A halált hozó indián

Boeing ACH-47A Armed Chinook

1:72, Italeri No.1054
Pintér György - Múzeumi krimik A chinook rövid története:

A CH–47 Chinook tandemelrendezésű kéthajtóműves nehéz szállítóhelikopter, amelyet a Boeing Vertol (Vertical takeoff and landing) fejlesztett ki az 1960-as években (később Boeing Helicopters, napjainkban Boeing Rotorcraft Systems) elsősorban katonai célokra, korának leggyorsabb szállítóhelikoptere volt (315 km/h). Elsődlegesen csapatszállításra alkalmazták a Vietnami háborúban, de alkalmassá tették egyes tüzérségi eszközök és más rakományok külső függesztményként való szállítására is, illetve jól bevált harctéri utánpótlás-szállítóként is. A törzs hátső részén elhelyezett lehajtható rámpán keresztül történik a be- és kirakodás, illetve a pilótafülke mögött kétoldalon elhelyezett ajtók biztosítják a személyi mozgását.


A CH-47A verzióból alakították ki a felfegyverzett, támadó feladatokra optimalizált ACH-47A Gunship elnevezésű típust is, melyet a különleges erők használtak. A folyamatos fejlesztések révén később megjelentek a modernebb CH-47B és C változatok is.

A makett

A doboz kettő olajzöld és egy átlátszó öntvényt tartalmaz. Az egyik rácson a törzs különböző részei vannak, a másikon pedig a fegyverzet, a rotor, kerekek és kisebb alkatrészek találhatók.
A kit kidolgozottságra nekem jónak tűnik. A panelvonalak szépen vésettek és egyenletesen mélyek. Minimális sorjával találkozunk, de azok is a törzs belső részein fordulnak elő leginkább.
Az átlátszó részek szépek, minimálisan torzítanak, nem túl vastagok.
Kabin: Az ülések jónak tűnnek, eléggé kidolgozottak. A műszerfalon a műszerek kidomborodnak, könnyen kifesthetőek.
A fegyverzet meglepően szép. A 20 mm-es gépágyún minimális sorja van, ami könnyen eltávolítható.
A rotoragy szépen kidolgozott, a rotorlapátokat enyhén hajlítottan kapjuk.

A matricakészletből kétféle variációt készíthetünk el. A matricák élesek, szépen nyomottak, nem pontatlanok, nincs elcsúszás.

Szerintem ez egy szép Italeri kit, dobozból is megépíthető.
A doboz
A doboz
Öntvények
Öntvények
Öntvények - 1
Öntvények - 1
Öntvények - 2
Öntvények - 2
Átlátszó alkatrészek
Átlátszó alkatrészek
matricalap
matricalap
Ősszeállitási rajz
Ősszeállitási rajz
Ősszeállitási rajz - 1
Ősszeállitási rajz - 1
Ősszeállitási rajz - 2
Ősszeállitási rajz - 2
Ősszeállitási rajz - 3
Ősszeállitási rajz - 3
Ősszeállitási rajz - 4
Ősszeállitási rajz - 4
Ősszeállitási rajz - 5
Ősszeállitási rajz - 5
Festésvariáció - A
Festésvariáció - A
Festésvariáció - B
Festésvariáció - B
Egy eredeti gunship Chinook- 1
Egy eredeti gunship Chinook- 1
Egy eredeti gunship Chinook- 2
Egy eredeti gunship Chinook- 2
Chinook Easy Money
Chinook Easy Money
2008.07.10.
Utolsó módosítás: 2008.07.17.
Chrysstie
Bázis Makettklub Kecskemét
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Balintka
2008.07.16. 18:51:07
Tetszik a készlet. Ára mennyi?
Chrysstie
2008.07.16. 20:12:57
Helló!

~3000-4000 Ft között van(attól függ, hogy hol veszed.
Balintka
2008.07.16. 20:25:19
Egész sokat kérnek érte 1:72-es létére. Ez 2008-as makett?

Láttam 2008-as Italeri Grippen makettet is már.
Chrysstie
2008.07.16. 21:04:46
A doboz szerint 2005-ös a kit(bár szerintem egy régi kit újradobozolása).
Balintka
2008.07.16. 21:50:09
A dizájn alapján gondoltam, hogy 2008-as, a gripen is így néz ki. Lehet valóban újra dobozolt...
Hunyo
2008.07.16. 22:15:07
Sziasztok!

Szerintem is újradobozolt, mert egy sor kittet "ujranyomott" az Italeri(F-4S, F-15C, Su-27K{Su-33}, stb...)
Gratulálok az első cikkedhez drágám, remélem sok hasonlóval rukkolsz majd még elő =D!!!
Szőkekapitány
2008.07.17. 11:44:41
Szia Chrysstie!
Csak egy apró észrevétel: a "rács" rendes nevén öntvény - egyébként semmi gond a cikkel. Rövid, lényegre törő.
Muzzy
2008.07.17. 12:54:53
Kedves Chrysstie!
A típusismertető részben van egy kis hiba! Azt írod,"A hagyományos helikopterek egy vízszintes és egy függőleges rotorral rendelkeznek, ezzel szemben a CH-47-esnek nincs függőleges farokrotorja"
Nem akarok részletekbe belemenni, ugye van a hagyományos felépítés amikor van egy főrotor (amelyik a felhajtóerőt termeli), és egy farokrotor (ami a kormányzást biztosítja, illetve a főrotor forgatónyomatékát kompenzálja), van a koaxiális elrendezés, van a farokrotor nélküli elrendezés, (ekkor a farokrotor helyett ventillátor biztosítja a szükséges légerőket), és van a két főrotoros elrendezés. Esetünkben a két főrotoros elrendezésről kell beszélnünk. A ch-47-nek egy a törzs elején és a svanc felett van főrotorja, amelyek felhajtóerőt termelnek. Javaslom, a cikket javíts ki, ugyanis a CH-47-esnek nincs VÍZSZINTES rotorja. Szerintem mutasd meg legközelebb a cikket néhány Pumásnak, úgy tudom elég sok hozzáértő van Kecskeméten.
Nem bántani akarlak, további sok sikert a munkádhoz.
Muzzy
Chrysstie
2008.07.17. 14:35:07
Köszönöm a tanácsokat.
Hunyo
2008.07.17. 14:43:00
ÜDV!!!

Olvastam a cikkel lévő "gondot". Nekem az az észrevételem(ha már élhetek vele), hogy a cikk egy Pumás tollából van, ergo ő is rosszul írta volna??? Isten igazából én sem értettem a gondot, de én nem is vagyok otthon a forgószárnyas gépekben, azok működési elvével. Amúgy köszönjük a kritikát.
Hunyo
2008.07.17. 14:52:12
Én annyit tudok ezzel kapcsolatban, hogy itt ugye két főrotor van, ami szinkronizált, és ellnetétes irányba forog, a forgatónyomaték kiegyenlitése végett. De az alábbi mondatot nem értem(én legalább is, de biztos bennem van a hiba)."Javaslom, a cikket javíts ki, ugyanis a CH-47-esnek nincs VÍZSZINTES rotorja.". Akkor milye van??? Két vízszintes rotorja, nem??? Vagy nem rotornak hívják??? Vagy két vízszintes forgószárnya van???
Chrysstie
2008.07.17. 14:59:14
Igen speciel azt a mondatot én sem értem, mert ha nem vízszintes van, de nem is függőleges. De akkor mije van?? De a Chinooknál a 2 rotor ellentétes irányba forog,ergo a hátsó rotor is felhajtóerőt termel. Nem? Vagy a hátsó rotor az csak a nyomaték kiegyenlítésére van?

http://www.jetfly.hu/rovatok/repules/katonai/napok/hazai/hollandchinook/
Amúgy a cikk innen van, egy Pumástól ;)

De azért köszi az észrevételt de ha elmagyaráznád megköszönném , mert már én is bele zavarodtam :D

Szőkekapitány: köszi,kijavítottam!:P De szerintem a ráccsal sem volt semmi baj.:D
Chrysstie
2008.07.17. 15:15:16
Nah átírtam a cikket kicsit, én mindenhol Tandem elrendezés-t találom. :S :)
Chrysstie
2008.07.17. 15:15:33
-tam xD
Muzzy
2008.07.17. 16:48:24
Kedves Chrysstie!
Szerintem diplomatikusan megoldottad a kérdést, így már nincs észrevételem a cikkedhez.
Azonban Hunyo bejegyzéséhez az alábbiakat tenném hozzá. Az ertedeti cikk leírásából arra lehetett következtetni, hogy a szerző meg akarja különböztetni a hagyományos elrendezésűtől a CH-47 elrendezését. Igaz, hogy a javítási javaslatom sem volt tökéletes, de nem volt érthető a cikkből, hogy a rotor sikjáról, vagy elhelyezkedéséről van szó. Ugyanis a főrotor síkja viszszintesen van, (de a felhajtóerő függőlegesen keletkeztik rajta) viszont a hagyományos elrendezésnél a farokrotor síkja közelít a függőlegeshez. (itt meg vízszintes erő ébred, ugyanis a rotor forgássíkjára merőlegesen keletkezik a felhajtóerő.) Valóban, a két főrotor forgássíkja vízszintesen van, de függőleges irányú felhajtóerőt hoznak létre. Martadjunkj abban, hogy a hagyományostól eltérő két főrotoros elrendezéssel rendelkezik a CH-47, és ebben minden benne van.

(Egyébként mindenki más kifejezést használ, mert elvileg a forgószárny elnevezés a hivatalos, de az angolnak köszönhetően elterjedt a rotor is. Jellemző, hogy a MI-8/17-él egyesek végreduktorról, mások farokreduktorról beszélnek, miközben ugyan azt a szerkezetet értik alatta, csak az egyik helyen így honosodott meg, máshol meg másképp.
Muzzy
Hunyo
2008.07.17. 21:20:05
Köszönöm, így már nekem is világos.
Chrysstie
2008.07.18. 19:15:18
XD
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció