Pintér György - Múzeumi krimik
Eredetileg a Zvezda 5054 számú ISzU-122 készletét szerettem volna elkészíteni, de amikor kinyitottam a dobozt, a 152 mm-es ágyútarack csöve volt benne (gondolom, még a gyárban elkeverték; a két készlet műanyagja között más különbség nincs). A rajz és a matrica persze az ISzU-122-hez való volt. :-(
Mivel a maketthez kuponnal jutottam hozzá, szállítással együtt 2070 Ft-ért, így azért nem ért akkora sokk, gondoltam, megcsinálom így, a matricával meg majd csalok, fiktív jelzés lesz rajta (persze lehet, hogy volt ilyen oldalszámmal is).
A doboz tartalmát a Superhobby oldalán lehet pazarul megszemlélni: https://www.super-hobby.hu/products/Soviet-Tank-Destroyer-ISU-152.html
A készletet összepattintósnak árulják, de azért sokkal jobb, ha ragasztót is használunk, illetve vannak kisebb alkatrészek (kapaszkodó, emelőfülek) amiket mindenképpen ragasztani kell (bár ez utóbbit azért jelzik). Az összeállítás előtt a lyukakat célszerű kicsit kitágítani, egyébként nagyon erőltetni kellene (meg úgyis kap egy kis ragasztót).
Tágítás
Egy-két feljavítást eszközöltem:
- a géppuska csövét, illetve a kürtöt(?) kifúrtam
- a tömör fényszórót kimartam és bőrlyukasztóval átlátszó műanyagból vágtam ki az üveget (a végén Vallejo Model Color ezüsttel "foncsoroztam" a fényszóró belsejét, aztán Palma faragasztóval rögzítettem az üveget); mostani ésszel már a vezetéket is megcsinálnám, de késő bánat, ebgondolat
- a páncéltest oldalán lévő kapaszkodókat drótból hajlítottam meg
- a baloldalt elöl lévő alkatrészt (ha tudja valaki, mi az, mire való, akkor írja meg, köszönöm előre is) vastagabb alufóliából (kontaktlencse csomagolásának zárófóliája) csináltam meg
- Tamiya extra thin cemenntel hígított Tamiya tömítőpasztával megkezeltem egy kicsit a felületet, próbáltam megjeleníteni az öntött alkatrészeket (például lövegpajzs, ventilátorház), illetve a hengerelt páncélzatot
- a sárhányókat maróval és vizes csiszolóvászonnal elvékonyítottam, majd "frontosítottam" (megcsipkedtem, gyűrkéltem, hogy viseltesebbnek tűnjön)
A meghajtókerékről néhány fogat levágtam
A lánctalp egy kicsit trükkös, mivel nem gumi, hanem műanyag (mondjuk ezt nem bánom, legalább nem kell parázni, hogy a gumi később szétrohad/elporlik/elpárolog). Kicsit meleg vízben ki kell lágyítani, majd ráhajtani a futóműre, és ott beakasztani a füleket. Ez persze önmagában nem elég, kell ragasztó is. A meghajtókerékből néhány fogat le is vágtam, hogy rendesen illeszkedjen a lánctalp, valamint nem árt, ha a görgőkhöz egy-egy kis csepp pillanatragasztóval rögzítjük a lánctalpat). Sajnos a típusra olyan jellemző belógást nem tudtam megjeleníteni.
A páncéltest alsó részét a futóművel, lánctalppal és a belső görgősorral összeragasztva, a külső görgősort pedig külön lealapoztam feketére (Gunze Mr. Finishing Surfacer 1500 Black), majd színre fújtam ezeket.
Az alapszínt Tamiya festékekből kevertem ki (az alábbiakból 1-1 részt raktam bele). A festéket Mr. Leveling Thinnerrel jó alaposan felhígítottam és több vékony rétegben vittem fel (raktam bele egy kis extra retardert is).
- XF-58 olívzöld
- XF-49 khaki
- XF-2 fehér
- XF-3 sárga
- X-22 fényes lakk
Ezután az előző színt további fehérrel és sárgával világosítottam, hogy a kiemelkedő részeket (például külső görgősor) kiemeljem. Mikor megszáradt, vékony ecsettel kiemeltem az apró részleteket: csavarfejeket, küllőket, stb. Ehhez Vallejo Model Color festéket használtam, RLM 80, sötétsárga és törtfehér 2:3:2 arányú keverékét.
A lánctalpat a Vallejo 70.304 számú Track Primer festékével festettem, szintén ecsettel. Ezután kapott egy réteg félfényes lakkot, majd Pannoncolor művészolajfesték fekete és égetett sziéna keverékével befolyattam a mélyedéseket. Egy hetet vártam a száradással (az olajfesték miatt), azután jöhetett a végső lakkréteg, amit Mr. Color C-182 matt és C-181 félfényes lakk keveréke (hogy ne legyen teljesen matt a felület). Sajnos itt szöszök jelentek meg a felületen, ezeket száradás után gyurmaragasztóval és csipesszel távolítottam el (a matt lakkozással mindig hadilábon álltam).
Végül reszelt pasztellkrétával koszoltam az alsó részt, amit újabb híg olajfestékes befolyás követett, hogy kontrasztosabb legyen. A külső görgősor az építés végén került csak fel, a fémesre kopott futófelületet HB-s grafitceruzával utánoztam.
Alapozva
Ezután kimaszkoltam a futóművet és felragasztottam a felső részt. Itt kellett az elején tömíteni is. A felső részt is feketére alapoztam, festettem, híg olajjal bemostam stb. - annyi különbséggel, hogy a festés után kapott egy fényes lakkréteget a matricák miatt. Persze a matrica széle látszódott, ezért újabb lakkréteg után 3000-es Tamiya szivaccsal megcsiszoltam, újabb lakkréteg, újabb csiszolás és az utolsó félfényes/matt lakk hozta meg a megváltást. Az utolsó lakkozás után lebontottam a futómű maszkját és olajfestékkel finoman megkezeltem a felületet, fakítva azt. Ehhez Buff, illetve okkerszínű olajfestéket használtam.
Festés közben
A festék kopásait, karcokat a fentebb leírt Vallejo RLM 80, sötétsárga és törtfehér keverékével, vékony ecsettel csináltam, illetve néhány helyen belefestettem a lánctalp színével is, imitálva a teljesen fémig lekopott festést.
A géppuskát, vontatókábeleket szürke és kék keverékkel festettem le, majd átmostam (én a gun metal színeket nem nagyon szeretem).
A kipufogót Vallejo vörös, barna, sárga színekkel "rozsdáztam", majd zölddel visszafestettem a megmaradt festéket utánozva, hogy ne legyen túl homogén.
A kipufogón és a lövegcső végén a füstnyomokat szintén barnásfekete olajfestékkel jelenítettem meg.
A rozsda és kosz megfolyásokat barna, fekete, illetve caputmortum olajfestékkel csináltam.
A fémes kopásokat a lánctalpon is sima HB-s grafitceruzával csináltam. Finoman kapott a grafitból a géppuska és a vontatókábel is.
A makett nekem nagyon tetszett. Bár nem vagyok az 1/72-es harcjárművek nagy rajongója, tervbe vettem néhány ilyen méretarányú készlet beszerzését.