Autoblinda AB 43

Autoblinda AB 43

1:48, Italeri
Pintér György - Múzeumi krimik Kissé távol állnak tőlem az Italeri cég készletei, az 1:48-as méretarány és az olasz hadiipar, mégis úgy döntöttem, hogy megépítem ezt a szép járművet.

Megjegyezném, hogy nem néztem annak utána, pl: hogy minden szegecs mm-es pontossággal helyén van-e, a németek által használt járműveken ez-az-amaz rajta volt-e mint az olaszok által használtakon stb. Főként a festési technikák gyakorlása volt a célom.


Építés:

Ez a folyamat meglepően simán ment. Viszonylag pontosak az illesztések, szerencsére tömítenem nem kellett, így a szegecsek épen maradtak. A páncéltest 2 oldalával kezdtem, amiket 4 távtartó tengellyel lehet egymáshoz illeszteni, 2 elöl, 2 hátul. Fontos, hogy csak egyet, maximum kettőt tegyünk be először ezekből (ugyan arra az oldalra), mert ahogy haladunk a páncéltest további részeivel (motorháztető, tető, vezetőt védő lemez), a nem kívánatos méretbeli hibákat tudjuk még igazítani a 2 oldalsó lemez összenyomásával, illetve széthúzásával. Persze ezt nem úgy kell érteni, hogy cm-eket kell korrigálni, csupán 1-2 mm-ről van szó. Az is fontos, hogy sorba haladjunk a lemezekkel, az előbb említett korrigálás miatt.
Az alvázat fémből kapjuk, amit csak be kell pattintani a felépítmény által biztosított helyre.
A készlet egyik fő hibája, hogy a kerekek túl közel vannak a sárvédőhöz, ezt 1mm-es sztirol lappal orvosoltam, amit az alváz és a páncéltest közé ragasztottam. Ezen kívül az ajtóknál levő "kapaszkodók"-at cseréltem le rézdrótra.
Ezzel a makett összeépült, most jöhet bele az élet.

Festés:

A festés előtt az egész makettet óvatosan, de alaposan megmostam szappanos vízben, hogy a szennyeződések ne okozzanak később problémát.
Ezt követően Vallejo Air és Model Color festékekkel dolgoztam (utóbbit csak a világosítás és sötétítésre használtam), kivéve persze a filterezést, bemosást, de erről később. Elsőnek Dark Yellow (71.025) és White (Model Color- 70.951) keverékével alapoztam, majd egyre világosabb árnyalattal a lemezek közepét és a vízszintes elemeket átködöltem. Jöhetett a terepminta. Ezt a zöld színnel kezdtem, amit Cam. Light Green (71.006), Black (Model Color- 70.950) keverékkel végeztem, ügyelve, hogy ne fedjen túlzottan a szín, mert fakó járművet akartam készíteni. Utána a barna jött ami Tank Brown (71.041) és Wood (71.077) keveréke. Itt ugyan arra ügyeltem mint az előzőnél.
Az alváz és a páncéltest alacsonyabb részeit Dark Earth-al (71.029) fújtam be.
Egy nap száradás után következett a filterezés, ami megadta az igazi fakó hatását a járműnek. Ezt művészolaj festékekkel végeztem a következő módon: Cink fehérből és sárga okkerből nem túl sok apró pöttyöt tettem a felületekre és széles hígítós (White Spirit!!!) ecsettel körkörös mozdulatokkal beledörgöltem a felületbe, végül függőleges mozdulatokkal fejeztem be ezt a műveletet, így némileg az eső által okozott megfolyásokat lehet imitálni, bár esetemben ez alig észrevehető.
Ismét egy nap száradás következett, majd a bemosás. Ezt is művészolajjal érdemes csinálni, de mivel az előző lépésben is azzal dolgoztam, tehát a bázisok ugyan azok, lakkozás számomra pedig tabu, így ha nekiestem volna a terpentines (White Spirit) hígítóval, akkor valószínűleg tönkretettem volna a már eddigi munkámat. Lehet, hogy több napi száradás után nem lett volna gond (ugyanis a művészolaj nagyon lassan szárad, ezért szépen ráérősen lehet vele dolgozni, nem kell aggódni, hogy idő előtt megszárad), de mégsem mertem azzal dolgozni, ezért a tempera jött szóba, mert a víz nem oldja a művészolajat. Ám még ez előtt sablon segítségével felfújtam a hasábkeresztek fehér részét, a feketét pedig szabad kézzel festettem ki. Vissza a bemosáshoz: Csapvíz helyett desztillált vizet alkalmaztam hígításra. Ami a festéket illeti, egyszerű feketét használtam. A sima felületeknél erősebben hígítva, az illesztéseknél kevésbé, ugyanis "nagyszerű" tulajdonságuk az ilyen festékeknek, hogy az ilyen helyeken kifehéredik száradás közben ha túl híg. Miután megszáradt, vizes fültisztító pálcikával töröltem le a felesleget és ilyenkor kerültek sorra a megfolyások megjelenítése is.
A kopásokat 5/0-ás ecsettel, művészolajjal (égetett umbra és koromfekete keveréke) festettem. Mint már sokan leírták az alapszabályt: NE ESSÜNK TÚLZÁSBA! Ugyanis, bár monoton munka, mégis megeshet az, hogy "Na ide is meg oda is még egy kicsit" és ez teljesen elrontja a munkát.


Sarazás:

Barna pigmentet vizes faragasztóval kevertem kissé sűrű állagúra és ezt kentem az alvázra, a páncéltest alsó felére és a kerekekre. Szerintem faragasztóval sokkal jobb dolgozni ebben az esetben mint makettfestékkel, mert így nem keletkezik egy harmadik árnyalat a pigment és ragasztó keverékéből.
Száradás után a festési fázisnál említett Dark Earth festékkel fújtam át a sarazott részt, majd agyagos zöld színű pigmenttel poroztam a felületet. Ez a festési fázis kicsit feleslegesnek tűnt a végén, mert kezdhettem volna eleve az agyagos zöld pigmenttel, de az eredmény így is kielégítő. A nedvesebbnek szánt területeket hígított fekete és égetett umbra keverékkel festettem, eleinte hígabb, majd egyre sűrűbb keverékkel, végül Vallejo Still Water került ezekre a területekre, hol több, hol kevesebb.


Mindössze egy hét alatt elkészült a makett. Mint említettem, főleg a festési technikák gyakorlása volt a célom.
1
1
2
2
3
3
4
4
2012.03.22.
Utolsó módosítás: 2012.03.26.
Novák Máté, Tiszaalpár
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
tank
2012.03.27. 12:39:21
gratula tényleg szép lett!
pigasos78
2012.03.27. 13:19:10
Üdv!
Lehetne okoskodni a szegecsek helyével stb...bár ezeket azok szokták megtenni akik adatlapján nem látsz referenciát. Egy szó, mint száz: szép munka!! Gratula!
Novák Máté
2012.03.29. 21:26:24
Köszönöm!
Remélem a cikkben leírtak mindenki számára érthetőek.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció