Az erő legyen veletek...

Boeing 777-300ER / 787-9 Dreamliner

1:144, Revell / Zvezda No.04945 / 7021 (2016)
Pintér György - Múzeumi krimik Mindjárt az elején leszögezném, hogy nem vagyok Star Wars Fan, de az ANA repülők nagyon tetszenek, így mindjárt három verziót is megépítettem a falra.

A kezdés rögtön izgalmasra sikerült, ugyanis "színes repülőre" kerestem ötleteket és akkor bukkantam rá a sárga verzióra. Az örömömet tetézte, hogy kapható volt hozzá matrica és persze a Revell "tripla hetes" már itthon is volt hozzá. Aztán jött a "de", ugyanis a makett 300-as, az igazi gép pedig 200-as.

Ilyen könnyen nem adom fel és elkezdtem infókat gyűjteni, mennyivel és mégis hogyan kellene megrövidíteni a géptörzset. Akkor egy külföldi fórumban épp téma volt a 300-ból 200-as "faragása" és el is kezdtem a méregetést, rajzolgatást, jelölgetést, majd jött a fűrész.

A szétvágott géptörzs újra összeragasztása nem okozott különösebb problémát, de azt megjegyzem, hogy volt mit csiszolgatni utána, hogy szép és egyenletes legyen a felület, aztán jött az alapozás és a fényezés. A sárga szín köztudottan nem takar/fed túl jól, így emlékeim szerint három réteg (Tamiya TS-16) festék került a gépre. Egyedül a függőleges vezérsík maradt fehér a matricák miatt. A szárnyat nem alakítottam át, az maradt az eredeti, készletben lévő verzió. Egyedül a hajtómű okozott nehézséget, a burkolat sehogy sem akart a helyén maradni és illeszkedni.

A matricák a PAS-Decals termékei mindhárom Boeing esetében. Általánosságban elmondható a gyártó matricaszettjeiről, hogy elég vékonyak, könnyű velük dolgozni, ugyanakkor vigyázni is kell, mert időnként visszahajlik, vagy elszakad, de sajnos több esetben feledékenyek is és egy-két apróságot hajlamosak kifelejteni.

A rövidített 777-es esetében nem volt gond a C-3PO matricákkal, méretre, formára megfelelő volt minden. A sárga ANA után következett a fehér 300-as gép. A BB-8 matricánál sajnos megtörtént az, amit senki nem szeret átélni, mert az bizony elszakadt, ráadásul egy apró (szürke) részt is elfelejtett a készítő. Hiába építettem csak fél gépet, a másik oldal matricájából nem tudtam pótolni a sérült darabot, így egy új szettet kellett rendelnem. Mindezek tudatában másodikra már minden stimmelt, bár az is igaz, hogy a "bűnös" matricát több darabra vágva ragasztottam fel...

A kedvencem a Dreamliner volt a három Boeing közül és ennek a festése igazi kihívás volt. Be is vallom, egy árnyalattal "elnéztem" a világosabb szürke színt, de már nem volt lelkierőm újrafényezni az egész géptörzset, ráadásul mindkét fél esetében. A matricák ennél a gépnél is csak majdnem voltak hibátlanok. A kék árnyalatot az alatta lévő szürke kissé lilás árnyalatra változtatta, ami azért macerás, mert kimaradt a szettből az orrkúp matricája, így azt festeni kellett, azaz előtte kikeverni a színt. Másik hiányossága a matricának, hogy 4 helyett csak 2 ajtó alá kapunk fehér alapot.

Először volt dolgom Zvezda repülővel, így furcsa is volt, hogy az alkatrészeket nem fehéren, hanem szürkén kapjuk a dobozban. Ez alapjában nem volt gond, alapozás után könnyedén lehetett fehérre fújni a törzset. Az alkatrészek is pontosak voltak. Talán annyi az észrevételem, hogy a Zvezda kicsit "erősebb" anyagot használ, mint a Revell.

Az egyik kész Dreamliner 3D faliképet pedig a bécsi repülőtér rendezvényén megmutattam az érdeklődőknek abban az évben, amikor elkészült, ráadásul ott volt az ANA osztrák képviselete is és nagyon tetszett nekik ebben a formában, ugyanis nekik "csak" kész modellként létezett R2-D2.
A Revell 777-300ER doboza
A Revell 777-300ER doboza
A 300-as törzsét meg kellett rövidíteni, hogy 200-as lehessen
A 300-as törzsét meg kellett rövidíteni, hogy 200-as lehessen
Felül a 777-200, alul a 777-300 törzsfél
Felül a 777-200, alul a 777-300 törzsfél
Három réteg Tamiya TS-16 sárga után
Három réteg Tamiya TS-16 sárga után
A PAS Decals C-3PO szettjével nem volt gond
A PAS Decals C-3PO szettjével nem volt gond
A függőleges vezérsík alapozása maradt fehér
A függőleges vezérsík alapozása maradt fehér
A rövidített törzsön akadt tömíteni- és csiszolnivaló
A rövidített törzsön akadt tömíteni- és csiszolnivaló
Boeing 777-200 az ANA légitársaság Star Wars festésével
Boeing 777-200 az ANA légitársaság Star Wars festésével
A hajtóműburkolat nem illeszkedett valami jól
A hajtóműburkolat nem illeszkedett valami jól
A szárny maradt az eredeti 300-as
A szárny maradt az eredeti 300-as
A dobozok és a PAS Decals matricaszettjei
A dobozok és a PAS Decals matricaszettjei
A PAS Decals BB-8 matricája sajnos elszakadt
A PAS Decals BB-8 matricája sajnos elszakadt
Boeing 777-300 az ANA Star Wars festésével
Boeing 777-300 az ANA Star Wars festésével
A gépet 2022-ben, mindössze 12 évesen nyugdíjazták
A gépet 2022-ben, mindössze 12 évesen nyugdíjazták
A Dreamliner törzsfelei felmatricázva
A Dreamliner törzsfelei felmatricázva
Négyből csak két ajtó alá kapunk fehér alapot
Négyből csak két ajtó alá kapunk fehér alapot
Az orrkúp mintáját matrica hiányában festeni kellett
Az orrkúp mintáját matrica hiányában festeni kellett
A szürke alap a matrica kékjét kissé a lila felé tolja
A szürke alap a matrica kékjét kissé a lila felé tolja
Boeing 787-9 Dreamliner az ANA Star Wars festésével
Boeing 787-9 Dreamliner az ANA Star Wars festésével
2024.09.06.
Utolsó módosítás: 2024.09.10.
Németh Gábor (NGPETI)
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció