Pintér György - Múzeumi krimik
Mindjárt az elején leszögezném, hogy nem vagyok Star Wars Fan, de az ANA repülők nagyon tetszenek, így mindjárt három verziót is megépítettem a falra.
A kezdés rögtön izgalmasra sikerült, ugyanis "színes repülőre" kerestem ötleteket és akkor bukkantam rá a sárga verzióra. Az örömömet tetézte, hogy kapható volt hozzá matrica és persze a Revell "tripla hetes" már itthon is volt hozzá. Aztán jött a "de", ugyanis a makett 300-as, az igazi gép pedig 200-as.
Ilyen könnyen nem adom fel és elkezdtem infókat gyűjteni, mennyivel és mégis hogyan kellene megrövidíteni a géptörzset. Akkor egy külföldi fórumban épp téma volt a 300-ból 200-as "faragása" és el is kezdtem a méregetést, rajzolgatást, jelölgetést, majd jött a fűrész.
A szétvágott géptörzs újra összeragasztása nem okozott különösebb problémát, de azt megjegyzem, hogy volt mit csiszolgatni utána, hogy szép és egyenletes legyen a felület, aztán jött az alapozás és a fényezés. A sárga szín köztudottan nem takar/fed túl jól, így emlékeim szerint három réteg (Tamiya TS-16) festék került a gépre. Egyedül a függőleges vezérsík maradt fehér a matricák miatt. A szárnyat nem alakítottam át, az maradt az eredeti, készletben lévő verzió. Egyedül a hajtómű okozott nehézséget, a burkolat sehogy sem akart a helyén maradni és illeszkedni.
A matricák a PAS-Decals termékei mindhárom Boeing esetében. Általánosságban elmondható a gyártó matricaszettjeiről, hogy elég vékonyak, könnyű velük dolgozni, ugyanakkor vigyázni is kell, mert időnként visszahajlik, vagy elszakad, de sajnos több esetben feledékenyek is és egy-két apróságot hajlamosak kifelejteni.
A rövidített 777-es esetében nem volt gond a C-3PO matricákkal, méretre, formára megfelelő volt minden. A sárga ANA után következett a fehér 300-as gép. A BB-8 matricánál sajnos megtörtént az, amit senki nem szeret átélni, mert az bizony elszakadt, ráadásul egy apró (szürke) részt is elfelejtett a készítő. Hiába építettem csak fél gépet, a másik oldal matricájából nem tudtam pótolni a sérült darabot, így egy új szettet kellett rendelnem. Mindezek tudatában másodikra már minden stimmelt, bár az is igaz, hogy a "bűnös" matricát több darabra vágva ragasztottam fel...
A kedvencem a Dreamliner volt a három Boeing közül és ennek a festése igazi kihívás volt. Be is vallom, egy árnyalattal "elnéztem" a világosabb szürke színt, de már nem volt lelkierőm újrafényezni az egész géptörzset, ráadásul mindkét fél esetében. A matricák ennél a gépnél is csak majdnem voltak hibátlanok. A kék árnyalatot az alatta lévő szürke kissé lilás árnyalatra változtatta, ami azért macerás, mert kimaradt a szettből az orrkúp matricája, így azt festeni kellett, azaz előtte kikeverni a színt. Másik hiányossága a matricának, hogy 4 helyett csak 2 ajtó alá kapunk fehér alapot.
Először volt dolgom Zvezda repülővel, így furcsa is volt, hogy az alkatrészeket nem fehéren, hanem szürkén kapjuk a dobozban. Ez alapjában nem volt gond, alapozás után könnyedén lehetett fehérre fújni a törzset. Az alkatrészek is pontosak voltak. Talán annyi az észrevételem, hogy a Zvezda kicsit "erősebb" anyagot használ, mint a Revell.
Az egyik kész Dreamliner 3D faliképet pedig a bécsi repülőtér rendezvényén megmutattam az érdeklődőknek abban az évben, amikor elkészült, ráadásul ott volt az ANA osztrák képviselete is és nagyon tetszett nekik ebben a formában, ugyanis nekik "csak" kész modellként létezett R2-D2.