Pintér György - Múzeumi krimik
Ardennek - 1944 decembere (1.rész)
„Nem az a festő, akinek ihlete van, hanem aki másokat inspirálni tud.” Salvador Dalí
Az első terepasztalom ötletét ezzel az idézettel tudnám a legjobban jellemezni. Egy kiállítás fotói nézegettem és közben bukkantam rá egy Ardennekkel kapcsolatos diórámára, ami teljesen hatalmába kerítette gondolataimat.
Maketteket kb. 2-3 éve építek, de ez lesz az első terepasztalom. Sajna, sok tapasztalatom nem volt e téren és sok ismerősöm sem. Szám szerint egy. Amikor felkerestem, hogy mit, hogyan és miből készítsek el (értve ez alatt például a sár, a hó és a rozsdafolt elkészítését/létrehozását),egy akkor még számomra furcsa választ kaptam: ”A fantáziád szabhat csak határt a kezeidnek”. Ezzel először úgy voltam,hogy "nesze semmi,fogd meg jól", de hazamentem és leültem, elmélyedtem gondolataimban. Egy hónapon keresztül jártam a netet és sok cikket elolvastam. Így ötleteket gyűjtöttem és próbáltam kitalálni. Hát most eljutottam egy pontra, hogy megmutassam a „szakértőknek” is az egyelőre közel sem végeredményt.
A terepasztalon kb. fél éve dolgozok. Több-kevesebb sikerrel. A terepasztalt 1/35-ös méretarányban készítem. Az alap 50x50 cm, azaz negyed m2. A felszínt hungarocellből faragtam ki. Még eléggé az elején tartok a munkálatoknak.(1.-2.-3.kép)
Felhasznált makettek:
• DR-6255: M4A3 (76) W VVSS Sherman
• IT-314: Willys MB Jeep
• DR-6127: Hedgerow Tank Hunters alias, Német tankelhárító katonák
• Egyéb kiegészítők: Fák, bokrok, sziklák, villanypózna, kerítés.
• (Talaj)
M4A3 Sherman:
Bevallom őszintén,rossz választás volt. A képen a lövegtorony tetszett, de mikor megláttam a doboz kinyitásakor,ijedtemben felsikítottam. Na de milyen ember az, aki megtorpan az első akadálynál, így hát egy kis átalakítást hajtottam végre(4. kép). Nem lett a legjobb, de nekem így jobban tetszik. Az összeépítésnél és a festésnél nem akadtam el. Bár a tankoknál a rémálmom mindig is a lánctalpak voltak. Szerencsémre a Dragonban nem kellett csalódnom. Pontos illeszkedési helyek és szépen kidolgozott alkatrészek. A matricákat elég fantáziaszegénynek találtam, de ezekkel kellett beérnem.
• 4 gyalogos katona és az 5 fős tankbrigád:
Az emberek elkészítésénél is kicsit megijedtem, de próbáltam lassan és aprólékosan haladni. Bár az arcához még most sem merek hozzáérni.„Jó az, ahogy van” – gondoltam.
Willys Jeep:
Italeri. E szó hallatán már kisebb elvárással nyitottam ki a dobozt. Az alkatrészek pontosan mennek egymásba, de a kidolgozottságtól nem dobtam el az agyam. Másnap azonban kipihenten estem az építésnek. Viszonylag kellemes tempóban sikerült megépítenem. Itt is végrehajtottam egy kis változtatást. A két elülső ülés közé beépítettem egy gépfegyverállványt. A tank dobozában talált kisebb méretű gépfegyvert (gépágyút?) mindenképp fel akartam használni. Itt jött el az a történelmi pillanat az életemben, hogy megpróbáltam havat létrehozni. A neten a szódabikarbónát ajánlották. Az alváznál kezdtem el a hó felvitelét, hogy ha rosszul sülne el, akkor ott látszódik a legkevésbé. Pár kép megtekintése után rájöttem, hogy lesz még mit igazítanom rajta.(5.-6.kép)
Német tankelhárító katonák:
Szerintem az egyik legjobb választás volt, amit elkövettem a makettek megvásárlásánál. Szépen kidolgozott ruha és a felkínált festés is tetszett. Bár nehéz volt,de megoldottam! (7.kép)
Egyéb kiegészítők (Fák, bokrok, sziklák, villanypózna, kerítés):
Itt még csak terveim vannak. Például szeretném a kerítést magam elkészíteni. 3 nagy fenyőre gondoltam, meg jópár bokorra.
Talaj:
Ez okozza a legnagyobb gondot számomra, hogy hogyan állítsak elő földes - saras - havas utat? Még a növényzettel is bajban vagyok. Ha van tippetek, ötletetek, és ha megosztanátok velem,azt megköszönném, de addig is a neten járkálok és szorgalmasan olvasgatok a téma után.
Cikk készült:2009-07-09
2010-02-02-es bejegyzés:
Már sokat haladtam a terepasztallal...majd idővel frisítem a képeket....
Az építést folytattam téli szünetben. Szabadidőmhöz képest jól haladtam. Megépítésre kerültek a villanypóznák,a kerítés,a farakás és a felszín átalakítás sorsára jutott. Lássuk egy kicsit részletesebben a dolgokat.
• Villanypóznák:
Egy fából készült szobainast szedtem szét darabokra. A keresztmerevítők pont megfeleltek az elvárásaimnak, azaz nem kell faragni és minimális átalakítás révén letisztult alapanyaghoz jutottam. A gyári festéket eltávolítva méretre vágtam a hengereket. Az összeillesztésnél két lehetőségem volt: barna kis cérnával vagy valamiféle faragasztóval összeragasztom a darabokat. Utóbbinál döntöttem. De ahhoz el kellett távolítanom egy kis részt a függőleges hengerekből és megtisztítanom azokat. A ragasztás után jött a festés. Gondolkoztam, hogy világosabb vagy sötétebb barnát használjak. Mivel havas terepasztal lesz , ezért inkább a sötét színnél maradtam, mert így ellensúlyozni fogja a hó fehérségét. Most jött az építés legnehezebb része. A kábeleket miken húzzam át és mi legyen a kábel? Úgy döntöttem, hogy a kábelek szürkére festett drótok lesznek és ezek pedig általam átalakított régebbi makettkocsi tengelyeken mennek majd át. A drótok azért nincsenek a képeken ,mert épp festettem őket.(2/2.kép)
• Kerítés:
Két darab hurkapálcika, egy kis zacskó gipsz és egy gyógyszeres doboz kell hozzá. A gyógyszeres dobozt méretre vágtam,és 4 helyen kilyukasztottam. 3 darab öntőmintát csináltam. Ezeket felfűztem a két hurkapálcikára és a bekevert gipszet óvatosan beletunkoltam. 24 órával később óvatosan leválasztottam a papírt róla és kész is lett a kerítés. Annyi a hiba a megvalósításban, hogy a hurkapálcikákat elfelejtettem lefesteni. De majd meglesz az is egyszer.(2/3-2/4.kép)
• Farakás:
A villanypóznából visszamaradt fákat szeltem egyre vékonyabb darabokra. Nem egy nagy megoldás, de pénztárcakímélő. Eléggé meghökkentőek az árak, ha csak egy kis farakást szeretne az ember készíteni.
• Talaj:
Az egész felszínt leöntöttem gipsszel,és kézzel,csiszolópapírral simára csiszoltam. Egyenlőre nincs nagy ötletem a talaj létrehozatalával kapcsolatban, de ha valamit fel kell vinni a felszínre,akkor az jobban megmarad a gipszen, mint a hungarocellen.(2/5.kép)
Ezeknek az elkészítésével is közelebb kerültem a végeredményhez. Szerintem jól sikerült a tervezés és a megvalósítás is és egy fillérembe sem került a megépítésük.