BRDM-2 Konkursz Tatáról

BRDM-2 Konkursz

1:35, Dragon (2005)
Pintér György - Múzeumi krimik A magyar honvédség által használt haditechnika eszközök megépítése során ezúttal egy konkrét és jól körbefotózott jármű esett áldozatomul. A nehezen beszerezhető Dragon BRDM-3 (?!) szlovákiai magyar barátaim útján került a birtokomba, szintúgy az Eduard ehhez a maketthez tervezett maratása. A makett eredetijét a Monostori Erődben fotózta körbe egyik makettező kollégám, még abban az időben, amikor a politikai döntéseknek nem rendelték alá a honvédelmet.
A makett a szokásos korai Dragon termék, amit még nem jellemez a mai kitek részletessége, azonban jó alapként szolgál, és nem kell csillagászati összegeket áldozni rá.
Mivel a motor hűtőzsaluit és a hajócsavar házát nyitott állapotban akartam elkészíteni, első lépésként ezek helyét martam ki a műanyagból. A rácsok síkba illesztése nem egyszerű feladat. A maratott rácsnál kicsit kisebb nyílást kell készíteni, amelynek felső élét kb. 45 fokban szikével meg kell vágni. Néhány próba után beállítható a kívánt mélység, és a rács pillanatragasztóval rögzíthető. A jó minőségű pillanatragasztókkal tömíteni is lehet, egyes folyékony termékek látható nyomot sem hagynak. A hajócsavar nyílása mögötti területen egy belülről feketére festett dobozt készítettem műanyag lapokból, hogy a "semmi" helyett benézve egy nagy feketeséget lássunk. Ugyanígy a páncélteknő belseje is fekete színt kapott az öszeragasztás előtt.
A teknő összeragasztása után minden pozicionáló lyukat síkba tömítettem, majd az összes hegesztési varratot Neoflexből elkészítettem.
Az "apróságok" felszerelése során az alábbi feljavítások, átépítések történtek:
- A kipufogók injekcióstű végződést kaptak az Eduard védőköpenyen kívül.
- Mind az első, mind a hátsó lámpák, valamint a kürt kábelezését pótoltam.
- A kapaszkodókat rézdrótra cseréltem.
- A szerszámtartók üresen kerültek felragasztásra a fotók alapján elhelyezve. Ehhez maradék alkatrészek is kellettek, az Eduard keveset, és nem jó formájúakat adott.
- A motor leponyvázásához használatos négy rögzítőfület pótolni kellett a motorház négy sarkán.
- A búvónyílások és a szélvédőt védő páncéllemezek valami játékhoz hasonlatos bepattintós-nyitható kivitelben készültek. A "zsanérokat" levágtam, helyettük húzott szálból és műanyaglemezből újakat készítettem, illetve tömítőpasztából pótoltam a keretek hiányzó szakaszait.
- A kábeldob, a fényszórók védőrácsai, a visszapillantó-tükör, a periszkópok védőkeretei, a kürt és a fedelek ütközői Eduard alkatrészek.
- A páncélteknő bal oldalán található, elfordítható (lehajtható) antennacsonk Modelpoint esztergált rézalkatrész átalakításával, öntőkeretdarabból, maradék maratás és Extratech maratott csavarfejek felhasználásával készült.
- A páncéltörő rakéták indítóállványán is ólomlemezből és műanyagból kellett pótolni a hiányzó alkatrészeket.
Az összeállított makett alsó felületét, a doblemezek belsejét, a hidakat, valamint a lánchajtású segédkerekeket matt feketére fújtam. Ugyanezt a színt kapták a keréktárcsák is. A felső felületek Tamiya XF-62 Olive Drab alapszínt kaptak, majd ennek a színnek szürkített árnyalatával paneleztem. Az éleket nagyon szolídan szárazecseteltem khaki olajfestékkel. Az eredeti gépen a függőleges páncéllemezek felső élénél egy rozsdavörös sáv fut körbe, melynek funkcióját nem tudtam kideríteni. A sávot maszkolással Tamiya XF-68 Nato Brown színnel fújtam. Az eredeti Konkursz karbantartói valószínűleg nem éppen igényességükről lehettek híresek: a jármű oldalán feltüntetett négyjegyű számok nincsenek egy síkban, illetve a fújósablon keretén kívülre is jócskán került a fehér festékből. Mindezt megpróbáltam imitálni a méretarányos Modelpoint sablonok segítségével. A hátsó rendszám - az eredetinek megfelelően - maradék matricából lett összeollózva, az első rendszám és a keréknyomás értékei kézzel festettek, fényképek alapján, a "mester" ákom-bákom betűit követve. A sérült ék-felségjel-matrica csak a jármű bal oldalán található meg, a másik oldalon az alapszín visszafújásával imitáltam a hiányzó matricát. A dandár jelvényét a jobb első döntött páncéllemez felületére feketével kézzel festettem.
A fényszórók és a kürt az eredetihez hasonlóan fekete festést kaptak. Ezt követően az egységes fényhatás elérése végett Marabu lakkal átfújtam a járművet. A rakéták színe ezüst, vagy jellegzetes orosz sárgásbarna lehet: én az előbbi mellett döntöttem. A periszkópokat fekete tussal "üvegeztem be".
Végső fázisként a kerekek által felszórt sarat pillanatragasztóval, igazi föld felszórásával imitáltam, majd földszínnel a kerékjárati ívek környékét, valamint a kerekeket átködöltem. A kopásokat grafitporral imitáltam. A páncéltest hátuljára kötözött - a ráfutásos balesetekből adódó páncélrepedés ellenszereként használt - teherautó-abroncs a Trumpeter Zil-157-es készletéből származik.
A kész makettet mdf-lapból készített talapzatra helyeztem, amelyen fűszőnyeg és némi növényzet egy gyakorlótér csapását imitálja.
2007.12.06.
_DEL_notarius
Értékeld a cikket! ?
A cikket csak bejelentkezett felhasználók értékelhetik. Bejelentkezés, regisztráció
cooper
2008.06.14. 07:57:13
Nagyon szép munka ,én is gondolkodok egy hasonló megépitésén,a régi szép maljutkás idök emlékére ,de azt egy kicsit nehezebb beszerezni
NeedBeer
2008.06.24. 17:36:04
Nagyon tetszik, föleg mert BRDM2 Maljutkát, MTF-et vezettem a seregben. Ha valaki tudná hol lehet beszerezni valamejik tipusu makettet szivesen vennék!
prince of füzér
2009.01.08. 21:15:14
szia én Szakály András vagyok és 1991-től 2002-ig szolgáltam ezzen a hjművön nagyon szerettem sajnos volt egy amit elkészítettem és tatán hagytam mikor leszereltem. Akkor szerintem én voltam vele monostoron egy bemutató alkalmával. Megköszönném ha segíteni tudnál hogy hozzájussak egy ilyen maketthoz!
Ugyanis probáltam több helyen keresni mindezidáig eredmény nélkül.
Egyébként az a rozsdavörös csik azután maradt rajta, hogy un. MZ-ből kerültek hadihasználatra és átfestésre sosem volt pénz. Az MZ (hadizäroläs) során egy pauszpairra hasonló anyaggallefedett, mely alá zsirt kentek, terület volt ott. A jelvény a jobbelső oldalelmezen egyébként a Pct osztály jelvénye volt. A rakéták azért voltak ezüst szinüek, mert ez jelentette nálunk, hogy gyakorló nem pedig éles rakéták. Ezek ugyanugy képesek voltak a fedélzeti irányításnak áram jelet adni, száraz gyakorlás során ( a zsaluk pld zártak hogy a rakéta hajtómű ne gyújtsa fel a motorteret).
Nagyon nagy pontosságú fegyver kábelen keresztül végig a célra lehetett irányítani két féle rakétáját, annak idején az első közös hadgyakorlaton az amcsik teljesen meglepödtek mire képes.Hátránya hogy a kezelőket nem védte érdemben páncél, sőt kézifegyverükkel is csak a néhány un lőrésen tudtak védekezni ezért harcrendben 4 Konkurszhoz egy MTF tartozott melynek egy-egy 7,62 ös 14,5 toronygéppuskája volt itt helyezkedett el a szakasz parancsnok.
Bocsi egy kicsit hosszúra sikerült az írás de egész belelkesültem.
További jó makettozást.
E-mail:szakalycsalad@t-online.hu
Szólj hozzá! ?
Megjegyzést csak bejelentkezett felhasználók írhatnak. Bejelentkezés, regisztráció