Pintér György - Múzeumi krimik
A Pucara (a név a dél-amerikai sziklacsúcsokon, kőből épült indián erődöket takarja) az argentin Fabrica Militar de Aviones (F.M.A.) repülőgépgyár elsősorban közvetlen felszíni célok, lázadók ellen (COIN) készített harci repülője. A prototípus 1969. augusztus 20-án repült először még Garrett Turboprop motorokkal, de azokat a következő példánytól már Turbomeca Astazou XVIG motorokra cserélték. A sorozatgyártás 1974 novemberében indult. Az összes legyártott gépmennyiségre vonatkozóan eltérő adatokat találtam, az biztos, hogy 100 fölötti mennyiség készült. (108-tól kezdődően 160-ig bezárólag találtam adatokat.)
A minimális repülőelektronikával ellátott kétüléses harci gép beépített fegyverzete a pilótafülke alatt 2 darab 20 mm űrméretű Hispano HS804 gépágyú (270 lőszer csövenként), továbbá a fülke két oldalán két-két 7,62-es FN M2-30 típusú géppuska (900 lőszer csövenként). A törzs alatt 1, a szárnyak alatt pedig oldalanként szintén 1-1 fegyverzet-függesztő pilon szerelhető. Bár a szélső pilonok teherbírása 500 kg, a törzsközép alattié pedig 1000 kg, az összes terhelés nem haladhatja meg az 1500 kg-ot.
Az alkalmazott fegyverzet különböző, elsősorban hazai gyártású hagyományos és napalmbombákból, rakétaindító konténerekből, géppuskakonténerekből, valamint felderítőkonténerből állhat. MER és TER függesztők segítségével a fegyverzet széles körben variálható. A későbbiekben a támadó potenciál növelése érdekében a hazai gyártású ASM-2 Martin Pescator levegő-vízfelszin rakétát, önvédelemre pedig a francia Matra Magic 2 rakétát is integrálták. Az alap IA-58A változaton kívül ismert még az IA-58B változat, amelynél a törzsbe süllyesztve 2 darab 30 mm-es DEFA gépágyút szereltek, de sorozatgyártásra nem került. Az IA-58C csapott orrú változat, amelynél elhagyták az első pilótafülkét, jelentősen fejlesztették a repülőelektronikát, a B változatnál alkalmazott DEFA gépágyúk, a Martin Pescator és a Matra Magic 2 rakéták pedig a harci potenciált növelték meg. A legújabb fejlesztések közé sorolható az alaptípus korszerűsítése, amely IA-58A(M) jelzéssel ismert. A repülőelektronika feljavításán kívül a fegyverzetet is kibővítették. Találtam információt az IA-58D változatról is, amely szintén az alap változat korszerűsítésével született, de nemzetközi együttműködés keretén belül.
Alkalmazás
A legnagyobb alkalmazó természetesen az Argentin Légierő (Fuerza Aerea Argentina – FAA). Mindenki előtt ismert az 1982-es Falkland-szigetek birtoklásáért vívott háború, ahol jelentős veszteségek mellett ugyan, de derekasan helyt állt a típus. Korábban az országon belüli gerilla harcosok ellen alkalmazták, de kokaültevények felderítésében, megsemmisítésében is jeleskedett.
Uruguay (Fuerza Aerea Uruguaya – FAU) 6 darabot szerezett be alapvetően szintén COIN feladatokra, de az alap argentin fegyverzet mellett amerikai Mk-81 és Mk-82 Snakeye bombákat is rendszeresítettek.
Kolumbia légiereje (Fuerza Aerea Culombia – FAC) katonai segélyként kapott 3 darabot a kábítószer termelés és feldolgozás visszaszorítására.
A Srí Lankai Légierő (SLAF) 4 darabot vásárolt, amelyeket az országban zajló polgárháborúban alkalmaztak.
Nagy-Britannia háborús zsákmányként 3 darabot rendszeresített tesztelési célzattal, ezek később múzeumokba kerültek.
Mauritánia számára is épült legalább egy különleges festésű példány, de az üzlet végül nem jött össze.
A makett
Az Airfix 2008-as újdonsága a Special Hobby korábbi Pucara készletének (SH72047) lebutított változata. Összesen 93 alkatrészből építhetjük meg a harci repülő 198 mm hosszú és 201 mm fesztávú makettjét. Az eredeti készletből származik a törzsfeleket, szárnyakat és a futóműveket tartalmazó A, B, és C öntőkeret. A D jelű pedig azokat az alkatrészeket tartalmazza, amelyek a Special Hobby dobozában műgyantából, vagy maratásból készültek. (pl. katapultülések, kabinbelső) Az E jelű öntőkeret külön simítózáras zacskóba csomagolva az egybeöntött kabintetőt tartalmazza. (Az összes öntőkeretet egy műanyag zacskóba csomagolták.)
A szürke öntőkeretek minőségére nem lehet panasz, a panelvonalak vékony, vésett kivitelűek, és a SKY CORNER oldalról letölthető rajzokkal összehasonlítva jó helyen vannak, igaz a törzs oldaláról egy karcolat hiányzik. A kabintető lehetne vékonyabb is. Így egy kicsit, igaz nem zavaró mértékben, de torzít. Nagy felülete miatt a kabinbelső feljavítása mindenképpen indokolt. Függesztményt sajnos nem tartalmaz a doboz, a szárny alatti pilonokra maradék alkatrészekből áramvonalazó kúppal ellátott LAU-61-es rakétablokkokat rögzíthetünk, akár kettőt-kettőt is MER tartókra szerelve. Az uruguayi változat esetében jól jöhetnek az Mk-81 és Mk-82-es bombák is. A törzs alatti és a vezérsíkhoz csatlakozó felső antennákat ne felejtsük el utólag legyártani.
Az összeállítási útmutatóban a típus rövid ismertetése után az alkatrésztérképet találjuk. 17 ábra van a segítségünkre a készlet összeállításában, 2 oldalon pedig a festéshez és a matricázáshoz kapjuk a harci gép 4 nézeti rajzát. Ezek közül az egyik a Falkland-szigeteken 1982-ben alkalmazott zöld-világos barna színű argentin repülőgépnek, míg a másik az uruguayiak európai stílusú sötétzöld-sötét szürke foltos gépének ábrája. A színeket Humbrol kódokban, a FAU gépnél pedig FS kódokban is megadják. A matricalap nyomása egész szép, de a túl sok lakk miatt vastag és fényes.
A készletet bátran ajánlom a ritkább repülőgép típusok kedvelőinek. A Special Hobby készletéhez képest szerényebb kivitelű doboz természetesen jóval olcsóbb is, a hazai forgalmazó, a Szikla-Főnix Kft. 2008 őszén 1.700,-Ft-ért árusítja. Az ár-érték arány úgy gondolom, hogy nagyon jó! Az összeépítéshez nem túl nagy munkával elégséges háttéranyagot találunk, én most az alábbiakkal tudok segíteni:
Típusismertető, harci alkalmazás: Haditechnika 2007/2; 3 és 4. számai
Méretarányos rajzok: SKY CORNER (http://www.airwar.ru/other/draw/ia58.html)
Fényképek: Airlines.net (http://www.airliners.net/)
Matricakészlet: Condor Decals (http://www.condordecals.com.ar/condordecals/home.php)