Az Ovit Titanja

Titan Z 40.530 F 6x6

1:24, Italeri + saját (2015)
Pintér György - Múzeumi krimik Újra egy kamion, és újra a nehézszállítás témaköréből, a különbség csak annyi, hogy ennek van magyar kötődése. Az építés leírása előtt néhány adatot, információt megosztok veletek az eredetiről is.
Gondolom az Ovitot elég sokan ismeritek, az MVM része, villamos hálózatokat építenek, tartanak karban, és hasonló tevékenységeik vannak. Régóta foglalkoznak már speciális szállítással, elvégre elég sok trafót, és hasonló nagy súlyú, és méretű tárgyat kell elszállítani a beépítés helyére a gyártó helyről. Eleinte csak a saját feladataikat végezték, később már bérfuvarokat is vállaltak, és a mai napig is ők rendelkeznek itthon az ilyen jellegű munkákhoz az egyik legkomolyabb gépparkkal. És itt kapcsolódik a történethez az általam megépített makett is. Az Ovit 1990-ben vásárolt a német Titan cégtől 2 db egyedi gyártású speciális vontatót az addig használt Faun vontatók mellé, részben azok kiváltására. Ezeket a vontatókat a Titan az Ovit specifikációja, kérései alapján szinte kézzel gyártotta le, rakta össze. Ez ebben a szegmensben megszokott, és ezért is van, hogy ebből a vontatóból csak ez a 2 db létezik ilyen formában a világon, többet nem is gyártottak ilyet. Ettől függetlenül nagyon strapabíró, és erős konstrukció, mert dacára a 25 éves kornak, és extrém terhelésnek, még ma is gond nélkül üzemel.
Néhány adat, specifikáció az eredeti járműről:

-Titan Z 40.530 F 6x6
-V12 hengeres Mercedes-Benz motor dupla turbóval, 530 LE teljesítménnyel
-Állandó összkerékhajtás
-Két hidraulika szivattyú, közvetlenül a motorról hajtva, egy a csörlőé, egy az egyéb hidraulikus eszközöknek
-egyedi hosszú fülke, a jobb oldalon két ajtóval
-250 tonna össztömeg
-csak vontatásra használják állandó ballasztplatóval

Mivel már többször láttam, ezért egyre inkább ott motoszkált bennem, hogy jó lenne megépíteni, de ez igen komoly feladatnak ígérkezett. Első lépcső az volt, hogy felvettem a kapcsolatot az Ovittal, és kértem egy lehetőséget arra, hogy körbefényképezzem az eredeti járművet. Szerencsére nagyon pozitívan álltak hozzá, és az építés során is mindig segítségemre voltak, ha kérdésem merült fel. Ezen kívül kaptam egy volt dolgozójuktól két nézeti tervrajzot is a járműről.
Szóval ennyi nekikészülés után jöhetett maga az építés. Azt már az építés előtt is tudtam, hogy ennél az építésnél sok szkreccselésre, átépítésre lesz szükség, és viszonylag kevés alkatrészt tudok majd használni a kiindulási makettből, ami egy F8-as MAN volt. Rögtön az elején a vázat teljesen nulláról sztirolból készítettem el, és egyedül a dupla hátsó futómű került be szinte átépítés nélkül, csak feljavítva. Az első futómű már erősen átépített lett a hajtás miatt, ezt egy régi hátsó hídból kezdtem építeni, majd készültek hozzá hajtott kerékagyak. Közben haladtam a motorral is, amely két V8-as Mercedes motorból lett V12-es, a turbókat pedig bontott Volvo motorokból kapta. A váltót is átalakítottam kicsit, majd a lendkerékhez gyártottam két hidraulika szivattyút. Kialakítottam hátul a vonófej környékét, és felkerültek az egykori Volvo tankok, és egy régi MAN tank átalakítva hidraulikaolaj tartálynak. Haladtam a fülkével is, amelyet szét kellett vágnom, és a hátsó ablaknál hosszirányban toldani, a jobb oldalon pedig egy második ajtót beépíteni. Ugyanezt eljátszottam a tetőnél is. A hűtőrács szintén kozmetikázásra szorult, majd felhelyeztem rá a Tibi által gyártott Titan maratás logót. A fülke mögé építgettem a tornyot, ahogy a speciális szállítás nyelvén ezeket a felépítményeket hívják, és felkerült egy régi Revell trélerről a csörlő, valamint a kiegészítő hűtő is. Mindenhol próbáltam vezetékezni, csövezni is ahol az eredetin is volt valami. A váz két oldalán a motortól jön két darab vastag cső, amelyek a kiegészítő hűtőhöz mennek, de ott van mellette a hidraulikaolaj hűtőcsöve is. Elég sokat kellett alakítgatni az öntőkeret darabokon (ezekből igen sok fogyott az építés idején), mire elnyerték végleges formájukat, és be tudtam építeni őket. A hátsó sárvédőket bordás lemezből készítettem, majd amikor már a megfelelő készültségi fokban volt az alváz, akkor fényes feketével festettem le. Noha az eredeti már kicsit kopott, de fényes fekete-piros kombinációban gyártották le annó, ezért követtem én is ezt a vonalat. A hajtott kerékagyakat az Italeri új kiegészítő készletéből vettem, sokkal jobb vele, mint a régi fajtával. Az első hajtás, és a nagyobb motor miatt a fülkét meg kellett emelni, és ezt az eredetin is úgy oldották meg, hogy a sárvédőkhöz készült egy toldás. Ezt én is hasonló módszerrel készítettem el sztirolból, majd ezután festettem a fülkét. A fülke pozícionálása is elég nehéz feladat volt, csakúgy mint a hozzá való tartók megépítése, mert is mindent nulláról kellett megcsinálni, és úgy, hogy billenthető legyen majd. Az első lökhárító teljesen saját gyártás sztirolból, elég sokat elidőztem vele, mire elnyerte a végleges formáját. A tetőre került egy állóklíma, és a belső teret is próbáltam kicsit berendezni. A kipufogó csövek öntőkeret és Evergreen elemekből állt össze, a borítást maratásból szintén Tibi gyártotta le, a matricákat pedig Kustinak köszönhetem. A plató szintúgy szkreccs, csak a hátsó ajtó egy Heller pótkocsi származék, a többi sztirol. A ponyva régi esőkabát maradék. Nagyon sok kis alkatrész került átépítésre amelyeket biztosan nem soroltam fel most, mert elég sok időt fordítottam a részletekre, de gondolom a képek visszaadják. Az építés közel 9 hónapig tartott, de úgy gondolom, hogy a Schweres flottám egyik legkülönlegesebb darabja készült el vele.
aIMG_9789
aIMG_9789
A váz elemei
A váz elemei
Motor átépítés alatt
Motor átépítés alatt
aIMG_2331
aIMG_2331
aIMG_2478
aIMG_2478
Első futómű helye
Első futómű helye
Az első kerékagy majd ebből lesz
Az első kerékagy majd ebből lesz
aIMG_2482
aIMG_2482
aIMG_2484
aIMG_2484
aIMG_2487
aIMG_2487
Első híd összerakva
Első híd összerakva
aIMG_2517
aIMG_2517
Hátsó vonófej
Hátsó vonófej
beépítve, fölötte a csörlőkötél kivezetése
beépítve, fölötte a csörlőkötél kivezetése
aIMG_3247
aIMG_3247
aIMG_3250
aIMG_3250
Itt került vágásra
Itt került vágásra
Ez kerül beépítésre
Ez kerül beépítésre
aIMG_3460
aIMG_3460
aIMG_3467
aIMG_3467
aIMG_3470
aIMG_3470
A toldott oldalak
A toldott oldalak
A tető is toldva lett
A tető is toldva lett
Készül a hűtőrács is
Készül a hűtőrács is
aIMG_3551
aIMG_3551
aIMG_3553
aIMG_3553
aIMG_3557
aIMG_3557
aIMG_3560
aIMG_3560
aIMG_3572
aIMG_3572
aIMG_3573
aIMG_3573
Hidraulika szivattyúk
Hidraulika szivattyúk
aIMG_3728
aIMG_3728
aIMG_3734
aIMG_3734
Hidraulika elosztó
Hidraulika elosztó
aIMG_3747
aIMG_3747
Sárvédő toldás
Sárvédő toldás
aIMG_4530
aIMG_4530
aIMG_4535
aIMG_4535
aIMG_4581
aIMG_4581
aIMG_4584
aIMG_4584
aIMG_5846
aIMG_5846
aIMG_5854
aIMG_5854
aIMG_6328
aIMG_6328
aIMG_6396
aIMG_6396
Szívócsövek
Szívócsövek
Kipufogó
Kipufogó
aIMG_6881
aIMG_6881
aIMG_8093
aIMG_8093
aIMG_8102
aIMG_8102
aIMG_8110
aIMG_8110
aIMG_8117
aIMG_8117
aIMG_9564
aIMG_9564
aIMG_9580
aIMG_9580
aIMG_9778
aIMG_9778
aIMG_9781
aIMG_9781
aIMG_9782
aIMG_9782
aIMG_9786
aIMG_9786
aIMG_9789
aIMG_9789
aIMG_9793
aIMG_9793
aIMG_9794
aIMG_9794
aIMG_9796
aIMG_9796
2015.08.08.
Utolsó módosítás: 2015.08.09.
Kiss Gábor (Gabi)
Makettinfo Online Klub
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Franky1234
2015.08.10. 22:09:49
Nagyon szép munka. Gratulálok!
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció