lehetett megoldani a problémát, mert a légcsavaros gépek is annyira gyorsak voltak, hogy a kis méretű leszállókörzetet egyszerűen nem tudták megfigyelés alatt tartani, a türelmes vietkongok pedig megvárták, amíg a helikopter megérkezik.
A Bell cégnél gondoltak egy merészet és a Huey törzsét kisebb karcsúsításnak vetették alá. Meg is maradt belőle vagy 90 cm… Ellenben kapott egy tandam pilótafülkét, egy háromcsövű gépágyút, két félszárnyat, egy rakás fegyverzetet és ezzel megszületett a világ első, felfegyverzett harci helikoptere.
Az oroszok is ismerték a jó magyar szlogent: Haladjon ön is a korral… Ezért fogták a jól bevált Mi-8-ast, amelynek méreteit lecsökkentették, de az amerikaiakkal ellentétben a deszantteret meghagyták. A gép szerkezetét megerősítették és a harci bevetésekhez páncélozták a gép fontosabb részeit. A helikopter két oldalán szintén elhelyeztek egy-egy félszárnyat a különböző fegyverek felfüggesztésére. Ezek vízszintes repülésnél jelentős felhajtóerőt is termelnek. A futóműveket behúzhatóra cserélték. A prototípus 1969-ben készült el V-24 típusjellel, amelyet később Mi-24A jelzéssel gyártottak sorozatban. Ez volt a kocka orrú Mi-24.
A D változatnál gép orr-részét teljesen átépítették. A pilóta és a fegyverkezelő-operátor egymás mögött és fölött külön kialakított fülkékben kaptak helyet, a gép – azelőtt sem gyenge - fegyverzetét pedig modernizálták és kibővítették. A gép külseje teljesen megváltozott és egyedi, más helikopterrel összetéveszthetetlen lett. Tulajdonképpen a külső elvileg nem igazán fontos egy repülőszerkezetnél, de a célpont felé tartó Hind-ek látványa nem egyszer okozott pánikot az ellenség soraiban… Érdekességként érdemes megemlíteni, hogy a Hind a világon az egyetlen harci helikopter típus, amellyel sikerült sugárhajtású vadászgépet lelőni. Az eset az Irak és Irán között kitört háborúban történt, ahol egy iraki Mi-24D egy iráni F-4 Phantomot kalapált le az égről.
A makett
Akkor essünk túl a sablonszövegen: a Revell dobozban egy Italeri Mi-24-el találkozhatunk, ami éppenséggel ebben a konkrét esetben nem igazán baj, hiszen az egyik legszebb Italeri makettről van szó. Az eredeti olasz készletben az öntőkeretek még szürke színűek voltak, amit a Revell egy hirtelen ötlettől vezérelve élénk homoksárga színben álmodott meg. Sajnos szemészeti beutalót nem mellékeltek…
A híres-hírhedt helikopter mását összesen 131 db alkatrészből kell összerakni. Első ránézésre a készlet méret- és alakhűnek tűnik, az olaszok jól eltalálták a Hind jellegzetes formáját. A panelvonalak pozitívak ugyan, de páncélozott részek gyönyörű szegecselése ezt bőven kárpótolja. Sorja kevés helyen található, de nem mindig könnyen eltávolítható helyen (futószárak).
A 11 darabból álló pilótafülke közepesnél valamivel jobb. Kedves figyelmesség a német cégtől, hogy a műszerfalakhoz matricákat is biztosít. A deszantteret 6 alkatrész erejéig szintén berendezhetjük, jó közepes minőségben, az ajtók szétvágásával pedig ennek a térnek a nyitott állapota is bemutatható. Kellemes meglepetés, hogy az orrfutóakna különálló alkatrész, valamint a főfutó aknáinak lezárt részét sem felejtették el kialakítani, igaz ezt elég spártai módon sikerült megcsinálni…
Az apróbb alkatrészek (kerekek, hajtómű beömlők, antennák, érzékelők) is viszonylag szépen sikerültek, akárcsak az ötágú fő- és a háromágú farokrotor. A hajtóműkiömlőnél választhatunk a hagyományos kályhacső kialakítás és az úgynevezett vodka-tartályos megoldás között.
A fegyverzet négy rakétablokkból és szintén négy darab AT-6 Spiral rakétából áll. Sajnos a magyar gépeken rendszeresített UB-32-es blokkokat és Falanga páncéltörő rakétákat nem mellékelik…
A készlethez mellékelt átlátszó alkatrészek kissé vaskosak ugyan, de nagyon szép tiszták és a bonyolult forma ellenére alig torzítanak. A kabin természetesen nyithatóra is elkészíthető.
A matricaív szerencsére jobban sikerült, mint az eredeti Italeri makett esetében. Segítségével egy szovjet, egy kelet-német és egy iraki gépet lehet elkészíteni rengeteg apró szervizfelirattal.