Pintér György - Múzeumi krimik
A brit gyalogsági harckocsik 4. generációja a Churchill. A bemutatott makett eredetije pedig a típus III. változata alá tartozott. Főbb jellemzői a hegesztett, szögletes torony és az abban elhelyezett 6 fontos (57 mm/2.24 in) ágyú. A III-as változatnál jelent meg az I. világháborús harckocsikra emlékeztető futóművek felső burkolata, amivel utólag aztán ellátták a korábbi változatokat is.
Mindenekelőtt fontos tisztázni, hogy ez a Churchill nem az a Churchill, bár szoros a kapcsolat. Maga Sir Winston Churchill, az akkori angol miniszterelnök szerint a név XVII. századi ősének, Sir John Churchillnek, Marlborough 1. hercegének emlékét őrzi. Bár kis hazánkban nem túl ismert személyről van szó, ám a hadtörténészek igen jelentős része a valaha élt legnagyobb brit katonai zseninek tartja.
Az angol harckocsik kedvelői már biztosan felfigyeltek arra, hogy döntő többségük neve "C" betűvel kezdődik. Ez a rendszer a cirkáló harckocsik V. sorozatától, a Covenanter-rel (A13 Mk. III) kezdődött és jelenleg is tart, gondolunk a Challenger-re! Kivételt képeztek a gyalogsági harckocsik, így a Matilda és a Valentine. A Churchill ettől függetlenül lett "C" betűs, hiszen a tervezett utód a Black Prince nevet kapta.
A makett az úgynevezett Dieppe Raid-nek állít emléket. A Jubilee hadművelet, vagy a Dieppe-i rajtaütés egy katasztrofális eredményekkel járó támadás volt az észak-franciaországi Dieppe németek által megszállt kikötője ellen 1942. augusztus 19-én. A partra szállt 6086, többségében kanadai férfi közül 3623 meghalt, megsebesült vagy fogságba esett 10 órán belül. Az itt szerzett tapasztalatoknak viszont nagy hasznát vették a szövetségesek a két évvel későbbi, normandiai partraszállás megtervezése során.
A partraszálláshoz használt Churchill-eket egy úgynevezett gázlókészlettel látták el, amelyek egyrészt felül nyitott dobozokkal a motornak biztosították a szükséges levegőt, másrészt egy jellegzetes "Y" formában két csővezeték a kipufogógázt vezette a vízvonal fölé. Amíg a nagyméretű és kiváló célpontot jelentő dobozoktól a harckocsik gyorsan megszabadultak egy-egy kis robbanótöltet segítségével, a kipufogócsövek a rövid akció során jellemzően fent maradtak a járműveken.
A makett eredetije a közvetlenül Montgomery 21. hadseregcsoportjához tartozó 1. Kanadai Hadsereg (1st Canadian Army) 1. Páncélos Dandárjának (1st Armoured Brigade) 14. hadsereg harckocsiezredéhez (14th Canadian Army Tank Regiment), azaz a Calgary ezredhez tartozott (14 CATR).
1942. augusztus 19-én hajnali 05:25 és 05:30 közt az elsőként ért partot a 145-ös számú TLC-1-es (Tank Landing Craft) szállítmányaként. A "C" század "F" szakasza alá tartozó, T-68559-es azonosító számmal ellátott harckocsi a hagyományoknak megfelelően a századnév betűjéhez illeszkedő nevet kapott, ami történetesen megegyezett az ezred nevével is, így a Calgary felirat került rá. A tornyon kör alakban az F2 taktikai jelzés látható. Csak érdekességképpen megemlíthető, hogy a TLC-1 hajón még az F1-es Chief és az F3-as Company utazott, mindkettő a Churchill Mk. I-es változathoz tartozott. A kis csapatot a Horace nevű Daimler S/C Mk. II-es felderítő jármű egészítette ki.
És mi történt a Calgary-val? Hát nem jutott messzire. Még lent a tengerparton megsérült a baloldali lánctalpa, így mozgásképtelen lett. Onnantól gyakorlatilag amíg kitartott a muníciója, álló helyéből lőtte az elérhető célpontokat. Bár számtalan találatot kapott, a bent ülőket megvédte, ők fogságba estek.
Végül néhány szó a makettről.
A Dragon készlettől egy kicsit többet vártam, a "lánctalp"-pálya kivitele csak távolról hasonlít az eredetire. A gyártó "DS" anyagból készült lánctalpának hossza szerencsére nem okoz problémát, a rövid felső sárvédő alatt elrejthető az esetleges illesztési eltérés. A készlethez megvásároltam az RB Model 6 fontos (6-pdr) fém ágyúcsövét (No. 72B38), az Y alakú kipufogócső öszekötő alkatrészt teamécses alumínium palástjából készítettem. Az antennák vékony, kemény huzalból készültek. Az összeállítási útmutató eléggé hiányos, sokszor csak a józan eszünkre és a már meglévő makettező tapasztalatunkra támaszkodhatunk. A járműre most nem pakoltam kiegészítőket, mert az akcióban résztvevő harckocsik eredeti fotóin sem láttam ilyeneket. Valószínűleg a torony bal oldalára szerelt zászlótartó tubus sem volt fent, de erre nem találtam egyértelmű bizonyítékot, így maradt.
A festés rám jellemző módon ecsettel készült, a Hataka cég kék kupakos S.C.C. No 2 Khaki Brown (B076) színének felhasználásával. A matricák felhelyezésénél matricalágyító használata elkerülhetetlen, mert több helyen a nagyméretű szegecseket is be kell vonnunk. A kétoldalt előre felöntött vontatókábeleknél pedig ügyesen fel kell darabolnunk a piros-fehér-piros jelzést. A használati nyomokat AK Interactive barna bemosójával és akril ceruzáival jelenítettem meg. A végső bevonatot a Mr. Super Clear UV Cut Flat Spray adta.
A kész makett matt fekete alaplapra került és természetesen megkapta egyedi tervezésű informatív tábláját is.
Az angol harcjárművek kedvelőinek kihagyhatatlan, hogy ennek az anakronisztikusnak tűnő harckocsinak a makettjét valamilyen formában elkészítsék. Nekem már van.
Felhasznált irodalom
https://mikesresearch.com/2021/11/28/dieppe-france-1942/
https://tank-afv.com/ww2/gb/A22_Churchill_Tank.php
https://en.wikipedia.org/wiki/Churchill_tank
https://www.rctankwarfare.co.uk/forums/viewtopic.php?t=31950&start=140
https://www.worldwarphotos.info/gallery/uk/british-tanks/churchill-a22/#google_vignette
https://2vilaghaborufegyverei.blog.hu/2018/01/26/a22_churchill_gyalogsagi_harckocsit_reszletesebben