Az amerikai szezon

Messerschmitt Bf-109 G-6

1:72, Eduard No.2144 (2023)
Pintér György - Múzeumi krimik Karátsonyi Mihály hadnagy így emlékezett utolsó, 14-ik, 1944. augusztus 7-i bevetésére:

"Szól a megafon: lndulás! A 18 gépből álló, a három századtól összetákolt erős század erejű köteléket Molnár Laci vezeti. Debrődy Gyurka az 1. szd.-tól, Tóth Drumi a 2.-tól, én a harmadiktól bevetett részleget vezettem. Az én rajomban kettőnek ez az első bevetése. Málik Jóskára, Nyemecz zászlósra emlékszem még, hogy ők is részt vettek. Mint rendesen, felszállás után északnyugatra emelkedtünk. Német nehézvadászok oltalmára vagyunk rendelve. Már közel vagyunk Győrhöz 7000 m magasságban, mikor meglátjuk a német Messerschmitt-eket, melyek emelkedőképessége és sebessége a nehéz fegyverzetük következtében kisebb a mieinknél. A Szikla utasítása jön, hogy vegyük fel a biztosítást. Más hullámhosszra hangolva, csak a Sziklán keresztül volt érintkezés velük. A kb. 20 gépből álló kötelék biztosítását 500 méterrel felettük és mögöttük vettük fel. Mikor kb. Székesfehérvár fölött vagyunk, meglátjuk az amerikai bombázókat jóval alattunk Budapest irányába repülni. Mikor majdnem felettük vagyunk, Molnár rádión kiadja a parancsot: Póttankot ledobni, Revit, fegyverzetet bekapcsolni. A németek legnagyobb meglepetésünkre, a póttankot nem oldják le, tovább repülnek egy jobb fordulóval délre, majd nyugatra. Már a Rábánál vagyunk. Molnár állandó rádiózásban van a Sziklával, de a parancs mindig csak az, hogy maradjunk a németek felett. Egy hang a rádión: Négy Mustang felettünk a napban. Egy másik: Legalább 12-en vannak! És a számuk csak nő. Molnár kéri a Sziklát, hogy utasítsa a németeket, hogy csináljanak valamit, és ne csak körözzenek, mert ebből mészárlás lesz. A válasz állandóan: Biztosítani! Egy hang a rádióban: Motorhibám van, kiválok! Molnár: Ne válj ki te marha, mert rögtön ledurrantanak! Válasz: Nem válok ki. Ez így megy tovább, félünk, hogy üzemanyag már hazatérni sem lesz elég, nem hogy még légiharcra is jusson. Egyszer csak megindul a Mustangok támadása. Molnár előrehúz, hogy figyelmeztesse a németeket, mikor látom a Mustangokat Lacira sturcolni. Én egy jobb emelkedő fordulóval tüzet nyitok, a találatra való minden remény nélkül, mert célozni nem lehet, csak a figyelmüket esetleg elterelni. Mire visszanézek a kísérőim felé, senkit sem látok. Belementem egy zuhanásba, mint már többször azelőtt ilyen helyzetben, és sikerült is a közvetlen támadás elől olajra lépnem. Mikor kb. 2000 méteren felveszem a gépemet, meglátok egy Messert két Mustanggal mögötte. Feléjük fordulok és a zuhanásból eredő fölényes sebességgel el is érem őket. Jó helyzetben vagyok, tüzet nyitok és a pár lövést beleeresztek. Ebben a pillanatban egy fényes csíkot látok, egy hatalmas robbanás, a gépem megrázkódik, mintha bomba érte volna. A bal lábamnál tűz csap a kabinba. Hátranézek ösztönösen, s Mustangokat látok, öntik a tüzet rám. Első gondolatom: Ki innen! Fejre nyomom a gépet, talán túllőnek rajtam, és ledobom a tetőt. Igen ám, de a hevederemet, melyet felszállás után meglazítottam, hogy légiharc közben szabadabb legyen a mozgásom, még nem oldottam ki, és most a centrifugális erő és a hatalmas léghuzat következtében kinn lógok félig a gépből, mely egyenesen zuhan a föld felé (későbbi szemtanúk elbeszélése szerint futballpálya hosszúságú lángot húzva maga után) anélkül, hogy a botkormányt el tudnám érni. Már láttam magam az égő géppel a földbe csapódni, anyám jutott eszembe, s emberfeletti erővel hüvelykujjamat a heveder alá akasztva lecsúsztattam a kezem a hasam felé, hogy a hevedert kioldhassam. Mélységes csönd, kirepültem a gépből! Háttal zuhanok a föld felé, s mikor ki akarom oldani az ejtőernyőt, a kioldó kart nem találom a zsebében. Kinyitom a szemem és az előttem táncol, végre a bal kezem ujjal közé kerül és meghúzom. Az ejtőernyő, mint egy fehér hurka oldódott ki, s én egy szaltót csináltam, hogy ne rántson rajtam nagyot. Ez sikerült is, mert mikor kinyílt, csak egy sima emeléssel állította meg a zuhanásomat. Ezzel már földet is értem."

Van, hogy a makettező élete úgy alakul, hogy hosszú, hosszú idejű kihagyásra kényszerül, az éhség pedig ez alatt egyre, csak egyre mardossa belülről. Egy közelgő kényszerszabadságom előszelén esett be a boltokba az Eduard 1:72-es Bf-109 G-6-osa, amely tökéletesen alkalmas volt a hosszú kihagyás megtörésére. Kosárba dobván a hőn áhított repülő (magamban a legmagasztosabb tulajdonságokkal felruházott) kicsiny mását, máris az érkezés esedékességének nehezen kifürkészhető napját kalkuláltam.

A végtelennek tűnő (valójában mindössze néhány napos) várakozás után jött is az értesítő, hogy mehetek az értékes csomagomért. Örültem, mert ez volt a szabadságom első napja és minden a lehető legoptimálisabbnak ígérkezett. A csomagautomata, amely a makettemet rejtegette, oda is adta volna a számomra őrzött tartalmát, de az utánvétes fizetést lehetővé tévő modul teljesen sötét maradt. Nyeltem egy nagyot, és bízván az égiek, valamint a csomagküldő cégek üzemeltetőinek védőszentjében, a következő napra halasztottam a sikeres átvételt. Másnap ugyanaz a hiba fogadott, és ekkor megmozdult bennem: "na nehogymá, nekem jogaim vannak" érzés. Röviden, érthetően tettem egy hibabejelentést a telefonos ügyfélszolgálaton, amitől legalább nyugodtabb lettem kissé. Ahogy Jézus harmadnapra, úgy gondoltam, a csomagautomata fizetőterminálja is bizonyára feltámadott.

Jogosnak vélt bizakodásom hamarosan szertefoszlott, midőn a szokott folyamat végén ismét nem tudtam a fizetés végére eljutni. Az érzéseim kissé eluralkodtak rajtam, amelyet az újból tárcsázott telefonos ügyfélszolgálat csak részben tudott lekezelni. Ekkorra már sokadjára néztem át az itthon fellelhető matricalapjaimat, festési lehetőségeimet és unalomig lapozgattam a neten a készletről megjelent bemutatókat, csak hogy valamelyest mégis makettező állapotba kerülhessek kicsit. Újabb rákövetkező nap elértem a szabadságom feléhez és már-már apatikus hangulatban kerestem fel ismét az automatát, amely fogvatartotta a makettemet. De ahogy a Monthy Python Gyalog galopp-jában Sir Galahad-nek megjelent a Szent Kehely, úgy világított a sötétben nekem is a fizető terminál aktív kijelzője és végre karjaimba vehettem vágyaim tárgyát!

Az építés menetét lásd a képeken.

Sokaknak már unalmas, nekem viszont a legfontosabb típus. A makett megformálásában hibát nagyon nem találok, nekem egyedül a szegecselés az, ami megszokást igényel még. Javítani szinte semmit nem kell, feljavítóból is több volt a Dual Combo kiszerelésben, mint ami az én igényem. A munkák nagyobb részét a saját hibáimból kifolyólag magamnak okoztam. Az építés az ügyetlenkedésem ellenére is elegendő örömet okozott. Azóta is, ahogy térülök-fordulok otthon a lakásban, a vitrinem előtt meg-megállok, hogy egy pillantást vessek a drágámra. Jó érzés tölt el, hogy megépítettem, és hogy a birtokomban tudhatom.
01 Kezdőkép
01 Kezdőkép
02 Doboz
02 Doboz
03 Lehetőségek
03 Lehetőségek
04 Törzs beszívódás
04 Törzs beszívódás
05 Kabin
05 Kabin
06 Hordós
06 Hordós
07 Hűtők
07 Hűtők
08 Szegecssor
08 Szegecssor
09 Magassági
09 Magassági
10 Fülkemaszk
10 Fülkemaszk
11 Helyzetjelző
11 Helyzetjelző
12 Árnyalás
12 Árnyalás
13 Nemzeti zöld
13 Nemzeti zöld
14 Trikolor hiba
14 Trikolor hiba
15 Javított jelzések
15 Javított jelzések
16 RLM 74
16 RLM 74
17 Kamo
17 Kamo
18 Foltozás
18 Foltozás
19 Utántömítés
19 Utántömítés
20 Újabb oldalszámok
20 Újabb oldalszámok
21 Lakkozás matricázás
21 Lakkozás matricázás
22 Bemosás
22 Bemosás
23 Kisebb törések
23 Kisebb törések
24 Panelezés
24 Panelezés
25 Lukak pótlása
25 Lukak pótlása
26 Végső fény
26 Végső fény
27 Ceruzázás
27 Ceruzázás
28 Pigmentelés
28 Pigmentelés
29 Futók
29 Futók
30 Koszolás
30 Koszolás
31 Ragasztó marás
31 Ragasztó marás
32 Tető felvágás
32 Tető felvágás
33 Sérült kabin
33 Sérült kabin
34 Tető javítás
34 Tető javítás
35 Tető lakkozás
35 Tető lakkozás
36 Tető hézagolás
36 Tető hézagolás
37 Futószár bekötés
37 Futószár bekötés
38 Keréklazaság
38 Keréklazaság
39 Antenna
39 Antenna
40
40
41
41
42
42
43
43
44
44
45
45
46
46
47
47
48 Gustav sor
48 Gustav sor
49
49
50
50
2024.04.21.
Utolsó módosítás: 2024.04.24.
pmheros
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Mekett
2024.04.23. 11:43:41
Köszönjük, ismét nagyon szép munka, és szerintem nem lehet unni a magyar messzereket!
Részvétem a műszerfal miatt...

Hol tudnám elolvasni Karátsonyi többi visszaemlékezését, ha van?
pmheros
2024.04.23. 12:50:00
Üdv!

Köszönöm, és örülök, ha más is így érzi!.
A műszerfal is, és a többi roncsolás is javítva lett.

A konkrét idézet B. Stenge Csaba Elfelejtett hősök (2.bővített, átdolgozott kiadás) könyvének 272.oldaláról származik, kissé megvágva a szomorúbb részektől. (A könyvben 5 oldal jut a számára.)


Üdv.: pmheros
tyimosenko
2024.04.23. 22:39:02
Szia!
Gratulálok! A szokásos nagyon igényes, szép munka.
üdv
Podva
2024.04.24. 06:33:06
Nagyon tetszik nagyonjó írás, köszönöm!
Engedj meg egy apró megjegyzést: a 4. törzskereten alul látható nyílásnak valóban a MG108-nál volt funkciója, de a 4. törzskeretre a gyártás egy szakaszában felkerült ez a nyílás, függetlenül attól, hogy U4-hez vagy "sima" G törzshöz építették be. Vagyis elvileg a a mi győri sima gépeinken is volt a háború későbbi szakaszában.
Üdv Viktor
Propellerfanatic
2024.04.24. 07:27:47
Gratulálok!
Irigylésre méltó az Gustav sor!
Üdv
LP
pmheros
2024.04.24. 07:46:07
Üdv tyimosenko!

Köszönöm! Igyekeztem. Eleve cikkre készült az építés, ha csak a polcra ment volna, akkor a ragasztós kabintető, meg még pár hiba rajta lett volna hagyva. Persze most a Moson képei után látom, hogy bőven volna hova fejlődnöm. Bár lehet nálam nem a versenyszintű munka a cél, hanem az ÉLVEZET :)

Üdv.: pmheros
pmheros
2024.04.24. 10:19:22
Üdv Viktor!

Köszönöm az észrevételed! Múltkor az Erla típusú lővályú lemezelése (azonosítása) esetében is te raktál rendet a fejemben, és most is hasznos infóval gazdagítottál.
Ugyanezen törzskeret (szerintem ez az 5.-6. közötti) felső részén voltam így a motorindító üzemanyagtank betöltőnyílásával, hogy a korai gépeken elvileg nem volt, de idővel az is megjelent, csak a képeken ez általam nem azonosítható, hogy mikortól történt meg. Az Eduard Gustav Pt2 leírásából próbáltam okosabb lenni, mert az itthon lévő kiadványaim nem nagyon mennek bele ilyen részleteséggel, vagy még akár hibáznak egyes részleteket illetően. Azon sor mentén gondolkoztam, hogy még az antenna árbóc is hosszabb, a Galland páncélt is csak épp elkezdték beszerelni, valamint nincs még keretantenna sem, így hátha korai gyártásból származik a v806 (No 95214). A v810 képén sem vélem még látni (ez persze lehet a fotóm hibája), a v823 (No 95265) félig kiégett roncsán már tudom azonosítani. Persze ezektől az apróságoktól még a vitrinemben ugyanúgy tud feszíteni a madárkám :)

Ha nem is most, de építek még majd Eduard Gustav -ot ami későbbi magyar gyártású lesz, azon nem fogom tömíteni ezen fedeleket.

Üdv.: pmheros
Johnie
2024.04.24. 10:54:00
Nagyon szép kis ékszer készült!
Hogy neked mennyi Gustav-od van! 😀
pmheros
2024.04.24. 11:39:44
Üdv Propellerfanatic !

Köszönöm!
Az a Gustav sor "mindig" létezett, mindig központi helyet foglalt a vitrinemben, és mindig formálódott. Huszon-harmincéve még az Airfix 1965 évjáratú New Tool :) G-6 -osai adták a flotta gerincét. Szerencsémre azóta kijött néhány -a típusra valóban hasonlító- makett a piacra. Lassan le tudtam ezeket az öreg formákat cserélni jobbakra, ahogy jöttek az egyre újabb, és újabb csodák. Büszke is vagyok rájuk, nem feltétlen a megvalósítás szintje, mint inkább a gyűjteményi volta miatt.

Üdv.: pmheros
pmheros
2024.04.24. 12:18:04
Üdv Johnie!

Köszönöm!
Sok Gustav -om van, és mégtöbb megépítetlenül a dobozában. Többek közt azért maradtam az 1:72 -es méretarányon, mert kis vitrinbe is sokat lehet a 72 -esekből pakolni. (Pedig a szemem már nekem sem a régi az apró dolgokhoz). Kicsit csaltam amúgy, mert a Eduard cikk publikálásával bevártam a Tamiya G-6 -osom elkészültét is, hogy tényleg minden jelenleg kapható vállalható* önálló** formából legyen egy a sorban.
*Vállalható formának nem tudom már nevezni a Heller, a 2019 -es Airfix, és sajnos az Italeri -t sem. (A polcon lévő Academy -t is már ebbe a kategóriába sorolom, csak ebből még akadt itthon)
**Nem önálló forma az AzModel, KP, Special Hobby, Amodel, Kora, mert ezek FineMolds koppintások, és nem önálló az inTech, Mastercraft/Mistercraft, ZTS, Big Model sem, mert azok a Hasegawa forma lenyúlása.
Így az Eduard Gustav készletek piacra kerülésével esélyes, hogy még több Gustav -om lesz, még ha csak egyenlőre dobozában maradva is.


Üdv.: pmheros
warbirds
2024.04.24. 14:38:51
Gratulálok, csinos a madár, a szokásos informatív képanyaggal körítve.
slowmotion
2024.04.24. 15:48:26
Nagyon szép! (És nem utolsósorban a cikk tele van hasznosítható tapasztalattal, példéul a festékválasztás terén. Azért külön köszönet!)
Na ILYEN szépen sosem lesz az enyém megcsinálva, ugyanebből a készletből tervezek egy magyar G-6-ost és Hartmann gépét megcsinálni, "M.E." besorolással. M.E. = majd egyszer...
pmheros
2024.04.24. 19:15:32
Üdv warbirds!

Köszönöm a dicsérő szavakat. Korábban sok esetben is olyan makettekhez sikerült nyúlnom, ami hónapokig tartó faragást, felpótlást igényelt, és ott elég volt néhány hét munkájáról egy-egy összefoglaló képet lőni hogy az ilyen ritkás anyag kiadjon egy cikket. Ez az új tervezésű közel hibátlan készlet esetében azonban félő volt, hogy nem lesz mit bemutatni, ezért már a legapróbb mozzanatról is kattintottam a képet a telefonommal, remélve hogy egy bemutatóra való kisebb összeállítás meglesz valahogy. A képre feliratozás nálam bevállt, nem kell körbeírni, keresni, oda van nyilazva, és kész. Korábbi írásaim újraolvasva, igencsak bonyolult hosszadalmas mondatszerkezeteket használtam, ami számomra is nehezen volt már fogyasztható. Ha lesz még cikkem, ez marad a módi. Kevés szó, kevés sallang.

Tudja valaki milyen hosszúnak kell lenni a Gustav pitot-csövének ? Az Edu-jé határozottan hosszabbnak tűnik, mint a sorban a többi Gustav csöve.
pmheros
2024.04.24. 20:09:39
Üdv slowmotion!

Köszönöm!
A festékválasztás kényes téma: én most a nemzeti szín pirosával voltam bajban, mire 4 Gunze pirosból el tudtam nagy nehezen döntöteni melyik lenne az "ízlésemnek" a legjobb. Persze más volt árnyékban, más napsütésben, és lámpafény alatt is. Sőt a fotóimat visszanézve megint más a szín megjelenése. A Gunze RLM 23 -asa nekem túl van világosítva, túl fakó, döglött szín (ráadásul csak a fronton a németek által átadott gépeket festették 23 -assal).
Ha spirálos magyar gépet építenél, és találtál a légcsavarkúpra megfelelően keskeny, kevés menetű spirál matricát, vagy maszkolót, (amit rá is próbáltál, és működik,) azt írd meg majd utána nekem kérlek!
(Én a harmad fehérkörcikkes légcsavarkúp festési lehetőség felé terelnélek).
Az Eduard készlettel jó döntést hoztál, így a Tamiya G-6 után már állíthatom, hogy a legjobbat.

Üdv.: pmheros
slowmotion
2024.04.24. 23:32:54
Azt néztem, hogy a vitrinben a Hasegawa és a Hobbyboss zöldje teljesen más, mint az Eduard és a Finemolds-ra festett szín. Az tudatos (a valósígban is mások voltak), vagy csak szimplán mást akartál kipróbálni?
pmheros
2024.04.25. 10:13:13
FineMolds -ot kivenném a sorból, mert az a fronton a németek által átadott gép, amit az ott rendelkezésre álló RLM 25 zöldre tudtak festeni. Erre nekem korábban a hasonló Gunze gx06 színt ajánlották. A FineMolds építéshez feljegyeztem magamnak, hogy 1 rész c136 -al szelídítettem meg a 2 rész gx06 "világítós" élénkségét.

A másik 3 gép is 3 egymástól különböző zöldet hordoz, bár ezeknél már nem nagy a különbség. Mindegyik valamilyen forrás hatására, vagy csak egyéni kísérlezezés eredményeképp született. Jelen cikkben lévő szín Magó Károly Ék és kereszt könyvében megjelent eredeti roncsdarab képének benyomását igyekszik kelteni. Persze tudjuk, hogy a roncsdarabon látható szín képen rögzítése, és a nyomdai munka minősége is befolyásolja azt, amit én az eredetiségből látni tudok, de talán nem sokkal rosszabb ez az irány, mint ahogy az eddigi "megérzéseim" alapján dolgoztam.

Üdv.: pmheros
borisz
2024.04.27. 10:12:52
Szia,jó, hogy írtál!

Nálam is vár már pár 109-es, illetve érkezőben van a Special Hobby kiadás, szóval evidenciában tartom majd ezt a cikked, hasznos mint mind.
pmheros
2024.04.27. 13:04:23
Üdv borisz!

Láttam a Brittmodeller -en a fotódat a várakozó készletekről, különösen az Adlerangriff sorkezdéssel volt meggyőző a gyűjteményed. Sokat agyaltam megjelenéskor (és még utánna is egy darabig) ezen 2136 készlet megvásárlásáról, hogy nekem is legyenek Special Hobby (Eduard) Emil -jeim, de addig nézegettem a kereteket, és azok formáit, részleteit, hogy végül csak egy önálló E-1 -est szereztem be megbizonyosodásul, hogy tényleg nem-e csak a fotók csalnak. Sajnos, míg az Eduard a 48 -as méretarányú 109 -eseinek hibáit többnyire orvosolta az 1:72 -es léptékre váltásnál, addig a Special Hobby az Eduard -tól kapott tervekbe nem nyúlt bele az Emil -ek esetében, azok hibáit nem javította ki. Még fájóbb hogy az Eduard ezek után, a saját neve alatt is kiadta a hibákkal együtt ugyanazt.

Ha a Special Hobby kiadás alatt a 72 394 -et érted, akkor ott az első generációs AzModel Gustav -ok hibáira keress majd rá, hogy az ott látott hibákat javítani tudd.

Üdv.: pmheros
borisz
2024.04.27. 17:38:50
Azt az Adlerangriff készletet 6000 forintért sikerült beszereznem, azt hiszem, annyit bőven megért. :D

Majd figyelek azokra a hibákra az E sorozatnál, köszönöm, annál is inkább, mert a most megrendelt darab is az, egy E-1, 72459-es cikkszámmal, azaz Condor légiós jelzésekkel.
A Sparviero mellé az kell és kész.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció