Pintér György - Múzeumi krimik
British infantry tank Mk. IV (A22), Churchill Mk. III
A brit gyalogsági harckocsik 4. generációja a Churchill. A bemutatott makett eredetije pedig a típus III. változata alá tartozott. Főbb jellemzői a hegesztett, szögletes torony és az abban elhelyezett 6 fontos (57 mm/2.24 in) ágyú. A III-as változatnál jelent meg az I. világháborús harckocsikra emlékeztető futóművek felső burkolata, amivel utólag aztán ellátták a korábbi változatokat is.
Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy ez a Churchill, nem az a Churchill, bár szoros a kapcsolat. Maga Sir Winston Churchill, az akkori angol miniszterelnök szerint a név XVII. századi ősének, Sir John Churchillnek, Marlborough 1. hercegének emlékét őrzi. Bár kis hazánkban nem túl ismert személyről van szó, ám a hadtörténészek igen jelentős része a valaha élt legnagyobb brit katonai zseninek tartja.
Az angol harckocsik kedvelői már biztosan felfigyeltek arra, hogy döntő többségük neve „C” betűvel kezdődik. Ez a rendszer a cirkáló harckocsik V. sorozatától, a Covenanter-rel (A13 Mk. III) kezdődött és a jelenleg is tart, gondolunk a Challenger-re! Kivételt képeztek a gyalogsági harckocsik, így a Matilda és a Valentine. A Churchill ettől függetlenül lett „C” betűs, hiszen a tervezett utód a Black Prince nevet kapta.
A makett az úgynevezett Dieppe Raid-nek állít emléket. A Jubilee hadművelet vagy a Dieppe-i rajtaütés egy katasztrofális eredményekkel járó támadás volt az észak-franciaországi Dieppe németek által megszállt kikötője ellen 1942. augusztus 19-én. A partra szállt 6086, többségében kanadai férfi közül 3623 meghalt, megsebesült vagy fogságba esett 10 órán belül. Az itt szerzett tapasztalatoknak viszont nagy hasznát vették a szövetségesek a két évvel későbbi, normandiai partraszállás megtervezése során.
A partraszálláshoz használt Churchill-eket egy úgynevezett gázló készlettel látták el, amelyek egyrészt felül nyitott dobozokkal a motornak biztosították a szükséges levegőt, másrészt egy jellegzetes „Y” formában két csővezeték a kipufogógázt vezette a vízvonal fölé. Amíg a nagyméretű és kiváló célpontot jelentő dobozoktól a harckocsik gyorsan megszabadultak egy-egy kis robbanótöltet segítségével, a kipufogócsövek a rövid akció során jellemzően fent maradtak a járműveken.
A makett eredetije a közvetlenül Montgomery 21. hadseregcsoportjához tartozó 1. Kanadai Hadsereg (1st Canadian Army) 1. Páncélos Brigádjának (1st Armoured Brigade) 14. hadsereg harckocsiezredéhez, (14th Canadian Army Tank Regiment) azaz a Calgary ezredhez tartozott (14 CATR).
1942. augusztus 19-én, hajnali 05:25 és 05:30 közt az elsőként ért partot a 145-ös számú TLC-1-es (Tank Landing Craft) szállítmányaként. A „C” század „F” szakasza alá tartozó, T-68559-es azonosító számmal ellátott harckocsi a hagyományoknak megfelelően a századnév betűjéhez illeszkedő nevet kapott, ami történetesen megegyezett az ezred nevével is, így a Calgary felirat került rá. A tornyon kör alakban az F2 taktikai jelzés látható. Csak érdekességképpen megemlíthető, hogy a TLC-1 hajón még az F1-es Chief és az F3-as Company utazott, mindkettő a Churchill Mk. I-es változathoz tartozott. A kis csapatot a Horace nevű Daimler S/C Mk. II-es felderítő jármű egészítette ki.
És mi történt a Calgary-val? Hát nem jutott messzire. Még lent a tengerparton megsérült a bal oldali lánctalpa, így mozgásképtelen lett. Onnantól gyakorlatilag amíg kitartott a muníciója, álló helyéből lőtte az elérhető célpontokat. Bár számtalan találatot kapott, a bent ülőket megvédte, ők fogságba estek.
Végül néhány szó a makettről:
A Dragon készlettől egy kicsit többet vártam, a „lánctalp” pálya kivitele csak távolról hasonlít az eredetire. A gyártó „DS” anyagból készült lánctalpának hossza szerencsére nem okoz problémát, a rövid felső sárvédő alatt elrejthető az esetleges illesztési eltérés. A készlethez megvásároltam az RB Model 6 fontos (pdr) fém ágyúcsövét (No. 72B38), az Y alakú kipufogócső egységet fém mécses alumínium palástjából készítettem. Az antennák vékony, kemény huzalból készültek. Az összeállítási útmutató eléggé hiányos, sokszor csak a józan eszünkre és a már meglévő makettező tapasztalatunkra támaszkodhatunk. A járműre most nem pakoltam kiegészítőket, mert az akcióban résztvevő harckocsik eredeti fotóin sem láttam ilyeneket. Valószínűleg a torony bal oldalára szerelt zászló tartó tubus sem volt fent, de erre nem találtam egyértelmű bizonyítékot, így maradt.
A festés rám jellemző módon ecsettel készült, a Hataka cég kék kupakos S.C.C. No 2 Khaki Brown (B076) színének felhasználásával. A matricák felhelyezésénél matrica lágyító használata elkerülhetetlen, mert több helyen a nagymérető szegecseket is be kell vonnunk. A kétoldalt előre felöntött vontatókábeleknél pedig ügyesen fel kell darabolnunk a piros-fehér-piros jelzést. A használati nyomokat AK Interactive barna bemosójával és akril ceruzáival jelenítettem meg. A végső bevonatot a Mr. Super Clear UV Cut Flat Spray adta.
A kész makett matt fekete alaplapra került és természetesen megkapta egy egyedi tervezésű informatív tábláját is.
Az angol harcjárművek kedvelőinek kihagyhatatlan, hogy ennek az anakronisztikusnak tűnő harckocsi makettjét valamilyen formában elkészítsék. Nekem már van.
Felhasznált irodalom:
https://mikesresearch.com/2021/11/28/dieppe-france-1942/
https://tank-afv.com/ww2/gb/A22_Churchill_Tank.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Churchill_tank
https://www.rctankwarfare.co.uk/forums/viewtopic.php?t=31950&start=140
https://www.worldwarphotos.info/gallery/uk/british-tanks/churchill-a22/#google_vignette
https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/2018/01/26/a22_churchill_gyalogsagi_harckocsit_reszletesebben