Amerika Thunderbirdje szárnyakat bont!

1957 Ford Thunderbird

1:25, AMT No.38249
Pintér György - Múzeumi krimik Rövid történet

1955-öt írtunk, amikor debutált a Ford válasza a csörgő-zörgő, ziháló Corvettre. Lehet, hogy 1954-re kicsit összeszedte magát a konkurencia, de bármit is csinált a GM, a Ford még jobban tudta csinálni. Az 1955-ös T'bird-ben semmi sem volt, ami kicsit is hasonlított volna a Corvette üvegszálas őrületéből. A karosszériája acélból készült, melyben egy V8-as erőforrás dübörgött. Elhalmozták a vásárlókat a utcahossznyi extrák listájával. Például elektromos ablakemelő volt benne, amikor a
Corvette-nek ablak gyanánt oldalfüggönye volt! Sőt! Az 1953-as szérián még kilincset se találhatunk!!! Így nem kell agysebésznek lenni ahhoz, hogy miért fogyott el a debütálás évében 16155 darab a Fordból, míg a Corvette még a 4000-es határt sem érte el a megjelenése évében, 1953-ban.

A nevet és emblémát egy dél-amerikai ősistenségtől kölcsönözték, amely esőt és virágzást hozott, nem csak az őslakosoknak, a
Fordnak is! Az új autóhoz új motor is dukált! Ez a 4800 köbcentiméteres V8-as, OHC elrendezésű, öntött vas volt. De ha valaki nem csak teljesítményre vágyott, kérhette 25 dollár ellenében a motorblokk teljes krómoztatását - ez a készletben is így
látható!
A teljesítmény természetesen több egyéb alkatrésztől is függött: váltó, karburátor, stb. Így a V8 193 és 300 LE között teljesített. A luxusextrák kényelmes autóvá varázsolták a madarat. A listán szervokormány, szervofék, elektromos ablak, elektromos tetőmozgató, sőt még elektromos ülés is szerepelt. A 100 dolláros, nyomógombos autórádió drágább volt, mint a szervokormány!
A motorháztetőn lévő légtorok nem csak a dizájnt képviselte, szükség volt rá az óriási légszűrő miatt.

Az autó érdekessége továbbá az, hogy szinte generációnként növekedett. Kétszemélyes sportkocsi csupán csak a debütáló, első generáció és a tizenegyedik volt. Utóbbi 2002-ben jelent meg, mint a T'bird felélesztése retró autóként. Ezt a mozivásznon is láthattuk: A Maffiózók - The Sopranos - című, nagysikerű amerikai sorozatban, "Adriana" használta.
A második generáció már négyüléses coupe volt, amely a középosztályt célozta meg vásárló rétegének. Ahogy az évek és a generációk
teltek, a 'bird egyre nagyobb és nagyobb lett. A második képen látható az első és a negyedik generáció között különbség - természetesen mindkettő 1:25-ös méretarányú.
A harmadik generáció (1960-64) oldalának profilja repülőgéptörzsre emlékeztetett. Manapság a Thunderbirdök az ötvenes évek Amerikájának legmagasabbra taksált szimbólumai. Ezért a címért talán csak az 1957-es Bel Air tud vele ringbe szállni. Az 1955-57-es T'birdek a legáhítottabb modellek.

A makett

A készlet már sok újrakiadást megélt. Az 1957-es évjáratú madár sajnos a régi készletek minőségét képviseli. Az autó legkritikusabb része az alváz. Sajnos itt mindent egybeöntöttek, a kipufogóktól kezdve a hátsó tengelyig. De akit ez nem tart vissza a készlet beszerzésétől, az ne szomorkodjon, mert a viszonylag magas alkatrészszámot a sok választható építési stílus magyarázza. Az autó háromféle kasznival készülhet: kabrió, gyári keménytető, custom keménytető!

A belső tér részletes, és az eredeti (közel) pontos mása. Minden fő kezelő, irányító eszközt tartalmaz. Itt az alkatrészbontások nagyon logikusak, felgyorsítják az építés menetét és egyszerűbbé teszik a festést. Nagyon feldobja a kész makettet, ha sikerül bőrhatásúra festeni az üléseket, mert a belső elég jól látható a kész járművön.
A dobozban két krómozott keretet is találunk, egyik elég méretes. Itt található a - már említett - krómozott blokk. Sőt, ha valaki sajnálja eltüntetni a krómozott motort a kaszniban, annak az AMT prezentál mellé egy motortartó bakot, amit a kész autó mellé állíthatunk!
Háromféle kerékből választhatunk, tehát összesen 12 darab dísztárcsát/felnit mellékelnek a kithez. Ez a keret tartalmazza a "continental kit"-et is (külső pótkeréktartó). Ehhez természetesen jár a két fender skirt is, mert mit érne külön a kettő?!

A matricalapon 8 darab matricát találunk, melyből kettő egyedi díszcsík (side stripe), kettő ötletes rendszám, és négy embléma. A választék nem túl nagy, viszont ezek minősége bőven kielégítő.

Kétfajta gumi választható attól függően, melyik felnivel készítjük el az autót. Kapunk egy egyszerű, vékony gyárit, és egy
szélesebb customot. Picit sorjásak, amit kb. 1,5 perc alatt el lehet tüntetni. Anyaguk, minőségük, kidolgozásuk megfelelő.

Az átlátszó alkatrészek kristálytiszták, nem karcosak - hála a előrelátó csomagolásnak.

Az útmutató méltó a kithez: egyszerű.

A piacon - tudomásom szerint - még kétfajta kitet lehet kapni az első generációs T'birdekből (egy másik AMT és egy Monogram). Sajnos ez a készlet a legkevésbé jó minőségű. Pozitívuma talán csak az évjárat (a másik kettő 1956-os), a sok extra alkatrész és a mérsékelt ár. Az átlagosnál kicsit nagyobb munkával, de ebből is szép autó varázsolható.
resized57tbird 02
resized57tbird 02
resized57tbird 03
resized57tbird 03
resized57tbird 04
resized57tbird 04
resized57tbird 05
resized57tbird 05
resized57tbird 06
resized57tbird 06
resized57tbird 07
resized57tbird 07
resized57tbird 08
resized57tbird 08
resized57tbird 09
resized57tbird 09
resized57tbird 10
resized57tbird 10
resized57tbird 11
resized57tbird 11
resized57tbird 12
resized57tbird 12
resized57tbird 13
resized57tbird 13
resized57tbird 14
resized57tbird 14
resized57tbird 15
resized57tbird 15
resized57tbird 16
resized57tbird 16
resized57tbird 17
resized57tbird 17
resized57tbird 01
resized57tbird 01
2008.04.10.
Utolsó módosítás: 2008.04.11.
Braun Gergely Gábor (ChevyG)
Bajai Makettezők Egyesülete
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Charger
2008.04.12. 20:11:10
Jó cikk!Gratula!Megfogod csinálni?
ChevyG
2008.04.13. 21:17:59
köszi!
én főleg a későbbi generációkat szeretem. De 1x remélem ezt is megépíthetem.
üdv!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció