Pintér György - Múzeumi krimik
Szeretném bemutatni nektek az általam megépített Ar-196 repülőgép történetét és megépítését!
A 30-as évek elejétől,a Dunkerque-osztályú francia csatahajók megjelenésétől fogva,minden csatahajó kötelező tartozékává vált a fedélzeti hangár és néhány hidroplán.Úgy képzelték,hogy a csatahajóról katapultált repülőgép felderíti hajója számára a célpontot,és rádión irányítva a tüzelést,lehetővé teszi,hogy a csatahajó akár közvetlen lőtávolságon túli célpontot is képes legyen eltalálni.A Német Haditengerészet 1933-ban keresni kezdte egy megfelelő hajófedélzeti repülőgép utódját.1936-ban a régebbi,elavult típusok felváltására az R.L.M. újabb pályázatot adott ki,mely egyetlen megkötése a BMW-132 motor,és az egy illetve kettő úszótalp volt.A pályázatra a Dornier,Gotha,Arado,Heinkel és Focke-Wulf készítette el prototípusait.Az Arado által készített gép kivételével az összes repülő kétfedelű konstrukció volt,és ez némi esélyt adott az Aradonak.Hamarosan kiderült,hogy sokkal hatékonyabb versenytársaival szemben,tökéletes vízi landolási képességet mutatott,tehát rendeltek is belőle 4 db prototípust.Az Arado cég konstrukciója meglehetősen sikeresnek bizonyult,egészen a háború végéig használták.Robosztus,erős fegyverzetű,egymotoros gépek voltak.
Az Ar-196 egy hajófedélzeti felderítő hidroplán.1937-től a Kriegsmarine standard repülőgépe,felderítő,könnyűbombázó és tengeralattjáró-vadász feladatkörökben alkalmazták.
A Bismarck csatahajó is ezeket a repülőgépeket kapta meg,szám szerint 4 db-t.Az első kettő 1941 március 15-én érkezett meg a 052 sorszámú "T3+IH",valamint a 110 sorszámú "T3+AK" jelzéssel ellátott hidroplánok.Április másodikán pedig a másik kettő érkezett meg 123 sorszámú "T3+DL",illetve 150 sorszámú "T3+MK" jelzésű repülőgépek.
A 052 sorszámú gép (T3+IH) pilótája Ernst Lange altiszt és Günter Lademann hadnagy megfigyelőként voltak beosztva a Luftwaffe kötelékéből.
1941 május 18-án a Bismarck csatahajó kifutott és 24-én elsüllyesztette a Hood csatacirkálót,ezért a Fleet Home hajtóvadászatot indított ellene.Május 27-én a számos támadáson átesett hajó kapitánya a kilátástalannak tartott helyzetben kiadta a gép útját Berlin felé.Rengeteg üzenettel és a lényegesen fontos hajónaplóval megpakolva beindították az Arado motorját,és a szegény két repülős örült,hogy megmenekülve a biztos halál elől útrakelhet Németország felé.Felpörgették a motorokat és megnyomták a fedélzeten elhelyezett katapult indítógombját,de az nem lőtte ki a repülőt.Pár próbálkozás után feladták a küzdelmet,mivel kiderült,hogy egy repeszdarab kilyukasztotta a szükséges levegőnyomás csöveit,így elszökött a levegő.Mivel akkor éppen viharos volt a tenger,így nem kockáztatták a gép vízről történő felszállását,és így a két repülős keserű szívvel kiszállt a gépből.Mindent kipakoltak,és a repülőgépet a tengerbe borították,félve attól,hogy különben tűzveszélyt okozva nagy károkat tesz a hajóban.
Én az először megérkezett repülőgép (T3+IH) elkészítése mellett döntöttem,mivel itt is ez az első repülő,ami elkészült a hajóhoz.
Legelőször is rengeteg utánajárással információt gyűjtöttem a repülőgép pontos kinézetéről.Mikor minden megvolt,nekiláttam,hogy teljesen rézből megépítsem a repülőgépet.Mivel előzőleg láttam a neten,hogy valaki már készített ilyen repülőt,amiben a propeller forog,én is úgy döntöttem,hogy így teszek.Tehát az eredetihez hasonlóan a gép vázszerkezetét kellett megvalósítanom.A 9 hengeres motorburkolattal kezdtem.Egy csíkot vágtam ki és csavarhúzóval a motor helyének dudorait nyomkodtam bele.Majd a propeller felöli részt alakítottam ki úgy,hogy egy 10 mm-s rétegeltlemezbe fúrtam egy 15 mm átmérőjű lyukat.Erre felhelyeztem a megmunkálandó rézlapot,és egy 13 mm-s csővel úgymond kalapácsütésekkel sajtoltam.A kapott darabot körbevágtam,és felforrasztottam a helyére.Itt csiszológéppel (kozmetikai körömápoló) addig csiszoltam,míg a kívánt darab annyira el nem vékonyodott,hogy kiesett.Így kaptam meg a motor helyét.Ezt követte a pilóta felől eső rész.
A motort 0,5 mm-s rézdrótból hajtogattam meg 9 egyforma hengert formáló alakra,majd körbehajtottam és összeforrasztottam.Így kaptam meg a csillagmotor alakját.Persze mindent arányosan.A kapott motor hűtőbordáit 0,1 mm-s drótból hajtogattam köré,a középponttól haladva fölfelé.Ezután a propeller tengelyének bölcsőjét helyeztem a csillagmotor közepére,és mindent egybeforrasztottam.A géppuska illetve a torkolata injekciós tűből készült.
Jöhetett a törzs.Először is a gép bordáit csináltam meg,illetve mondjuk úgy,a gerincét.Szépen összeforrasztgattam,majd merevítettem őket.A szárnyat is az eredeti gépekhez hasonlóan csináltam,tehát bordákkal és hosszanti merevítőkkel.Ezt lefedtem és a gépágyúkat is kialakítottam rajta.Következett a hátsó vízszintes illetve függőleges vezérsíkok elkészítése.Ezek is ugyanolyan elven épültek,mint a szárnyak.Közben a törzs hátsó részét is leburkoltam.Itt a hosszanti merevítéseket tapétavágó kés pengéjével oldottam meg.A megmunkálandó réz darabot összenyomattam óvatosan satuban a pengével.Ezt óvatosan kell csinálni,mert a 0,1 mm vastag rézlemezt könnyen elvághatja.
Mikor ezek is megvoltak,akkor következett a két darab úszótalp kidolgozása.Mint szinte mindent a gépen,ezeket is üregesre csináltam,tehát itt is bordák,illetve merevítőkből áll.Az úszótalp alját 5 darabból építettem meg.Először a középső "törésnél" két részre osztottam a talpat.Majd ezeket is hosszában kétfelé vágtam,és a négy darab közepénél hosszában meghajtottam ívesre.Ezután összeforrasztottam és a bordákat is beleforrasztgattam.Ezután mindkét talpat leburkoltam 5 különálló részből.Ezekre jöttek a merevítések,majd a géptörzset illetve szárnyakat tartó merevítések.Ezekre fellépők stb.
Mivel a motor egy mobiltelefon rezgőmotorja,és időközben még vadászni kellett rá,így a kieső űrt a pilótafülke kialakításával töltöttem ki.Minden apró részletet,amit lehetett,megpróbáltam rajta kidolgozni,hogy minél élethűbb legyen.Szerencsére,mikor már majdnem végeztem,akkor meglett az áhított motor is.Az első sikeresen megadta magát,a második eleve nem is működött.Volt még 2 tartalék,ebből az egyik végre a mai napig dolgozik,tehát az került beépítésre.
Mikor ez mind megvolt,a motort a 9 hengeres motorhoz erősítettem,hogy így az egész gondolát a törzsbe illesszem bele.Valahogy úgy,mint az igazin.
Mikor minden megvolt,jöhettek az ilyen olyan apróságok is,mint a szárnyak mozgató mechanizmusai,persze imitálva és egyéb funkciók-kiegészítők.
Most,hogy így minden kész van a repülőn,és a motor működik,lefesthetem.Bár meg kell hagyni,nem igazán van szívem lefesteni,mert akkor semmi jel nem fog arra utalni,hogy ez valójában teljesen rézből van megépítve.A mintákat,illetve a gép összeillesztési burkolatait körzőtű hegyével karcoltam bele.
Végezetül a felhasznált anyagok:
A gép burkolata:0,1 mm rézlemez
vázszerkezet:0,1 mm
0,2 mm
0,5 mm
0,8 mm rézdrót.
Géppuska:0,25 mm külső átmérőjű injekciós tű
tollbetét: a törzsbe épített géppuska,illetve a szárnyakba épített gépágyúk kialakítására
http://www.youtube.com/watch?v=w89q8Cs_zCg