Az olasz faltörő kos

C1 Ariete

1:35, Trumpeter
Pintér György - Múzeumi krimik Szerettem volna egy modern harckocsit összerakni. Sokat gondolkodtam,ki is legyen a szerencsés kiválasztott és végül egy Kosra esett a választásom. Mind megjelenésében - mind szerkezeti elrendezésében kihívó megjelenésű; ez az mi megfogott benne.

A készlettel nem volt semmi probléma. Mindent adtak hozzá, ami elvárható, hogy egy harckocsimakett dobozában legyen. Egy-két helyen többet kell pepecselni a csiszolással, de ez ne akadályozzon senkit sem. Megéri!

Egy rövidke áttekintést hadd adjak a tank életéről...
1995-ben, Olaszországban állították szolgálatba. Nagy volt az elvárás, hiszen egy olyan harckocsit akartak az olaszok, amit ott helyben terveznek meg és építtetnek meg, ezenfelül eleget kellett tennie a XXI. század kihívásainak.
Főfegyvere egy 120 mm-es löveg (füstelszívóval és hővédő köpennyel). Emellett a harcjárművön megtalálható még 2db. 7,62 mm-es géppuska (légvédelem és párhuzamosított). És ha valaki azt hinné vége a felsorolásnak, még a torony mindkét oldalán találhatóak gránátvetők.
Páncélzatát több helyen pótpáncélzattal szokták kiegészíteni.
Nem mondható lassú teknőnek, hiszen elérheti az akár 65km/h-s sebességet; hatótávolsága pedig közel 600 km.
Kijelenthetjük, hogy az olaszoknak tényleg sikerült egy igen hatásos faltörő kost "kifaragniuk".

Kisebb változtatásokat ejtettem a modellen - ettől lesz egy kicsit egyedi.Elsőre a torony hátuljában található ponyvát készítettem el rézlapból. "Összehajtogattam", majd a szélén vékony tű segítségével "varratokat" alakítottam ki.A tornyon elhelyezkedő géppuskához sztirollapból készítettem pajzsot.A vonóhorgot pedig több, vékony drótból sodortam össze.Végül fontos elmondani, hogy a lánctalp PVC-ből készült, mégis igen jó minőségű; azt nem cseréltem le.

A festés...
Alapozás után megkapta az első réteg (nem túl sötét, de nem is túl világos zöld) festéket. Száradás után zöld és fekete keverékéből hoztam létre új, immáron sötétebb árnyalatú zöldet, amivel nagyobb "foltokat" szórtam a járműre. Később még egy árnyalatú zöldet használva festettem rá a terepszínt.Majd tussal kihúztam a panelvonalak közti réseket, így életszerűbbé téve a köztük lévő távolságot.Ezek után a páncéllemezek közepét világossárgával, majd a tank hűtőventillátorának környezetét feketével ködöltem át. A rács mellé, még egy olajfoltot is festettem.
Végül a homloklemezeken levő csavarokat sárgára festettem le.

Felmatricáztam a makettet és a végén kapott még egy pár réteg ködölést és végül a koszolást.

Az alap alapja agyag (hej, de szép mondat ). Vékonyan felvittem a felületre, majd - mivel az agyag száradás közben összehúzódik - kicsit kirepedezett a felszín, mintha a sivatagban "kószálna".Köveket és egy pár száraznak tűnő játékvirágot szúrtam a száradó agyagba. Mégsem legyen olyan kietlen vidék...

Annyival zárnám a történetet, hogy igazán élvezetes volt megépíteni és lefesteni eme bestiát. Igaz, a modern harckocsikat nehezebb élethűvé varázsolni, hiszen a legtöbbjük nem rozsdásodik és az időjárás sem okoz nekik "fejtörést", de egy új kihívás volt, amit nagyon szívesen vállaltam fel.
Mindenkinek csak ajánlani tudom; modern, jó minőségű, pontos és kidolgozott harcjármű születhet meg a doboz sötétjéből...
Felülről
Felülről
Rézsut szemből
Rézsut szemből
Szemből
Szemből
Torony oldala
Torony oldala
Géppuska pajzsa

Sztirolból elkészítve...
Géppuska pajzsa
Ponyva

Lemezből készítve...
Ponyva
Hátulról
Hátulról
Kukucs...
Kukucs
pajzsos kivitel

Nem teljes pajzs, hanem golyóálló üvegből, de van. Nem gyakori jelenség...
pajzsos kivitel
teli pajzsos

Nos, ha már a pajzsot említettétek itt egy szép ,,példány" pajzzsal.
teli pajzsos
2009.12.30.
Utolsó módosítás: 2010.01.12.
kistigris
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
magyarzoli1@vipmail.hu
2010.01.12. 15:39:18
Szia Kistigris! Szerintem jó amit csináltál, és a Trumpeter-ben sem csalatkozik az ember:Igazán élethűre sikerült megcsinálnod!!! Csak így tovább ÜDV: TIGRIS6
bobi77
2010.01.12. 19:22:55
Nagyon szép lett gratula hozzá! A történetéhez annyit hogy eredetileg nem saját fejlesztés hanem a Leopárd licenszét vették meg és azt módosították a saját igényeikhez az olaszok. A löveg, a felfügesztés, az elektronika német fejlesztés, licenszbe gyártják az olasz cégek maximum javítanak rajta ahol tudnak. A legfontosabb változás a Leohoz képest hogy sokkal könnyebb a Kos, mint a német "fajtársa", ennek megfelelően a páncélzata is vékonyabb. Erre az olasz utak és hídak miatt, meg egyáltalán az olasz terepviszonyok miatt volt szükség. Éppen a német gyökerek miatt nem tudott elterjedni az olasz tank mivel szükség lenne a német fél hozzájárulása az exporthoz.
Jimbow
2010.01.12. 19:38:00
Szia! Szép lett, gondolom ez is az elsők egyike, szóval nagyon jó.
Pár tipp, ha elfogadod, a további fejlődéshez:
- csiszold, vagy faragd le az alkatrészek oldalán az öntési és a rögzítési nyomokat (pl a kapaszkodók a tetőn)
- sok helyen nagy a hézag, nézegess képeket, mit hol kell tömíteni, eltüntetni
- a két félcső illesztési vonalára még kicsit gyúrhattál volna
- pajzsos géppuskát én még sehol sem láttam Arietén
- lenyúltad a cikk címemet :)

Így tovább!

Üdv,
Ádám
Jimbow
2010.01.12. 19:40:01
Ja és hátulról eltűnt a vonóhorog...
sulyid
2010.01.12. 20:42:16
Szerintem is nagyon szép lett.Átnéztem pár képet és én sem láttam sehol sem pajzsos géppuskát.

Off:Bobi77:Szétnéztem "pár" helyen és SEHOL sem találtam még a legkisebb utalást se a leopárdra.
Jimbow
2010.01.12. 20:54:40
Hát nézz körül jobban! :)
És hasonlítsd össze a Leo 1 és az Ariete testét.
Üdv!
kistigris
2010.01.12. 23:05:47
Üdv mindenkinek!
Nos, én sem találtam leopárdhoz hasonlító cikket a neten, de nem adom fel. Még keresgélek. De annyi szent, hogy igen sok hasonlóság van leopárd és ariete között (főleg szerkezetileg). Köszönöm a történelmi kitekintést. Ma is megtudtam valami újat!

Köszönöm a tippeket Neked is, Jimbow! És őszintén megmondva a címedet nem is figyeltem, de ha lehet, változtatok!
Pont gyenge pontjait mutattad meg. Hát van még min csiszolnom...

Hát, most van a géppityun pajzs :) - nem árt az :p

Szép estét!
kistigris
2010.01.12. 23:07:42
Jimbow, már meg is változtattam!
És elnézést a figyelmetlenségemért! De a Te címed jobb :D :p
Jimbow
2010.01.12. 23:17:15
Tökmindegy igazából...
Kezdőként nekem ennyire nem ment.
Üdv!
kistigris
2010.01.12. 23:20:09
Utóirat: utólag tettem fel egy képet pajzsos kivitelről. Nem elterjedt, de mégis voltak ilyenek is...
Kalóz
2010.01.13. 10:50:16
szép munka, csak így tovább, vagy még jobban! Leopárdokról a Waffen-Arsenál sorozatban van anyag!
Kalóz
sipiricsi87
2010.01.13. 22:09:38
Elősször is enged meg, hogy gratuláljak, nagyon szép munka.
Amit még finomítanék rajta, azt már a tapasztalt kollegák felsorolták
A Leopárd és az Ariete kapcsolatáról: A rokonság valós és igaz Bobi leírása valós.
Amit pedig ehhez a kis vitához hozzáfűznék az, hogy bármely modern harckocsit is vizsgáljuk (Chalenger, Abrahams, T-96 stb) Mind a Leopard 1-es alapján készült. Ugyanis a német mérnökök voltak az elsők (hogy ez milyen meglepő...) akik a jól ismert elrendezést használták. Nem véletlen, hogy olyan hasonlóak a modern tankok. A páncélzat kialakítása, a fegyverzet, a felfüggesztés, a technológia felszerelések, a teljes elrendezés, mind elsőként a "Leo"-ban jelent meg elsőnek.
kistigris
2010.01.13. 22:42:41
Köszönöm szépen a hozzászólásokat!
Mindig is azt szoktam mondani, hogy lesz ez még így se ...

Hm, ismét tanultam valami újat a modern harckocsikról.
Szép estét!
sulyid
2010.01.14. 09:39:41
Az én álláspontom szerint a challengernek nincsen sok köze a leo 1-hez mivel a brittek mindig is külön utat jártak
bobi77
2010.01.14. 19:10:40
Sulyidnak adok igazat! A Challenger (úgy tudom) teljesen brit fejlesztés (bele is rokkant a gyár). Egyszerüen nem hagyhatták hogy az angol harcjárműipar tönkre menjen, inkább válalták a plussz költséget, na meg a "Cobham" (rekeszes) páncélzatott is ők fejlesztették ki, muszáj volt hasznosítani. Viszont az Abrams és a Leo (föleg a 2.) valóban egy tőröl fakadnak, tekintve hogy az amik és a németek egy tankot akartak kifejleszteni és rendszeresíteni, csak aztán olyan drága lett hogy szakítottak, azonban a fejlesztésből igyekeztek mindketten hasznosítani valamit. A nagy vita főleg a meghajtás miatt volt (leo:dízel,Abrams:gázturbina)és nem tudtak megegyezni.
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció