Airfix Tucano, avagy van élet a halál után

Shorts Tucano T1

1:72, Airfix No.A03059
Pintér György - Múzeumi krimik Ezúttal egy kilenc évvel ezelőtti építést mutatnék be, és ha jól számolom, egyúttal zsinórban a harmadik kiképzőgép, amiről cikket írok a Makettinfóra. Kérdezte is már valaki, hogy ez valami "kattanás-e nálam"? Úgy gondolom, hogy egy valamire való légierőben megtalálható ez a kategória, tehát az enyémbe is kell! Utólag megtudtam, bizony az eredeti, brazil típusnak magyar vonatkozása is van.

Maga a makett öntőszerszáma 1990-es, azóta kétszer is eltették egy-egy évtizedre a formákat, és az Airfix is megélt pár hullámvölgyet, a típust pedig azóta kivonta a Királyi Légierő.

A készleten meglátszik a kora és a gyártója is, a matricák szerencsére egy-két kategóriával jobbak. Az építést először a főbb elemek összepróbálásával kezdtem, szembesítve magam a gigantikus vastagságú kilépőélekkel, illetve a semmirevaló kabinbelsővel. Mi mást lehet ilyenkor tenni, mint a fölösleget lecsiszolni a kilépőéleken, illetve a kabint feldobni két katapultüléssel? Az élek vastagságát egyébként úgy lehet jól ellenőrizni, hogy az ember alkoholos filccel kihúzza, sokkal látványosabb és könnyebben kezelhető lesz.

A helyére férni nem akaro ülés
A helyére férni nem akaro ülés


A kilépőélek alakítása könnyen ment, a kabinnal viszont már nehezebben bírtam, a Pavla ülések valahogy nem mentek a helyükre. Ez utólag elgondolkodtató, több makettem is volt már, amihez a Pavla ülései túl szélesek voltak, és ilyenkor azért felmerül az emberben, hogy mi van, ha nem a makettel van a baj?
Az ülések összeférhetetlensége miatt nem estem kétségbe, és mivel amúgy is volt probléma a kabinbelsővel, köszönet meg csak annyi benne, hogy létezett, hát kicsit átszabtam műanyag lapokkal. Később egy házilag húzott kabintetőt is kapott, ami nem a legtisztább, de így is jobb, mint a gyári volt.

Ha már a belső térnél voltam, a futóműaknákkal is kezdtem valamit műanyag lapocskákkal. Hát, leginkább ki kellett őket alakítani. Mind a futóaknák, mind a kabinbelső pótlólagos lemezes munkáinál Epokittet használtam megerősítésre, mert akkor ez jó ötletnek tűnt.

A további illeszkedésekről szólva, a két törzsfél elég jól összement, ahogy a szárny is tűrhetően összeállt, de az orr, illetve a szárny-törzs csatlakozásnál bőven volt mit csiszolni, aztán eltömíteni.

Szárny-törzs csatlakozás
Szárny-törzs csatlakozás
A legproblémásabb rész a szárny és a törzs csatlakozása volt, itt lehetett mit tömíteni.
illetve a törzsféklap. Nos, ez annyira vacak volt, hogy inkább kiöntöttem a helyét.


Itt megjegyeznék két dolgot. Egyrészt a makett felülete elfogadható, nagy öntési hibák nem voltak rajta. Egy kis átcsiszolás kellett a felületnek, de a jó vaskos, mély panelvonalakat ez nem rendítette meg. Másrészt az orrba nem lehet annyi súlyt rakni, hogy az elég legyen - hacsak nincs valakinek volfrámja, vagy uránja otthon. Mai eszemmel azt csinálnám, hogy a farokból marnék ki annyi anyagot, amennyit csak merek, hogy könnyebb legyen a mérleg azon nyelve.

Az építésre visszatérve, nagy varázslásra nem volt szükség, néhány illesztést kellett elmunkálni, illetve a kisebb alkatrészek vaskosságát finomabbra venni, antennákat újra legyártani, ilyesmik.
Egy valami volt, amire nem vállalkoztam, ez a kiömlők felfúrása. Elegánsan lezártam őket később és kész.

A tömítések és csiszolások végeztével jöhetett az elmaradhatatlan surfacerezés, hogy egyöntetű felületet kapjak, majd a futóműaknák és minden más fehér fehérre festése, és a sárga díszítőelemek felfújása, több rétegben. Száradás után persze gondos maszkolás, és a mindent beterítő fekete. Ez volt az első eset, hogy fekete gépet fújtam, és teljesen más érzés volt, mint a sokadik NATO-szabvány szürke. A gázturbina kiömlői Humbrol gunmetal-t kaptak. Akkor még egész vagánynak nézett ki, ma már annyira nem, de hát ez van.




Lévén, hogy ezek tükörfényes festéssel repültek, lakkozáshoz a jó öreg Future-t használtam több vékony rétegben, erre jöhettek a matricák, amik, azt hiszem, a legerősebb összetevői a készletnek. Pontosan, élénk színnel nyomtatták őket, üzemeltetési jelzés is van bőven és készségesen reagáltak a matricalágyítóra. Még egy-két réteg Future, aztán egy nagyon visszafogott koszolás, amit még egy lakkréteg zárt, és a végszerelés. Párhuzamosan minden más sallang is elkészült a légcsavartól kezdve a statikus kisütőkön át a futóművekig.

Amikor már majdnem készen volt, megkapta a helyzetjelzőfények imitációit áttetsző zölddel és pirossal, a farokra egy pötty fehéret, és néhány piros "lobogót", hogy kicsit mozgalmasabb legyen az egész, legvégül pedig egy darab injekciós tűt a farka alá, hogy ne üljön le folyton.



Most talán a zárszó jön a legnehezebben. A készlet mára teljesen beszerezhetetlen, és nem is egy erős eresztés, hogy lelkesen ajánljam. Viszont remélem, a közeljövőben kijön újraszerszámozva mind a Shorts, mind az Embraer változataival.
Nézzük, miből élünk
Nézzük, miből élünk
Egy nyers kilépőél
Egy nyers kilépőél
Előtte, utána
Előtte, utána
A helyére férni nem akaro ülés
A helyére férni nem akaro ülés
Belső, újraszabva
Belső, újraszabva
A futóműaknák is javításra, illetve hát kialakításra szorultak
A futóműaknák is javításra, illetve hát kialakításra szorultak
A lefestett apróságok
A lefestett apróságok
Összeragasztott törzs
Összeragasztott törzs
Vessünk még egy pillantást az ülésekre
Vessünk még egy pillantást az ülésekre
A vákuumhúzott kabintető
A vákuumhúzott kabintető
Lépcső!
Lépcső!
Szárny-törzs csatlakozás
Szárny-törzs csatlakozás
Illeszkedés, még mindig
Illeszkedés, még mindig
Itt már ráfordultam a célegyenesre
Itt már ráfordultam a célegyenesre
2023.05.19.
Utolsó módosítás: 2023.06.22.
borisz
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Johnie
2023.06.22. 19:25:38
Remek szkreccs feljavítást végeztél mind a kabinbelsőn, mind a futóműaknákban, dícsérendő, hogy egy ilyen pindurka makett ezen részeinek feljavításaihoz nem sajnáltad az időt. Visszamenőleg 9 évvel ezelőtti építési mozzanatokra emlékezni is (tudom, segítenek a régi fényképek felidézni) mindenképp pozitívum.
Szerintem csinos kis madárka lett, tetszik a fekete-sárga kombináció jól áll a gépnek e szín.
A sok plusz feljavítás is amit alkalmaztál szintén látványosan visszaköszön a végeredményen, érdemes volt.
Szép munka.
warbirds
2023.06.23. 08:08:42
Szép kis "csőröst" készítettél, gratulálok! Körülményes munka az Airfix készletek építése, de mint a példa is mutatja, nem megoldhatatlan. :) A támasztó injekciós tű helyett azonban vastagabban húzott átlátszó keretanyagot javaslok. Láthatatlan. Én a szintén Airfix Mig-17-esemnél alkalmaztam, amihez "gyári"(!) hordót is mellékeltek támaszték gyanánt. :D
tyimosenko
2023.07.11. 20:23:47
Frankó lett.
Zoli
2023.07.13. 20:09:24
Szia,
Nagyon szép darab, gratula!
z
borisz
2023.07.18. 09:11:21
Köszönöm mindenkinek!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció