Az AJAX 38 ágyús angol fregatt építése az Euromodel tervei alapján

AJAX 38 ágyús angol fregatt

1:123, saját építés
Pintér György - Múzeumi krimik Üdvözlet minden olvasónak!

Közeledvén a negyedik hajóm (Golden Star brigg) építésének befejezéséhez, már motoszkált bennem a gondolat melyik hajó is legyen a következő amit megépítek. Van egy pár internetről letöltött kit tervrajzom, így elkezdtem válogatni közöttük. Egyet biztosan tudtam: úgy fogom megépíteni, hogy az egyik oldaláról részben lehagyom a palánkozást és ezáltal betekintés nyerhető a hajó belsejébe.

Körülbelül egy hónapnyi keresgélés és válogatás után döntöttem úgy, hogy az Euromodel kitgyártó tervrajzai alapján az Ajax 38 ágyús angol fregattot építem meg.

A tervrajz a hajó két változatát mutatja be: egy 1765-ös és egy 1802-es állapotot. Az első mellett döntöttem, mivel a későbbi változat vízvonal alatti részét rézlemezekkel vonták be, és szintén a későbbi változaton kevesebb a díszítés.

A kit tervrajzán kívül sajnos nem találtam semmiféle pontos dokumentációt az eredeti hajóról, de még más oldalakon megépítve magát a kittet sem.

Belevágtam. A tervrajzokat felszeleteltem , A4-es nyomtatóval kinyomtattam majd összeragasztottam.

A bordákat és a gerincet a már jól bevált 3 mm. vastagságú préselt "bútorhátlap"-ból fűrészeltem ki. Mivel a tervrajz "teli" bordákat jelöl én pedig meg akartam építeni a belterét a hajónak a fedélközökkel, ezért a bordák átszerkesztésére kellett folyamodnom, vagyis ki kellett vágnom a belsejüket "lyukasra" és meg kellett terveznem és legyártanom a fedélközöket. Szerencsére csak 4 bordát kellett "kilyukasztanom" a többi maradhatott "tele". A gerinc vastagságát is csökkentenem kellett, itt a beltérbe lógó részt vettem a tervrajznál kisebbre.

A beltérbe ágyukat, létrákat, gerendákat, hordókat, asztalokat, padokat,vízszivattyúkat kisebb helyiségeket helyeztem el valamint egy hajókonyhát aminek a kéménye több fedélzeten keresztül áttör a legfelsőn is.

Az összerakás alatt kiderült, hogy így már nem elég masszív a hajótest. A fedélközök hosszában elvágva fértek csak be a helyükre, összecsukva mint egy kétszárnyas ajtó. A könnyítések és kivágások miatt éreztem, hogy a palánkozás nem lesz egyszerű menet. Kőris furnért használtam első rétegnek. Itt még nem vigyáztam mindenhol a palánkok szépen futására, csak a beltér belső részénél. Az első réteggel hamar végeztem, amit javítótapasszal többször átkentem és többször lecsiszoltam. Volt javítani való , rengeteg. Szintén a kikönnyitésnek tudható , hogy hajótest szemmel láthatóan egy nagyon picit el is csavarodott. Ezt gitteléssel sajnos nem lehet korrigálni :-)

Jöhetett a második réteg palánksor ami bükk furnér csíkokból készült. Itt megpróbáltam szépen dolgozni amennyire tőlem telt. A legfelső fedélzet párkányaival, korlátaival és 12 ágyúnyílásával megszenvedtem. Itt 2-2,5mm. vékony furnér csíkokat kellett íveltre hajlítanom de úgy hogy "lapjával" maga a 0.6-os furnér vastagsága hajoljon. Eleinte bármennyit is áztattam vízben a csíkokat, nem ment. Úgy széttörtek és szétnyíltak mint a ropi. Próbáltam ívesen kivágni a párkány darabot, de mivel ez is csak 2mm széles volt szétesett a rostoknál vágás közben. Már majdnem feladtam, mikor kitaláltam, hogy a furnérlap nem fog vágásnál szétesni ha a faragasztó összetartja. Nosza jó alaposan "beáztattam " egy furnérlapot híg faragasztóba és a száradásig prés alá tettem, mert a furnér nedvesen hullámosodik. Kiszáradva erős, rugalmas lapot kaptam amin a faragasztó áttetszővé száradt. Sikeresen ki is vágtam az ívelt párkányokat.

Ágyuk. 26 db. 12 fontos, és 12 db. 4 fontos ágyút kellett csinálnom amit hurkapácából, fogpiszkálóból, cérnából, papírból, drótból és kábel szigetelésből készítettem.

A dörzsfák, galion, tatgaléria és annak oldalzsebei ,a csónak , a horgonydaru, a fedélzet nagyon sok eleme szintén bükk furnér csíkokból készült. Nem akartam színes hajót csinálni, próbáltam minnél több helyen a fa natur voltát meghagyni.

A hajó díszítése: A tervrajz szerint az 1765-ös változata eme hajónak rengeteg díszítést tartalmazott végig a főfedélzet korlátja alatt, a tatgalériáról nem is beszélve. Dombormíves díszeket ekkora méretarányban fából nem könnyű csinálni ezért egy cselhez folyamodtam. Faragasztót összekevertem fehér és barna árnyalatú akril festékkel. A fa színét a festék határozza meg, a töltőanyag pedig a faragasztó. Kihegyezett fogpiszkálóra téve ezt a kencét "felfestettem" a díszeket különböző vastagságban. Száradáskor kissé domborműves hatása lett.
A galionfigura is hasonló módszerrel készült, csak itt drótvázra vittem fel a töltőanyagot nagyon változó vastagságban.

A hajó árbocai különböző vastagságú bükkfa rudakból készültek. A terebek furnér csíkokból. A macskafejek és a csigák, blokkok pedig bükk rudak szalámiként szeletelve

A hajó állókötélzete okozott némi fejfájást. Nagyon sokszor kellett igénybe vennem a könyvek és a többi hajómodellező kollégám szaktudását mivel a tervrajzokon kinagyítva sem mindig látszik melyik kötél micsoda és honnan hová megy, mi a szerepe.

Vitorlázat. Eleinte úgy gondoltam, ez a hajóm is vitorlák nélkül készül el. Sosem sikerült épkézláb vitorlákat csinálnom, varrnom. Újabb két hajómodellező kollégám biztatására megpróbálkoztam az általuk már kipróbált "ragasztással" készült vitorlák megvalósítására. Fehér batiszt anyagot vásároltam a méterárú boltban, amit 1 liter víz és két filter fekete tea segítségével sötétítettem. Több teát is használhattam volna, mert elég világos maradt az anyag. A vitorlák kontúrját felrajzoltam a vászonra majd ezt a kontúrt híg faragasztóval átkentem. Száradás után szöszösödés mentesen ki lehetett szabni. A vitorlák csíkozása barna színes-ceruzával készült. Körben szintén faragasztó segítségével felragasztottam a szegélykötelet. A merevítések vászoncsíkok felragasztásával készültek, majd felkerültek a fogásoló kötelek is szépen egyforma hosszúságúra vágva és kifésülten odaragasztva.

A lobogók fénymásoló papírból készültek. Próbáltam kissé szélcsendben ábrázolni a hajót, ezért a vászon esését hajtogatással imitáltam.

Utólag itt szeretném megköszönni a Történelmi vitorlások topik látogatóinak a bíztatást és segítséget amit nyújtottak eme hajó építésénél.
ajax
ajax
1 bordák és gerinc
1 bordák és gerinc
2 összeállítás
2 összeállítás
3 összeállítás
3 összeállítás
4 konyha
4 konyha
5 kályha a helyén
5 kályha a helyén
6 első réteg palánkozás elkezdése kőris furnérból
6 első réteg palánkozás elkezdése kőris furnérból
7 első réteg palánk kész
7 első réteg palánk kész
8 gittelés majd csiszolás
8 gittelés majd csiszolás
9 második réteg palánk bükk furnérból
9 második réteg palánk bükk furnérból
10 ágyúablakok kivágása
10 ágyúablakok kivágása
11 készül a tattükör
11 készül a tattükör
12 Danone kapitány
12 Danone kapitány
13 a beltér berendezve
13 a beltér berendezve
14 a felső fedélzet építése
14 a felső fedélzet építése
15 a felső fedélzet építése
15 a felső fedélzet építése
16 a felső fedélzet építése
16 a felső fedélzet építése
17 korlátok
17 korlátok
18 építés közben
18 építés közben
19 egy 12 fontos ágyú
19 egy 12 fontos ágyú
20 a 4 fontos ágyuk
20 a 4 fontos ágyuk
21 legfelső fedélzet majdnem kész
21 legfelső fedélzet majdnem kész
22 dörzsfák felhelyezése
22 dörzsfák felhelyezése
23 dörzsfák
23 dörzsfák
24 dörzsfák
24 dörzsfák
25 horgonydaru
25 horgonydaru
26 a galion építése
26 a galion építése
27 galion kész
27 galion kész
28 a tat oldalzsebének építése
28 a tat oldalzsebének építése
29  a tat oldalzseb építése
29 a tat oldalzseb építése
30 a csónak építése
30 a csónak építése
31 a csónak építése
31 a csónak építése
32 a csónak építése
32 a csónak építése
33 a csónak építése
33 a csónak építése
34 a csónak építése
34 a csónak építése
35 a csónak építése
35 a csónak építése
36 a csónak
36 a csónak
37 a díszek kialakitása
37 a díszek kialakitása
38 a diszek kialakitása
38 a diszek kialakitása
39 diszités
39 diszités
40 diszek napfényben
40 diszek napfényben
41 a galionfigura drótváza
41 a galionfigura drótváza
42 a galionfigura építése
42 a galionfigura építése
43 galionfigura
43 galionfigura
44 az orrárboc építése
44 az orrárboc építése
45 árbocok
45 árbocok
46 a tereb építése
46 a tereb építése
47 a tereb építése
47 a tereb építése
48 kormánykerék és kompassz asztal
48 kormánykerék és kompassz asztal
49 macskafejek
49 macskafejek
50 az állókötélzet építése lentről felfelé
50 az állókötélzet építése lentről felfelé
51 tarcskötélzet építése
51 tarcskötélzet építése
52 macskafejek átfúrása
52 macskafejek átfúrása
53 macskafejek
53 macskafejek
54 a derékszárak oldalkötélzete és macskafejei
54 a derékszárak oldalkötélzete és macskafejei
55 a sudárszárak oldalkötélzete
55 a sudárszárak oldalkötélzete
56 a hágószálak felhelyezése
56 a hágószálak felhelyezése
57 székpecek
57 székpecek
58 vitorlatartó rudak felkötése
58 vitorlatartó rudak felkötése
59 vitorlatartó rudak és kötélzetük
59 vitorlatartó rudak és kötélzetük
60 vitorla ragasztott módszerrel
60 vitorla ragasztott módszerrel
61 az előárboc vitorlái
61 az előárboc vitorlái
62 hajó teljes vitorlázattal
62 hajó teljes vitorlázattal
63 a lobogók elkészítése
63 a lobogók elkészítése
64 és felhelyezése
64 és felhelyezése
65 horgonyok
65 horgonyok
66 horgony
66 horgony
67 kész
67 kész
68 kész
68 kész
69 kész
69 kész
70 kész
70 kész
71 kész
71 kész
72 kész
72 kész
73 kész
73 kész
74 kész
74 kész
ajax
ajax
ha már egyszer festetlen a hajó :-)
ha már egyszer festetlen a hajó :-)
ha már egyszer festetlen a hajó 2
ha már egyszer festetlen a hajó 2
ha már egyszer festetlen a hajó 3
ha már egyszer festetlen a hajó 3
2011.07.17.
Utolsó módosítás: 2011.07.30.
Johnie
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Luthor
2011.07.29. 08:47:11
Eszméletlen! Áll-leejtős építés... csak gratulálni tudok.
szecsigeri
2011.07.29. 08:50:59
Üdv!
Nagyon györnyörű hajómakett és csatlakozom dasboat-hoz, hogy "ebből többet nem lehet kihozni mint,
amit te kihoztál". Ezzel a hajóval is csak egy baj van, márpeig az, hogy nem az én polcomon díszeleg! :-)

További sikeres hajóépítést!
Üdv!
petervarga
2011.07.29. 15:51:03
Üdv Johnie!
Bámulatos egy hajó, nem semmi lehetett ezt megépíteni, gratulálok!

Üdv: Peti
cooper
2011.07.29. 20:00:25
a harcjármü épités távol van ettöl a fajta makettezéstöl ,de ez nagyon szép tetszik, gratulálok
croc1
2011.07.30. 11:17:31
Üdv Johnie!

Gyönyörű lett, nagyon tetszik a nyitott hajótest. Csak így tovább.
Én még kicsit rápihenek a télre aztán nekilátok.
üdv Laci
Denisz1998
2011.12.10. 19:13:37
Szia Johnie!

Véletlenül tévedtem ide, és egy idő múlva apukám rám szólt, hogy csukjam be a szám, mert "kihűl" a gyomrom!
Ezek szerint a látványtól tátva maradt a szám?
Nagyon tetszik, hogy lépésről-lépésre bemutattad a munkádat.

Gyönyörű lett gratulálok!
Üdv: Dani
Titusz
2012.09.15. 20:07:22
Szia!Csak gratulálni tudok a kitartásodhoz és a gyönyörü hajódhoz.Én is épitek egy hajót,tudom milyen sok türelem és idő kell hozzá.Most az állókötélzetnél járok,ill.a hágószállakat kötögetem..Itt jegyezném meg,hogy ezeket mindig lazán hagyták volt egy ives belógásuk,tudom nem könnyü megoldani,én pillanat ragasztóval itattam át és kis ideig lenyomtam amig úgy maradt.Amúgy már a következőn agyalok csak a terv rajzokat nem tudom honnan szerezzem be,tudnál ebben segiteni?Üdv Tibor
hangagyula
2015.03.23. 22:16:15
Szia!Gratulálok a munkádhoz,fantasztikus amit létrehoztál,És a munkahelyed is ütős,nincs felvétel?
SGaal
2023.04.06. 23:05:20
Gyönyörű lett, tökéletes, nekem is leesik az állam.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció