Adventi makettmesék - Junkers Ju-87 D-5 Stuka

Junkers Ju-87 D-5 Stuka

1:72, Special Hobby (Academy)
Pintér György - Múzeumi krimik A Special Hobby egy korábban Academy márkanév alatt forgalmazott "G" változatú makettet vett át és kiegészítő alkatrészekkel "D" verzióra is átműthetőként dobta piacra számos festési variációban. Az eredeti készlet maga is szép kivitelezésű, finom panelvonalak és gyönyörű felület jellemzi. A tankelhárító ágyúk lángrejtője például nem tömör, hanem szépen mélyített, sőt még a külső barázdák is kivehetők rajta. Illeszkedés tekintetében sincs sok probléma, ha figyelmesen ragaszt az ember. A kiegészítő alkatrészek anyaga ugyan más, de ugyanolyan jól lehet velük dolgozni, mint az eredetivel. Kapunk csere alkatrészeket a kabinba, új függőleges vezérsíkot, bombafelfüggesztőt és komplett kerekeket. Van kis maratás is, amin az övek, zuhanó féklapok, valamint a bombák szárnyai vannak.
Bolgár, szlovák, román és magyar festésű gépekhez kapunk matricákat, ebből természetesen az utóbbit terveztem megépíteni, ezért is vettem meg a készletet. Sajnos maszkolót nem tartalmaz a doboz, pedig az elég nagy segítség lenne egy ilyen kabintető esetében. Továbbá a hátsó rádiós-lövész ülése is lehetne jobb, de hát akkor nem lehetne gyanta feljavítóként megvásárolni plusz pénzért.
A teljes képet nézve könnyen építhető készlet, pár apró hiányossággal. Nem kizárt, hogy egyet-kettőt még beszerzek, mert az eredeti "G" verzió megépítése is vonzó a szép tankelhárító ágyúk miatt.

Következzen tehát az építés: kivágtam az öntőkeretekből a megfelelő alkatrészeket, majd összepróbáltam őket. Itt volt egy kis gond, mert a hátsó kabin hátfalára kerülő két lőszeres rekeszből az egyik egy dudor miatt nem passzolt a helyére, amitől útban volt a lövész ülésének is. Ezt a dudort le kell vágni és akkor a helyére kerülnek a dolgok. A többi alkatrésszel nem volt gond, így a festésre elő is készültek. Fekete alapozást követően AK RLM 66-tal fújtam, majd némi fehér és világoskék szárazecsetelést követően kifestettem a kezelőszerveket is a szükséges színekre. Végül beragasztottam a törzsbe az egységet és összeillesztettem a két törzsfelet. A ragasztást most is szakaszosan végeztem, odafigyelve az illesztések síkba hozására és pillanatszorítókkal fogtam össze száradás alatt a törzset. Eközben nekiláttam a szárnynak. Ebből egy darabot ki kell vágni, hogy a törzs alatti bombafelfüggesztőt be lehessen építeni. Első lépésben a leendő helyére próbáltam a cseredarabot és megállapítottam, hogy szerencsére többnyire a panelvonalak mentén kell vágni. A vágáshoz Pilka pengét használtam, először annak is a finomabb felét. Ezzel többször végighúztam a panelvonalakat, amikor pedig kellően mély lett, fordítottam rajta és a durvább felét használtam. Az így kivágott lyukba tökéletesen beleillett az új darab. A síkba hozását a szárny belső felületére ragasztott vékony lemezek oldották meg, az oldószeres ragasztó pedig a tömítés nagy részét. Ha már vágás, akkor kicseréltem a függőleges vezérsíkot is az ajánlott különálló darabra, majd egyesítettem a szárnyat a törzzsel. Itt sem tapasztaltam nagy pontatlanságot, a belépőél megcsiszolása után tulajdonképpen kész is volt a dolog. A vízszintes vezérsíkok és a merevítők ezután kerültek a helyükre, illetve a kabin mögötti rádió iránytű háza és annak átlátszó teteje is elkészült. Ezt rögtön folyékony maszkolóval védtem a karcoktól.

A kerekeket lefestettem, földszínű pigmentekkel poroztam, a burkolatok belső részét pedig feketére festettem. A ragasztás száradása után összecsiszoltam az illesztési vonalakat, majd szalaggal kimaszkoltam a keréktárcsákat a későbbi festéshez. A gépre még nem tettem fel, mert könnyebb külön festeni a kettőt, mint maszkolgatni.
A festéshez szivacsokkal és maszkolóval fedtem le a kabint, majd zsírtalanítottam mindent és fekete AK alapozóval fújtam le a gépet. Két nap száradás után fehérrel megfújtam a nemzetiszín jelzések helyét, illetve a szárnyvégi és a törzsön lévő sárga taktikai jelzések alapját. A sárga jelzéseket a továbbiakban Vallejo RLM 04, a piros és zöld sávokat pedig AK RLM23 és Gunze H26 (ez ugyan világosabb, de ez volt éppen kéznél) színekkel készítettem. Egy-két nap száradást követően ezeket lefedtem és következhettek a rejtőszínek: az alsó részen AK RLM 65, a felsőn pedig AK RLM 70,71 színekkel. A foltozás éles határvonalait szintén szalaggal takartam ki. A panelek közepét az éppen felhordott szín világosított változatával fújtam meg. A matricák alá AK fényes lakkot fújtam, a jelzések felhelyezését követően pedig matt lakkal zártam a sort. És ekkor jött az első sokk: a Tamiya matt lakk a fújáskor kifehéredett, mintha csak fehér festéket szórtam volna a felületre. Mondanom sem kell, hogy a szélütés kerülgetett, miközben próbáltam kitalálni, mit is csináljak. Mivel az egész olyan lisztszerű izé volt, így fogtam egy ecsetet és enyhén vizes állapotában elkezdtem dörgölni a felületet. Ez valamelyest hatott, mert a nagyját le is tudtam szedni. Ezután fültisztító pálcákat vetettem be, amik még tovább tisztították a felületet, persze csak óvatos dörzsölgetéssel. Végül fényes lakkal visszafújtam az alsó részt – szerencsére itt kezdtem a lakkozást –, így aránylag visszakaptam a kiinduló állapotot. Következőre másik lakkal próbálkoztam, ami hála istennek jól működött (később kiderült, hogy nem matt lakk, hanem mattító adalék volt…)

Az építés végén jöhettek az egyéb felhelyezendő alkatrészek, bombák, valamint a kabintető és az antennahuzal. A második sokk ekkor ért, ugyanis a pilóta kabinjának teteje egyáltalán nem illik a helyére. A pilóta és az operátor közötti részre kellene hátra csúsznia, de annyira vastag, hogy nem fér rá. Csukott állapotban sem lehet feltenni, mert akkor meg a pilótaülés mögött lévő alkatrészre fekszik fel. Új kabintetőt kellene húzni hozzá, de ehhez már abszolút nem volt kedvem, így egyelőre befejezetlen maradt az építés. Majd egyszer talán lesz lelkierőm kijavítani ezt a jókora bakit. Kár érte, mert egyébként pofás darab építhető a készletből.
Pont szemből :)
Pont szemből :)
2024.11.27.
Utolsó módosítás: 2024.12.22.
Hinel Tamás (warbirds)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2024.12.18. 12:46:12
Szia!
Nekem egy Hasegawa 1/48-as G2 van meg, még ecsettel festve, a nagyobbik fiammal közösen építettük. Hat nem is voltak ezek olyan nagyon pici gépek.
Matt lakkal én is jártam így, szerencsére nem matricázott felületen, aránylag könnyen javítható volt a bibi.
Gratulálok, szép magyar repülőt építettél.
ecsetes
2024.12.18. 15:36:44
Szia!

Szép építés és festés, látszik a beletett idő!
Az én szememnek a szárnyak állása furcsa (majdnem vízszintesek), hiányolom a jellemző sirályszárnyat. Az általam ismert képeken az orrkúp nincs telibe festve a nemzeti színekkel, még a tollakig sem érnek el. A felségjelekről kicsit hiányolom a panelvonalakat, olyan mintha a négyzetek szélinél véget érnének. Talán a fehér részben lehetnének hangsúlyosabbak.
Gratulálok, szép munka!
Mekett
2024.12.18. 21:36:57
Nagyon mutatós lett, a magyar felségjelek jól nézhetnek ki egy ekkora batáron!
warbirds
2024.12.19. 15:18:35
Szia ecsetes! A sirályszárnyak megvannak, csak a kép csal egy kicsit. :) Az orrkúpról nem tudok nyilatkozni, én a festési utasítását követtem. A felségjelzésekkel kapcsolatban igazad van, de a matricák egyszerűen nem akartak beszívódni a panelvonalakba, illetve a panelező sem maradt meg a visszatörlésnél. Egyébként a felettük átmenő valamit is meg kellett volna színezni valószínűleg, de erről lemondtam.
pmheros
2024.12.21. 13:12:29
Üdv!

Az hogy mostanra nem általános a kabinmaszk a készletekben, az nekem furcsa. Persze van olyan gyártó, aki érti a már jó ideje létező valós igényeket, és régebbi szerszámos készleteket mellé is gyárt/at maszkot, és teszi azt bele a dobozba, mint pl a Hobby 2000.

A sirályszárny állására elsőre én is rácsodálkoztam. De majd pont szemből is csinálsz egy plusz fotót, és megnyugszunk.

A matt lakkos részt én Enamel Tamiya -val éltem át, emlékszem hogy beijjedtem én is az eredményt látva.

Köszönjük az építési leírást! Szép munka!

Üdv.: pmheros
warbirds
2024.12.22. 10:02:43
Csináltam pont szemből képet. De most már én sem vagyok túl magabiztos...😂
pmheros
2024.12.24. 16:17:33
Üdv!

Nem vártam el, hogy külön fotózz a kedvünkért, de hogy megtetted köszi!

Nálam általában akkor szokott rosszul állni egy szárny, ha a gyártó nem hülyebiztosra csinálja.
Most utólag, néztem hozzá készletbontást, és a szárny-alsófél végei hamarabb támaszkodnak fel (formából kikerülve), mint az öntő keret, ami teret enged az elhajlásnak. https://www.super-hobby.hu/zdjecia/6/2/7/44972_sph72448-2.jpg Egy finom szárnyvéglehajlást vélek is a maketteden felfedezni. (Persze lehet csak optikai csalódás)

Ugye építési folyamatot képekben tőled nem kaptunk, így a fantáziánkra lett bízva, hogy az egyes szavakat, mondatrészeket hogy rakjuk össze a fejünkben, így akkor ennek nem tulajdonítottam jelentőséget: Szóval a gyári összeállítási útmutatóban az x24+x34 (bombavető) elemek helyének kivágásakor elgyengül az a központi rész, ami a formát, a szárnyszöget kellően mereven megtartaná. https://www.super-hobby.hu/zdjecia/5/5/1/45558_2_SPH72448_3.jpg . A Speciális Hobbi nem erősítette meg a a kivágás környezetét, hogy a merevségből maradjon is elegendő a kivágás utánra. Neked valószínűleg már tengelyvonalban egy kicsit engedet a tartásból, ami a teljes (nagy) fesztávon már látszik. De, hogy nem csak veled fordult ez elő, úgy tűnik ezen a teszt összállításon is jelentkezik ebből a jelenségből valamennyi https://www.super-hobby.hu/zdjecia/8/3/7/44972_sph72448-10.jpg

Na majd a kövi Stuki cikkednél...

Üdv.: pmheros
warbirds
2024.12.25. 22:29:21
Érdekes meglátás, nem tartom kizártnak a dolgot. Most vennem kell(ene) egy másik készletet, hogy módosítás nélkül megépítsem és lássuk, eltér-e a szárnyszög? 🤔
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció