Pintér György - Múzeumi krimik
Szerettem volna egy modern harckocsit összerakni. Sokat gondolkodtam,ki is legyen a szerencsés kiválasztott és végül egy Kosra esett a választásom. Mind megjelenésében - mind szerkezeti elrendezésében kihívó megjelenésű; ez az mi megfogott benne.
A készlettel nem volt semmi probléma. Mindent adtak hozzá, ami elvárható, hogy egy harckocsimakett dobozában legyen. Egy-két helyen többet kell pepecselni a csiszolással, de ez ne akadályozzon senkit sem. Megéri!
Egy rövidke áttekintést hadd adjak a tank életéről...
1995-ben, Olaszországban állították szolgálatba. Nagy volt az elvárás, hiszen egy olyan harckocsit akartak az olaszok, amit ott helyben terveznek meg és építtetnek meg, ezenfelül eleget kellett tennie a XXI. század kihívásainak.
Főfegyvere egy 120 mm-es löveg (füstelszívóval és hővédő köpennyel). Emellett a harcjárművön megtalálható még 2db. 7,62 mm-es géppuska (légvédelem és párhuzamosított). És ha valaki azt hinné vége a felsorolásnak, még a torony mindkét oldalán találhatóak gránátvetők.
Páncélzatát több helyen pótpáncélzattal szokták kiegészíteni.
Nem mondható lassú teknőnek, hiszen elérheti az akár 65km/h-s sebességet; hatótávolsága pedig közel 600 km.
Kijelenthetjük, hogy az olaszoknak tényleg sikerült egy igen hatásos faltörő kost "kifaragniuk".
Kisebb változtatásokat ejtettem a modellen - ettől lesz egy kicsit egyedi.Elsőre a torony hátuljában található ponyvát készítettem el rézlapból. "Összehajtogattam", majd a szélén vékony tű segítségével "varratokat" alakítottam ki.A tornyon elhelyezkedő géppuskához sztirollapból készítettem pajzsot.A vonóhorgot pedig több, vékony drótból sodortam össze.Végül fontos elmondani, hogy a lánctalp PVC-ből készült, mégis igen jó minőségű; azt nem cseréltem le.
A festés...
Alapozás után megkapta az első réteg (nem túl sötét, de nem is túl világos zöld) festéket. Száradás után zöld és fekete keverékéből hoztam létre új, immáron sötétebb árnyalatú zöldet, amivel nagyobb "foltokat" szórtam a járműre. Később még egy árnyalatú zöldet használva festettem rá a terepszínt.Majd tussal kihúztam a panelvonalak közti réseket, így életszerűbbé téve a köztük lévő távolságot.Ezek után a páncéllemezek közepét világossárgával, majd a tank hűtőventillátorának környezetét feketével ködöltem át. A rács mellé, még egy olajfoltot is festettem.
Végül a homloklemezeken levő csavarokat sárgára festettem le.
Felmatricáztam a makettet és a végén kapott még egy pár réteg ködölést és végül a koszolást.
Az alap alapja agyag (hej, de szép mondat ). Vékonyan felvittem a felületre, majd - mivel az agyag száradás közben összehúzódik - kicsit kirepedezett a felszín, mintha a sivatagban "kószálna".Köveket és egy pár száraznak tűnő játékvirágot szúrtam a száradó agyagba. Mégsem legyen olyan kietlen vidék...
Annyival zárnám a történetet, hogy igazán élvezetes volt megépíteni és lefesteni eme bestiát. Igaz, a modern harckocsikat nehezebb élethűvé varázsolni, hiszen a legtöbbjük nem rozsdásodik és az időjárás sem okoz nekik "fejtörést", de egy új kihívás volt, amit nagyon szívesen vállaltam fel.
Mindenkinek csak ajánlani tudom; modern, jó minőségű, pontos és kidolgozott harcjármű születhet meg a doboz sötétjéből...