A "facsoda"

De Havilland Mosquito B Mk.IV

1:72, Hasegawa No.51217 (1999)
Pintér György - Múzeumi krimik A II világháború időszak érdekes, és vitathatalanul óriási változásokat hozott a repülés történetében. A kétfedelű vászonborítású gépekből 5-8 év alatt kifejlődtek a nagysebességű fémhély szerkezetű nagysebességű néhány esetben sugárhajtású gépek.. Vagy ez így ebben az eseben nem is olyan pontos?? Érdekes keveredése volt a modern szerkezeti anyagoknak ez a gép. a sárkánzszerkezet nagyrészben fábol készült. A mosquitónál a fő szempont egy minél könyebb sárkánzszerkezet kialakítása a lehető legnagyobb sebesség elérése érdekében. Ez volt az a gép, mely fejtörést okozott a németeknek. Már 40 őszén repült a prototípus, mely igazolta a várakozásokat. A sebessége a kor leggyorsabb gépévé tette, mely ellen a németek nem nagyon tudtak fellépni. Göring szó szerint dührohamot kapott mikor megtudta, hogy szinte szabadon garázdálkodhatnak a légtérbe. A fa alaklmazása a sebességen kívűl más előnyös tulajdonságot is kölcsönzött a gépnek. Könnyen javítható, és meglepő sérülés álló volt, persze a körnzezeti hatásoktól (víz) óvni kellett, mert ennek hatására megvetemedett.. Elmondható hogy a mosquitó végigharcolta a háborút, és a végén is kemény dió volt ellene bármit is felmutatni. Anémetel is kisérleteztek egy hasonló kategóriályú típussal mely csak kis szériás gyártásban valósult meg ez volt a Ta154-es típus. De ott a ragasztó anyaggal voltak gondok, mert azt az egy üzemet melyben a megfelelő kompnenst gyártották, egy bombázás során megsemmisült. Csak a háború vége felé találták meg a felváltására megfelelő komponenst. Jellemzően a Fa mint alapanyag a késői német tervekben is komoly szerepet játszott: A stratégia anyagok (alumínium, acél) pótlására, kihelyettesítésére. Gondoljunk itt a késői gyártású 109-esek hátsó vezérsíkjaira, vagy He-162es salamander sugárhajtású gépre, esetleg a Natter rakétahalytású "elfogóvadász" tervezetre.

Ennyi bevezető után: A Hasegawa megint hozta a formályát. Amakett felletei szépek, vékony vésett panelvonalak, jellemzően kevésnek tűnnek de ez az elöbb leirtak miatt van. Sorlya minimális, egy-két apróság: A hátsó futómű szokás szerint egybeöntve, no comment. Kicsit súlyosabbnak tűnő, a kabintető klt féldarabból áll, De hosszanti osztással. Na erre kiváncsi leszek, mi slhet ki belöle! A kabin zárt fülkéhez megfelelő (dehát csak ez az állapota természetes :) mivel a legénység egy oldalajtón száll be.) A bombatér nyitható, némi vezetékezéssel, megfelelő hatást lehet elérni. Amatrica hasegawa, kicsit vastag, de jó, habár a piros egy kicsit sötétnek tűnik. A makett magasan megérte az árát főképp ha azt vesszük, hogy akciósan 2000Ft volt. Jól fog majd kinézni egymás mellet a Ta154-el, ha majd.... egyszer elkészül.. Persze ez az a ritka madár ami megvan 1/48-ban, Tamiya kiadásban. Arról röviden: szintén mags minőség...
DSCN5349
DSCN5349
DSCN5350
DSCN5350
DSCN5351
DSCN5351
DSCN5352
DSCN5352
DSCN5353
DSCN5353
DSCN5354
DSCN5354
2007.12.09.
ati27
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció