Az első sportkombi

1955 Chevrolet Bel Air Nomad

1:25, AMT/ERTL No.31740 (2006)
Pintér György - Múzeumi krimik A történet

Ha azt gondoljátok, hogy a BMW és a Mercedes gyártott először sportos luxuskombit, akkor gondoljátok át még egyszer! A Chevrolet már 1955-ben megtette ez irányban a kezdő lépéseket. A Bel Air Nomad, Henry Earl Chevrolet Corvette-re alapuló álomkombijának az eredménye. A közönségnek az 1954-es Motorama-kon mutatkozott be (a Motorama volt a GM utazó kiállítása). Az 1955-ös Nomad nagyon hasonlított a hagyományos Bel Air-re, így a maga 2571 dolláros árával ez volt a legdrágább Chevy a piacon. 65 dollárral többe került, mint a vászontetős változat, "amiért meghalni is érdemes volt." Sajnos olyan gyermekbetegségekkel küzdött, mint a beázó hátsó ajtó (1957-es típusra volt jellemző), korlátozott felhasználhatóság a két (3)-ajtós kivitel miatt és az óriási üveges részeknek köszönhetően túlságosan melegedett az utastér. Az eladás sosem érte el az évi 10000 darabos határt, és 1958-ra a Nomad-ok gyártását befejezték. Ezzel vége lett a világ első sportkombijának, az autótörténelem egy meghatározó mérföldkövének.

A makett

Az átlagos doboz, egy régi makettet rejt, amely arról árulkodik, hogy nem ez volt az első doboz, amivel napvilágot látott a készlet. Sok alkatrész picit pontatlan, elnagyolt, gyenge illesztésekkel tarkítva, de a gyártó igyekezett egy nagyon sokoldalú készletet piacra dobni. Nos „kijelentem felelőségem teljes tudatában”, hogy ez sikerült! Az alkatrészek listája hosszabb, mint akkoriban a luxuskombi extráinak a listája! A két krómozott kereten 68 darab alkatrész terpeszkedik, öt darabbal több, mint a hagyományos szürke alkatrészek száma! Összesen kereken 150 alkatrészt tartalmaz a kitt! Ez a nagy alkatrészszám a "három az egyben" (3in1) szériának köszönhető - három fő irányvonal szerint építhetjük kocsinkat: gyári (stock, ez a legkötöttebb építési mód, nincs mese, csak gyári alkatrészeket illik felhasználni, és érdemes utánanézni, az akkori színkombinációknak, a külső és belső színeknek, kéttónusú festéseknek, stb), egyedi (custom, ez nem kötött, minden a fantáziádra van bízva!), drag (annyi a kötöttség, hogy a stílushoz illő alkatrészeket, és kerekeket kell felhasználni). Az alkatrészek kidolgozása közepes, viszonylag gyenge illesztése miatt a tömítőt ne tegyük túl mélyre a fiókba!

Az alváz sajnos elég gyengére sikeredett. Sajnos egy görcsös kipufogó éktelenkedik rajta. Nem egyszerű ezt orvosolni, de ha nem tesszük, lényegesen lerontja a jármű összképét. Sajnos az előbb említett alkatrész nincs ennyivel lerendezve; éktelenkedik rajta egy "TM GM" (trademark General Motors) felirat, csak hogy ne felejtsük el mit építünk! Ezt javítani említésre se méltó. A motorblokk közös, mindegyik verziónál, viszont két fajta karburátor van (stock/custom és drag) és ehhez jár 1-1 szívócsonk ("intake manifold"). A kaszni egyszerű, kidolgozására kevés panasz lehet. A készlet egyik legérdekesebb alkatrésze, amit a custom(/drag) verzióhoz mellékelnek, ugyanis, ha levágjuk közvetlen az első oszlop után a tetőt, akkor ezzel az alkatrésszel könnyedén pickup-pá alakíthatjuk járgányunkat (az egyik kép ezt illusztrálja!).

A belső tér egy kicsit szegényesre sikerült, de ezt házilag könnyen feldobhatjuk, főleg a festéssel! A doboz két fajta felnit rejt, plusz egy készlet (4 darab) dísztárcsát (ezeket a gyári acélfelnikre kell illeszteni!) A gumik kidolgozása megfelelő, két fajtát, összesen hat darabot találunk a dobozban. Az átlátszó alkatrészek (csak az szélvédők) nagyon vastagok, érdemes ezeket diavetítő-fóliából pótolni. A matrica a megszokott jó, minőséget prezentálja. Pontos, korrekt színek jellemzik. Három autóra való rendszámtáblákat tartalmaz, ötletes, a témához kapcsolódó feliratokkal. A készlet az átlagosnál melósabb, de garantáltan megéri a befektettet plusz munkát, időt! Aki szereti a különleges autókat, annak feltétlen csemege!
chevygnomad55-01 doboz
chevygnomad55-01 doboz
chevygnomad55-02  keret1
chevygnomad55-02 keret1
chevygnomad55-03  keret2
chevygnomad55-03 keret2
chevygnomad55-04  keret3
chevygnomad55-04 keret3
chevygnomad55-05  keret4
chevygnomad55-05 keret4
chevygnomad55-06  keret5
chevygnomad55-06 keret5
chevygnomad55-07  alváz
chevygnomad55-07 alváz
chevygnomad55-08  chrome1
chevygnomad55-08 chrome1
chevygnomad55-09  chrome2
chevygnomad55-09 chrome2
chevygnomad55-10  chrome2zoom
chevygnomad55-10 chrome2zoom
chevygnomad55-11  clear
chevygnomad55-11 clear
chevygnomad55-12  custom pickup
chevygnomad55-12 custom pickup
chevygnomad55-13  decal
chevygnomad55-13 decal
chevygnomad55-14  instruction1
chevygnomad55-14 instruction1
chevygnomad55-15  instruction2
chevygnomad55-15 instruction2
chevygnomad55-16  interior
chevygnomad55-16 interior
chevygnomad55-17  keret5zoom
chevygnomad55-17 keret5zoom
chevygnomad55-18  panoráma
chevygnomad55-18 panoráma
chevygnomad55-19  seats
chevygnomad55-19 seats
chevygnomad55-20  szekrény
chevygnomad55-20 szekrény
chevygnomad55-21  tires
chevygnomad55-21 tires
2007.12.05.
Utolsó módosítás: 2009.01.17.
Braun Gergely Gábor (ChevyG)
Bajai Makettezők Egyesülete
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció