Pintér György - Múzeumi krimik
Nagyon szép részletes és jó nagy makettről van szó! Hossza és szélessége közel fél méter! A Revell 2005-ben adta ki, így ez a kit is a kitűnő minőségű újszerszámos Revell makettek közé tartozik.
A maketten szép panelvonalak vannak, szegecsek nincsenek, de 144-ben talán nem is baj szerintem...
A tehertér elég jól kidolgozott. Minimális feljavítással nagyon élethű lehet. Kilehet nyitni a rámpát és a gép orrát is. A belső részek nagyon pontosak. Ragasztó nélkül simán összeáll, mint egy Lego. (a belső rész amikor összeáll olyan mint egy kis téglalap, ezt kell beilleszteni a két törzsfélbe)
A két törzsfél is nagyon pontos. Én a gép orrát és a rámpát csukva csináltam, ezeknél kellett egy kicsit csiszolni, de nem vészes. Nekem egyedül talán csak a szárnyakkal gyűlt meg a bajom. Itt többet kellett tömítenem és csiszolnom. A szárnyak nagyon szépek, nagyon szép ívük van ahogy kicsit "lógnak" lefelé. A pilótakabin is egész jó ahhoz képest hogy 1:144.
A matricaív fantasztikus. Nagyon szépen olvasható sokminden. Két Volga-Dnepr, egy Polet, egy Aeroflot és egy Orosz légierős gép építhető meg. Elgondolkoztam már azon hogy pl a 104 db 62-es számú kis szervízfeliratot hány nap alatt rakom fel:D És ez csak a szárny felső részének egy bizonyos része...
"A matricaív fantasztikus." Ezt a mondatot írtam korábban, amikor még bontatlan volt. Azóta felkerültek az első matricák a Volga-Dnepr féle festéshez. Hát a Revell valamit nagyon elmért... A matricák minőségével nincs is semmi gond, de az illeszkedésük borzalmas. Kezdjük a Revell által elsőként megadott 91/92-es matricával. Itt elsősorban arra kell figyelni, hogy a vízszintes vezérsíknál pontosan illeszkedjen, utána a függőleges vezérsíkon kell beállítani pontosan. És utána jön a törzsrész, ekkor jön a meglepi. A matrica rendkívül hosszú, bőven belóg az alsó szürke részbe. Én egy éles penge segítségével tudtam óvatosan levágni. Így már jobban nézett ki. Fontos hogy ez a matrica egyenes maradjon, ne legyen benne sehol törés (mint az igazin). Az alsó részével a felhelyezéskor nem kell foglalkozni, utána mint írtam lehet belőle vágni.
Ezután a revell az orr részre kerülő matricát (2/14) javasolja felrakni. Ekkor én úgy döntöttem eltérek ettől. Szerintem úgy sokkal nehezebb lenne összehangolni az oldalsó csíkot. Mint kiderült ez jó döntésnek bizonyult.
A 4/16/11/22 számozású matricával folytattam, ami közvetlen az előző matricához kapcsolódik. Di figyelni kell, hogy nincs szoros kapcsolat közöttük, ugyanis két matrica között van egy kis fehér csík. Én ezt majdnem elrontottam. Mikor felraktam a matricát ismét egy kis "Überraschung" várt engem, ugyanis ez is teljesen pontatlan. Ha egy-az-egyben felrakom, akkor totálisan ferde. Itt is szikével kellett az ívén változtatni, hogy pontosabban illeszkedjen az első matricához.
Utólagos tapasztalataim alapján egyébként javaslom az alábbi menetet az oldalsó kék csík felrakásához: 1. 91/92 2. 3/15 3. 4/16/11/22 4. 2/14
És hogy miért ezt javaslom?
Amikor felraktam az előbb említett két matricát, következhetett a leghosszabb 3/15 számozású csík. Ejj ha, itt aztán még nagyobb érdekesség várt. Ugyanis 1,2 cm-el rövidebb a kelleténél, de ennél a matricánál legalább van két ablak, ami rendkívűl jó támpontot tud adni a felrakáshoz. Ekkor derült az is ki, hogy nekem a 4/16/11/22 számú matricám egy picit ferde, de nincs nagy gond, minimális a ferdeség, az már úgymarad.
És jöhet a jogos kérdés hogy a két matrica közötti üres részt mivel tölthetjük ki?
A 4/16/11/22 matricák közül úgyis csak valamelyik szettet fogjuk felhasználni (vagy a ciril betűs, vagy pedig a latin betűs változatot).
A maradék két csíkból (én a 4/16 matricákat hagytam ki) pedig ki tudunk vágni megfelelő méretű darabot a hiány pótlására. Töltök is fel egy képet ami ezt a részt jól mutatja.
Ezek után felraktam a 2/14-es számú matricát elölre. Ezzel már nem volt semmi gond, szépen illeszkedett a helyére.
Az imént leírtak sajnos a makett mindkét oldalára igazak.
A törzs hátsó részére illeszkedő 45-ös számú csík ugyancsak pontatlan, valamint felrakás előtt érdemes a közepénél két részre vágni, így sokkal könnyebb dolgunk lesz.
Aki a Volga-Dnepr festést válassza ezekre a matricákra mindenképpen figyeljen a törzs mindkét oldalán. Matricázás előtt a fotók tanulmányozása kötelező!
Újabb fejlemény: A matricákhoz nem szabad hozzáérni, mert potyognak. Pedig nem is rég lettek felrakva. Remélhetőleg a lakkozás majd megoldja a problémát. Mindenesetre még nem nagyon találkoztam ilyennel, hogy ennyire hamar potyogni kezd, pláne nem Revell matrica esetében....
Lakkal már rögzülnek a helyükre, így ez a probléma megoldva.
A 29-es számú matrica, túl hosszú, erre figyelni kell, sajnos én csak felrakás után vettem észre a dolgokat, így az nekem már úgymaradt.
Utolsó meglepetés: A kis piros "X"ekből keveset adtak, így a hajtóművekre nem jutott elég. Lehetne vele bíbelődni, de én úgy döntöttem, hogy ami maradt (+még sikerült 10-et összekaparni régebbi megmaradt matricákból) csak azt rakom fel.
Az építéshez ajánlom a http://www.airliners.net/ oldalt. Rendkívül sok, nagyon jó minőségű fotó található a gépről.