Pintér György - Múzeumi krimik
Sziasztok!
Egy újabb munkámat szeretném bemutatni Nektek!
Előzmény
Pár makettező barátom küldött nekem egy képet, melyen ez a makett szerepelt. Ők azt javasolták, hogy a papír hajó után ezt építsem meg, mert ez szerintük igazi kihívás lenne. Elsőre megtetszett ez a makett! Elkezdtem utánajárni, hogy ki készítette és, hogy hol lehet beszerezni. Egy japán úriember (UHU02 néven fut) tervezte és ingyenesen le is lehet tőle tölteni a makettot. UHU02 nem készített normál összeállítási útmutatót, csak a fotós útmutató alapján lehet látni, hogy lehet megépíteni a Lunar Modul-t. Már akkor megállapítottam, ez nem egy hétvégés építés lesz. Hisz csak maga a fotós útmutató kb. 680 db képből áll, melyet a biztonság kedvéért le is mentettem magamhoz, hogy bármikor meglegyen, és nehogy építés közben ne tudjam elérni a weboldalát. Maga a makett 19 oldal A4 lapból áll, ebből kb. 659 db alkatrész, bontásban kb. 1000 db felett van. Az összeállítási útmutató alapos átnézése után végül úgy döntöttem megépítem ezt a makettet. Az építéshez még beszereztem néhány referencia képet és könyvet a NASA archívumából, mely publikus a Lunar Modul-al kapcsolatban.
Anyagok, kellékek
- 180 g dipa karton A4
- akvarell ceruzák - fekete, világosszürke, sötétszürke, sárga, narancs színeket használtam
- PalmaFa extra ragasztó
- Bare metál aranyfólia 2 ív
- 3 cm átmérőjű préselt papírgolyó 2 db
- Tamiya putty
- Gunze alapozó 1200 és fényes fekete akrill festék
- Alcad ALC-110
- fehér szúnyogháló
Építés előkészítése
A nyomtatás végül egy Xerox lézernyomtatóval végeztem, kb. 2 napot vártam a száradással, mert az a tapasztalatom, hogy kb. ennyit kell vele várni, hogy utána lehessen bátran fogdosni, hajlítani, akkor sem fog lejönni a festék a papír felületéről. Az építést végül 4 részre bontottam, hogy könnyebb legyen az összeállítás és hogy minden részlettel elég időt tudjak foglalkozni.
Építési szakaszok:
- kabin + vázszerkezet (visszatérő modul)
- leszálló egység
- crew modul
- crew modul külső burkolata
Kabin + vázszerkezet
A kabin belső részeivel kezdtem, a belső "bútorzattal" azaz könyvekkel, életmentő felszereléssel, hajtómű burkolatával és a szűrőberendezésekkel. Az eredetihez képest a parancsnoki modul felőli részen a burkolatot végül nem raktam be azért, hogy így láthatóak maradjanak a merevítő bordák. Következő lépésként az oldal tartályok és annak tartókonzoljai jöttek, melyeket nehéz volt összerakni, mert csupán 5 mm a tartályok átmérője. Utána az elektronikai rész és annak merevítése, kábelezése került sorra. Itt mindent duplán kellett hajtani, ragasztani, annyit pluszt tettem hozzá az eredeti részhez, hogy a lyukakat, melyek az eredeti rajzon fekete körrel voltak jelölve azokat kilyukasztottam. Az élek megfestése után már csak az elektronikai dobozok hátfala maradt, ahol ugyanezt az eljárást alkalmaztam, mint korábban, így minden merevítő lapot kilyukasztottam, ahol kellett. Végül pedig felkerültek a hátlapra az elektronikai egységek és az aranyfólia. Ezután a felszálló hajtómű következett, majd az üzemanyagtartályok. Itt kerültem szembe azzal a helyzettel, hogy nem tetszett az, amelyet az eredeti készlet alapján kellett volna legyártani. Többször is hozzákezdtem, de nekem nem jött be, így kerestem egy olyan megoldást, mely tetszik, de volt egy kikötésem, csak papír lehet az alapanyag. Kisebb keresgélés után a művészellátóban megtaláltam a megoldást, egy 30 mm átmérőjű préselt papírgolyó személyében. Tamiya puttyal átdolgoztam a felületét 3 rétegben, 2000 csiszolópapírral átcsiszoltam, majd fekete fényes festékkel lefújtam, a legvégén még az Alcad ALC-110-es festékkel is lefújtam. Már csak egy szakasz maradt hátra a kabin építéséből, az pedig a keretszerkezet volt, melyre a külső burkolatot szerelték. Ettől kicsit tartottam, mert ez 2 oldalas és maga a váznak a rudazata csak 1mm széles. A 2 oldal összeragasztása után 3 napot vártam préselés mellett azért, hogy a ragasztó ne tudja meghúzni a papírt, mert akkor előfordulhatott volna, hogy csáléra sikerült volna. Kb. 2 hét ment el arra, hogy a belső részeket kivágjam, minden élt megfessek és a szerkezeti elemeket a megfelelő részeken meghajlítsam. Kisebb alkatrészek kerültek még fel mint pl. a navigációs/kommunikációs antenna, összekapcsolódást segítő úgynevezett target antenna, VHF antennák és a legvégén a manőverező segédhajtóművek.
Leszálló egység
Következő építési fázisban a leszálló egységnek a burkolatával kezdtem, majd a 2db oxigén és 2db üzemanyagtartályt készítettem el, bár azokból csak a felső és alsó részei látszódnak leginkább, de végül úgy döntöttem, hogy rendesen megépítem őket. Utána következett a leszállóegység hajtóműve és annak tartó konzolja. Két műszercsoport az Apollo Lunar Surface Experiment Package (ALSEP) és a Modularized Equipment Stowage Assembly (MESA) található a modulon, melyet a hold felszínére érkezés után használnak, ezeket gyártottam le, majd a szükséges részeket aranyfóliáztam, azonban ezeket végül nyitott állapotban hagytam. A négy lábnak a tartó moduljaival folytattam, majd a merevítő rudazatok kerültek fel az alsó és felső részekre, melyek a konténereket kötik össze. Felkerültek a külső burkolatra a tartályok (üzemanyag, oxigén, víz), majd felszereltem a határoló ütközőket a lábakat tartó konzolra. Ezek biztosítják, hogy a láb ne kerülhessen feljebb a biztonságos talajfogásnál. A végszerelés során a lábak rúdjai kerültek fel, melyeket teljesen fixre ragasztottam, mert úgy terveztem, hogy nyitott állapotában mutatom be a makettet (a tervező nyitható-csukhatóra tervezte a lábakat). A lábakra a talpakat aranyfóliáztam és felragasztottam végles állapotában a rudakra. Legvégére a létra maradt, mert elég sérülékeny és biztos voltam benne, hogy ha előbb felragasztom biztos megsérül. Ezt követte a felső részen a kabin tartó konzoljai és a kiszálláshoz tartozó pad korlátokkal.
Crew modul
Az elülső falával kezdtem, melyen az ajtót kivágtam azért, hogy ki lehessen nyitni. Írásvetítő fóliából készítettem ablakokat, utána a műszerfalat gyártottam le. A vezérlő konzolokkal együtt felkerültek a napellenző árnyékolok is. A jobb és bal oldali műszerek, tárolok következtek, meg a mennyezeti borítás és a hozzá tartozó fal, melyre ezek végül felkerültek. Arra kellett nagyon vigyáznom, hogy a kör forma megmaradjon, mert különben nem tudtam volna felragasztani az elülső falra a dolgokat, ezért folyamatosan egy sablonon volt míg száradt a ragasztás. Legvégén a külső fal került fel először az elülső falra, majd ezután kerül be ragasztásra a már elkészült belső fal a műszerekkel együtt és csak ezután tudtam beszerelni a periszkópot. A végszerelésként itt már csak a randevúantenna maradt, melyet úgy szereltem össze, hogy nyitható és csukható legyen függőleges irányba, illetve hogy jobbra és balra lehessen forgatni a radar antennáját. Felkerült a felső részre a radarhoz tartozó műszercsomag, az elülső falra a külső radar és a lámpa, és itt is már csak legvégén kerültek fel a manőverező hajtóművek.
Crew modul külső burkolata
Nem kis meglepetésemre a végleges anyag, mely elérhető, rossz volt, ugyanis az elemek nem passzoltak össze. Miután ezt mindenképpen meg szerettem volna építeni, vettem egy nagy levegőt és egy képszerkesztő programban kijavítottam a hibákat. Pár módosítás volt szükséges és így végül 6. verzió lett a végleges. Ennél is az elülső panellel kezdtem, itt is kivágtam az ajtót, hogy ki lehessen nyitni, majd az ablakok helyeit vágtam ki. A belső felét aranyfóliáztam, legvégén a pedig az oldalfalat ragasztottam fel, melyet előtte szintén fóliáztam. A külső részre felkerült a kapaszkodó és pár apró részlet, mely már azt jelentette, hogy az építés a végére ért.
Az alapot úgy terveztem meg, hogy kétféleképpen lehessen majd bemutatni a makettet. Az egyik egy kifordított állapotot mutat, ahol a belső területeket/részeket könnyebben lehet megtekinteni, míg a másik inkább egy robbantót ábrának felel meg. A konzolok elkészítése után, melyre a crew modul és annak a burkolata került fel, teljes egészében végleges lett a Lunar projekt.
Összegzés
Körülbelül 700 munkaóra alatt készültem el, kb. 650 db alkatrész került beépítésre. Izgalmas volt ez a munka, nem gondoltam, hogy ennyire hosszadalmas lesz, de nem bántam meg a hosszú építést, hiszen így nagyon sokat tanultam ebből a projektből.
Eredmények
Eddig elért helyezéseim:
- 2 Mester arany
- 1 Best of Show
- 1 arany
- 1 ezüst még építés alatt lévő kategóriában
További jó makettezést kívánok mindenkinek!
Üdvözlettel,
Józsa Szabolcs "Kutyaeb" Balázs