Az A22-es lánctalpas erőd

British infantry tank Mk. IV (A22), Churchill Mk. III

1:72, Dragon No.7510 (2014)
Pintér György - Múzeumi krimik A brit gyalogsági harckocsik 4. generációja a Churchill. A bemutatott makett eredetije pedig a típus III. változata alá tartozott. Főbb jellemzői a hegesztett, szögletes torony és az abban elhelyezett 6 fontos (57 mm/2.24 in) ágyú. A III-as változatnál jelent meg az I. világháborús harckocsikra emlékeztető futóművek felső burkolata, amivel utólag aztán ellátták a korábbi változatokat is.

Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy ez a Churchill nem az a Churchill, bár szoros a kapcsolat. Maga Sir Winston Churchill, az akkori angol miniszterelnök szerint a név XVII. századi ősének, Sir John Churchillnek, Marlborough 1. hercegének emlékét őrzi. Bár kis hazánkban nem túl ismert személyről van szó, ám a hadtörténészek igen jelentős része a valaha élt legnagyobb brit katonai zseninek tartja.

Az angol harckocsik kedvelői már biztosan felfigyeltek arra, hogy döntő többségük neve "C" betűvel kezdődik. Ez a rendszer a cirkáló harckocsik V. sorozatától, a Covenanter-rel (A13 Mk. III) kezdődött és jelenleg is tart, gondolunk a Challenger-re! Kivételt képeztek a gyalogsági harckocsik, így a Matilda és a Valentine. A Churchill ettől függetlenül lett "C" betűs, hiszen a tervezett utód a Black Prince nevet kapta.

A makett az úgynevezett Dieppe Raid-nek állít emléket. A Jubilee hadművelet, vagy a Dieppe-i rajtaütés egy katasztrofális eredményekkel járó támadás volt az észak-franciaországi Dieppe németek által megszállt kikötője ellen 1942. augusztus 19-én. A partra szállt 6086, többségében kanadai férfi közül 3623 meghalt, megsebesült vagy fogságba esett 10 órán belül. Az itt szerzett tapasztalatoknak viszont nagy hasznát vették a szövetségesek a két évvel későbbi, normandiai partraszállás megtervezése során.

A partraszálláshoz használt Churchill-eket egy úgynevezett gázlókészlettel látták el, amelyek egyrészt felül nyitott dobozokkal a motornak biztosították a szükséges levegőt, másrészt egy jellegzetes "Y" formában két csővezeték a kipufogógázt vezette a vízvonal fölé. Amíg a nagyméretű és kiváló célpontot jelentő dobozoktól a harckocsik gyorsan megszabadultak egy-egy kis robbanótöltet segítségével, a kipufogócsövek a rövid akció során jellemzően fent maradtak a járműveken.

A makett eredetije a közvetlenül Montgomery 21. hadseregcsoportjához tartozó 1. Kanadai Hadsereg (1st Canadian Army) 1. Páncélos Dandárjának (1st Armoured Brigade) 14. hadsereg harckocsiezredéhez (14th Canadian Army Tank Regiment), azaz a Calgary ezredhez tartozott (14 CATR).
1942. augusztus 19-én hajnali 05:25 és 05:30 közt az elsőként ért partot a 145-ös számú TLC-1-es (Tank Landing Craft) szállítmányaként. A "C" század "F" szakasza alá tartozó, T-68559-es azonosító számmal ellátott harckocsi a hagyományoknak megfelelően a századnév betűjéhez illeszkedő nevet kapott, ami történetesen megegyezett az ezred nevével is, így a Calgary felirat került rá. A tornyon kör alakban az F2 taktikai jelzés látható. Csak érdekességképpen megemlíthető, hogy a TLC-1 hajón még az F1-es Chief és az F3-as Company utazott, mindkettő a Churchill Mk. I-es változathoz tartozott. A kis csapatot a Horace nevű Daimler S/C Mk. II-es felderítő jármű egészítette ki.

És mi történt a Calgary-val? Hát nem jutott messzire. Még lent a tengerparton megsérült a baloldali lánctalpa, így mozgásképtelen lett. Onnantól gyakorlatilag amíg kitartott a muníciója, álló helyéből lőtte az elérhető célpontokat. Bár számtalan találatot kapott, a bent ülőket megvédte, ők fogságba estek.

Végül néhány szó a makettről.
A Dragon készlettől egy kicsit többet vártam, a "lánctalp"-pálya kivitele csak távolról hasonlít az eredetire. A gyártó "DS" anyagból készült lánctalpának hossza szerencsére nem okoz problémát, a rövid felső sárvédő alatt elrejthető az esetleges illesztési eltérés. A készlethez megvásároltam az RB Model 6 fontos (6-pdr) fém ágyúcsövét (No. 72B38), az Y alakú kipufogócső öszekötő alkatrészt teamécses alumínium palástjából készítettem. Az antennák vékony, kemény huzalból készültek. Az összeállítási útmutató eléggé hiányos, sokszor csak a józan eszünkre és a már meglévő makettező tapasztalatunkra támaszkodhatunk. A járműre most nem pakoltam kiegészítőket, mert az akcióban résztvevő harckocsik eredeti fotóin sem láttam ilyeneket. Valószínűleg a torony bal oldalára szerelt zászlótartó tubus sem volt fent, de erre nem találtam egyértelmű bizonyítékot, így maradt.

A festés rám jellemző módon ecsettel készült, a Hataka cég kék kupakos S.C.C. No 2 Khaki Brown (B076) színének felhasználásával. A matricák felhelyezésénél matricalágyító használata elkerülhetetlen, mert több helyen a nagyméretű szegecseket is be kell vonnunk. A kétoldalt előre felöntött vontatókábeleknél pedig ügyesen fel kell darabolnunk a piros-fehér-piros jelzést. A használati nyomokat AK Interactive barna bemosójával és akril ceruzáival jelenítettem meg. A végső bevonatot a Mr. Super Clear UV Cut Flat Spray adta.
A kész makett matt fekete alaplapra került és természetesen megkapta egyedi tervezésű informatív tábláját is.

Az angol harcjárművek kedvelőinek kihagyhatatlan, hogy ennek az anakronisztikusnak tűnő harckocsinak a makettjét valamilyen formában elkészítsék. Nekem már van.


Felhasznált irodalom



https://mikesresearch.com/2021/11/28/dieppe-france-1942/
https://tank-afv.com/ww2/gb/A22_Churchill_Tank.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Churchill_tank
https://www.rctankwarfare.co.uk/forums/viewtopic.php?t=31950&start=140
https://www.worldwarphotos.info/gallery/uk/british-tanks/churchill-a22/#google_vignette
https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/2018/01/26/a22_churchill_gyalogsagi_harckocsit_reszletesebben
A doboz tartalma
A doboz tartalma
A páncélos a Calgary nevet kapta, ami véletlenül megegyezett az ezred nevével is
A páncélos a Calgary nevet kapta, ami véletlenül megegyezett az ezred nevével is
A rövid felső sárvédő jótékonyan rejtheti a lánctalp-problémákat
A rövid felső sárvédő jótékonyan rejtheti a lánctalp-problémákat
A Hataka Khaki Brown-ját ecsettel hordtam fel
A Hataka Khaki Brown-ját ecsettel hordtam fel
A testre öntött vontatókábel miatt a piros-fehér-piros matricát darabolni kell
A testre öntött vontatókábel miatt a piros-fehér-piros matricát darabolni kell
A nagyméretű szegecsekre csak lágyítóval sikerült rásimítani a matricákat
A nagyméretű szegecsekre csak lágyítóval sikerült rásimítani a matricákat
Jól látszik a kipufogók Y-alakú toldása
Jól látszik a kipufogók Y-alakú toldása
A kipufogókat összekötő alkatrész teamécses alulemezéből készítettem
A kipufogókat összekötő alkatrész teamécses alulemezéből készítettem
A mozgásképtelenné vált Calgary
A mozgásképtelenné vált Calgary
A Calgary az ütközet után
A Calgary az ütközet után
2024.11.17.
Utolsó módosítás: 2024.12.08.
G-cart
Wolfpack Makett Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Miggyuri
2024.12.06. 04:36:22
Szép darab! Érdekes a története is. Köszönöm!
Propellerfanatic
2024.12.06. 19:45:15
Alapvető problémája ennek a járműnek, hogy nincs szárnya, és nem repül, de az biztos, hogy nagyon szép lett ez a makett. :)
A cikk is nagyon profi!
Respect, és Tisztelet!
Üdv
LP
G-cart
2024.12.06. 20:30:37
Koszonom a véleményeket. Közel sem lett tökéletes a makett. A kipufogócsövek összekötője pl. nem lett feszes, ellentétben az eredetivel, csak annyiszor törtem le és ragasztottam vissza a csöveket, hogy végül megelégeltem a dolgot. Köszönöm Mekettnek, hogy kiegészítette a cikket a plusz fotókkal és a képek átnevezésével.
Mekett
2024.12.06. 23:54:05
Köszönjük, hogy bemutattad, én is csak ismételni tudom, amit Propellerfanatic mondott: nagyon szép munka a makett és érdekes a történeti háttér is.
A te munkád, én csak az utolsó simításokat végeztem rajta.
G.D
2024.12.07. 23:09:39
Az "armoured brigade" az magyarul páncélosdandár.
Amúgy jó lett a makett is és a cikk is, köszi hogy megosztottad!
G-cart
2024.12.08. 12:42:18
G.D!
Köszönöm a pontosítást, azonnal javítom.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció