Adventi makettmesék - Caproni Ca.311

Caproni Ca.311

1:72, Special Hobby
Pintér György - Múzeumi krimik Az olasz repülőgéptípusok nagy rajongójaként a Ca-310-es megépítése után egyértelmű volt, hogy a továbbfejlesztett változatot is szeretném elkészíteni. Különösebb utánajárást nem is igényelt a dolog, hiszen két gyártó kínálatában is megtalálható a Caproni Ca.311-es típus. Az Italeri és a Special Hobby készletei közül az utóbbi gyártót választottam, mivel több extrával is felszerelték a dobozt.

Először is érdekes megoldás, hogy a teljes törzset átlátszó műanyagból készítették el, amihez külső-belső maszkolást adnak. Ennek anyaga kicsit merev ugyan, de azért használható. Egyedül az íves felületeknél válik el egy idő után, itt érdemesebb normál maszkolószalagot alkalmazni és a gyári maszkot használni sablonnak a kivágáshoz.
A további két szürke öntőkeret mellett kapunk sok műgyanta alkatrészt (motorok, kerekek, kipufogók, stb.) és egy rézlapot is (belső tér). A matricalap szépen kivitelezett, kétféle festésű olasz gépre elegendő jelzéseket kapunk.
A készlet egyébként – az átlátszó törzstől és a rézmaratástól eltekintve – teljes mértékben megegyezik az Azur Ca.310-es készletével, így az építés során több dolog is visszaköszönt a korábbi projektből.

Első lépésben a belső maszkolásokat ragasztottam a helyükre, nehogy elfelejtsem őket valami okból. A kissé merev anyag elég jól tapadt a felületre, de az igazgatástól inkább tartózkodjunk, nem szereti a sok mozgatást. Ezután elkezdtem felépíteni a belső teret: a törzsbe kerülő hosszú padlólemezre felragasztottam a merevítéseket, a bombatár réz alkatrészeit, illetve a pilótafülkébe kerülő elemeket. Néhány kezelőszervet, tartódobozt az oldalfalakra ragasztottam, majd alapoztam az elkészült részegységeket. A belső tér saját ötletből kikevert zöld színt kapott, amit aztán enyhén világosítottam és barna bemosással öregítettem a végén. Az éleket fémszínnel szárazecseteltem, hogy a kopott hatást elérjem. Elkészítettem a belső tűzoltó tartály csövezésének egy részét is, bár utólag ebből semmi sem látszik. A műszerfalat feketére festettem, a műszereket szárazecseteléssel emeltem ki, majd üveg gyanánt lakkot cseppentettem rájuk. A különféle karok, gombok fehér, piros, fekete színt kaptak. A pilóták üléseinek betétje vörösesbarna színű, az övek sötétbarnák lettek fém csatokkal. A komplett egységet ezután beragasztottam az egyik törzsfélbe és egyesítettem a törzset. Persze előtte eltávolítottam a belső maszkolásokat.



Következett a szárny alsó része, ahol a futóműgondolák és azok padlólemeze lett az első. Némi szegecselés után ezek is zöld színt, illetve barna bemosást kaptak, mint a belső tér, majd beragasztottam a lemezeket a gondolákba. A törzzsel történő egyesítés viszont elég melós lett, mert az illesztések valahogyan nem estek egybe. Elég nagy felületen kellett tömíteni, hogy a szintbeli eltéréseket is eldolgozzam, így mindez többkörös művelet volt. Ugyanígy a törzs tetején végigfutó hosszanti illesztés is igényelt némi utómunkát, de a legrosszabb hely a felső szárnyelemek töve volt. Itt egy fél tubus paszta elfogyott, mire elfogadható lett az eredmény, annyit kellett vakolni. Persze az eltűnt panelvonalak visszakarcolása sem volt egyszerű a vastag tömítőréteg miatt. Ma már epoxy gyurmával csinálnám inkább.

A jobb szárnytő már megvan, a bal még formálódik
A jobb szárnytő már megvan, a bal még formálódik
A maszkolást már javítani is kellett...


A sok csiszolás után következett egy ablaktisztítós fürdő, aztán a kimaszkolt üveg alkatrészek ragasztásával festésre kész állapotba került a gép. A fekete alapozás után elsőnek az alsó felület szürkéskék színét fújtam meg panelenként, utólag világosítva még kicsit a közepüket. Ezután következett a fehér törzskeret, illetve a függőleges vezérsík Savoya keresztjének fehér alapja. A felső részhez a (nekem) homoksárga alapon zöld foltozású festést választottam. Mit mondjak, ez sem volt egy egyszerű meló, de hát ezek a gépek ettől (is) szépek. Az alap homoksárga fakítása után híg zölddel szabálytalan foltokat kezdtem el felfújni a vízszintes vezérsíkoknál kezdve. Ez elég kis felület ahhoz, hogy ha elrontok valamit, akkor visszamosással gyorsan javítható. Elsőre nehéz volt, de gyorsan belejöttem a mókába. (Utólag néztem, hogy sikerült a Telenor logóját is felfújnom, valamint egy aranyos elefántbébit is.) Közben folyamatosan figyelni kellett az elpárolgó hígító pótlására, illetve a tűre száradó festék törölgetésére is. A művelet végeztével a teljes gépet fényes lakkal fedtem, majd felkerültek a matricák is.

A motorok, légcsavarok, illetve a burkolólemezek külön készültek és a matricák után kerültek a helyükre. Érdekes, hogy itt a motorburkolat rendesen illeszkedett nem úgy, mint a Ca.310-esnél. Egy matt lakkozást követően elkészült a rádióantenna, valamint bekerült a helyére a felső lövészállás kupolája is. A futószárak és a keréktárcsák fémszínűek lettek, a két irányban domborított sárvédőt viszont inkább kihagytam. Egy sík rézlapból elég nehéznek ígérkezett kivitelezni ezt a formát.

A külső maszkok leszedésekor sajnos azt vettem észre, hogy valami kosz jutott be a pilótakabinba és megtapadt az üveg belső felületén. Mivel ez eléggé látszó helyen volt, így némi szitkozódás után óvatosan lefeszítettem a kabintetőt és kitakarítottam a belső teret.

A maszkolások leszedésekor jött a bumm! Valami forgács került a belső térbe. Szerencsére könnyen lejött a tető.


Szerencse, hogy faragasztót használtam és nem mást. Takarítás után visszatettem a tetőt, óvatosan javítottam a sérüléseket, majd a maradék festékekből ecsettel pótoltam a festést. Végeredményben szerencsére nem látszott nyoma a bontásnak. Már csak egy apró dolog maradt hátra, hogy a törzs bal oldalán lévő géppuskacsövet is befúrjam a helyére.

Ezzel a végére értem egy élvezetes építésnek, amire mindig jó szívvel emlékezem, valahányszor megállok a vitrin előtt és a szemem rátéved erre gépre.
Végeredmény
Végeredmény
A belső rész késznek mondható
A belső rész késznek mondható
A törzsfelek
A törzsfelek
Jól látszanak a javítások
Jól látszanak a javítások
Ez így elég szörnyen néz ki...
Ez így elég szörnyen néz ki...
Az ívelt felületeken figyelni kell a maszkolóra, könnyen leválik (a kép jobb felső sarkánál például)
Az ívelt felületeken figyelni kell a maszkolóra, könnyen leválik (a kép jobb felső sarkánál például)
A jobb szárnytő már megvan, a bal még formálódik
A jobb szárnytő már megvan, a bal még formálódik
Végre elkezdődött a festés
Végre elkezdődött a festés
A fehér részeket matrica helyett inkább festettem
A fehér részeket matrica helyett inkább festettem
Kéménye is lesz??! :)
Kéménye is lesz??! :)
Fakított alapfestés
Fakított alapfestés
Meg a sok "ződpötty"
Meg a sok "ződpötty"
Azért egész jól belátni a törzsbe is
Azért egész jól belátni a törzsbe is
Tesóval együtt, olasz-magyar találkozó
Tesóval együtt, olasz-magyar találkozó
2024.11.27.
Utolsó módosítás: 2024.12.11.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2024.12.25. 10:41:12
Gyönyörű szép lett! A foltozásba is bőven tettél munkát, de nagyon megérte.
Ezt az átlátszó törzset gyakrabban is alkalmazhatnák. Annak idején a Bell X-1 makettjénél nagyon jól kihasználták, ahol a színes tartályokat is adták a törzsbe.
Köszönöm, hogy bemutattad!
warbirds
2024.12.25. 12:27:52
Igen, ez az átlátszó törzs jó ötlet, mert az ablakokkal nem kell sokat szenvedni. Viszont macera, ha félig átlátszóra akarod csinálni. Az X-1-esnél megpróbáltam anno, de nem sikerült a dolog, rosszul ragasztottamés befolyt a festék..
kervil
2024.12.25. 17:00:41
Csodálatos lett, gratulálok! Gyönyörűek ezek az olasz gépek.
"Utólag néztem, hogy sikerült a Telenor logóját is felfújnom, valamint egy aranyos elefántbébit is." - Ezen meg jót nevettem :)
warbirds
2024.12.25. 17:07:17
Köszi! Megtaláltad őket? 😁
Johnie
2024.12.25. 17:32:10
Hű, ez az üvegezett orr rész és a rengeteg ablak nagyon jól néz ki! Ezt kimaszkolni nem semmi lehetett.
Én is megtaláltam a logót és a bébit is😀. A beltér kidolgozása nagyon jó, és pont megfelelő, ennyi ablakon keresztül gondolom azért elég sok mindent látni több oldalról is.
Az összhatás is nagyon jó. Nagyon tetszik!
Mekett
2024.12.25. 17:54:38
Ott vannak a táncoló mézeskalács-emberke mellett!
Toth_Gabor
2024.12.25. 22:20:16
Nagyon szép munka, a tesó milyen makettből készült?
warbirds
2024.12.25. 22:25:13
A tesót az Azur adta ki.
Propellerfanatic
2024.12.26. 11:12:17
Irigykedve nézem a tesós képeket, nagyon szépek!
Gratulálok.
Üdv
pmheros
2024.12.28. 13:17:20
Üdv!

Megérte rákenni azt a fél tubus pasztát. Tetszik a belső tér. Örülök, hogy a tetőt is le- majd vissza tudtad szépen tenni.
Nagyon jó ránézni a "végtermékre", gyönyörű repcsi lett!

Üdv.: pmheros
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció