Pintér György - Múzeumi krimik
Rendszeres olvasója vagyok a Makettinfónak, és sok információt kaptam és sokat tanultam itt. Kicsit humoros dolog, hogy én alapvetően a sugárhajtóműves repülőket szeretem, ennek ellenére ez egy amerikai 80 évvel ezelőtti autó makettjének a bemutatása! Az ok egyszerű, mármint, hogy miért építettem meg ezt a Chryslert. A menyasszonyomnak nagyon tetszenek ezek a stílusú autók, és szerette volna, ha építek neki egyet. Hát hosszú keresés után az internetről sikerült beszereznem egyet.
A makett 70-es 80-as évekbeli stílust képviseli. Látszik, hogy régen készült. Az öntés és a kidolgozás,ha nem is elnagyolt, de elég "laza". Viszont rengeteg érdekes és megmosolyogtató pluszt kap az ember. Azért ez a sok plusz néha igen hiányzik a mostani makettdobozokból, legalább is repülőben nem ilyen bőkezűek a gyártók! Adnak hozzá például két figurát, amikből készülhet két jóvágású öltönyös úriember,vagy a hozzá kapott colttal, Thompsonnal és távcsöves puskával felszerelve esetleg két gengszter! Nem, nem értettétek félre, nem írtam el! Adnak még a maketthez két garnitúra szélvédőt! Az egyik az eredeti, a másikon szépen imitálták a golyóütötte nyomokat! Hát, itt nagyon elgondolkoztam azon, hogy mekkora poén lenne egy diorámát építeni, amin egy lövöldözős jelenet lenne. De maradtam az eredeti verziónál!
A pluszokat folytatva. Az autón kidolgozták az eredetin is lévő beépített rekeszt ami jelen esetben páncélszekrény!! Igen, az eredetiben volt egy rekesz a jobb oldalon az ajtó mögött! Ehhez pedig kapunk egy diplomatatáskányi pénzt és egy táskányi drágaköves ékszert, amit szépen ki lehet festeni!! Hát itt dobtam le az ékszíjat! Ez igen meghozta a kedvem és beindította a fantáziám, de rugalmasan kezelve a dolgokat egy egyszerű építést szerettem volna annyival kiegészíteni, hogy amikor elérkezek bizonyos részekhez akkor eldöntöm, hogy részletezem vagy úgy hagyom.
Elkezdtem tehát az építést. A motor volt az első lépés. Itt felvetődött, hogy a krómozott alkatrészekkel mit kezdjek. Vagy felrakom úgy, ahogy vannak és a levágási felületeket lefestem. Ezek után elég kétes kinézetű lehet majd a végeredmény,vagy lemarom a krómréteget és saját magam újrakrómozom, hogy egyenletes legyen a felület. Mivel ez az első autóm, ezért nem vállalkoztam az újrakrómozással! Egy nagyon kedves makettező ismerősöm ajánlotta a Model Master 1790-es ezüst színét, amivel nagyon szépen lehet a krómozást javítani! Viszont már a motor összerakásánál egy óriási hiányosságba botlottam bele. A kedves AMT semmiféle festési leírást vagy színtáblázatot nem ad a maketthez. Csak a dobozon lévő fotókról leshettem el a színeket! Ráadásul az internetről lementett képek is nagyon nagy változatosságokat mutattak és ez egy kicsit összezavart. Végül egy fotó alapján a motorblokk piros lett. Felraktam a hengerfejet,az olajteknőt, a hűtőventillátort a hozzá tartozó ékszíjjal és persze a szívó- és kipufogócsonkokat, valamint a levegőszűrőt.
A motor festése és összerakása közben lefestettem (feketére) és összeállítottam az alvázat, valamint a futóművet. Ennél a makettnél egy kezdő és egy nem túl gyakorlott (mint én) makettező megtanulja az építés egyik legfontosabb szabályát! Szárazpróba, szárazpróba, szárazpróba!!! Vagyis kétszer mérj és próbáld oda az alkatrészt, mielőtt ragasztót használsz! Száradás után szépen összeépítettem a motort és az alvázat. Viszont még nem raktam fel a kormányt és a hozzá tartozó egy-két alkatrészt, mert azt csak akkor gondoltam berakni, amikor már a műszerfal is bent lesz.
A következő lépésben nekiláttam a kaszninak! Sokat gondolkoztam, hogy hogyan csináljam meg a motorháztetőt, hogy az autó ne veszítse el a formáját, viszont lehessen látni az elég szépen kidolgozott motort. Elkezdtem törni a fejem, hogy hogyan lehetne megoldani, hogy nyitható legyen a motorháztető egyik szárnya! Nos! A motortérben van egy X-alakú hosszú segédtávtartó, ami összeköti a tűzfalat és elöl a hűtőt, és stabilan tartja a hűtőt akkor is, amikor a motorháztető nyitva van.
A kaszni első réteg alapozó festése után, gondoltam,próbaképpen összerakom valamennyire az autót. Ezért bepróbáltam az X-távtartót a tűzfal és a hűtő közé! Meglepetésemre nem ment, mert a levegőszűrő és a hengerfejre épített egy-két alkatrész túl magasan volt! Egy kicsit megijedtem és egy hirtelen ötlettől vezérelve ráraktam a motorháztetőt! És itt jött a hidegzuhany! Az AMT-sek akkora motort csináltak, hogy nem fért el a motorháztető alatt!! A problémám megoldódott! Mivel fontosabb volt az autó külső vonala mint a motor, ezért leszedtem a hengerfejen lévő egy két alkatrészt valamint a levegőszűrőt, és így már felfért a motorháztető! Mielőtt megcsonkítottam volna a motort, azért még lefényképeztem, hogy emléket állítsak a fölösleges munkámnak! Utólag már nem bánom, hogy nem látszik a belső, csak azt, hogy csak fotón maradt meg!
A kaszni festése és építése közben a hátsó részen a mostani autók csomagtartó részén itt egy plusz kinyitható ülés van. Mivel csak az ülés és a háttámla volt kidolgozva,ezért azt zárt állapotban építettem meg. Nem vállalkoztam, hogy kiépítem körbe a falat. Elég hülyén nézne ki, hogy az ülés szép, viszont belátok a kaszni alá egészen az első ülés hátsó faláig. Ha valaki emlékszik az Oscar című filmre, ott egy ilyen autó szerepel és oda elfér azért egy-két kis csomag.
Közben lefestettem az ülést és a műszerfalat. Hát, az utóbbi is megér egy misét! Mire az öntött alkatrészre felhordták a krómozást, addigra eltűnt a műszereknek az éles kontúrja, és ez eléggé megnehezítette a kifestést.
Ezek után a festett kasznit ráragasztottam az alvázra, majd következett az ülés és a műszerfal (a szélvédővel). Utoljára maradtak a külső egyéb krómozott alkatrészek! Itt maradtak plusz alkatrészek, mivel adnak még két fényszórót is állvánnyal! Az autó hátsó részén (a lökhárítónál) van még egy összecsukható rácsos rész,ahova nagyobb utazóbőröndöt vagy utazóládát lehet rakni, de ezt én még nem raktam fel. Az ok egyszerű! Az összeépítéshez az alkatrészbontás miatt vagy kell még legalább egy (vagy kettő) plusz kéz vagy egy olyan állvány, amivel helyettesíthettem a hiányzó kezeimet.
Matricát kapunk, de nem sok értelmét láttam felrakni, mert csak a motorhűtő zsaluk szélére adnak egy fehér kontúrt,illetve valami díszes csíkot kapunk,aminek nem nagyon tudom a helyét, de nem is nagyon töprengtem rajta!
Hát, a végére eléggé ellentétes érzések voltak bennem. Egyfelől hatalmas idegőrlő munka volt a hiányzó színek miatt, a rengeteg illesztési hibával, pontatlansággal és ugye a rossz motorméret miatt. Másfelől viszont eléggé tetszett a végeredmény, mivel első autóm, ráadásul tele krómmal! A kezdőknek csak akkor ajánlanám, ha előtte lelkileg (!!!) megfelelően felkészültek. A többi "csak" idő és reszelés, tömítés kérdése! A profiknak meg azért ajánlom, hogy ha sikerül minden kihívást szépen megcsinálni, és minden megcsinálnak, amit a makettben találnak, akkor egy olyan gyöngyszemmel gyarapszik az eddigi munkájuk, ami a vitrinben minden más makettet háttérbe szorít!
Megjegyezném, hogy az AMT a háromszintű nehézségből a másodikba sorolta a makettet! Azért kíváncsi lennék egy 3-as nehézségűre!