Airborners in Normandy 44 (Enjoy Lucky Strike)

Willys Jeep

1:35, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik Az első világháborút győztesként befejező Egyesült Államok katonai szakemberei értékelték az európai hadszíntéren szerzett tapasztalatokat. E munka során sok más mellett kirajzolódtak egy könnyű, mozgékony, kisméretű terepjáró körvonalai, mely a lovakat és az oldalkocsis motorkerékpárokat képes leváltani. Az autógyárak egymással való versengésének köszönhető, hogy már 1921-ben 15 különböző, az elvárásoknak többé-kevésbé megfelelő jármüvet tesztelt az amerikai hadsereg.

A második világháború kitörésével az események felgyorsultak. Megszületett egy igen pontos paramétereket megadó versenykiírás. Három cég autója jutott el a tesztelésig; a BANTAM, a Willys és a Ford. A hosszú és alapos próbák után a Willys tipusra esett a szakemberek és katonai vezetők választása. Ebből a sikerből a Ford is részesedett, mivel a gyártásba ő is beszállt, a megfelelő kapacitás elérésének érdekében. A végső változat gyártása előtt még tettek különböző módosításokat és így az eddigi MA modellből lett az MB Willys-jeep.

A Jeep az Egyesült Államok hadbalépése elött már megkezdte szolgálatát az európai fronton, a Brit és a Szovjet hadseregnél. A háború után változatlan formában többet közölük hazánkban is használtak. Később egyre polgáriasodottabb változatai még a mai napig is a legdivatosabb terepjáróvá tették a Willys-Jeep-t.

Nos és most a kitről. Az Italeri Willys-t csináltam meg. Bizonyára vannak kidolgozottabbak is, de az olasz cég modelljei az olcsóbb kategóriába tartoznak.

Ezzel már el is árultam, hogy itt-ott nehézséget okoztak az illesztések és ragasztások. Mivel a motort nagy részletességgel kívántam elkészíteni, ezért az összerakási sémától eltértem. Az alvázra a megfelelő helyeken megfúrt tűzfalat és taposólemezt ragasztottam fel, majd helyére került a motor, amit itt-ott feljavítottam. Például a motor és a hűtő közötti alsó vízcső elkészítésével. Ezután behúztam a kapcsolási rajz alapján a kábeleket, melyeket vékony rézhuzalból készítettem el. Ezt követően felkerült a bal oldalfal - rajta elvezetve a kábelek -, és a jobb oldalfal,melyre a kitből hiányzó feszültségszabályozót is applikáltam. A kábelek elvezetése után a hűtő és a homlokfal került fel. A motor festéséhez metál acél és ezüst (szárazecsetelés) festéket használtam. A koptatásra kívül vörösesbarna és némi homokszínű szárazecsetelést használtam. A tűzfalra az egyes képeken is látható üzemanyag-előszűrőt is készítettem.

A makett többi része már viszonylag könnyen összerakható volt. Nehézséget a hátsó ülés behelyezése okozott - a nagyon szűk hely miatt reszelni kellett -, illetve a ponyvatartó vas illesztései nem stimmeltek. Itt gittet használtam. A járműre extraként a Tamiya Willyséből raktam fel a géppuskaállványt,és a szintén a japán gyártótól származó 30-as géppuskát. A makettről hiányzott a két biztonsági szíj a kilépőknél. Ezeket papírból és rézhuzalbol készítettem el. A moakett festése után homokszínnel koszoltam, a kopásokat ezüsttel szárazecseteltem.

A két figura elég vegyes Tamiya, Italeri, Verlinden (karakterfejek és kezek) figurákból és kiegészítőkből készültek. A vezető behelyezése gondot okozott. Először a figura alsótestét, majd a kormánykereket, végül a felsőtestet ragasztottam a helyére. A figurákat világos szürkével alapoztam. A test színét először árnyék festékkel, majd világos bőrszín festékkel (szárazecsetelés) alakítottam ki. Az egyenruhák redőzetének kihozatalára színének szárazecsetelésével láttam neki.

A talajt homokos földből készítettem technokol ragasztóval keverve. A táj kialakításához keményítőbe áztatott papírzsebkendőt használtam. A fát gallydarabokból pillanatragasztó segítségével készítettem, a lombot és a bokrokat a modellboltokban kapható tengeri zúzmóból készítettem el.

A táblákat Tamiya és Italeri szettekből vettem ki. Nagyjából ennyi.
Köszönöm a figyelmet!

Gányik Mihály
A kész matrica elölről.
A kész matrica elölről.
A kész matrica felülről
A kész matrica felülről
Bal oldal felülről
Bal oldal felülről
Bal oldal felülről
Bal oldal felülről
Szerszámok
Szerszámok
A tábori kórház táblát már megtaposta egy harckocsi
A tábori kórház táblát már megtaposta egy harckocsi
A jeep hátulja
A jeep hátulja
A kukkeres sofőr bagózik
A kukkeres sofőr bagózik
Nagy a baj!
Nagy a baj!
A motor közelebbről
A motor közelebbről
Lucky Strike cigaretta, hüvelyfogó zsák és egyéb apróságok
Lucky Strike cigaretta, hüvelyfogó zsák és egyéb apróságok
2009.10.11.
Utolsó módosítás: 2009.10.20.
Fbi, Budapest
Külön köszönetet kell mondanom Gáspár Zoltán barátomnak, aki nemcsak, hogy inspirált a modell elkészítésére, hanem háttér anyagok (fotók, adatok, cikkek) megszerzésében is segítségemre volt, és most már kurátorommá, és a fotók művészeti vezetőjévé avanzsált!
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Jimbow
2009.10.20. 08:13:43
Szia!
Nagyon tetszik, de ha ragaszkodsz az angol szöveghez, akkor javítsd ki, mert helyesen airborne division.
Üdv!
Ádám
halaci
2009.10.20. 12:30:18
Az elképzelés nem rossz, de mivel feljavítottad a makettet, egy pár dologra felhívnám a figyelmedet, legközelebb ezekre is figyelj oda:

1. Egyik figura sem ejtőernyős. Ez komoly baki lenne akkor is, ha csak a jeep azonosítójából derülne ki az alakulat, de ráadásul a táblán is szerepel.

2. Az eje jeepek első lökhárítójának a két hossztartón kívül eső végét levágták, hogy a vitorlázókból könnyebb legyen kigurulni. Helytakarékosság miatt szintén gyakran levágták a két hátsó ütközőbakot is, bár ez nem volt általános. Harctéren nem használták az ülések melletti hevedereket sem, akadályozta a kiszállást.

3. A hátsó bakok egy lemezből készültek, nincs rajtuk az a vízszintes borda a kiemelkedő rész alatt.

4. A Párizsból Caenbe vivő úton nehezen lehetett amerikai ejtőernyős jeep, mert ez az angol szektor volt, ráadásul mire a szövetségesek egy ilyen útig (vagyis Caenen túlra) eljutottak, az ejtőernyősöket már visszavonták Angliába.

5. Az egyenruháknak, zsákoknak adjál egy réteg matt lakkot, mert úgy csillognak, mint ha zománcozva lennének.

László
moriarty
2009.10.20. 13:42:42
Beletellt egy kis időbe mire rájöttem, a képaláírásokbál, hogy ez VIGNETTA akar lenni...
Amúgy tetszik, elsőre nekem is csak az Airborn, meg a cukormázas ruha tűnt fel.
Muzzy
2009.10.20. 16:50:15
Javítsatok ki, ha tévedek, de én úgy tudom, hogy a BANTAM nyert a versenyen, csak mivel nem volt elegendő gyártási kapacitása, szétosztották a gyártást a három cég között, és végül lenyúlta azt a willys.
Muzzy
Lompi
2009.10.26. 11:26:41
Szia Mihály!
Először is nagyon értékelem az erőfeszítésedet, hogy feltuningoltad a jeepet. Ez sajna nagyon ritka dolog hogy vki egy 2.vh-s USA jeepet rak össze és megpróbálja feljavítani. (Érdekes ez kevésbé igaz a Germán cuccokra):o). Én úgy vettem észre hogy egy kicsit elkapkodtad a munkát. A többiek már leírtak sok mindent. én a következőket fűzném hozzá:
Amiről halaci ír az egy fröccsöntési sorja, amit el kellett volna tüntetni, és elvékonyítani az ütközőt, szintén a BO lámpa gallyvédő keretét. Halacival egy kicsit vitatkoznom kell, mert a jenkik nem vágták le az első ütközők végét. Ezt az Angolok csinálták. A motorháztetőt nyugodtan rátámaszthattad volna a szélvédőre, a nagyok is így tettek, bár lehet, hogy ezt így akartad. A festéshez nem akarok különösebben hozzászólni, csak annyit, hogy nekem az ülések zöld színe az nem tetszik és nem is nagyon tudok róla hogy ilyen színű lett volna. A motort ha jól értettem fém színűre festetted. Nos a Willys MB-k motorját OD-ra festették mint a kasznit, A Ford GPW motorját meg szürkére, közel a Navy grey-hez (a jeep kitek többsége Willysnek mondható az alváz alapján). A motor (is)a jeep kitekben több sebből vérzik, de ez most nem lényeg.Én is épp most küzdök egyel, szintén Italeri. Tudom milyen sok munkád van benne!
Én csak azt tudom mondani hogy nagyon örülök, hogy végre valaki a jeep részleteire is oda próbál figyelni és remélem a következő még jobb lesz! Szívesen segítek benne infóval ha igényled.
Muzzy-nak! Igen, a Bantam nyerte el az első két tendert, de mégsem ő lett a befutó.
Üdv,
Lompi
www.ww2jeep.gportal.hu
Fbi
2009.10.28. 01:16:08
Szervusztok!
Köszönöm az építő krítikákat,észrevételeket.Továbbra is várom esetleges hozzászólásotokat.
Muzzy-nak: Igaza van Lompinak. A Willys azért lett befútó,mert a Bantam kis üzem volt, nem tudta teljesíteni a tervezet mennyiséget, ill. sok alkatrész (fődarabokat is)más cégtől szereztek be. A FORD is azért került be gyártásba, mert a Willys sem tudta volna teljesíteni atervezett mannyiséget.
Üdv: MISI
Lompi
2009.10.28. 08:34:24
Sziasztok!
Ne vegyétek okoskodásnak a hozzászólásomat, csak látom, hogy vannak páran akiket érdekel ez a téma. Igazából; 1, a döntő érv az volt, hogy kell egy másik nagy kapacítással bíró gyár sztrájk, váratlan leállás,katasztrófa stb esetére.2 Fordnak erős "hátszele" volt a Quatermaster Corps-nál másrészt az egyik legnagyobb gyártás kapacítása neki volt, bár a Willys is bírta volna. A Bantam ügyesen leszervezte a gyártást de kétségtelen, hogy kis cég volt. Továbbá túl kcsi befolyással bírt a döntnököknél.Ebből volt is nagy botrány, kongresszusi kivizsgálás, de mind hiába, akkor is bebukta már a végső tendert. De akit érdekel a jeep történet (meg sok más a jeepről) fennt van a honlapomon elég részletesen.
Üdv,Lompi
www.ww2jeep.gportal.hu
halaci
2009.10.31. 14:31:26
Igazad volt Lompi, én néztem el, tényleg az angoloknál volt jellemző az első lökhárító megkurtítása. (Amerikai AB jeepről egyébként érdekes, de kevesebb kép maradt fenn.)
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció