Agresszor A-4 3. rész A TOPGUN
Pintér György - Múzeumi krimik Nem tévedés, a harmadik résszel folytatódik a sorozat. A második rész főleg szöveges anyag lesz, a Navy agresszorokról általában, a Phantomról, az A-4-ről. Hogy ne maradjatok kép nélkül, most a Topgun jön sok képpel.

A Topgunról már írtam az F-5-ös cikkben, de azt nem akartam egy az egyben idemásolni. Így ez egy picit más lesz, érdemes elolvasni.

A TOPGUN (Naval Fighter Weapon School) eredetileg egy iskolaként indult a VF-121 nyugati parti Phantom RAG (Replacement Air Group) századon belül Miramarban. A RAG végezte az átképzést az új vadászra a Phantomra. A század parancsnoka Dan Pederson (LCdr)már 1968 végén elkezdte szervezni az iskolát, felállítani a tanmenetet. A cél, posztgraduális ACM (légiharc) képzés. Az első osztály 1969 március 3-án indult, a VF-142 és VF-143 voltak az elsők akik a négyhetes programban részt vettek. A képzés légiharcból és tantermi oktatásból állt. A legfontosabb a különböző gépek közötti légiharc oktatási és az elsajátított ismeretek ellenőrzési módszerének kifejlesztése, majd tanítása. Ne felejtsük el, ekkor még nem voltak kész módszerek, mindent akkor kellett "feltalálni", dokumentálni. A VF-126-os századtól kölcsönkért Skyhawkok szimulálták a MiG-17-est. F-8 Crusaderek és a légierő F-106-os gépei utánozták a MiG-21-est. Többen az ACM gyakorlás reneszánszaként emlegették ezt az időszakot. Az iskolát TOPGUN-nak hívták. 1972 januárjában elkezdődött a leválás a VF-121-ről, ami 1972 júliusában oda vezetett, hogy az NFWS önálló századdá alakult, saját gépeket szereztek be, mivel mindaddig a VF-126 század gépeit és személyzetét használták. A TOPGUN oktatók, A-4-essel repültek, míg a kiképzésre érkezők, a saját gépeiket és műszaki személyzetüket használták. A TOPGUN a pilótaképzésért felelt, a VF-126 pedig az agresszor repüléséket végezte az F-4 és F-14-es gépek ellen.
Az 1972-ben újra kezdődő vietnámi légiháború miatt, a TOPGUN által kidolgozott és kipróbált, gyakorlatban is bizonyított ACM tréning hivatalosan is elismert lett és bekerült a műszeres repülés oktatását végző RAG századok feladatai közé.

A TOPGUN jó pár A-4-est és három szinte roncs T-38-ast szerzett be. Az A-4E éppen kiszorulóban volt az első vonalból, a helyét az A-7 és az A-4F vette át. A Skyhawk ideális gép volt a MiG-17-es szimulálására, kicsi volt, jól manőverezett és nem füstölt a hajtóműve. És előrelépést jelentett a TA-4J-khez képest, sebességben, manőverezőképességben. A T-38-as volt hivatva szimulálni a MiG-21-est.

1975-től kezdődött az F-5 korszak, de erről már írtam a korábbi cikksorozatban. Az F-16N 1987-es érkezéséig a Topgun F-5E és A-4E gépekre alapozta a kiképzést. Az A-4E és F gépek az F-5E kivonása után is rendszerben maradtak.

1984-ben a Hornet és a Tomcat aktív szolgálatba lépését követően a tanrendet ki kellett bővíteni, hogy az az új gépek számára is megfelelő gyakorlást biztosítson. A feladatok közé fel kellett venni a földi csapásmérés gyakorlását is. 1991-ben a Marines feleslegessé váló A-4M gépeivel cserélték le a korosodó A-4E/F flottát, ugyanekkor beszereztek négy F-14-est is. A Topgun ebben az időben 60 pilótát gyakoroltatott 3 hetes adversary kurzusokban. A Power Projection kurzus hat hetes volt, itt oktatókat képeztek, aki aztán a saját századukhoz visszatérve segítették a légiharc gyakorlást. A Topgun a Fleet Air Support program keretében road showkat is szervezett, amivel helybe vitte az agresszor képzést.

1994-ben az utolsó A-4-est is kivonták a Topguntól, a pilóták F/A-18-al repültek tovább.

1996-ban a Topgun átköltözött a nevadai Fallon bázisra és beolvadt a Naval Strike and Air Warfare Center (NSAWC)-be.

Gépek

Ismert gépszámok:

149656 2 21 54 554 17 évet húzott le ez a gép agresszorként
149964 1
149969 53 TPS kamó
149971 3
149990 4
150009 24 Marines

150023 23 56 556 Marines
Az egyik legtovább szolgáló A-4-es rengeteg festési változattal.
További infó a blogomban:
http://kamuflazs-camouflage.blogspot.com/2011/03/4-vagy-mig-17-duplakamuflazs.html

150044 55 A teknős mintás gép állítólag a híres vietnámi ász Tomb (Toon) ezredes gépének másolata.
150082 0
150090 5
151033 52 Ferris minta
151095 55
152010 22 55 555
152061 57 Marines
152080 56 62 MArines
152101 53
153488 57 T Az századpk. helyettes gépe
153663 553 T Szabványos 16440 kamó
153685 57 T TPS kamó
* 153677 60 T korábban tévesen 155115-ként azonosítottam. 60_153677.jpg
154172 54 55
154173 53 55
154204 52
154209 51 56 Marines Kétféle festéssel és jelzéssel
154370 55
154632 14 T
154970 55
155000 50
155017 553
155025 50 Nem biztos, hogy a kiállítási kamóval repült ez a gép.
155027 52
155030 51
155036 52
* 155115 60 T
158171 51 Korábban már viselte ezt a mintát egy F.
* 158417 54
* 158426 52
159472 53
159473 57
159475 56
* 160034 55
160045 50

Színek és minták

Az első gépek az F-5-kön már megismert színeket használták. Volt egy kék, egy sárga barna, és egy szürke változat, fekete gépszámmal a függőlegesen. Később először a törzsön majd a függőlegesen megjelent a Topgun jelvénye. Még később a flotta bővülésével két szánjegyre váltottak, majd háromra, ekkor megjelent az orron is az azonosító szám. A máshol megszokott piros számok itt inkább kivételek voltak, a szabályos a fekete szám volt, esetleg szürke.

Figyelem! Azonos orrszám nem jelent feltétlenül azonos gépet! Ellenőrizzétek a sorozatszámot is (BuNo).

* 2011.05.14. frissítés. Minden újonnan azonosított M változat TPS kamót hordott FS 36320 / FS36495.
NFWS
NFWS
1
1
0 A-4E 150082 in May-1972
0 A-4E 150082 in May-1972
1 149964 1973
1 149964 1973
2 149656 USN A-4E 1970
2 149656 USN A-4E 1970
2_a4e_149656
2_a4e_149656
3 149971 USN A-4E 1970
3 149971 USN A-4E 1970
3 skyhawk7
3 skyhawk7
4 nfws 31
4 nfws 31
5 A4E 152090 FWS 1973
5 A4E 152090 FWS 1973
2
2
21 149656 1974
21 149656 1974
21 A-4 149656 Grey Camo
21 A-4 149656 Grey Camo
21 MAY 1975 Serial 149656
21 MAY 1975 Serial 149656
22 USN A-4E TOP GUN 1975
22 USN A-4E TOP GUN 1975
22 Clip_24
22 Clip_24
23 NFWS_A-4E_150023_July1974(email)
23 NFWS_A-4E_150023_July1974(email)
24 150009 USMC A-4E TOP GUN 1974
24 150009 USMC A-4E TOP GUN 1974
24 A4E 150009 VF126 1974
24 A4E 150009 VF126 1974
3
3
53ta663
53ta663
554 A-4E #149656
554 A-4E #149656 '1977'
555blue A-4E Skyhawk USN 152010
555blue A-4E Skyhawk USN 152010
55grape A-4E Skyhawk 152010 555 NFWC US Navy
55grape A-4E Skyhawk 152010 555 NFWC US Navy
556 A4E 150023 556 TOP GUN 1976
556 A4E 150023 556 TOP GUN 1976
556des 150023 1977
556des 150023 1977
56desm A4E 150023 556 FWS TOP GUN 17 JUNE 1978
56desm A4E 150023 556 FWS TOP GUN 17 JUNE 1978
4
4
52 JULY 1983 155036
52 JULY 1983 155036
53 149969_A-4E_07JAN81_NFWS-53_K-Svendsen
53 149969_A-4E_07JAN81_NFWS-53_K-Svendsen
53 152101_NA-4F_FWS_19830900
53 152101_NA-4F_FWS_19830900
54 149656 A-4E  TOP GUN ,MIRAMAR 5 1979b
54 149656 A-4E TOP GUN ,MIRAMAR 5 1979b
54sb 149656 198010
54sb 149656 198010
54zf A4E 149656 54 FWS
54zf A4E 149656 54 FWS
55blue 150044 USN A-4E TOP GUN 1980
55blue 150044 USN A-4E TOP GUN 1980
55ghost 150044 A-4E 1979
55ghost 150044 A-4E 1979
55v 198202
55v 198202
55am A-4E #150044 kb1984
55am A-4E #150044 kb1984
56des A-4E 150023 VF45 TOP GUN NICE SHOT 1980
56des A-4E 150023 VF45 TOP GUN NICE SHOT 1980
56mig17 A-4E_Aggr-00 1982
56mig17 A-4E_Aggr-00 1982
56green A-4E 3150023
56green A-4E 3150023
56f A-4E #150023 cc1983
56f A-4E #150023 cc1983
57 A-4E 152061 57 NFWS
57 A-4E 152061 57 NFWS
5
5
50aFallonA-4park
50aFallonA-4park
50bb 20d843dbA-4F155000 199205
50bb 20d843dbA-4F155000 199205
50 155000_199108_01_A-4F_NFWS_KNBE_McCurdy
50 155000_199108_01_A-4F_NFWS_KNBE_McCurdy
51 A4F 155030
51 A4F 155030
52ab_A-4F, Topgun, 151033 Miramar CA June 1989
52ab_A-4F, Topgun, 151033 Miramar CA June 1989
53grey
53grey
53 A-4F 154173
53 A-4F 154173
54 154172a4fnfws 1991 06
54 154172a4fnfws 1991 06
54 index
54 index
55 a-4 1992
55 a-4 1992
154970b 199204
154970b 199204
56 152080a4fnfws
56 152080a4fnfws
56st A-4F, 154209, NFWS, May 92
56st A-4F, 154209, NFWS, May 92
56bl A4F FWS 150023. JAN 89.
56bl A4F FWS 150023. JAN 89.
57  DEC 1991 Serial 153488 XO
57 DEC 1991 Serial 153488 XO's airplane
51 A-4F154217FWSELP1990
51 A-4F154217FWSELP1990
51 d651
51 d651
57 153685ta4jnfws
57 153685ta4jnfws
60 scooteramiramar11
60 scooteramiramar11
60_153677
60_153677
60 TA-4_Fightertown_FTD48-026_FTD48-027-210
60 TA-4_Fightertown_FTD48-026_FTD48-027-210
62A-4F7-19923
62A-4F7-19923
6
6
50 A-4M16004550NFWSMiramar01nov93Jurge
50 A-4M16004550NFWSMiramar01nov93Jurge
51 A-4M 158171
51 A-4M 158171
53 1702775 159472 1993
53 1702775 159472 1993
56 A-4M-159475-Bill-Spidle
56 A-4M-159475-Bill-Spidle
57 A4M 159473 57 FWS 1993
57 A4M 159473 57 FWS 1993
2011.04.01.
Utolsó módosítás: 2011.05.14.
Papp Levente (Levix)
Armada Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Levix
2011.04.02. 08:54:25
http://szavazo.net/showpoll.php?id=65123&type=link
Kérlek szavazzatok! Köszi
F-16
2011.04.02. 13:37:02
Nagyon jó kis iromány!! Imádoma az A-4est, egyik nagy szívem csücske. Fantasztikus kis dög!!! :-))
Az összes képet le is mentettem.
Respect és tisztelet érte Levi!!
Üdv.
Attila
Hornet102
2011.04.02. 22:08:21
Mit mondhatnék... Nagyszerű munka, mint mindig!
Gratulálok!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció